Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Probleem koppeling Orion rx50

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 559 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70150 - Probleem koppeling Orion rx50
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 126 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Gebruikerkoen 22-12-2024 15:51 Print topicpost
Posts: 10
Hallo,
Ik heb een orion rx50 met een lifan 50cc blok. Ik heb een probleem met mijn motorblok maar ik heb geen idee wat het is. Mijn koppelingshendel veert niet meer goed terug en ik kan ook niet meer in z’n schakelen. Ik ben op zoek gegaan en heb een kapje van mijn motorblok bij de koppeling eraf gehaald en ik zie dit:
https://ibb.co/pdyrrtC
Is dit denken jullie het probleem of moet ik dieper in het motorblok kijken?
Voor de rest schakelt hij trouwens prima naar zn 2,3 en 4.

Verandering:
Ik heb hem nu wel weer zover gekregen dat de koppelingshendel goed terugveert en weer betere druk heeft. Maar ik krijg hem nog steedst niet in zn 1. Lig dit ubh wel aan de koppeling of is dit iets anders?

Dit bericht is gewijzigd door Gebruikerkoen op 22-12-2024 om 15:52 uur.
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 22-12-2024 18:05 Print reply

Posts: 8613
Je koppeling moet goed ontkoppelen. Probeer de kabel goed strak te stellen. Kan je nog bijstellen t.h.v. het stuur ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Gebruikerkoen 23-12-2024 18:00 Print reply
Posts: 10
Ja hij ontkoppelt wel goed, ik heb hem gisteren na hard trappen 1x in zn 1 gekregen en toen reed hij eventjes goed. Vanochtend ging hij weer met geen mogenlijkheid in zn 1. Voor de rest staat de koppelingskabel gewoon goed afgesteld, ook ter hoogte van mijn stuur. Is het iets diep in mijn motorblok denken jullie?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-12-2024 18:20 Print reply

Posts: 8613
Als je spreekt over met geweld in eerste stampen, denk ik dat je koppelingskorf is ingeslagen. Dat begint met een lichte inslag, waarna de boel blijft hangen, je platen dan toch lossen met een slag, waarna je koppelingskorf meer inslaat enz...
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 23-12-2024 21:02 Print reply

Posts: 8613
Ik kijk net nog eens naar de link die je postte...er is toch wel olie op je blok ? Ik zie geen niveau in je getuigeglaasje...
Het mechanisme dat je toont ken ik niet...maar ziet er roestig uit...zit daar normaal olie ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Gebruikerkoen 23-12-2024 23:01 Print reply
Posts: 10
Dat over die koppelingskorf klinkt logisch daar ga ik nog wel ff wat research naar doen. Voor de rest, het klopt dat erg geen olie in zat die had ik eruit gehaald. Maar dat klopte gewoon. Was castrol 10w-40 die er nog goed uitzag dus dat is denk ik niet het probleem. En die onderdelen zijn inderdaad roestig daarom dat ik dacht dat daar het probleem zat maar nadat ik dat boutje met het schoefdraad erin strakker had gedraaid was mijn koppelingsspanning ook weer beter. Maar die roest kwam omdat het kapje wat er normaal overheen zat los was gekomen en er water in was gekomen. Toen ik hem loshaalde liep dat er allemaal uit.
Ik zal iig even gaan kijken wat ik kan doen met dat probleem met die koppelingskorf. Ik ga sowiezo zaterdag even langs bij een zaak om er naar te laten kijken maar ik wil nu al doen wat ik kan natuurlijk.


Dit bericht is gewijzigd door Gebruikerkoen op 23-12-2024 om 23:02 uur.
 
joop2 24-12-2024 0:09 Print reply
Posts: 64
als ie wel zonder problemen naar de 2,3 en 4 schakelt dan kun je de koppeling als oorzaak voor het niet in de 1 willen schakelen uitsluiten.

ik denk dat er in het schakelmechanisme zelf iets mis is. dus het gedeelte tussen versnellingspedaal en de schakelwals/schakelvorken.

 
Gebruikerkoen 24-12-2024 0:27 Print reply
Posts: 10
Ja dat dacht ik zelf ook al. Online kan ik wel voor rond de 50-60 euro een nieuwe koppelingskorf met platen kopen.
Hier bijvoorbeeld: https://www.orionmot...peling-50-70cc-lifan
Is dit denken jullie de oplossing of zal ik eerst echt even verder moeten kijken en het blok openhalen? Het liefste doe ik het natuurlijk niet want er breken heel snel bouten af in het blok ( heb dit nu al 2x gehad) .
Bedankt voor de reacties!
Groeten
Koen
 
Gebruikerkoen 24-12-2024 0:29 Print reply
Posts: 10
Sorry ik las het verkeerd, als de koppeling het probleem niet is zal dit geen zin hebben.

 
Gebruikerkoen 24-12-2024 9:53 Print reply
Posts: 10
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joop2
als ie wel zonder problemen naar de 2,3 en 4 schakelt dan kun je de koppeling als oorzaak voor het niet in de 1 willen schakelen uitsluiten.

ik denk dat er in het schakelmechanisme zelf iets mis is. dus het gedeelte tussen versnellingspedaal en de schakelwals/schakelvorken.


Ik heb even online gekeken en de onderdelen die je opnoemde zijn erg goedkoop te bestellen. Dit is denk ik wel wat ik wil doen. Maar is er een manier om vast te kunnen stellen welk onderdeel precies het probleem is? Niet dat ik dan het blok uit elkaar heb liggen en er achter kom dat ik hele andere onderdelen had moeten bestellen. Of is het het slimste om gewoon het blok uit elkaar te halen en dan bekijken welke onderdelen ik moet bestellen?
Groeten Koen
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 24-12-2024 12:07 Print reply

Posts: 8613
Als er iets met je blok is zal je blok open moeten.
Ik ken jouw blok niet, maar wel de 125 en 250 blokken en jouw blok is een kloon van die serie (CB en XL). Dus hopelijk zeg ik niets fouts.
Je koppeling zit nog redelijk aan de buitenkant, dus als je tot daar demonteert, kan je kijken of de korf en de platen nog goed zijn. Als ze niet goed zijn, vervangen.
Kijk ook eens goed naar je schakelpedaaltje, en er is volgens mij een as die van links naar rechts door je blok onderaan loopt naar je schakelbloem. Die as kan roestig zijn...roest verwijderen en de as met WD40 inspuiten.
Als ze wel goed zijn, beslissen of je het blok wil splitsen. Als je nog nooit een blok gesplitst hebt, bereid zijn je "leergeld" te betalen. De kans bestaat dat je het niet meer goed ineen krijgt bij gebrek aan ervaring.
Er zijn wel nieuwe blokken te vinden...dus met een paar uurtjes is het in elk geval opgelost. Of je verkoopt 'm voor onderdelen.
In elk geval, van fouten leer je het meest, en dit is een gelegenheid om fouten te maken ;p.
Maar eerst de as en de koppeling inspecteren...
Hij rijdt nu niet, dus veel heb je niet te verliezen.


 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 24-12-2024 20:24 Print reply
Posts: 64
Als je het oude blok moet demonteren kun je vanalles tegenkomen, je moet dan sowieso ook een zooitje lagers en pakkingen vervangen en wat er eventueel nog meer versleten of kapot is.

voor 500 euro heb je een compleet nieuw Lifan blok.
dan kun je het oude blok gebruiken om te sleutelen, kijken hoe het uit elkaar moet en weer in elkaar, en die kun je dan als reserve weer opbouwen, of ombouwen/tunen, of weer verkopen.

dat is het voordeel van de chinese brommers, de lage prijzen.


 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 24-12-2024 21:57 Print reply

Posts: 8613
https://www.motorkit...b-b-50cc-euro-3.html

395 euro, incl. BTW en ook incl. verzending als ik me niet vergis.

Oud blok kan je ook nog verpatsen, dan is het nog goedkoper.

Zelf leren prutsen is op termijn zelfs winstgevend...op een dag kom je de jongere versie van jezelf tegen, enz...
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Gebruikerkoen 26-12-2024 10:46 Print reply
Posts: 10
Hallo,
Bedankt voor alle reacties! Ik weet niet wat er is gebeurd maar gisterochtend wilde ik toch nog eens proberen of ik niet gewoon in zn 1 kon gaan en toen kreeg ik hem er perfect in 1x in. Geen idee hoe dit komt, ik had nergens aangezeten en hij deed het uit het niets gewoon weer. Nu heb ik wel het probleem dat de koppelingshendel weer niet genoeg terugveert. Hij heeft weer niet genoeg druk en ik heb alles al geprobeerd met afstellen van de kabel etc. Ook het mechanisme die ik in een vorige post op de foto heb laten zien heb ik geprobeerd af te stellen maar niets zorgt ervoor dat de koppelingshendel goeie druk heeft en helemaal 100% op eigen kracht terugveert. Zou het kunnen dat de veertjes die in mijn koppeling zitten versleten zijn en daardoor niet genoeg terugduwen. Ik ga in ieder geval even die roestige onderdelen van de foto goed schoonmaken alleen zit nu met het probleem dat ik dat schroefje die die onderdelen vasthoud niet loskrijg dus daar moet ik nog iets op verzinnen. Denken jullie dat ik in de goede richting zit te denken of zal er iets anders aan de hand zijn als de koppeling niet goed terugduwt?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 26-12-2024 17:01 Print reply

Posts: 8613
Schroefjes/boutjes die niet loskomen, inspuiten met WD40 en overnacht laten inwerken.
Als het kopje van je boutje kapot is gedraaid, heb ik een voorkeur voor het kopje weg te boren. Je hebt dan na demontage een stompje wat je kan vastgrijpen met een tang naar keuze. Als dat niet los wil, weer WD40. Als dat niet lukt, uitboren. Is te doen maar kan mislopen. Dus op voorhand je goede muts opzetten. Je hebt een blok wat nieuw goedkoop te vinden is, en hij rijdt nu niet, dus why not.

Je koppeling zelf komt terug door de koppelingsveren. Een gebroken veer kan, maar dan heb je er nog drie. Ik heb toch nog altijd het idee van een ingeslagen korf. Of een koppelingskabel die roest en/of gerafeld is. Als je de koppeling bedient op het blok met je duim, met de kabel los, lukt dat ? dan is het de kabel zelf.


 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

Dit topic is 126 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved