Geen idee welk schroefje je bedoelt?
Hij is niet superarm maar juist iets te rijk. Rookt flink en bougie is meer richting donker dan koffiebruin. Half gas loopt hij iets te ‘pruttelen’. De naald moet vreemd genoeg op de laagste stand anders blijft hij continu te veel pruttelen op half gas. Soms houdt hij er ook ineens spontaan mee op bij vol gas, alsof hij geen benzine meer krijgt of alsof de bougie niet meer vonkt, maar na een paar seconden pakt hij weer op als ik het gas dicht doe en kan ik weer vol gas geven.
Ook loopt hij stationair niet lekker, hij pakt wel goed op en zakt snel terug maar het stationaire toerental varieert. En de luchtregelschroef doet zo goed als niets.
Carburateur is nieuw en is er al twee keer afgeweest maar alles lijkt prima, er zit niets verstopt. Wel is er 1 ‘tuitje’ niet afgedopt maar die is volgens mij voor de overloop van de vlotterkamer.
Alles al gecheckt op valse lucht, want daar lijkt het op, maar niets kunnen vinden.
Er zit overigens een powerfilter op, in ‘mijn tijd’ had je die dingen niet maar geen idee of dat nadelig is met lage toeren. Ik kan me zo voorstellen dat hij extra lucht zuigt bij hoge toerentallen en dat de benzine/lucht verhouding dus niet bij alle toerentallen gelijk is.
Inmiddels de cilinder er af gehaald en er mist 1 pistonveer en de piston stak iets uit: twee sleuven onderin de cilinder dus dat verklaart wel e.e.a. maar verklaart niet de lage compressie.
Nieuwe er op gezet (hij had onlangs een uitlaat en een 80cc gekocht). Die zit er inmiddels op maar ook deze heeft net zo weinig compressie als de vorige. (Aangezien de slag gelijk is gebleven zal deze sowieso minder compressie hebben dan een 50cc, de bijbehorende kop is namelijk gelijk aan de oude). Hij trekt nu iets beter onderin maar gister hield hij ook 1x weer even kort in bij gas geven. Later was het goed. Nog steeds niet genoeg trekkracht onderin maar ik kan nu tenminste wel weer de oprit omhoog rijden. Helaas moet ik een paar weekjes wachten voordat hij is ingereden dus vol gas kan voorlopig even niet.
Electrisch starten doet hij nog steeds niet: accu is okee en laadt prima op. Aandrukken en hij loopt direct, koud en warm en zonder choke.
Ondanks dat hij rijk staat afgesteld lijkt het in sommige gevallen dat hij toch arm staat afgesteld, heel bijzonder.
Kan het iets electronisch zijn? Of de bougie? Een bougie doet het of doet het niet is mijn ervaring van ‘vroeger’.
Dit bericht is gewijzigd door Kees H op 20-6-2024 om 10:25 uur.
|