Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Juiste uitlaat Rieju mrt EURO 5

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1050 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #70130 - Juiste uitlaat Rieju mrt EURO 5
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 406 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Sjoerd330 7-5-2024 7:37 Print topicpost
Posts: 10
Beste lezer,

Een tijdje geleden heb ik een Rieju mrt 50 pro gekocht, uit 2023. Aangezien ik hier komende vakantie mee naar Duitsland ga heb ik er voor gekozen om een iets kleiner achter tandwiel te nemen, waardoor de brommer een hogere topsnelheid heeft.

Echter, dit gaat helaas wel ten koste van de acceleratie/koppel die ook hard nodig is in de bergen. Daarom zoek ik een andere uitlaat die mijn brommer meer vermogen kan geven.

Ik heb zelf al gekeken naar meerdere uitlaten, zoals de voca rookie, de stage6 streetrace en de yasuni cross ML max.

Dit lijken mij allen mooie uitlaten (bovenlangs), maar verder wordt er weinig verteld over de prestaties. Ook zijn er nog genoeg merken zoals "Most" en "platek" die mij ook interessant lijken. Het liefst kies ik de uitlaat die mij het meeste vermogen geeft, graag tussen mid en hoogtoerig in.

Verder zijn niet alle uitlaten voor euro 5, past bv. de euro 4 voca uitlaat van de oude Rieju mrt series ook onder het nieuwe model?

Het zou fijn zijn als iemand met meer verstand iets in de richting van een top 3 kan geven, voor de beste uitlaten.

Alvast bedankt voor uw reactie,

Met vriendengroep groet,


Sjoerd Kloosterman.
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 7-5-2024 22:13 Print reply

Posts: 8510
Ik weet zelf niet alles van AM6.
Van wat ik hier lees zou ik zeggen een Yasuni R1 voor de 50cc setups en een Yasuni R2 voor de meer dan 50cc setups.
Beiden onderlangs, passend op verschillende merken/modellen.
Waarschijnlijk een old school advies maar je vroeg wat getest en bewezen is.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 8-5-2024 7:11 Print reply

Posts: 937
Zo ver ik weet mag je in Duitsland alleen goed gekeurde uitlaat gebruiken.
Als een brommer of motor euro 4 of 5 heeft. Moet de uitlaat daar aan voldoen.
Daar kunnen ze moeilijk over gaan doen.
Verlichting is zo'n zelfde verhaal.

Ik ben er 3 keer uitgezet. 1 met de flory
Ik reed op het voet/fietspad. Ik had op de grootte 100 kmh b weg moeten blijven. Flory in geladen + het vuurwerk wat had gekocht. Een ik. Bij de grensovergang weer uitgeladen.

2. Met de fiets naar de kartbaan. Op de terugweg aangehouden. Geen legitimatie bij me. Ingeladen, bij de grensovergang er weer uitgezet.

3. Met de kawa met 80/90 kmh langs de grenscontrole. Ik had ze zo vlug niet gezien. Met zwaailichten achter me aan.
Stil gezet papier laten zien. . Om draaien terug naar Nederland.

Ik heb voor al die acties geen boete gehad.




Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 8-5-2024 om 19:10 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 8-5-2024 22:16 Print reply

Posts: 8510
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Zo ver ik weet mag je in Duitsland alleen goed gekeurde uitlaat gebruiken.
...


Welkom in Europa.
'k Blijf hier tot ik doodga.
Euro pa Euro pa pa.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Nicesurprice 9-5-2024 9:24 Print reply
Posts: 134
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Zo ver ik weet mag je in Duitsland alleen goed gekeurde uitlaat gebruiken.



Sterker nog dat is hier ook zo.
Enkel hier doen ze er vrij weinig mee tenzij je in een grote verkeers controlle terecht komt.

Kennis van me is fanatiek motorrijder.
Die kreeg in Dld een gescheven waarschuwing omdat hij een after-market remhandel had.

zwart wit gezien moet je voertuig in dezelfde configuratie blijven als in zn toelating op papier stond.

word dit gehandhaafd, nee.
Kun je er gezeik mee krijgen?
Ja, als alles verkeerd valt kun je een probleem hebben.
Maar dan moet je ook echt pech hebben natuurlijk.

Met name een verzekering kan proberen aan te tonen dat ze niet hoeven uit te betalen omdat jij een aanpassing heb uitgevoerd waardoor de fiets/auto iets niet kon wat ie op papier wel zou moeten kunnen.
Alles om maar niet te hoeven betalen.
Ik ben 13 jaar met de verzekering glashelder in gevecht geweest.
als zei 1000 redenen geven omdat ze niet hoeven te betalen.
Moet jij er 1001 geven waarom ze wel aansprakelijk zijn.

En ja. dat houd me niet tegen om iets te monteren wat ik mooi of leuk vindt.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 9-5-2024 10:03 Print reply

Posts: 8510
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Nicesurprice
[...]

...
word dit gehandhaafd, nee.
Kun je er gezeik mee krijgen?
Ja, als alles verkeerd valt kun je een probleem hebben.
Maar dan moet je ook echt pech hebben natuurlijk.

Met name een verzekering kan proberen aan te tonen dat ze niet hoeven uit te betalen omdat jij een aanpassing heb uitgevoerd waardoor de fiets/auto iets niet kon wat ie op papier wel zou moeten kunnen.
Alles om maar niet te hoeven betalen.
Ik ben 13 jaar met de verzekering glashelder in gevecht geweest.
als zei 1000 redenen geven omdat ze niet hoeven te betalen.
Moet jij er 1001 geven waarom ze wel aansprakelijk zijn.

En ja. dat houd me niet tegen om iets te monteren wat ik mooi of leuk vindt.


Meer nog, dat is geen toeval.
Verzekeringen weigeren ook de hele tijd uitkering waar je recht op hebt.
Money makes the world go round.
Euro pa pa.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Sjoerd330 10-5-2024 10:30 Print reply
Posts: 10
Erg bedankt voor alle antwoorden! Inmiddels ben ik er uit welke uitlaat ik ga kopen. Het "rieju racingteam" beveelt de voca cross rookie uitlaat aan als best geteste uitlaat. (was even zoeken, staat op de Spaanse website).

Wel is er nog een onzekerheid. Op mijn oude uitlaatbocht is een buis bevestigt. (Omdat het Euro 5 is).

Ik vermoed dat deze CO2 terug laat stromen naar het luchtfilter (ik probeer een foto te uploaden). In het midden van de foto is een kastje bevestigd, hier stroomt de CO2 doorheen onderweg vanaf de uitlaat naar luchtfilter. Kan ik dit kastje eraf halen, en de leiding compleet afsluiten tot de luchtbox? Of raden Julie een betere manier aan?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 10-5-2024 19:23 Print reply

Posts: 8510
Dat zou dan een EGR zijn. Exhaust Gas Recycling.
Is een populaire delete bij auto tuning.
Deleten is ook een reden voor afkeur uiteraard.
Mijn 125 4-takt reed beduidend minder goed met een EGR-delete. De afstelling zal heel anders zijn met EGR delete, en ik had geen zin meer daar nog werk in te stoppen.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Sjoerd330 18-6-2024 12:33 Print reply
Posts: 10
Voor iedereen die mogelijk ook een andere uitlaat op een euro 5 rieju wil zetten:


Inmiddels heb ik de nieuwe uitlaat (voca rookie cross 50/70cc) vanaf de originele site van Rieju kunnen bestellen. Ook is de CO2 terugvoer van de originele uitlaat makkelijk te verwijderen. Dit resulteerde bij mij (met de juiste afstelling) tot een enorme toename in het vermogen vergeleken met het originele vermogen. Wel was het bij mij het geval dat de brommer uiteindelijk te weinig lucht kreeg. Om dit op te lossen heb ik een extra gat geboort in de luchtfilterbox, dat ongeveer even groot was als het originele gat. (Je maakt de lucht inlaat dus 2x zo groot). Dan loopt de brommer perfect.

Echt een aanrader!
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 18-6-2024 13:45 Print reply

Posts: 8510
Bedankt voor de feedback. Zo hebben anderen er ook nog iets aan !

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

Dit topic is 406 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved