pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
10-2-2025 21:03 |
 Posts: 8709 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: joop2
doordat ie met die mega sproeier en choke erbij goed loopt kun je er (in principe) vanuit gaan dat de brandstofvoorziening vanuit de tank goed is.
anders zou na een paar seconden volgas de vlotterbak leeg zijn.
maar de achterliggende gedachte waar je op doelt is natuurlijk dat je in deze probleemsituatie niet zomaar iets als "zal wel in orde zijn" kunt afstempelen en daar geef ik je helemaal gelijk in.
meten is weten.
daarom ook jammer dat de cilinder, zuiger, zuigerveren niet netjes gecontroleerd worden en het daardoor meer een soort gokspelletje word.
Dat is me niet zo duidelijk, of hij goed loopt op die grote sproeier.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Gebruikerkoen |
25-2-2025 17:25 |
Posts: 56 |
Na een lange tijd niet aan de brommer te hebben gewerkt door drukte met school etc. heb ik vandaag weer even tijd gehad. Ik ben via marktplaats op een origineel standaard luchtfilter van een derbi senda gestuit en heb die aangeschaft en op de brommer gezet. Hier reageerde hij goed op en nu kon ik weer beter rijden met de luchtschroef ook 1,5 slag uit ipv 0,5 en dat gaat allemaal prima. Totdat je in de powerband komt, dan gaat hij heel erg stotteren. hij valt echt een seconde weg en dan pakt hij hem weer en dan valt hij weer weg etc. Echt heel schokkerig en dat je bijna van de brommer wordt gegooid. Als ik nu de bougie bekijk is deze wat zwart en nat dus lijkt me een beetje rijk. Maar ik denk niet dat het probleem komt doordat hij te rijk is want ik heb juist de hele tijd problemen gehad dat hij te arm liep en ik rijd liever te rijk dan te arm. kan het zijn dat er iets mis is met de ontsteking of iets dergelijks of weten jullie nog iets anders wat er mis kan zijn?
Of zou het kunnen zijn dat ik nu iedere keer mijn vlotterbak leegrijd en dat hij dan weer een beetje vult etc en dat dat voor het stotteren zorgt?
Ik heb nog niet verder gekeken naar het vacuĆ¼mpompje dat ga ik ergens deze week doen.
Dit bericht is gewijzigd door Gebruikerkoen op 25-2-2025 om 17:34 uur.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
25-2-2025 21:47 |
 Posts: 8709 |
Hij stottert volgens mij omdat hij niet genoeg benzine krijgt...bedoelende dat er niet genoeg naar de carb gaat.
Al geprobeerd met een losse tank, zonder kraantje, pompje dus...maar direct met een slangetje ?
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Gebruikerkoen |
25-2-2025 23:11 |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
26-2-2025 0:12 |
 Posts: 8709 |
Ik weet niet of het kraantje wat jij post past.
Zelf gebruik ik soms een tweetaktoliereservoir als tank, omdat daar al een slangetje aan zit origineel. En het is gemakkelijk tijdelijk vast te maken met duck tape of zo.
Er bestaan ook containertjes om op te hangen aan het plafond of zo. Misschien AliExpress checken ?
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
26-2-2025 0:28 |
 Posts: 8709 |
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Gebruikerkoen |
26-2-2025 14:15 |
Posts: 56 |
Toevallig had in nog een oud oliereservoir liggen dus die heb ik kunnen gebruiken. Een slangentje direct getrokken vanaf het reservoir naar de carb zonder tussenstukjes of iets zodat er altijd benzine door heen stroomt. De vacuĆ¼m op de carb heb ik dichtgemaakt en toen ben ik weer gaan rijden. Het probleem bleef ook hier weer dus het ligt toch niet aan de benzinetoevoer.
Dit is er nu aan de hand:
Aan het begin heeft hij moeite met wegtrekken. Dan van 2000-5000 toeren trekt hij prima en zodra hij in de powerband komt gaat hij weer ontzettend hard stotteren. Hij valt dan helemaal weg en dan pakt hij hem weer op na een paar seconden. Zodra hij wegvalt en ik de koppeling inknijp duur het ook wel 4 seconden ofzo voordat hij weer netjes stationair draait.
Nog even ter info:
ik heb er nu sproeier 138 in zitten met de luchtschroef 0,5 slag uit. Dan rijd hij prima totdat je in de powerband komt. Als je hierbij de choke open zet dan rijd hij slechter dus dat lijkt me wel een goed teken.
Wanneer ik de luchtschroef 1,5 slag uit heb gedraaid heeft de brommer ontzettend veel moeite met wegrijden. Ook valt hij weg als ik heel snel in 1x volgas geef in zn stationair. Maar als ik eenmaal aan het rijden ben dan doet hij het volgas wel weer prima.
Zou het kunnen zijn dat ik gewoon mijn carb heel goed moet afstellen en dat deze problemen niet ergens anders vandaan komen?
En is er een methode om te kunnen controleren of je elektronica (ontsteking en bougiekabel etc.) goed zijn? Het zou natuurlijk kunnen dat er daar iets mis is. Ik kan een hele nieuwe set ontsteking etc. kopen voor ongeveer 80 euro:
https://www.zandri.n...PcYOxlhoCdrUQAvD_BwE
en voor een tientje een nieuwe bougiekabel.
Is dit denken jullie een slimme stap om te zetten om af te kunnen vinken dat dat niet het probleem is? Of zou het probleem in de bobine/cdi kunnen zitten?
Dit bericht is gewijzigd door Gebruikerkoen op 26-2-2025 om 14:21 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Gebruikerkoen op 26-2-2025 om 14:22 uur.
|
|
|
|
joop2 |
26-2-2025 14:48 |
Posts: 132 |
118 er in zetten en dan nog eens proberen.
|
|
|
|
Gebruikerkoen |
26-2-2025 16:56 |
Posts: 56 |
Ik heb net even wat gekeken qua afstelling.
Eerst heb ik het gasnaaldclipje op het onderste gleufje gezet zodat hij daar rijker wordt. Hier reageerde de brommer goed op alleen het stotteren bleef nog wel.
Toen naar sproeier 118 gestapt zoals aangeraden en toen was het stotteren helemaal weg. Ik heb nog wel het gevoel dat de brommer niet helemaal perfect loopt volgas maar het stotteren is weg dus dat is een heel goed teken.
Nu rijd ik dus met sproeier 118 en luchtschroef 1,5 slag uit en gasnaald clipje op het allerlaagste punt.
Als hij eenmaal aan het rollen/rijden is dan doet hij het goed. Maar wanneer ik vanaf stilstand weg wil rijden heeft hij daar erg veel moeite mee en moet ik wel 3 a 4 duizend toeren maken in zn neutraal en dan de koppeling langzaam loslaten wil hij een beetje wegkomen zonder af te slaan. '
En als ik nu een stoot gas geef in zn neutraal pakt hij hem wel beter maar eerst valt hij heel kort (0,5 seconden ofzo) even weg en dan pakt hij hem wel op.
Moet ik nu gewoon een beetje met sproeiers gaan proberen en gasnaaldpositie etc. totdat ik de goeie afstelling vind of denken jullie dat er iets anders is?
Hoe zou dit kunnen komen?
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
26-2-2025 18:55 |
 Posts: 8709 |
Mogelijk een verstopte pilot jet, of water in de benzine.
Indien niet, blijft je budget nog steeds vrijwel intact...
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
jan w. 50 |
26-2-2025 19:20 |
 Posts: 998 |
Nee afblijven.. Hoe ziet de bougie er nu uit??
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|
joop2 |
26-2-2025 22:11 |
Posts: 132 |
op zich zit je nu al een heel eind in de goede richting.
belangrijk is dat je de fijnafstelling nu stap voor stap doet.
dus volgas goed afstellen door de hoofdsproeier in kleine stapjes aan te passen, met de gasnaald in het midden.
middengebied door alleen de naald in kleine stapjes te verplaatsen en als dat niks uithaalt een dunnere of dikkere naald.
stationair overgang met de luchtschroef en als die buiten bereik komt met de stationairsproeier 1 maat aanpassen.
als je alles door elkaar doet word het heel moeilijk de juiste afstelling te vinden.
|
|
|
|
Gebruikerkoen |
26-2-2025 22:31 |
Posts: 56 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Nee afblijven.. Hoe ziet de bougie er nu uit??
Waar moet ik van afblijven?
De bougie ziet er na 5 a 10 min rijden zo uit:
https://imagekit.io/...jMnGjVGKKB3A__%22%7D
De bougie ging er koffiebruin in en kwam er zo uit. Heb het gevoel dat het wat arm is of niet? Ik hoorde dat het ook aan je oliemengverhouding kan liggen? Ik meng zelf 1:50 dus ook aan de arme kant.
|
|
|
|
Gebruikerkoen |
26-2-2025 22:33 |
Posts: 56 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: joop2
op zich zit je nu al een heel eind in de goede richting.
belangrijk is dat je de fijnafstelling nu stap voor stap doet.
dus volgas goed afstellen door de hoofdsproeier in kleine stapjes aan te passen, met de gasnaald in het midden.
middengebied door alleen de naald in kleine stapjes te verplaatsen en als dat niks uithaalt een dunnere of dikkere naald.
stationair overgang met de luchtschroef en als die buiten bereik komt met de stationairsproeier 1 maat aanpassen.
als je alles door elkaar doet word het heel moeilijk de juiste afstelling te vinden.
Oke dat klinkt logisch. En voor de volgasafstelling moet ik dan kijken naar hoe de brommer in de powerband reageert of juist bij het wegrijden terwijl ik volgas geeft?
En wat is de volgorde van afstellen? Eerst volgas, dan stationair en dan gasnaald/clipje?
|
|
|
|
jan w. 50 |
26-2-2025 22:54 |
 Posts: 998 |
 je maakt ons niets wijs.
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|