Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Mengbuis voor honda MB mikuni 20mm 2bouts carb

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 810 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70146 - Mengbuis voor honda MB mikuni 20mm ...
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 302 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Dick.timmerman 22-11-2024 19:32 Print topicpost
Posts: 5
Hallo,

Ik heb een mikuni 20mm voor honda mb en al dat soort brommers met 2 bouts aansluiting op mijn suzuki tsx, deze ben ik aan het opknappen. Alleen is mijn mengbuis geknapt en nu heb ik er eentje voor een polini pwk alleen daar passen mijn mikuni sproeiers met 5,1mm draad niet in. Weet iemand waar ik een mengbuis voor deze carb kan krijgen?

Vriendelijk groet,
Dick.

Dit bericht is gewijzigd door Dick.timmerman op 22-11-2024 om 19:47 uur.
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 22-11-2024 20:00 Print reply

Posts: 8601
Check dit topic :
http://www.brommerforum.nl/showtopic/68801

Gaat over gasnaalden, niet mengbuizen...maar je kan contact nemen...
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Dick.timmerman 22-11-2024 20:10 Print reply
Posts: 5
In die topic staat ook: "Je kan gewoon mikuni delen gebruiken zover ik weet." Is er niet ergens een originele mengbuis voor mikuni ofzo die te gebruiken is? Trouwens, het kan zijn dat ik soms wat zeg wat niet helemaal klopt, heb alleen nog maar met dellorto sha carb's gewerkt. Nooit mikuni ofzo.
 
Dick.timmerman 22-11-2024 20:40 Print reply
Posts: 5
Heel simpel gezegd, ik zoek gewoon een mengbuis voor 20mm mikuni carb, hele internet afstruinen maar nergens vind ik wat.
 
Dick.timmerman 22-11-2024 21:09 Print reply
Posts: 5
Update: Ik heb er nu wel 1tje gevonden voor mikuni, als het goed is klopt alles maar we gaan het zien.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 22-11-2024 21:40 Print reply

Posts: 8601
OK...en anders een hele carb opsnorren...kan ook.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 23-11-2024 14:46 Print reply

Posts: 965
Gp parts. Mikuni vm20-51 parts orginal mikuni. Onderdeel nr 4203.

Kost inc verzenden 40 euro.

Caburateur is in knijp als vlens uitvoering te krijgen. Van binnen zijn ze het zelfde

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 23-11-2024 om 14:52 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
joop2 25-11-2024 17:21 Print reply
Posts: 57
Sorry maar dat is niet juist.

Een VM20-151 opschuifcarburateur gebruikt een andere mengbuis serie (VM15H1/17) dan de VM20 met flens.
Die kun je dus niet zomaar gebruiken.

VM20 met flens is er in 2 types:

VM20-179
VM20-273

De mengbuizen daarvoor zijn de serie 239.
die loopt van N2 tot en met P2 in stapjes van 0.01mm

N-2 (kleinste maat)
N-4
N-6
N-8
O-0
O-2
O-4
O-6
O-8
P-0
P-2 (grootste maat)

De standaard mengbuis die er in zit als je de carburateur los koopt bij Mikuni is een O-6

Bestelnummer bij Topham Mikuni is VM22/294-(sproeiermaat)

dus als je een O-6 wil hebben dan is het bestelnummer VM22/294-O6

Als je VM20-179 of 273 niet ooit nieuw los gekocht is maar een fabrieksgeleverde carburateur is van een bepaald model Yamaha bijvoorbeeld, dan kan er een andere maat mengbuis in zitten dan de O-6.

wat ook belangrijk is, dat is om te kijken of je een originele Mikuni hebt, of een chinese namaak. Bij de chinese namaak weet je nooit wat er in zit, dan kan zelfs van week tot week verschillen. (chinese namaak carburateurs zou ik sowieso heel hard heel ver weg gooien)

Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 25-11-2024 om 17:24 uur.

Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 25-11-2024 om 20:33 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 26-11-2024 0:48 Print reply

Posts: 8601
https://mikunipower.com/VM01.htm

VM20-273 serie 239 heeft O6
VM20-273 serie 332 heeft N6

https://www.mikuni-t...LOG/VM%20Katalog.pdf

VM20-151 serie 145 heeft O6
VM20-179 serie 145 heeft O6
VM20-273 serie 239 heeft O6
VM20-327 serie 426 heeft D8

Ik vond ook nog :

VM20-151 is met choke bovenop voor Kreidler, Zundapp,...
VM20-273 is met choke aan de zijkant
VM20-179 voor Simson,...
VM20-327 geschikt voor elektrische choke voor Vespa scooter,...

En dan zijn er ook nog verschillen in de series, maar dat zocht ik nog niet uit.

Ik vraag me af, met al het bovenstaande in gedachten, of een andere mengbuis in de buurt van wat er normaal in zit nemen, niet goede "tuning" kan zijn...
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 26-11-2024 9:33 Print reply
Posts: 57
de reden dat je niet zomaar een andere mengbuis serie kunt pakken is vanwege de externe sproeier in een VM20-273 en 179.

de mengbuis daarvoor is de serie 239, die heeft een langere onderkant, met daarop een o-ring die afdicht in een uitsparing in de vlotterbak.
die uitsparing gaat naar de externe sproeier.

alleen als je een vlotterbak zonder externe sproeier gebruikt kun je de serie 332 mengbuis gebruiken, die heeft schroefdraad voor een normale sproeier.

serie 239 mengbuis:


serie 332 mengbuis:


hier kun je zien hoe het in de vlotterbak zit:



hier zie je de serie 145 mengbuis van de VM20-151 en is duidelijk dat die niet kan passen:


de serie en de maat van de mengbuis staat trouwens op het ronde stuk naast de zeskant.
dan kun je hier een vervangende bestellen:

https://www.catalyst...st=listing&p=225


Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 26-11-2024 om 9:59 uur.

Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 26-11-2024 om 10:03 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 26-11-2024 15:24 Print reply

Posts: 8601
Interessant.
Maar zou je binnen eenzelfde serie niet voor een andere maat kunnen gaan ? Voor kwart- tot halfgas open tuning ?
Lijkt me dat een mengbuis al verschillend is naargelang het blok waar ze "bij hoort", dus bij een getuned blok kan dan ook wel een andere mengbuis qua maat (binnen dezelfde serie) beter passen ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 26-11-2024 16:46 Print reply
Posts: 57
jazeker, daar zijn de verschillende maten binnen elke mengbuis serie voor.

je kunt daarmee het mengsel vanaf stationair tot halfgas afstellen, het meeste effect geeft het van ongeveer 5% tot 25% opening van de gasschuif.

in datzelfde bereik werkt ook het dikste deel van de gasnaald, dus zullen mensen er vaak voor kiezen om van naald te wisselen in plaats van mengbuis zodat ze naast een set naalden niet ook nog een set mengbuizen hoeven te kopen.

in de praktijk vinden veel mensen het stuk van net boven stationair tot aan half gas niet zo belangrijk omdat je bij de kleinere motoren toch vaak alleen met 3/4 tot volgas werkt omdat je anders niet vooruit komt.
zoals de meeste brommerrijders bijna alleen volgas rijden en stationair draaien.

bij grotere tweetakten, zoals straatmotoren en enduros is het wel belangrijk om over het hele bereik af te kunnen stellen, anders is er moeilijk mee te rijden.

ik gebruik meestal verschillende afstandsbusjes boven de gasschuif voor het afstellen, dan hoef ik tijdens het rijden niet op de gashendel te letten.

ik pak een afstandsbusje waarmee de gasschuif niet boven 25% kan.
dan rijd ik een paar meter op 25% en wissel ik de mengbuis tot ik de beste gevonden heb, of ik wissel van naalddikte.

dan pak ik een korter afstandsbusje zodat de gasschuif tot 50% kan, rijd ik weer een stuk en dan kan ik de beste hoogte van de gasnaald vinden.

dan een nog korter afstandsbusje voor 75% gasschuif, en dan kan ik de verschillende konussen van gasnaald uitproberen.

zo is het makkelijk het hele bereik afgesteld te krijgen en heb je elke keer dezelfde gasschuif standen en haal je de variatie er uit zodat je sneller duidelijkheid hebt over wat het beste rijd.


Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 26-11-2024 om 16:59 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 26-11-2024 17:57 Print reply

Posts: 8601
Ha, en ik dacht de oplossing te hebben om beter op te pakken...helaas ??
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 26-11-2024 18:09 Print reply
Posts: 57
Daar zit je toch wel goed mee hoor, "oppakken" vanaf stationair is een combinatie van diverse dingen.

het eerste kleine deel is stationairsproeier en lucht/mengsel schroef samen, en dan tot 25% gasschuifpositie is het de mengbuis en dikste deel van de gasnaald samen.

als dat goed op elkaar aansluit gaat hij van stationair naadloos naar 25% gasschuif positie zonder vertraging of stotter.

en om in 1 keer van stationair naar volgas te gaan het dat stukje dus een grote invloed.

het mooiste zou natuurlijk een carburateur zijn met 5 stelschroeven:
eentje voor stationair,
eentje net boven stationair tot 25%
eentje van 25 tot 50%
eentje van 50 tot 75%
en eentje voor 75% tot volgas.
dan nog een automatische hoogte compensatie er in en dan hoef je alleen bij grote temperatuurverschillen nog wat te draaien.

maarja zo iets zal er nooit komen, alhoewel er carburateurs zijn die er wat op lijken (en helaas heel duur zijn)


Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 26-11-2024 om 18:16 uur.
 
jan w. 50 26-11-2024 19:00 Print reply

Posts: 965
Arme topic starter. Die ziet door de bomen het bos niet meer.

Hij kan er in de praktijk niets mee.


 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 26-11-2024 21:57 Print reply

Posts: 8601
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joop2
maarja zo iets zal er nooit komen, alhoewel er carburateurs zijn die er wat op lijken (en helaas heel duur zijn)



Injectie...maar zelfs al luk je er in te tunen, is de fun er toch wel af...zowel van het rijden als van het tunen.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Arme topic starter. Die ziet door de bomen het bos niet meer.

Hij kan er in de praktijk niets mee.




Ja...maar "een mikuni VM20 voor een MB" is niet eenduidig...dan krijg je een uitgebreid antwoord...toch ? Mijn eerste antwoord was trouwens contacteer een specialist.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

Dit topic is 302 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved