pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
29-1-2025 0:45 |
Posts: 8631 |
Heb je de KOSO op je accu aangesloten ? Je spanningsregelaar is op je lichtspoel aangesloten, niet op je accu.
Als je accu 12,6V heeft, zou je KOSO moeten werken, als hij op de ACCU is aangesloten. Dus dan heb je een ander probleem. Heb je al geprobeerd de KOSO rechtstreeks op je accu te testen ?
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Gebruikerkoen |
29-1-2025 9:15 |
Posts: 25 |
Ik heb de koso niet direct op mn accu aangesloten maar aan een kabel die aan mijn contactslot vast zit. Zodat hij alleen aan gaat wanneer ik hem op contact zet. Maar er gebeurt dus nu niks terwijl ik hem op contact zet, ook het dashboard en lichten gaan niet aan. Als ik hem start dan gaan de lichten wel aan en flikkeren mee met het toerental, ze gaan feller naarmate ik hoger de toeren in ga. Als ik het contact dan uitzet gaat de brommer wel netjes uit.
De accu zelf heeft nog wel gewoon stoom en doet het hoogstwaarschijnlijk nog goed ( met de multimeter meet ik gewoon 12 volt). Ook heb ik even de zekering gecheckt en die is ook nog goed. ( gaat ook 12v doorheen).
Dus daarom dacht ik als het hele systeem het opeens niet meer doet dat het dan misschien de spanningsregelaar zou kunnen zijn.
Of heeft iemand nog een idee van wat het zou kunnen zijn?
Dit bericht is gewijzigd door Gebruikerkoen op 29-1-2025 om 9:16 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Gebruikerkoen op 29-1-2025 om 9:20 uur.
|
|
|
|
joop2 |
29-1-2025 10:48 |
Posts: 77 |
er komt nu dus alleen laadstroom bij je contactslot en geen accustroom.
er loopt een rode draad vanaf de spanningsregelaar naar het contactslot.
ergens in de kabelboom zit daar de rode draad van de accu aan verbonden.
die verbinding is bij jouw brommer waarschijnlijk los.
dus de rode draad vanaf de accu volgen en kijken waar het probleem zit.
|
|
|
|
jan w. 50 |
29-1-2025 19:31 |
Posts: 967 |
? Laadspannig had bij 4-5-6 duizend toeren
Ongeveer 13.5 volt max een kleine 14 moeten zijn. Die 12.5 volt aan het contact slot betekent dat de accu in goede staat is.
Heb je led verlichting??
Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 29-1-2025 om 19:34 uur.
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
29-1-2025 20:02 |
Posts: 8631 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: joop2
er komt nu dus alleen laadstroom bij je contactslot en geen accustroom.
er loopt een rode draad vanaf de spanningsregelaar naar het contactslot.
ergens in de kabelboom zit daar de rode draad van de accu aan verbonden.
die verbinding is bij jouw brommer waarschijnlijk los.
dus de rode draad vanaf de accu volgen en kijken waar het probleem zit.
Er komt toch geen wisselspanning op je contact ? Je contact is enkel een kill voor je CDI en een schakelaar voor gelijkspanning ?
Als hij 12,6V heeft op de accu moet hij inderdaad checken of er nog verbinding is door bvb. te testen met een draad rechtstreeks tussen accu en KOSO, of te meten of die 12,6V er is op je contact,...
Het probleem hoeft niet de plusdraad te zijn...het kan ook dat je een slechte massa hebt.
Draadbreuken zie je niet altijd...bvb. als ze in je draadboom zit zal je ze niet gemakkelijk zien...maar wel meten...
Ik heb zo'n vermoeden dat de topicstarter meer dan één probleem heeft. "knutselconnectoren" gebruikt misschien ?
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Gebruikerkoen |
29-1-2025 20:59 |
Posts: 25 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]
Er komt toch geen wisselspanning op je contact ? Je contact is enkel een kill voor je CDI en een schakelaar voor gelijkspanning ?
Als hij 12,6V heeft op de accu moet hij inderdaad checken of er nog verbinding is door bvb. te testen met een draad rechtstreeks tussen accu en KOSO, of te meten of die 12,6V er is op je contact,...
Het probleem hoeft niet de plusdraad te zijn...het kan ook dat je een slechte massa hebt.
Draadbreuken zie je niet altijd...bvb. als ze in je draadboom zit zal je ze niet gemakkelijk zien...maar wel meten...
Ik heb zo'n vermoeden dat de topicstarter meer dan één probleem heeft. "knutselconnectoren" gebruikt misschien ?
Ik heb nu de koso sensor direct op de accu aangesloten en toen sprong hij direct aan en deed het goed. Ik denk dus dat het probleem niet bij de accu ligt.
Ik heb zelf niets gedaan aan de elektra behalve dan de koso sensor maar die heb ik gewoon netjes gemonteerd en niets raars gedaan met 'knutselconnectoren'. Maar ik heb wel een vermoedde dat de vorige eigenaar wat dingen heeft gebeund want er zit ook een setje alixpress knipperlichten op en de andere knipperlichten deden het ook al niet dus daar is al iets raars gedaan.
Voor de rest heb ik geen led verlichting (behalve dus die knipperlichten van alie) maar ik heb nu net wel een led achterlicht gekocht die ik wil gaan monteren. Wat ik even ga doen als ik die monteer is met de multimeter alles nameten en checken op kabelbreuk of iets dergelijks want dan heb ik het gros van de kappen er toch vanaf. hopelijk dat ik daar dan iets kan vinden maar ik ga in ieder geval de kabelboom een beetje opknappen want daar zitten nu wat rare dingen aan en dit wil ik ff netjes maken en goed fixen met krimpkousen etc.
En waar zitten de massapunten? want daar heb ik geen idee van en die wil ik ook controleren. Het eerste wat ik in ieder geval ga controleren is de verbinding tussen de accu en het contactslot.
|
|
|
|
Gebruikerkoen |
29-1-2025 21:06 |
Posts: 25 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
? Laadspannig had bij 4-5-6 duizend toeren
Ongeveer 13.5 volt max een kleine 14 moeten zijn. Die 12.5 volt aan het contact slot betekent dat de accu in goede staat is.
Heb je led verlichting??
Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 29-1-2025 om 19:34 uur.
Ik heb nog geen metingen gedaan aan het contactslot die 12,5 volt had ik direct op de accu gemeten. Ergens deze week als ik tijd heb ga ik even het contactslot meten. Het zou natuurlijk kunnen dat hier iets kapot is en als ik dat fix dat alles dan ook weer in 1x werkt. Lijkt me ook wel logisch aangezien alles ook in 1x niet werkte dus dat lijkt me dan wel iets centraals te zijn zoals het contactslot wat alles beïnvloed. Maar ik heb voor de rest echt 00,00% verstand van elektra dus dit hele proces zal vast ook weer een leercurve worden.
|
|
|
|
joop2 |
29-1-2025 21:17 |
Posts: 77 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]
Er komt toch geen wisselspanning op je contact ? Je contact is enkel een kill voor je CDI en een schakelaar voor gelijkspanning ?
hangt er van af wat er allemaal aan verprutst is. het was tot nu toe een beetje een onduidelijk verhaal voor mij en dan gaat er bij mij ook wel eens wat mis (kortsluiting in mijn denkvermogen zegmaar)
ok, met de nieuwe informatie:
- de spanning in de accu zelf is 12.6v, accu dus in principe ok.
- koso direct op accu werkt, dus koso zelf is ok.
- accu word niet bijgeladen.
- accuspanning komt niet aan bij koso.
dan kunnen er 2 problemen gelijktijdig zijn:
1. spanningsregelaar kapot of draadbreuk tussen accu en spanningsregelaar.
2. draadbreuk in rode draad tussen accu en contactslot, of tussen contactslot en dashboard en koso.
als er voor de koso gesoldeerd is aan de bedrading bij het contactslot dan is dat de eerste plek om te controleren, daar zit de meeste kans op draadbreuk.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 29-1-2025 om 21:31 uur.
|
|
|
|
Gebruikerkoen |
29-1-2025 21:36 |
Posts: 25 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: joop2
[...]
hangt er van af wat er allemaal aan verprutst is. het was tot nu toe een beetje een onduidelijk verhaal voor mij en dan gaat er bij mij ook wel eens wat mis (kortsluiting in mijn denkvermogen zegmaar)
ok, met de nieuwe informatie:
- de spanning in de accu zelf is 12.6v, accu dus in principe ok.
- koso direct op accu werkt, dus koso zelf is ok.
- accu word niet bijgeladen.
- accuspanning komt niet aan bij koso.
dan kunnen er 2 problemen gelijktijdig zijn:
1. spanningsregelaar kapot of draadbreuk tussen accu en spanningsregelaar.
2. draadbreuk in rode draad tussen accu en contactslot, of tussen contactslot en dashboard en koso.
als er voor de koso gesoldeerd is aan de bedrading bij het contactslot dan is dat de eerste plek om te controleren, daar zit de meeste kans op draadbreuk.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 29-1-2025 om 21:31 uur.
Dit klinkt erg logisch dus hier ga ik verder mee aan de slag. Ik heb niet gesoldeerd voor de koso gelukkig dus denk niet dat ik iets heb gemold eerlijk gezegd daar maar ik zal het toch voor de zekerheid even controleren.
Super bedankt voor de vlotte reacties ondanks mijn vage verhaal ...
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
29-1-2025 21:40 |
Posts: 8631 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Gebruikerkoen
[...]
En waar zitten de massapunten? want daar heb ik geen idee van en die wil ik ook controleren. Het eerste wat ik in ieder geval ga controleren is de verbinding tussen de accu en het contactslot.
Test eerst of het probleem in de plusdraad of massa zit. Als je KOSO aan gaat met enkel een losse plusdraad, en de massa die op je brommer zit, dan zit de onderbreking in de plusdraad.
En omgekeerd (met contact aan !)
Kijk gewoon op je frame overal tussen waar je batterij zit en je contact. Dikwijls zitten er hoog aan de zijkant, onder het zadel, bij je balhoofd, en ook dicht bij belangrijke elektronische componenten.
Check ook of je KOSO de massa niet dicht bij de KOSO zelf neemt. Zo'n zelf gemonteerde massapunten zitten dikwijls los.
Als er massapunten zitten dicht bij teller en koplamp...die meedraaien met het stuur...die kan je best niet vertrouwen...niet schrikken als die soms massa maken en soms niet, naargelang hoe het stuur staat.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Gebruikerkoen |
29-1-2025 21:46 |
Posts: 25 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]
En omgekeerd (met contact aan !)
Dus de massa aan de accu en de plusdraad op het contactslot?
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
29-1-2025 21:52 |
Posts: 8631 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: joop2
[...]
hangt er van af wat er allemaal aan verprutst is. het was tot nu toe een beetje een onduidelijk verhaal voor mij en dan gaat er bij mij ook wel eens wat mis (kortsluiting in mijn denkvermogen zegmaar)
Geen probleem, zelf ook al eens een trein gemist terwijl ik aan de bushalte stond.
No offense meant
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|