Gebruikerkoen |
27-2-2025 9:49 |
Posts: 56 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
je maakt ons niets wijs.
Het kan aan mij liggen hoor maar wat bedoel je hier mee?
Duidelijkere uitleg van mijn kant nodig of iets anders?
|
|
|
|
jan w. 50 |
27-2-2025 15:06 |
 Posts: 998 |
Nee. Licht niet aan jou. Ondoordachte domme reactie van mij. Die kant nog wal slaat. Af en toe flats ik er wat uit. Dat ik bij me zelf denk. Reageer gewoon niet.
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|
Gebruikerkoen |
27-2-2025 18:15 |
Posts: 56 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Nee. Licht niet aan jou. Ondoordachte domme reactie van mij. Die kant nog wal slaat. Af en toe flats ik er wat uit. Dat ik bij me zelf denk. Reageer gewoon niet.
Kan gebeuren, geen probleem....
Ik kan het opzich wel begrijpen. Mijn verhaal is onduidelijk en chaotisch maar dat komt ook omdat ik weinig verstand heb van brommers etc...
Dus het beetje kennis wat ik heb probeer ik toe te passen op deze situatie en dat levert soms vage uitleg of gedachtes op.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
27-2-2025 21:02 |
 Posts: 8709 |
Ik flats er ook nog wat uit. Flatsen is leuk en ontspannend.
Moeilijk van de plek afkomen kan ook voor een deel in de tandwielverhouding zitten.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
joop2 |
27-2-2025 21:59 |
Posts: 131 |
ik doe meestal eerst de stationairafstelling, dus stationairsproeier zo kiezen dat hij het beste oppakt als de luchtschroef op de fabrieksinstelling staat, daarna doe ik volgas...die is makkelijk: grote sproeier er in en net zo lang verkleinen tot hij niet meer stottert.
en dan middengebied maar die doe ik meestal maar grof afstelling omdat je met de meeste kleine tweetakten toch bijna altijd volgas rijd.
bij grote tweetakten zoals een suzuki GT750 doe ik het middengebied nog in 3 delen, dus 1/4 gas, half gas, en 3/4 gas. maar dan word het ook lastig omdat je dan mengbuizen, gasnaalden en gasschuiven gaat aanpassen. dan word het vaak een heel gedoe.
dus als ie van stationair mooi naar volgas gaat dan ben je er in feite al. dan hoef je alleen een beetje de naald heen en weer te schuiven voor het middengebied.
is ie op het onderste groefje nog niet goed dan neem je een dunnere naald, is ie op het bovenste groefje nog niet goed dan neem je een dikkere naald. vooral bij dellorto makkelijk te doen omdat ze daar veel verschillende losse naalden hebben.
en ik flap er ook te vaak iets uit waarvan ik denk "zeg dat nou niet lomperik" ...mn moeder zei vroeger ook altijd "ge kunt ok noit nie oewe waffel haue of wa??"
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
28-2-2025 20:19 |
 Posts: 8709 |
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/187
Ik doe de FAQ er ook nog bij. Normaal pas je de gasschuif niet aan, dan heb je drie toerentalgebieden.
Wat Joop zegt over drie middengebieden is voor de dikkere cc's multicilinders dan ook nog denk ik ?
Verder krijg ik de indruk dat de topicstarter gokt met de luchtschroef. Daar is de methode dat je met verhoogd toerental (stationairschroef !) naar het maximale toerental zoekt d.m.v. de luchtschroef.
Goed afstellen is een kwestie van 100% alles juist hebben. Anders blijf je altijd op je honger...daarna wil je een zwaardere, want zo gaat dat...dus alles is relatief.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Gebruikerkoen |
2-3-2025 17:23 |
Posts: 56 |
Ik heb nu net even gekeken tijdens het afstellen van de stationairsproeier en kwam erachter dat er nu een 42 in zit. standaard zit er een 32 in dus 42 lijkt me al erg groot. Toch moet ik nogsteeds de luchtschroef op 0,5 slag uit ipv 1,5 slag uit hebben staan om goed weg te kunnen rijden of ubh gas te kunnen geven in zn neutraal. Zal ik dan toch naar een grotere overstappen of niet? De eerstvolgende maat is 45 dus dat is meteen een aardige stap groter.
Ook even gereden met hoofdsproeier 100 en daar reageerde hij nu goed op in de powerband. Helemaal geen gestotter, maar ik denk wel iets te arm. Ik ga nu even een aantal sproeiers tussen 118 en 100 kopen want ik denk dat in dat gebied mijn perfecte maat zit.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
2-3-2025 18:24 |
 Posts: 8709 |
Aangezien jij in alle toerengebieden problemen hebt, zit het probleem mogelijk niet in de afstelling. Probeer eens een andere uitlaat. Mogelijk kom je zelfs weg met alleen een nieuwe demper.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Gebruikerkoen |
2-3-2025 18:59 |
Posts: 56 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Aangezien jij in alle toerengebieden problemen hebt, zit het probleem mogelijk niet in de afstelling. Probeer eens een andere uitlaat. Mogelijk kom je zelfs weg met alleen een nieuwe demper.
Ik heb het nu al met 2 verschillende uitlaten geprobeerd. En bij beide hetzelfde probleem. En het moeilijk wegrijden is 1 ding. Maar als hij al niet op toeren wil komen in zn neutraal is wel erger.
Maar in principe heb ik geen problemen als ik eenmaal aan het rijden ben. En als ik nu rijd met de luchtschroef 0,5 slag uit rijd hij erg goed. Het probleem zit hem dus denk ik wel een beetje in het lage gebied.
Ik heb nu ook twv 14-53 dus dat is wel erg zwaar. Ik ga overstappen naar 12-53 denk ik. Of ga ik dan overtoeren maken op zn top? Met 14-53 en dus niet perfect afgesteld gaat hij nu max 80
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
2-3-2025 20:54 |
 Posts: 8709 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Gebruikerkoen
[...]
Ik heb nu ook twv 14-53 dus dat is wel erg zwaar. Ik ga overstappen naar 12-53 denk ik. Of ga ik dan overtoeren maken op zn top? Met 14-53 en dus niet perfect afgesteld gaat hij nu max 80
12-53 is origineel, dus echt slecht kan hij daar niet mee lopen. Do it...
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Gebruikerkoen |
2-3-2025 21:14 |
Posts: 56 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]
12-53 is origineel, dus echt slecht kan hij daar niet mee lopen. Do it...
Ik zat zelf net ook even te kijken, het origineel is zelfs 11-53 dus 12-53 is net ff wat zwaarder maar wel een stuk betere optrek dan 14-53, wat ik nu heb dus lijkt me top.
Ik rijd zelf vooral ook veel in de stad dus dan is een snellere optrek wel fijn.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
2-3-2025 21:36 |
 Posts: 8709 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Gebruikerkoen
[...]
Ik zat zelf net ook even te kijken, het origineel is zelfs 11-53 dus 12-53 is net ff wat zwaarder maar wel een stuk betere optrek dan 14-53, wat ik nu heb dus lijkt me top.
Ik rijd zelf vooral ook veel in de stad dus dan is een snellere optrek wel fijn.
Met tandwiel 12 gaat hij beter trekken dan met een 14.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
joop2 |
2-3-2025 21:45 |
Posts: 131 |
12 inderdaad wel aan te raden.
er word al snel te zwaar vertand om de laaste kilometer er uit te persen wat de motor niet altijd ten goede komt (zwaardere belasting).
beter is om voor een goede acceleratie te gaan zodat je ook bij tegenwind niet meteen hoeft terug te schakelen.
0.5 slag luchtschroef = stationairsproeier te klein.
1 maat groter proberen en kijken of je dan op 1.5 slag uit komt.
|
|
|
|
Gebruikerkoen |
2-3-2025 21:57 |
Posts: 56 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: joop2
12 inderdaad wel aan te raden.
er word al snel te zwaar vertand om de laaste kilometer er uit te persen wat de motor niet altijd ten goede komt (zwaardere belasting).
beter is om voor een goede acceleratie te gaan zodat je ook bij tegenwind niet meteen hoeft terug te schakelen.
0.5 slag luchtschroef = stationairsproeier te klein.
1 maat groter proberen en kijken of je dan op 1.5 slag uit komt.
Oke dan ga ik 12-53 gewoon doen! Maar het probleem met die stationairsproeier is dat de eerstvolgende maat die groter is dan 42, 45 is.
Of weten jullie misschien nog sites of dergelijke waar ik 4mm stationairsproeiers voor dellorto phva carbs kan kopen?
Ik zie online de hoofdsproeiers voor een gy6 scooter. Hier verkopen ze maat 44 en dit is 4mm. Het lijkt erop dat dit zou passen als mijn stationairsproeier. Is dat dan een goeie optie?
Dit bericht is gewijzigd door Gebruikerkoen op 2-3-2025 om 22:12 uur.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
2-3-2025 22:30 |
 Posts: 8709 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Gebruikerkoen
[...]
Ik zie online de hoofdsproeiers voor een gy6 scooter. Hier verkopen ze maat 44 en dit is 4mm. Het lijkt erop dat dit zou passen als mijn stationairsproeier. Is dat dan een goeie optie?
42 is al aan de grote kant, ik zou toch even eerst testen met een tandwiel 12 en pilot jet 42. Eén probleem tegelijkertijd...
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|