Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #70128 - Honda nsr afstelprobleem
|
Pagina 11 van 12
|
Dit topic is 4388 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
jan w. 50 |
22-8-2024 16:25 |
Posts: 960 |
Hoe hard de brommer gaat.
Heeft vaak ook te maken met het ontbijt s'morgen . Eieren met spek bv.
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|
joop2 |
22-8-2024 19:17 |
Posts: 48 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Ik kom aan volgende toeren :
80 km/h
80000 m/h
1333 m/min
6838 t/min achterwiel (met 0,195 m/t wielomtrek)
16088 t/min voortandwiel
De verhouding van de hoogste versnelling ken ik niet...maar ik ga uit van bijna 1:1.
de wielomtrek is 1,95 meter, niet 0,195 meter.
de berekening:
80 km per uur * 0,06 = 1333 m per minuut
wielomtrek 1,95 meter
kettingoverbrenging 40/17 = 2,353
4e versnelling nsr = 26/23 = 1,13
primaire overbrenging = 4,11
1333 / 1,95 = 683,6 wiel omwentelingen per minuut
683,6 * 2,353 = 1608,5 omw per minuut aan de uitgaande as.
1608,5 * 1,13 = 1817,6 omw per minuut aan het koppelingshuis.
1817,6 * 4,11 = 7470,3 omw per minuut aan de krukas
zoals ik al aangaf:
toerenteller niet correct gemeten, of de bak is veranderd, of de koppeling slipt. de formule is korrekt, kwestie van invullen van de genoemde gegevens.
de enige "tolerantie" die er in zit is de omtrek van de achterband maar zoals ik al heb uitgelegd is die tolerantie niet zo groot dat je ook maar in de buurt van 10.000 toeren kan komen.
fout aangeleverde cijfers zoals verkeerd toerental, of verkeerde tandwielverhouding vallen niet onder noemer tolerantie.
gewoon checken of de koppeling slipt.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 22-8-2024 om 19:20 uur.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
22-8-2024 19:43 |
Posts: 8591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: joop2
[...]
zoals ik al aangaf:
toerenteller niet correct gemeten, of de bak is veranderd, of de koppeling slipt. de formule is korrekt, kwestie van invullen van de genoemde gegevens.
de enige "tolerantie" die er in zit is de omtrek van de achterband maar zoals ik al heb uitgelegd is die tolerantie niet zo groot dat je ook maar in de buurt van 10.000 toeren kan komen.
fout aangeleverde cijfers zoals verkeerd toerental, of verkeerde tandwielverhouding vallen niet onder noemer tolerantie.
gewoon checken of de koppeling slipt.
Ok, je berekening klopt...en ik misrekende me...my bad.
De topicstarter gaf op een bepaald moment aan dat hij niet wist hoe de toerentelleraansluiting vast te zetten...en ook dat hij een toerenteller had...dus het is niet gek te veronderstellen dat hij een teller had die op de ontstekingsdraad mat...vraag...hoe exact is zo'n teller ?
En tolerantie...of menselijke fouten er onder vallen is een semantische discussie.
BTW, kijken of je koppeling slipt is wel een goed idee. Dus @ topicstarter, zet je voorwiel tegen de muur, laat de koppeling opkomen en dan moet de brommer direct afslaan. Je merkt het normaal ook bij het rijden, maar het testje kost niets en duurt niet lang.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
joop2 |
22-8-2024 20:12 |
Posts: 48 |
inductiedraad meet het redelijk nauwkeurig als hij het juiste aantal wikkelingen om de bougiekabel zit.
de meter moet wel weten dat het een 2 takt is en geen viertakt, of 1 of 2 vonken per omwenteling komen. anders meet je het dubbele toerental.
nog even mogelijkheid van verkeerd getelde tandwielverhouding bekeken om dat uit te kunnen sluiten.
80km bij 10.000 rpm als toerental, 4e versnelling en band kloppen dan zijn er afgerond de volgende combinaties:
17-65, 16-60, 15-56, 14-52, 13-48, 12-45. dan zou er bijna blind geteld moeten zijn.
ook de mogelijkheid van een andere 4e versnelling bekeken:
er zou dan met de rest constant, een 4e versnelling in moeten zitten van 1.5
dan is het enige wat in de buurt komt:
3e versnelling mtx80r = 1.5
4e versnelling mbx80 = 1.38
3e versnelling 4-bak = 1.4
daar zit ook geen logica in, omdat het ofwel mechanisch niet past, of je met 2x dezelfde versnelling na elkaar zit en dat merk je meteen.
dus weinig anders over.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 22-8-2024 om 20:22 uur.
|
|
|
|
Fobrink |
23-8-2024 11:04 |
Posts: 83 |
Goedemorgen heren!
Dank voor jullie input!
De koppeling slipt niet. Doet hij wel de eerste kilometers als het koud is.
Als ik de brommer tegen de muur zet en de koppeling laat komen dan gaat hij gelijk uit.
De tandwielen zijn daadwerkelijk 17x40.
Wat overblijft is de toerenteller. Daar zal het probleem zitten; is een analoge van Aliexpress....is een mechanische die ik gemonteerd heb met een nieuwe kilometertellerkabel.
|
|
|
|
Fobrink |
23-8-2024 11:10 |
Posts: 83 |
Stel dat ik dan inderdaad maar 7.500 toeren draai, wat kan de reden zijn dat het niet meer is? Ik kan in de derde versnelling tot ca 54 kmh, dan is't op, dood. In de vierde dan de rest. Tot 70 gaat prima, daarna is het even geduld hebben tot 75. Tot 80 lukt niet eens altijd. Beetje wind of kleine hellingshoek en ik kom er niet.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
23-8-2024 14:09 |
Posts: 8591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Fobrink
Stel dat ik dan inderdaad maar 7.500 toeren draai, wat kan de reden zijn dat het niet meer is? Ik kan in de derde versnelling tot ca 54 kmh, dan is't op, dood. In de vierde dan de rest. Tot 70 gaat prima, daarna is het even geduld hebben tot 75. Tot 80 lukt niet eens altijd. Beetje wind of kleine hellingshoek en ik kom er niet.
Als je Joop volgt : je maakt 7500 toeren. Je hebt een zware vertanding, met relatief weinig koppel. In die tandwielverhouding ligt dan ook de verklaring voor je lage toeren. (Maar 80 km/h met zo'n zware vertanding is wel laag.)
Volgens mij : je hebt een mechanische toerenteller...die vertrouw ik wel, zelfs AliExpress. Zo'n digitale niet, er kan vanalles mee zijn. Stel met je analoge teller klopt die 10000 toeren wel. Maar dan zou je snelheid ook hoger moeten zijn. Ben je zeker van je snelheidsmeting ? Je weet dat een analoge teller bij de omtrek van je wiel hoort, en dat je in een digitale teller de omtrek moet instellen ?
Kortom...check nog eens alles...beide tellers...heb je geen restrictie nog ergens (spruitstuk, luchtslang, uitlaat, ...) ...dan kleinere ingrepen indien nodig (tandwielen), dan de wat grotere ingrepen (dikkere voetpakking, kop misschien, ...)
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
joop2 |
23-8-2024 14:52 |
Posts: 48 |
korte vraag: heb je het originele membraan er in zitten, en hoe ver staan de aanslagplaatjes daarvan open?
als die nog in de "originele stand" staan kan ie ook geen toeren maken.
|
|
|
|
jan w. 50 |
23-8-2024 19:55 |
Posts: 960 |
Ergens in het begin.. het lijkt mij heel sterk dat je sproeier 190 ofzo. Bij een 21mm. Nodig, kan ik niet rijmen.
Er is wat anders dan tandwiel verhouding of versnellingsbak.
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|
joop2 |
23-8-2024 22:26 |
Posts: 48 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Ergens in het begin.. het lijkt mij heel sterk dat je sproeier 190 ofzo. Bij een 21mm. Nodig, kan ik niet rijmen.
in een mikuni VM20 zitten sproeiers met een lanhe 6-kant kop, de 4/042
het nummer geeft de doorstroomhoeveelheid aan.
het nummer op de 6 en 5 mm ronde sproeiers van bijvoorbeeld keihin geeft de diameter aan, met een kleine afwijking.
die getallen kun je dus niet zo vergelijken, daarvoor zijn tabellen die een benadering geven.
de 190 is in dit geval niet vreemd.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 23-8-2024 om 22:40 uur.
|
|
|
|
jan w. 50 |
24-8-2024 17:29 |
Posts: 960 |
Ik heb 5 mikuni's vm van 14 tot 22mm. Ik heb nergens een 6 kant lange sproeier in zitten. 18 20 22mm heb ik nieuw aangeschaft toen der tijd. Allemaal kleine ronde sproeier die je er met de schroeven draaier. Bij de kleine 14 16mm de d9 sproeier buis, 317.3 naald gelijk weg gooien die knijpen de boel. Sproeiers passen in alle 5. Tussen 18 en 22mm kun je alle onderdelen uit wisselen. Bij 14 16 net zo.
De maat die op de sproeier staat. Is de daadwerkelijk maat.
Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 24-8-2024 om 17:40 uur.
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|
joop2 |
24-8-2024 21:12 |
Posts: 48 |
dit is de lijst van mikuni zelf:
vm24-512 4/042
vm24-489 4/042
vm24-373 4/042
vm22-133 4/042
vm20-327 m10/24
vm20-273 4/042
vm20-151 4/042
vm18-144 4/042
vm17-8101 4/042
vm16-519 4/024
vm16-438 vm11/22
vm16-353 m10/14 of 4/042
vm14-8340 N100604
vm13-83 N102221
vm12-8069 N100604
4/042 = lengte 11.5 mm, schroefdraad 5.25x0.9, zeskant lang.
vm11/22 = lengte 10.6 mm, schroefdraad 6x0.8, rond 8mm.
m10/14 = lengte 8mm , schroefdraad 5.2, zeskant kort 6mm
N100604 = lengte 9mm , schroefdraad 5.0x0.7 rond 8mm.
N102221 = lengte 9mm , schroefdraad 5.0x0.7 rond 6mm.
als in jouw vm20 een ronde sproeier zit dan komt dat in iedergeval niet overeen met de gegevens van mikuni.
ik heb ze ook altijd met 6kant sproeier geleverd gekregen en heb er toch best veel verkocht destijds.
je kunt mikuni's al jaren gewoon bij topham, de importeur voor europa, bestellen met de afstelling er in die je zelf wil hebben.
dan hoef je geen mengbuizen en naalden weg te gooien, die stoppen ze er voor de helft van de losse verkoopprijs gewoon voor je in.
D9 lijkt me ook vreemd als de E serie de basisafstelling is, naaldcode komt me ook vreemd voor.
tenzij ze bedoeld zijn voor eerste montage door een voertuigfabrikant, die kan eigen basisafstelling hebben laten maken.
of chinese namaak...die proppen er in wat er toevallig nog ligt.
de cijfers op mikuni sproeiers hebben verschillende betekenis.
bij N100604 sproeiers daar is het getal de diameter.
bij 4/042 sproeiers is het getal de doorstroomhoeveelheid.
zo is een N100604-140 qua gat diameter gelijk aan een 4/042-240
een N100604-160 qua gat diameter gelijk aan een 4/042-330
daardoor komen mensen wel eens in de knoop met het afstellen. dan gaan ze 2 verschillende sproeier modellen vergelijken en nemen aan dat de waardes hetzelfde betekenen.
zelfs als sproeiers er hetzelfde uitzien en hetzelfde nummer hebben, zijn er verschillen in de daadwerkelijke gatdiameter. de ene 110 is een 110 en de andere 110 is een 117. dat krijg je als je bijvoorbeeld polini sproeiers voor dellorto vergelijkt met keihin voor hm166/183.
als mensen die dan ook nog door elkaar gemixt in hun sproeierbak hebben liggen dan is het helemaal geen doen qua afstellen.
daarom altijd de originele sproeiers gebruiken en de soort die er in hoort. door lengte verschil en verschil in de plaats van de venturi in de sproeier, en de hoek van de afschuining naar het gat ontstaan allerlei problemen.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 25-8-2024 om 1:24 uur.
Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 25-8-2024 om 1:48 uur.
|
|
|
|
joop2 |
24-8-2024 21:17 |
Posts: 48 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Fobrink
Goedemorgen heren!
Dank voor jullie input!
De koppeling slipt niet. Doet hij wel de eerste kilometers als het koud is.
Als ik de brommer tegen de muur zet en de koppeling laat komen dan gaat hij gelijk uit.
De tandwielen zijn daadwerkelijk 17x40.
Wat overblijft is de toerenteller. Daar zal het probleem zitten; is een analoge van Aliexpress....is een mechanische die ik gemonteerd heb met een nieuwe kilometertellerkabel.
dit bericht had ik even gemist, ja dan kan het heel goed aan de toerenteller liggen...dat die voor een motorblok met andere aandrijfverhouding voor de toerenteller as gemaakt is.
je kunt een kleine digitale koso/stage6 toerenteller pakken, met draad die je om de bougiekabel wikkelt. afhankelijk van welk model je kiest kun je dan ook je watertemperatuur zien als je temperatuursensor van hetzelfde merk gebruikt.
de slippende koppeling zou ik sowieso even naar kijken, dat hoort niet.
|
|
|
|
jan w. 50 |
25-8-2024 12:52 |
Posts: 960 |
Ik merk er in de praktijk niets van
Dat het niet kan
|
|
Bc. schadebakken . say no to camshafts |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
25-8-2024 14:36 |
Posts: 8591 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Ik merk er in de praktijk niets van
Dat het niet kan
Alles producten die lang op de markt zijn c.q. populair zijn, worden door fanatieke gebruikers uiteindelijk naar eigen wens gemaakt. Dat een Keihin sproeier in een Mikuni carb terecht komt is een kwestie van tijd. Nog later zijn onderdelen niet meer verkrijgbaar, en wordt de custom oplossing de enige mogelijkheid. Soms worden producten beter gemaakt dan dat ze ooit de fabriek verlieten.
Jammer genoeg zijn er ook vehikels die compleet om zeep worden geholpen door goedbedoelende gebruikers.
Ik wens jullie
rust om te aanvaarden wat je niet kan veranderen,
moed om te veranderen wat je kan veranderen,
wijsheid om het onderscheid te maken.
("the serenity prayer"
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Dit topic is 4388 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 11 van 12
|
|