pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
24-5-2024 19:40 |
Posts: 8606 |
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Fobrink |
24-5-2024 20:19 |
Posts: 83 |
Ai! Zelf te doen?
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
24-5-2024 20:22 |
Posts: 8606 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Fobrink
Ai! Zelf te doen?
Er is niets wat je niet zelf kan doen...
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Fobrink |
25-5-2024 17:23 |
Posts: 83 |
Haha! Klopt wel…wil alleen niets verkloten.
Is die seal het eerste wat ik tegenkom als ik het deksel eraf draai?
Zit ook een rubberen pakking tussen het kapje en het blok?
Nog andere ringen die ik gelijk beter mee kan nemen?
Andere vraag: heb de tank eraf. Radiator zit strak vol en ik heb GEEN reservoir meer op de brommer zie ik. Er zit alleen een slang aan de radiateur die naar beneden wegloopt. Deze zal voor de overdruk zijn? Is het erg om geen tankje te hebben?
Hoe controleer ik of de waterpomp werkt? Vind de vloeistof geen lekker kleurtje hebben, beetje roest zie ik volgens mij ook. Zinnig om rardiator en slangen eraf te halen en te spoelen?
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
25-5-2024 18:31 |
Posts: 8606 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Fobrink
Haha! Klopt wel…wil alleen niets verkloten.
Is die seal het eerste wat ik tegenkom als ik het deksel eraf draai?
Zit ook een rubberen pakking tussen het kapje en het blok?
Nog andere ringen die ik gelijk beter mee kan nemen?
Andere vraag: heb de tank eraf. Radiator zit strak vol en ik heb GEEN reservoir meer op de brommer zie ik. Er zit alleen een slang aan de radiateur die naar beneden wegloopt. Deze zal voor de overdruk zijn? Is het erg om geen tankje te hebben?
Hoe controleer ik of de waterpomp werkt? Vind de vloeistof geen lekker kleurtje hebben, beetje roest zie ik volgens mij ook. Zinnig om rardiator en slangen eraf te halen en te spoelen?
https://www.cmsnl.co...6/partslist/E03.html
Nr. 2 op de foto.
Reservoir zit toch onder de accu bij een NSR ?
Roest in het koelcircuit heeft dikwijls te maken met gebruik van water ipv koelvloeistof.
Het lekken heeft te maken met slijtage. Als hij niet te veel lekt zou ik het zo laten. Ik zou wel zorgen voor superverse koelvloeistof, want roest zorgt voor meer roest.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Fobrink |
26-5-2024 22:13 |
Posts: 83 |
Olietankje zit schuin boven de accu, ontbreekt.
Ik heb de keerring besteld en koelvloeistof.
Heb ook een 70cc besteld, Charmo gietijzer.
Als ik het goed begrijp ook bij lage toerentallen wat vermogen en, omdat het gietijzer is, een mooie levensduur. Liever in één keer fixen en klaar.
Hoe kan ik controleren of de oliepomp goed werkt, weet je dat toevallig?
Thanks!
|
|
|
|
Fobrink |
27-5-2024 21:09 |
Posts: 83 |
Andere belangrijke vraag: ik ben ervan uitgegaan dat ik mijn 50cc kop op de 70cc kan gebruiken; klopt?
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
27-5-2024 22:30 |
Posts: 8606 |
Ik bedoelde het koelvloeistofreservoir...foto van een MBX maar is hetzelfde bij een NSR.
De keerring en het mechanic seal is niet hetzelfde.
Oliepomp...darmpje losmaken...moet een beetje druppelen...testen met premix in de tank. Er is een procedure voor de juiste afstelling maar die moet ik ook opzoeken.
Je kan je 50 kop gebruiken.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Fobrink |
27-5-2024 23:12 |
Posts: 83 |
Excuus, ik maak een zooitje van de vragen die ik jou stel.
Ik heb geen oliepompje, maar dat is niet erg, ik meng zelf.
Wat is wijsheid voor 70cc? 1:50, of 1:45, of 1:40?
Ik heb ook geen koelvloeistofreservoir; is dat erg?
Ik wil graag checken of de koelvloeistofpomp goed werkt, hoe kan ik dat checken?
Ik heb de mecanic seal besteld, verkeerd getypt aan jou.
Fijn dat ik de 50 kop kan gebruiken!
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
28-5-2024 1:02 |
Posts: 8606 |
1:50, altijd, 't is geen crossmotor.
KVS-reservoir is om het uitzetten van je KVS op te vangen bij warme motor...zonder gooit hij het er gewoon uit...en dan heb je te weinig.
Als je waterpomp werkt wordt de uitgaande slang warm. Of je maakt ze los en emmertje klaarhouden.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Fobrink |
28-5-2024 10:24 |
Posts: 83 |
Prima, dan blijft het 1:50.
Motor laten draaien en dan checken of de uitgaande slang warm wordt; akkoord.
Kan ik de mechanic seal vervangen zonder de carterdeksel te vervangen?
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
28-5-2024 13:34 |
Posts: 8606 |
Als je het schoepje losmaakt, kan het asje er uit.
Er staat me iets voor dat er verkeerde draad op zit, maar pin me er niet op vast.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Fobrink |
30-5-2024 15:50 |
Posts: 83 |
Hallo! Ben iets verder. Cilinder en zuiger vervangen. Voor het inrijden sproeier 160 erin gedrukt. Reed met 50cc met 118. Is dit groot genoeg, of zou je er een grotere in zetten?
200km rustig aan voor een gietijzer cilinder genoeg?
Ik heb de mechanic seal nog niet binnen. Ik had gehoopt dat het vervangen van de koelvloeistof, plus het feit dat ik er genoeg in heb zitten nu, het probleem op zou lossen dat mijn cilinder wel echt heel heet wordt, en mijn radiateur hooguit lauw wordt.
Wat is volgens jou de meest voor de hand liggende oorzaak van de lauwe radiateur? Ik wil de nieuw cilinder niet gelijk naar zijn grootje helpen.
Thanks!
|
|
|
|
Fobrink |
30-5-2024 15:52 |
Posts: 83 |
Slangen van de radiateur worden wel warm, maar niet schokkend heet. Cilinder en kop kan ik binnen een kilometer een ei op bakken, radiateur blijft maar lauw.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
30-5-2024 16:35 |
Posts: 8606 |
De thermostaat moet dicht blijven tijdens het opwarmen. Dan moet hij open gaan. Beide dingen moet je merken aan de slangen.
Betreffende de sproeier...je begint altijd met een te grote sproeier...dan afstellen...je weet nooit welke maat je nodig hebt op voorhand.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|