Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Elektronische begrenzing afstandsbediening Rieju mrt (am6)

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 745 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #70135 - Elektronische begrenzing afstandsbe...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1255 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Sjoerd330 18-6-2024 12:24 Print topicpost
Posts: 13
Beste lezer,

Ik ben opzoek naar een elektronische begrenzer met een afstandsbediening. (Is begrenst zodra de brommer start +/- km/h, kan worden ontgrenst zodra je op de afstandsbediening drukt +/- 90km/h).

Op mijn oude aprilia sx50 (Euro 4) had ik een eurobegrenzer, deze begrensde de brommer op toerental zodat de brommer in de begrensde stand +/- 45km/h ging. Zie de onderstaande link:

https://josdijkman.n...WnlueugaAhgyEALw_wcB

Deze begrenzer was eenvoudig te installeren en werkte naar mijn mening perfect. Echter, ik kan geen vergelijkbare begrenzers vinden voor een rieju (am6, euro 5).

Ik weet dat er wel kant en klare begrenzers worden gemaakt voor am6, maar tot nu toe nog niks kunnen vinden. Weet iemand of deze begrenzers toch ergens verkrijgbaar zijn?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Met vriendelijke groet,


Sjoerd

Dit bericht is gewijzigd door Sjoerd330 op 18-6-2024 om 12:26 uur.
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 18-6-2024 14:02 Print reply

Posts: 8607
Voor Euro 5 vind ik niet zo direct iets online.
Ik zou een condensator en afstandsbediende relais kopen op AliExpress of zo. Is ook nog goedkoper.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Sjoerd330 18-6-2024 17:18 Print reply
Posts: 13
Ik ben gaan kijken voor een geschikte relais. Veel verstand van elektra heb ik eigenlijk niet, maar ik weet wel dat een Rieju niet beschikt over een accu, maar een dynamo heeft die pas stroom wekt zodra de brommer is gestart. Is deze stroombron wél 12V?

Bij Rieju kan je de elektrische begrenzing er zover ik weet afhalen (en er dus ook gemakkelijk weer opzetten) door één kabeltje los te trekken in de ECU (engine Controle Unit). Daarom denk ik dat het onderstaande relais goed is?:

https://www.amazon.n...18723404&sr=8-18

Verder heeft mijn brommer niet meer de originele vertanding, maar is het voortandwiel 2 maten omhoog gegaan. Dit betekend dat (ook al begrens je de brommer) de begrensde topsnelheid hoger zal liggen als 45 km/h.

In uw reactie op mijn bericht zag ik dat u het had over een condensator. Zelf weet ik niet wat een condensator is, weet u wat een condensator is en wat voor een effect deze zal hebben als ik deze in mijn begrenzer verwerk?

 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 18-6-2024 19:27 Print reply

Posts: 8607
Je brommer heeft 12V want je verlichting is 12V. De 12V kan je aftakken van je verlichting. De 12V wordt gemaakt door je spanningsregelaar. Daar kan je dus ook aftakken.
Met een afstandsbediende relais heb je alles wat je nodig hebt.
Er is wel één ding...ik vind niet in de omschrijving van jouw relais of hij 12V op de witte draden zet...dat is niet wat je wil.
De relais die je koos kun je op twee manieren gebruiken. "normaal open" ...zodat je elke keer dat je onbeperkt wil rijden, de afstandsbediening moet indrukken. Als je dat niet wil moet je 'm "normal closed" (=NC) gebruiken.
Een condensator heb je niet nodig in dit geval. Bij onweerstaanbare interesse kan je dit topic doornemen...maar dat is dus NIET wat ik hierboven beschrijf.
Nog iets...chinese dingetjes als dit durven nogal eens stuk te zijn/gaan.
Het verstoppen van het relais is half de pret...zoek een leuk droog plaatsje, waar je het relais toch gemakkelijk kan bereiken indien nodig...dan kan je het nog overbruggen bij defect relais.

Nogmaals...eerst nog uitzoeken of je relais ook 12V op je uitgang zet...als je er niet achter komt, kan je kopen en meten met de multimeter desnoods als je wil.

edit als je relais 12V op je uitgang zet, kan je er altijd nog een relais tussen zetten die dat niet doet, één zoals deze. Scooters zitten tegenwoordig vol met van die dingen.



Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 18-6-2024 om 21:17 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 18-6-2024 20:11 Print reply

Posts: 965
? Ik weet het niet. Zit er verschil in het ontsteking systeem van euro 4 een 5. Een wat is het verschil?
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Sjoerd330 19-6-2024 8:49 Print reply
Posts: 13
Zover ik weet zit er weinig verschil in de ontsteking van euro 4 en euro 5 zelf, maar is het meer de ECU die anders is geprogrammeerd. Echter, dit maakt (bij Rieju euro 4/5) weinig uit aangezien het begrenzings-principe door de jaren heen hetzelfde is gebleven.

Vandaag ga ik een relais bestellen, ik laat weten wat ik heb gedaan om alles werkende te krijgen en welk relais uiteindelijk het beste werkt.
 
jan w. 50 19-6-2024 18:58 Print reply

Posts: 965
Een ondgrensde ecu insteken van een euro 4of 3. ??

Bij motor, auto tjoeners.
Zijn ook mensen bij die een ecu kunnen veranderen

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 19-6-2024 om 19:03 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 20-6-2024 12:44 Print reply

Posts: 8607
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Een ondgrensde ecu insteken van een euro 4of 3. ??



Hij zoekt een begrenzer...

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 20-6-2024 18:08 Print reply

Posts: 965
Ow ik zat verkeerd te denken
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts

Dit topic is 1255 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved