Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - MTX met motor probleem

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1272 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70138 - MTX met motor probleem
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 489 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

STL 15-8-2024 17:28 Print topicpost
Posts: 11
hoi,

ik heb een oude MTX 50cc gekocht voor de zoon voor de crossen.
Niet veel geld gegeven maar ik wist dat er werk aan was.

Bij deze...help

Inmiddels de handboek gevonden op internet en beginnen kijken hoe alles werkt.

Wat is het probleem?
- we hebben hem gekocht met een problem, hij reed maar dat was ook alles. Bij hogere toeren begont hij te sputteren
- tevens werkte de electrictieit ook niet, geen lampen pinkers, er was geen spanning
- dit werd eigenlijk alleen maar erger bij het crossen
- tot nu, start niet meer
- als ik de bougie test vonkt hij wel bij het kicken
als het voldoende is weet ik niet.
- de vorige eigenaar had er ook problemen mee maar hij wou er hem niet meer mee bezighouden, en deed hem daarvoor aan een lage prijs weg
- wel is de bougie en bobine reeds vervangen en ook de ontstekingsplaat op het vliegwiel

nu m'n vragen
- ik heb gezien dat de weerstand gemonteerd ophet frame dicht tegen de bobine schade vertoont. kan deze de ontsteking lastig vallen?
- kan een defecte regelaar de ontsteking lastig vallen
- bijvoorbeeld een kortsluiting of defect in het spannignsgedeelte naar lamp of pinker, kan dit beletten dat de bougie goed vonkt?
- de motor is een 65cc blok met sproeier 98, ik heb dit nog niet open gedaan, wil eest even vragen. volgens de vorige eigenaar gaan sproeier 98 en 65cc samen, maar hier kan ik nog niet op redeneren, moet dti nog zoeken

alvast bedankt voor enige input!

UPDATE:
- ik heb bobine & spoelen van de wisselstroomgenerator uitgemeten volgens het handboek dit klopt. Eigenlijk weet ik alleen dat de spoelen niet verbrand zijn zeker. Ohms kloppen ze en dus niet onderbroken
- bobine afgevezen kijken als de bougiekabel mooi paste op de bobine was ook zo.
- een bougie eens vervangen voor zekerste, ook prima
- aan een CDI kan je niet veel meten zeker?


mvg,
Steven








Dit bericht is gewijzigd door STL op 15-8-2024 om 19:57 uur.
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 15-8-2024 22:42 Print reply

Posts: 8580

- ik heb gezien dat de weerstand gemonteerd ophet frame dicht tegen de bobine schade vertoont. kan deze de ontsteking lastig vallen?

Nee deze heeft alleen met de verlichting te maken.

- kan een defecte regelaar de ontsteking lastig vallen

Nee idem.

- bijvoorbeeld een kortsluiting of defect in het spannignsgedeelte naar lamp of pinker, kan dit beletten dat de bougie goed vonkt?

Nee idem.

- de motor is een 65cc blok met sproeier 98, ik heb dit nog niet open gedaan, wil eest even vragen. volgens de vorige eigenaar gaan sproeier 98 en 65cc samen, maar hier kan ik nog niet op redeneren, moet dti nog zoeken

Kan kloppen, misschien wat klein.




Ik heb zo'n vermoeden dat er een probleem is met je grondplaat. De vorige eigenaar heeft er iets mee gedaan, en is gestopt toen het probleem niet weg was. Je hebt ontsteking, maar staat die goed getimed ?

Om zeker te zijn dat dat het probleem is, starten met startpiloot spuitbus. Niet draaien met goed mengsel duidt op ontstekingsprobleem. Er van uit gaande dat er genoeg compressie en niet extreem veel valse lucht binnen komt.

Maar als ik hoor dat de rest van de elektra ook gebrekkig is, zal je ontsteking ook wel zozo zijn.







 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
STL 16-8-2024 10:26 Print reply
Posts: 11
dankuwel voor info, zeer leerrijk.

Merci om te bevestigen dat kortsluiting noch regelaar de ontsteking kan belemmeren. Ik was niet goed zeker, ik dacht dat bijvoorbeeld de bobine minder spanning zou krijgen en daardoor minder kon vonnken.

De vorige man heeft inderdaad ook gezocht aan de grondplaat.
Ikzelf heb ze nog niet verplaatst, op internet las ik dat je voor MTX de grondplaat volledig naar rechts plaatst. klopt dit.

Het is geen originele cilinder, nu een 65cc erop. Dus ik denk nog meer reden om de plaat naar rechts te plaatsen.

kan ik naast uitmeten spoelen op de plaat en positie, nog iets verifieren hier? als die 1mm fout staat, heb je dan als gevolg wel vonken maar geen startende motor? want de bougie vonkt toch wel consistent bij kicken. kan ik hier een filmpje posten misschien?

Goed idee om een startpiloot bus aan te schaffen, had ik nog niet.

Nu, graag vul ik nog even de laatste bevinden van gisteren aan.
ik heb de carb er toch eens afgehaald, eens doorgeblazen maar nog niet geopend. Mischien zat er een vuiltje in?

Na het herplaatsen draaide de motor opnieuw een 5 tal minuten om nadien het weer op te geven. Heb nog geprobeerd zonder/met luchtfilter, niet echt een verband gevonden.

wat kan je nakijken daaraan? het is of lijk op type Carb Mikuni VM20 opschuif. is een sproeier is dat fragiel is bijvoorbeeld?

alvast bedankt!
zo ken ik ineens hoe de ontsteking in elkaar zit



 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 16-8-2024 13:52 Print reply

Posts: 8580
Normaal heeft zo'n grondplaat een vaste montagepositie, maar sommigen veilen de gaten uit (naar links).
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/18/3

65cc of 50cc vraagt geen andere stand van de grondplaat, maar mogelijk is er wel winst in prestaties. Ga je te ver, kan je juist er op achteruit gaan. Soms letterlijk achteruit rijden als resultaat.

Nu je het zegt, er kan misschien een grondplaat van een ander type Honda op zitten. Ze zien er bijna hetzelfde uit maar zijn verschillend. Komt o.a. door de hoek van de cilinder op het onderblok.

Carb uitblazen zonder open te doen : gaat niet veel helpen.

Carb VM20 : ik ben er geen fan van op Honda. Trouwens Mikuni maten zijn anders dan Keihin maten. Mijn twijfels aan die 98 nemen toe.

Eens wel en dan niet willen draaien kan bij allerlei verschillende problemen.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
STL 17-8-2024 13:50 Print reply
Posts: 11
interessant, bedankt voor de link.
Nog niet kunnen proberen m'n todo's zijn duidelijk.

wat betreft een Malossi cilinder en je twijfel als een sproeier 98 wel klopt voor een Mikuni carb.

Hoe toets je dat?
is dat louter proberen of kan je ook ergens starten van een basis regel en dan verder finetunen?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 17-8-2024 19:01 Print reply

Posts: 8580
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: STL
interessant, bedankt voor de link.
Nog niet kunnen proberen m'n todo's zijn duidelijk.

wat betreft een Malossi cilinder en je twijfel als een sproeier 98 wel klopt voor een Mikuni carb.

Hoe toets je dat?
is dat louter proberen of kan je ook ergens starten van een basis regel en dan verder finetunen?


Origineel zit er een 72 in of zo, en dat zijn Keihin maten. En Mikuni maten lopen heel snel op in vergelijking met Keihin maten.

Je begint steeds met een te grote sproeier, en je checkt je bougiekleur (motor afzetten terwijl je op top rijdt).

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 18-8-2024 3:38 Print reply
Posts: 39
ik denk niet dat je zo de oplossing zult gaan vinden.

ten eerste is de ontstekingsplaat niet vast, is verstelbaar +/- 3 graden maar dat veroorzaakt geen stotteren.
verder is de grondplaat voor mt/mb/mtx/mtx-r/nsr/mbx hetzelfde, het verschil in cilinderhoek word door verschil in magneetpositie en spiebaanpositie in de vliegwielen opgevangen.

maar nu naar de brommer:

bij een totaal onbekende staat van de motor zul je eerst moeten kijken hoe die staat is anders ben je alleen maar constant aan het raden en gokken. dat is tijdverspilling en geldverspilling als je willekeurig onderdelen gaat vervangen.

begin gewoon met demontage cilinder en controleer cilinderwand, zuiger en zuigerveren.

vervang beide krukaskeeringen, die zijn bijna altijd lek en dan trekt hij valse lucht wat tot gestotter en dan een vastloper lijdt.

demonteer de gehele carburateur, maak de sproeiers schoon, prik alle gaatjes in de mengbuis door, en vergeet de chokesproeier niet.
controleer of vlotternaald benzine doorlaat en goed afsluit.

kijk of de membraanplaatjes heel zijn en volledig afsluiten

monteer alles weer terug met nieuwe pakkingen.

meet de cdi unit door, net als de onstekingsspoel en de pick-up spoel.
meet of de bedrading tussen grondplaat, cdi en bobine in orde is.

reinig het filter in de benzinetank.

monteer de grondplaat met merkteken tegenover merkteken op carter.

controleer of uitlaat en demper niet verstopt zitten.

controleer of luchtfilter schoon is en of de luchtfilterslang heel is.

gooi er verse benzine in. 1:35-1:50

starten en met stroboscoop lamp ontstekingstijdstip controleren.
(als er verkeerd vliegwiel op zit dan zie je dat hier meteen)

afstellen van hoofdsproeier, stationair sproeier en luchtmengschroef doe je daarna.





 
joop2 18-8-2024 3:44 Print reply
Posts: 39
toevoeging:

honda's lopen prima met een Mikuni VM20
er mankeert echt niets aan die carburateurs, maar je moet net als met alle andere niet originele carburateurs (phbg/cp/pwk) de hele carburateur afstellen.

dus je moet de juiste naald vinden, de juiste mengbuis, de juiste stationair sproeier, de juiste choke sproeier, de juiste hoofsproeier en de juiste gasschuif.

die zijn er in een heleboel varianten en alleen de hoofdsproeier aanpassen gaat nooit werken, dan krijg je dus verhalen dat die en die carburateur niet zou deugen.
 
STL 18-8-2024 16:17 Print reply
Posts: 11
dag Joop, allen

bedankt voor aanvulling.

het demonteren van de cilinder laat ik voorlopig achterwege, om niet meer fout te doen als goed.

wel even aan toevoegen, de motor reed wel nog toen ik hem overnam.
niet prima maar hij startte goed en kon er toertjes mee rijden. in hogere toeren ging hij inde mist inderdaad.

Nu, de truk met snelstart wat ik ook ontving was niet ok, hij start niet.

Wat ik wel reeds uitgemeten of bevindingen

- compressie ok

- spoel vonkt zie filmpje maar kan niet ordelen indien straf genoeg

https://www.dropbox....awre19i2c3o&dl=0

- bobine en spoelen ontstekingsplaat Ohms uitgemeten: ok

- positie van de ontstekingsplaat naar rechts geplaatst:

https://www.dropbox....0yfhd5fmu5p&dl=0


wel verder geen test gedaan. dus op zelfde positie het magnetisch vliegwiel terug op geplaatst.

- kabel naar bougie ok

- bougie vervangen met andere zelfdee type (zag bij de spare parts)

- omdat er ook nog een andere spoel bij zat, heb ik deze ook even uitgemeten, was nog ok. ook geplatst maar geen effect.
zelfde vonken zoals het filmpje met de andere spoel.

ik had begrepen dat hij met snelstart direct moet starten als de onsteking goed zit. wat dus niet het geval is.

Heb de snelstart via luchtinlaag carburator ingegaan en via de bougie zelf.

VRAAG:
- hoe meet ik de CDI uit, bedoel je dan met een ontstekingstester? Deze manier staat beschreven in het handboek van de MTX, maar zo een tester heb ik niet. Of bestaat er een manier om de CDI met een mulitmeter uit te meten?
- als de bougie vonkt, is de CDI dan uitgesloten om de fout te zijn?






Dit bericht is gewijzigd door STL op 18-8-2024 om 16:22 uur.
 
STL 18-8-2024 16:19 Print reply
Posts: 11
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joop2
toevoeging:

honda's lopen prima met een Mikuni VM20
er mankeert echt niets aan die carburateurs, maar je moet net als met alle andere niet originele carburateurs (phbg/cp/pwk) de hele carburateur afstellen.

dus je moet de juiste naald vinden, de juiste mengbuis, de juiste stationair sproeier, de juiste choke sproeier, de juiste hoofsproeier en de juiste gasschuif.

die zijn er in een heleboel varianten en alleen de hoofdsproeier aanpassen gaat nooit werken, dan krijg je dus verhalen dat die en die carburateur niet zou deugen.



thx uit uitleg van de carburator. Dit neem ik zeker mee.
klopt het dat hij met snelstart eigeniljk ook zou moeten starten, om zo een opsplitsing the kunnen maken tussen carburator, ontsteking of beide fout, dat kan ook nog.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 18-8-2024 17:59 Print reply

Posts: 8580
Een blauwe vonk is super, met een oranje weet je het niet zeker of de vonk goed genoeg is.
Volgens mij heb jij de volgende dingen nog niet gechecked :
- valse lucht...deo spuiten bij de carb en krukas
- krukasholte vrij ? Niet vol benzine ?
Ook kan je proberen met de boormachine op de vliegwielmoer te starten. Soms duurt een kick niet lang genoeg om er terug leven in te krijgen na lang stilstaan.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 18-8-2024 18:03 Print reply

Posts: 8580
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Nu je het zegt, er kan misschien een grondplaat van een ander type Honda op zitten. Ze zien er bijna hetzelfde uit maar zijn verschillend. Komt o.a. door de hoek van de cilinder op het onderblok.



Ik bedoelde niet "grondplaat" maar vliegwiel...

Je zei nog niet welke MTX je hebt. Oud type ? SH ? Watergekoelde ?

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 18-8-2024 20:08 Print reply
Posts: 39
ik gok dat het een oud model mtx met ronde koplamp is: MTX50s AD04.
omdat de MTX50sh AD09 geen weerstand heeft op de kabelboom.

als cdi kapot is dan is er geen vonk.
dus kapotte cdi kunnen we uitsluiten.

ontsteking linksom of rechtsom maakt voor starten niet uit, dus dat kunnen we ook uitsluiten.

belangrijk is om te weten wat er precies gebeurde toen de motor stopte.

heeft de motor nog compressie?

word de bougie nat als je een paar keer geprobeerd hebt te starten?

ik denk richting vastloper/gat in de zuiger, of afgebroken membraanklep.

als membraanklep is afgebroken stottert hij ook tot hij verzuipt en het het heel moeilijk om te starten omdat het cartermengsel terug de carburateur in geduwd word in plaats van via de spoelpoorten de cilinder in.



Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 18-8-2024 om 20:17 uur.

Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 18-8-2024 om 20:48 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 18-8-2024 21:25 Print reply

Posts: 8580
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joop2
...omdat de MTX50sh AD09 geen weerstand heeft op de kabelboom.



Op zijn minst sommige SH's wel. Net zoals de MBX...terwijl de NSR dat niet meer heeft...maar het maakt niet uit voor het startprobleem.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 18-8-2024 21:48 Print reply
Posts: 39
als je de honda fiches bekijkt kun je zien dat een mtx-sh nooit een weerstand heeft. de sh is alleen in 1987 gemaakt voor nederland en noorwegen.
bij een mtx sh zit de weerstand in de regelaar ingebouwd.

een mtx50r heeft wel een weerstand, die word nog wel eens met een mtx-sh door elkaar gehaald.


 
STL 18-8-2024 23:42 Print reply
Posts: 11
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Een blauwe vonk is super, met een oranje weet je het niet zeker of de vonk goed genoeg is.
Volgens mij heb jij de volgende dingen nog niet gechecked :
- valse lucht...deo spuiten bij de carb en krukas
- krukasholte vrij ? Niet vol benzine ?
Ook kan je proberen met de boormachine op de vliegwielmoer te starten. Soms duurt een kick niet lang genoeg om er terug leven in te krijgen na lang stilstaan.


met valse lucht bedoel je lucht die aangezogen wordt doordat de carburator of carburator inlaat stuk niet goed gemonteerd zit?
Wat bedoel je net met deo spuiten aub, deze tip weet ik nog niet.

Hoe test je makkelijk de krukasholte, dien ik iets te demonteren voor deze test?
 

Dit topic is 489 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved