Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Afstellen carburateur Derbi Senda

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
MF: Kymco KPW K-pipe...
BeF: Afstellen carbu...
BeF: Snelste am6 gie...
MF: Het werd weer ti...
BeF: Benzinetank Bet...
BeF: Honda hm 50 (cr...
BeF: Body protector ...
Project: MTX80s moto...
MF: stage 6 21mm pwk
BeF: problemen met c...
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
A: Verkocht - mag ve...
A: Beta RR 125 2 tak...
G: Tankkap suzuki ts...
G: Banden
A: Rieju MRT 2014
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
Auto: Overig Onbeken...
Auto: Overig Onbeken...
User: gerwin88
User: herco
User: Lykantroop
Gallery: BMW R1200RT
User: Maarten
FAQ: Carburateur opt...
Bromfiets: Honda X8R
Bromfiets: Derbi Sen...
   Online Users
   Er zijn 319 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70155 - Afstellen carburateur Derbi Senda
Pagina 2 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 1221 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

joop2 6-2-2025 20:16 Print reply
Posts: 104
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gebruikerkoen

Alle gaten die ik niet gebruik op de carburateur zitten dicht dus daar trekt hij geen valse lucht (heb ik ook gecontroleerd met remreiniger).


ontluchting wel open gelaten?

het sowieso ook aan te bevelen om de originele luchtfilterbak te gebruiken.
minder herrie, betere filterwerking, kleinere sproeiers nodig, zuigt geen warme lucht aan.

powerfilter zou ik alleen gebruiken als er echt geen andere mogelijkheid is, zoals bij een scooter of als je carburateur zo groot is dat er echt geen enkele luchtfilterslang op past.



Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 6-2-2025 om 20:39 uur.
 
Gebruikerkoen 6-2-2025 23:19 Print reply
Posts: 55
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joop2
[...]


ontluchting wel open gelaten?

het sowieso ook aan te bevelen om de originele luchtfilterbak te gebruiken.
minder herrie, betere filterwerking, kleinere sproeiers nodig, zuigt geen warme lucht aan.

powerfilter zou ik alleen gebruiken als er echt geen andere mogelijkheid is, zoals bij een scooter of als je carburateur zo groot is dat er echt geen enkele luchtfilterslang op past.



Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 6-2-2025 om 20:39 uur.


Weet je toevallig welke de ontluchting is op een dellorto phva? Ik heb namelijk geen idee welke van de aansluitingen de ontluchting is.
Liever had ik zelf ook de originele luchtfilterbak gehad maar ik heb de brommer 2e hands gekocht en toen zat dit sportluchtfilter er al op. En een nieuwe luchtfilterbak kost 70-80 euro en dat heb ik er dan niet voor over. Het lijkt me toch ook niet dat het powerfilter het probleem is?

Dit bericht is gewijzigd door Gebruikerkoen op 7-2-2025 om 0:34 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 7-2-2025 0:34 Print reply

Posts: 8674
De originele luchtfilterbak is beter, maar dit probleem moet op te lossen zijn zonder die luchtfilterbak te vervangen.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 7-2-2025 0:37 Print reply

Posts: 8674
Nog eentje...mijn hersenen werken met fuzzy logic...
Ben je zeker dat de benzine goed doorloopt ? Benzinekraantje niet verstopt ? Geen probleem met de vlotter bvb. te weinig openen,...
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Gebruikerkoen 7-2-2025 10:18 Print reply
Posts: 55
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Nog eentje...mijn hersenen werken met fuzzy logic...
Ben je zeker dat de benzine goed doorloopt ? Benzinekraantje niet verstopt ? Geen probleem met de vlotter bvb. te weinig openen,...


Ja die loopt goed door. Het is een vaccuümkraantje en hij werkt nog goed. Als ik aan de vaccuümslang zuig loopt er goed benzine uit en hij trekt goed vaccuüm.
Voor de rest is de hele carburateur gecontroleerd door de brommerboer. Vlotterhoogte, naald etc... allemaal goed.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
De originele luchtfilterbak is beter, maar dit probleem moet op te lossen zijn zonder die luchtfilterbak te vervangen.



Dat dacht ik zelf ook al. Het maakt het afstellen moeilijker maar toch denk ik niet dat mijn probleem bij het luchtfilter ligt.
 
Gebruikerkoen 7-2-2025 10:33 Print reply
Posts: 55
Er zijn nog een paar dingen die ik kan proberen om het probleem om te lossen:

1. Ik heb nog een andere uitlaat liggen die op de brommer zat toen ik hem kocht. Deze kan ik er op zetten met sproeier 118 en kijken hoe hij het dan doet. (ik kocht hem met deze setup en toen deed hij het goed dus dit kan ik als een soort basismeting gebruiken misschien.)

2. Toch even kort proberen te rijden met een sproeier 85-90 of ergens in die richting. Dit is het gebied van sproeiermaten waar de meeste anderen met dezelfde setup als ik mee rijden. Het kan natuurlijk zijn dat ik al die tijd gewoon veels te rijk heb gereden en dit het oplost. Alleen als dit het probleem niet oplost stop ik ook meteen met rijden want dan rijd ik echt SUPER arm rond en dat is natuurlijk ontzettend slecht al helemaal omdat ik nu een vrij nieuwe cilinder heb.

3. stapje voor stapje van hoofdsproeier 118 naar 138 gaan en kijken hoe hij hierop reageert. Het kan natuurlijk dat de stap die ik heb gedaan van 118 direct naar 138 van te arm naar te rijk gaat en dat het daardoor lijkt alsof het probleem er nog is terwijl het alleen maar is opgeschoven.

4. een luchtplaatje in de carburateur zetten. In de dellorto phva 17,5mm zit standaard een luchtplaatje als begrenzer en misschien dat hij hiermee wel goed rijd.
Zoiets als dit: https://www.derbipar...begrenzer-plaat.html

5. Geen idee hoe ik hier aan ga komen maar ergens een andere 17,5 mm carburateur vandaan halen waarvan ik weet dat hij het goed doet en dat testen hoe de brommer hiermee rijd. Dit is om te controleren of er niet een onontdekt defect in mijn carburateur zit. Alleen heb ik zelf geen idee hoe ik aan zo'n tweede carb kom, want ik wil het niet gaan kopen.Dat wordt een dure grap (ik weet ook 99% zeker dat de carb die ik nu heb gewoon goed is en dan is het echt weggegooid geld).

6. Testen hoe de brommer het doet met een BR9ES bougie ipv BR8ES. Al denk ik niet dat dit het probleem is want voorheen deed hij het altijd goed met een 8 en ik heb er nu een nieuwe 8 in gedaan en het probleem is er gewoon nog.




Dit bericht is gewijzigd door Gebruikerkoen op 7-2-2025 om 10:37 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Gebruikerkoen op 7-2-2025 om 10:38 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 7-2-2025 14:38 Print reply

Posts: 8674
Probeer eens met een los tankje, zonder kraantje dus.
Als het probleem weg is dan weet je of het aan je kraantje en/of vacuum ligt. Vacuum is probleemspul.


 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Gebruikerkoen 8-2-2025 20:17 Print reply
Posts: 55
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Probeer eens met een los tankje, zonder kraantje dus.
Als het probleem weg is dan weet je of het aan je kraantje en/of vacuum ligt. Vacuum is probleemspul.




Ik weet zeker dat de vacuümkraan goed doorloopt dus daar zal het probleem niet liggen. Zie de bovenstaande post.
 
Gebruikerkoen 8-2-2025 20:22 Print reply
Posts: 55
Vandaag heb ik even de andere uitlaat gemonteerd om te testen of deze een verschil maakte maar ook hier deed hij het niet goed mee.

Nadat ik de andere uitlaat weer terug had gemonteerd bedacht ik opeens om eens te kijken naar de luchtstelschroef op de carb. Ik had hem staan op 1,5 slag uit. Toen ik hem 0,5 slag in draaide reageerde de brommer daar erg goed op. Ik kon er nu weer mee rijden alleen wel nog stotten bij volgas. Na de stelschroef nog 0,5 slag in te draaien reed de brommer weer bijna perfect. Hij stottert alleen nog een klein beetje bij het wegrijden maar voor de rest deed hij het helemaal goed. Dit alles met een sproeier 138 gemonteerd.
Het probleem lijkt nu dus bijna opgelost alleen lees ik online dat je de luchtstelschroef tussen 1,5 en 2 slagen uit wilt hebben en ik rijd dus nu met 0,5 slag uit. Is dat erg? Hij draait wel gewoon prima stationair.

 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 8-2-2025 22:18 Print reply

Posts: 8674
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gebruikerkoen
[...]

Ik weet zeker dat de vacuümkraan goed doorloopt dus daar zal het probleem niet liggen. Zie de bovenstaande post.


Hoe test jij of je brommer een goed vacuum levert ?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gebruikerkoen
Het probleem lijkt nu dus bijna opgelost alleen lees ik online dat je de luchtstelschroef tussen 1,5 en 2 slagen uit wilt hebben en ik rijd dus nu met 0,5 slag uit. Is dat erg? Hij draait wel gewoon prima stationair.



Het is wat je erg noemt. Je compenseert waarschijnlijk/misschien voor een ander probleem. En ga je voor optimaal of ben je tevreden met wat minder ?

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 8-2-2025 22:49 Print reply
Posts: 104
je hebt nu je stationair mengsel rijker gemaakt door de mengselschroef in te draaien.

daardoor word het mengsel bij volgas ook rijker.

als je mengsel schroef nu op 0.5 staat dan is je stationairsproeier te klein.

in feite heb je dus niks opgelost maar het mengsel nog rijker gemaakt, hetzelfde als wanneer je een nog grotere hoofdsproeier monteert.

de werkelijke oorzaak, waardoor ie van goed lopend in 1 keer slecht ging lopen is nog niet gevonden en opgelost.



Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 9-2-2025 om 5:05 uur.
 
Gebruikerkoen 9-2-2025 15:59 Print reply
Posts: 55
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]


Hoe test jij of je brommer een goed vacuum levert ?

[...]


Het is wat je erg noemt. Je compenseert waarschijnlijk/misschien voor een ander probleem. En ga je voor optimaal of ben je tevreden met wat minder ?



Tja van mij hoeft hij het niet perfect te doen… hij loopt nu 70 en met die rollerbankboetes kan ik dan nog wel leven en als hij het perfect zou doen zouden die boetes natuurlijk hoger worden. Alleen wil ik wel zeker weten dat hij niet te arm loopt omdat ik geen zin heb in den warmloper.

Voor de rest controleer ik het vacuüm door te zuigen aan de vacuümpomp en dan mijn tong er in te steken. Dan blijft hij dus vacuüm en zou er benzine uit moeten blijven lopen. Dit doet hij ook dus dan is het goed lijkt me.
 
jan w. 50 9-2-2025 17:45 Print reply

Posts: 979
ik wel zeker weten dat hij niet te arm loopt omdat .


Draai de bougie er uit. Hoe ziet die er uit.

Is er een puls te voelen aan het slangetje van het spruitstuk naar de vacuüm kraan.
Door bv een vloetje ietsjes van de slang af te houden. De puls is niet sterk.

Of heb je een elektrisch pompje?

Is daar niets van te draaien, dan zit ergens aan de motor een lekkage.

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 9-2-2025 om 18:25 uur.

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 9-2-2025 om 18:30 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 9-2-2025 18:43 Print reply

Posts: 8674
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gebruikerkoen
[...]
Voor de rest controleer ik het vacuüm door te zuigen aan de vacuümpomp en dan mijn tong er in te steken. Dan blijft hij dus vacuüm en zou er benzine uit moeten blijven lopen. Dit doet hij ook dus dan is het goed lijkt me.


Hoe weet je of de pomp voldoende benzine pompt ?
Hoe weet je of de brommer voldoende vacuum levert ?

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 10-2-2025 15:34 Print reply
Posts: 104
doordat ie met die mega sproeier en choke erbij goed loopt kun je er (in principe) vanuit gaan dat de brandstofvoorziening vanuit de tank goed is.

anders zou na een paar seconden volgas de vlotterbak leeg zijn.

maar de achterliggende gedachte waar je op doelt is natuurlijk dat je in deze probleemsituatie niet zomaar iets als "zal wel in orde zijn" kunt afstempelen en daar geef ik je helemaal gelijk in.
meten is weten.

daarom ook jammer dat de cilinder, zuiger, zuigerveren niet netjes gecontroleerd worden en het daardoor meer een soort gokspelletje word.

 

Dit topic is 1221 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 5
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4, 5Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved