Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Honda nsr afstelprobleem

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1018 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70128 - Honda nsr afstelprobleem
Pagina 10 van 12
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 4170 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Fobrink 1-8-2024 12:25 Print reply
Posts: 83
Mooi vooruitzicht dan, september!
December/januari duurt nog even Jan! Waarom zo laat?

Heb met het warme weer dat hij eigenlijk te rijk staat, last van.
Drek loopt achter uit de uitlaat en stottert. Kijk wel wat hij doet als het weer 10 graden koeler is.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 1-8-2024 18:55 Print reply

Posts: 8586
Get your kicks mit zweitakt mix.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 7-8-2024 22:59 Print reply

Posts: 8586
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 18-8-2024 3:54 Print reply
Posts: 46
jammer dat ook hier zoveel onjuiste informatie staat.

ik zal er 1 ding uitpikken, alles opnoemen uit dit topic is me nu te veel.

een mps300 is geen speciale cdi. het is gewoon een honda mb cdi van de eerste serie toen OKI nog een van de leveranciers was.

in geen enkele honda tweetakt schakelbrommer cdi is een dip geprogrammeerd. dat zou echt nutteloos zijn.

er is maar 1 begrensde onsteking en die zat alleen op bepaalde duitse 80cc's. die verlaat het ontstekingstijdstip bovenin naar 3 graden in plaats van 10 graden zodat de motor niet boven 8000 toeren kon komen.



 
Fobrink 19-8-2024 9:43 Print reply
Posts: 83
Goedemorgen!

Vakantie zit er op, mooi gehad, met de auto Italie doorkruist.

Toen kwam het idee om de brommert toch eens op de markt te gooien.
Had een mooi Aprillia RS 50 gezien, groot model brommer, wegracer.
Weet jij hoe die kwalitatief zijn?

Ben inmiddels alweer zo'n beetje teruggekomen op de verkoopplannen.
Zo'n Aprillia is geen brommer om zelf aan te gaan lopen verbouwen, dat is jammer, en dat is wat ik eigenlijk wel leuk vind om te doen.
Het animo voor mijn exemplaar valt eerlijk gezegd ook tegen, dus dan maar niet. Ga binnenkort een paar nieuwe banden op de NSR laten leggen en de lekkage laten oplossen, dan is hij technisch echt helemaal goed.

Hoe is het met jou?
 
Fobrink 19-8-2024 10:32 Print reply
Posts: 83
Dag Joop,

Dank voor jouw toelichting. Ik laat de cdi ongemoeid, geen vooruitgang mee te halen begrijp ik.
Tips voor mij omdat ik denk dan een 70cc met 21mm en expansie sneller moet lopen dan 80? 80 haal ik echt met moeite in is de absolute top met tandwielverhouding 17x40. 80 zijn wel echte kilometers; digitale teller geijkt op gps.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 19-8-2024 22:32 Print reply

Posts: 8586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fobrink
Toen kwam het idee om de brommert toch eens op de markt te gooien.
Had een mooi Aprillia RS 50 gezien, groot model brommer, wegracer.
Weet jij hoe die kwalitatief zijn?



Een Aprilia RS is iets heel anders dan een Honda om aan te werken. Ik ga er van uit dat je er eentje met AM6 blok neemt...die blokjes zijn wel goed, en er is ook wel genoeg voor te krijgen. Kuipwerk enz. van een RS is "moderne" stijl...niet gemaakt voor de eeuwigheid...als je veel rijdt en/of demonteert...budget werk lukt ook niet echt, wegens minder tweedehands onderdelen in omloop...maar de fans zullen me wel tegenspreken.


Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fobrink
Hoe is het met jou?


Hm goed dank je. Ik heb drie nieuwe 125cc op een online veiling gekocht voor de verkoop. Medium cheap. Kwaliteit wel goed. Nu nog gaan halen.


 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 19-8-2024 23:56 Print reply
Posts: 46
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Fobrink
Dag Joop,

Dank voor jouw toelichting. Ik laat de cdi ongemoeid, geen vooruitgang mee te halen begrijp ik.
Tips voor mij omdat ik denk dan een 70cc met 21mm en expansie sneller moet lopen dan 80? 80 haal ik echt met moeite in is de absolute top met tandwielverhouding 17x40. 80 zijn wel echte kilometers; digitale teller geijkt op gps.


dat moet inderdaad een heel stuk sneller kunnen.
de onbegrensde variant van de nsr haalt die snelheid al met een 50cc cilinder waarvan de 50cc charmo een kopie is.

ik begrijp dat je een gietijzeren 70cc hebt, welke precies?
als uitlaat heb je een techno?
en de carburateur een imitatie mikuni vm20?

voor snelheid heb je een hoogtoerige cilinder nodig die met de meest geschikte uitlaat een smalle powerband heeft.
met de 4 bak en grote vertanding val je dan al snel uit de powerband.
dat kun je opvangen met een 6-bak

wat bij elke cilinder belangrijk is dat is de zogenaamde squish afstand, dat is de afstand tussen de rand van de zuigerkop en de buitenrand van de verbrandingskamer.
de afstand kun je aanpassen door het vlakken van de bovenkant van de cilinder of de cilinderkop, of makkelijker: met bijvoorbeeld een dunnere voetpakking of dunnere koppakking.

de huidige afstand kun je relatief makkelijk meten.
cilinderkop demonteren, zuigerkop schoonpoetsen, en dan pak je een stukje soldeertin dat net zo breed is als je zuiger en die plak je met een stukje tape bovenop de zuiger, van links naar rechts in het midden van de zuigerkop.
dan draai je de zuiger iets terug voor het bovenste dode punt, schroef je de cilinderkop er op, zonder pakking, en draai je met de hand de krukas door het bovenste dode punt heen en weer, een keer of 2-3.

dan haal je de kop er weer af,haal je het stukje soldeertin van de zuiger en meet je met een schuifmaat of micrometer hoe dun de uiteinden van het soldeertin zijn geworden. (die zijn als het goed is dan wat platgedrukt).

dan meet je de dikte van je koppakking en die tel je daar bij op.
dan weet je wat je huidige squish afstand is.

de "ideale" afstand is ergens tussen de 1mm en 0.6mm.
groter is vermogensverlies en detonatierisico, lager is risico dat de zuiger de kop kan raken.

daarna kun je dus uitrekenen hoeveel er aangepast moet worden dmv dunnere pakkingen of dmv cilinder of kop aanpassen.

het volgende belangrijke is de compressieverhouding en vorm van de verbrandingskamer, de compressie zal nu het probleem niet zijn, de vorm van de verbrandingskamer wel omdat het een 39mm kop is op een 45mm cilinder.

de kop kun je laten uitdraaien bij iemand die er verstand van heeft, maar je kunt ook een stap verder gaan, kost meer geld maar dan heb je het optimale en dat is kijken of je een kop met wisselbare verbrandingskamer kan vinden. bijvoorbeeld VHM
dan hoe je niks aan de cilinder af te draaien en geef je gewoon de gewenste squishafstand door en krijg je een op maat gemaakte insert.

verder is de cilindertiming belangrijk...de meeste imitatie cilinders hebben geen erg goede timing en poort vormen. het is ingewikkeld om uit te rekenen en uit te leggen hoe het zou moeten zijn dus meestal is een andere merkcilinder kopen het eenvoudigste.
daar hoeft voor verdere tuning dan niet heel veel aan aangepast te worden.

de uitlaat is iets wat wonderen kan verrichten. met de verkeerde uitlaat voelt je brommer "dood" aan, met een andere passende word het als een crossmotor. veel van de bestaande standaard uitlaten zijn niet echt optimaal. helaas zijn de goede uitlaten duur en slecht verkrijgbaar.
een onbegrensde originele nsr uitlaat is dan vaak een prima oplossing.

voor het beste resultaat moet alles goed bij elkaar passen en kom je vaak bij de originele luchtfilterbak uit, met de correcte aanzuigslangen. dat kan het verschil maken tussen geen vermogen onderin, en wel vermogen onderin.

de makkelijkste oplossing: de onbegrensde GE2 cilinder, standaard luchtfilterbak met aanzuigslangen van de onbegrensde uitvoering, de standaard onbegrensde uitlaat. een originele 18mm van een 80cc of een originele 20mm mikuni (bij beiden altijd werk om juiste interne onderdelen te vinden voor de beste afstelling).

binnenrotor heb je alleen wat aan als je een hele smalle powerband hebt bij hele hoge toeren. het levert geen extra vermogen maar het zorgt er alleen voor dat hij tijdens overschakelen niet uit de powerband valt door het zwaardere vliegwiel wat je normaal hebt.
de winst die veel mensen beweren te merken is meestal alleen door de andere curve van het ontstekingstijdstip



Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 20-8-2024 om 0:05 uur.

Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 20-8-2024 om 0:11 uur.
 
joop2 20-8-2024 1:22 Print reply
Posts: 46
vergeet het bovenstaande van mij voor nu even.
ik heb even snel zitten rekenen en er is in de basis nu iets mis:

je hebt een swallow mt333 achterband volgens de foto, dat zou een 3.0x18 zijn. de omtrek gok ik voor nu op 195cm.

je tandwielverhouding is 17-40 en je topsnelheid is nu 80km/h gps.

volgens mijn berekeningen draai je dan op top maar 7500 toeren (4-bak)

dat is wel heel erg laag.

je zou echt richting de 10.000 toeren moeten kunnen komen, dan zou je met die tandwielverhouding op ongeveer 107 km/h gps zitten.

laat even weten of het klopt wat je aan toeren draait bij 80km/h, en wat ie in de vrij aan maximale toeren kan draaien.

Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 20-8-2024 om 1:23 uur.
 
Fobrink 21-8-2024 8:59 Print reply
Posts: 83
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]


Een Aprilia RS is iets heel anders dan een Honda om aan te werken. Ik ga er van uit dat je er eentje met AM6 blok neemt...die blokjes zijn wel goed, en er is ook wel genoeg voor te krijgen. Kuipwerk enz. van een RS is "moderne" stijl...niet gemaakt voor de eeuwigheid...als je veel rijdt en/of demonteert...budget werk lukt ook niet echt, wegens minder tweedehands onderdelen in omloop...maar de fans zullen me wel tegenspreken.


[...]


Hm goed dank je. Ik heb drie nieuwe 125cc op een online veiling gekocht voor de verkoop. Medium cheap. Kwaliteit wel goed. Nu nog gaan halen.




Dank voor de toelichting! Ik heb het idee voor een Aprillia al laten varen, alle tijd en geld die ik in de NSR gestopt heb is dan voor niks geweest. Heeft eigenlijk ook meer charme zo'n oud kreng

Ben benieuwd wat je ervan maakt, die 125cc's. Post maar een fotootje als je ze zover hebt. Regel er maar eentje op brommerkenteken voor mij
 
Fobrink 21-8-2024 9:01 Print reply
Posts: 83
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joop2
[...]


dat moet inderdaad een heel stuk sneller kunnen.
de onbegrensde variant van de nsr haalt die snelheid al met een 50cc cilinder waarvan de 50cc charmo een kopie is.

ik begrijp dat je een gietijzeren 70cc hebt, welke precies?
als uitlaat heb je een techno?
en de carburateur een imitatie mikuni vm20?

voor snelheid heb je een hoogtoerige cilinder nodig die met de meest geschikte uitlaat een smalle powerband heeft.
met de 4 bak en grote vertanding val je dan al snel uit de powerband.
dat kun je opvangen met een 6-bak

wat bij elke cilinder belangrijk is dat is de zogenaamde squish afstand, dat is de afstand tussen de rand van de zuigerkop en de buitenrand van de verbrandingskamer.
de afstand kun je aanpassen door het vlakken van de bovenkant van de cilinder of de cilinderkop, of makkelijker: met bijvoorbeeld een dunnere voetpakking of dunnere koppakking.

de huidige afstand kun je relatief makkelijk meten.
cilinderkop demonteren, zuigerkop schoonpoetsen, en dan pak je een stukje soldeertin dat net zo breed is als je zuiger en die plak je met een stukje tape bovenop de zuiger, van links naar rechts in het midden van de zuigerkop.
dan draai je de zuiger iets terug voor het bovenste dode punt, schroef je de cilinderkop er op, zonder pakking, en draai je met de hand de krukas door het bovenste dode punt heen en weer, een keer of 2-3.

dan haal je de kop er weer af,haal je het stukje soldeertin van de zuiger en meet je met een schuifmaat of micrometer hoe dun de uiteinden van het soldeertin zijn geworden. (die zijn als het goed is dan wat platgedrukt).

dan meet je de dikte van je koppakking en die tel je daar bij op.
dan weet je wat je huidige squish afstand is.

de "ideale" afstand is ergens tussen de 1mm en 0.6mm.
groter is vermogensverlies en detonatierisico, lager is risico dat de zuiger de kop kan raken.

daarna kun je dus uitrekenen hoeveel er aangepast moet worden dmv dunnere pakkingen of dmv cilinder of kop aanpassen.

het volgende belangrijke is de compressieverhouding en vorm van de verbrandingskamer, de compressie zal nu het probleem niet zijn, de vorm van de verbrandingskamer wel omdat het een 39mm kop is op een 45mm cilinder.

de kop kun je laten uitdraaien bij iemand die er verstand van heeft, maar je kunt ook een stap verder gaan, kost meer geld maar dan heb je het optimale en dat is kijken of je een kop met wisselbare verbrandingskamer kan vinden. bijvoorbeeld VHM
dan hoe je niks aan de cilinder af te draaien en geef je gewoon de gewenste squishafstand door en krijg je een op maat gemaakte insert.

verder is de cilindertiming belangrijk...de meeste imitatie cilinders hebben geen erg goede timing en poort vormen. het is ingewikkeld om uit te rekenen en uit te leggen hoe het zou moeten zijn dus meestal is een andere merkcilinder kopen het eenvoudigste.
daar hoeft voor verdere tuning dan niet heel veel aan aangepast te worden.

de uitlaat is iets wat wonderen kan verrichten. met de verkeerde uitlaat voelt je brommer "dood" aan, met een andere passende word het als een crossmotor. veel van de bestaande standaard uitlaten zijn niet echt optimaal. helaas zijn de goede uitlaten duur en slecht verkrijgbaar.
een onbegrensde originele nsr uitlaat is dan vaak een prima oplossing.

voor het beste resultaat moet alles goed bij elkaar passen en kom je vaak bij de originele luchtfilterbak uit, met de correcte aanzuigslangen. dat kan het verschil maken tussen geen vermogen onderin, en wel vermogen onderin.

de makkelijkste oplossing: de onbegrensde GE2 cilinder, standaard luchtfilterbak met aanzuigslangen van de onbegrensde uitvoering, de standaard onbegrensde uitlaat. een originele 18mm van een 80cc of een originele 20mm mikuni (bij beiden altijd werk om juiste interne onderdelen te vinden voor de beste afstelling).

binnenrotor heb je alleen wat aan als je een hele smalle powerband hebt bij hele hoge toeren. het levert geen extra vermogen maar het zorgt er alleen voor dat hij tijdens overschakelen niet uit de powerband valt door het zwaardere vliegwiel wat je normaal hebt.
de winst die veel mensen beweren te merken is meestal alleen door de andere curve van het ontstekingstijdstip



Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 20-8-2024 om 0:05 uur.

Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 20-8-2024 om 0:11 uur.


Dag Joop!
Je stuurt me een hele cursus, dank! Dat van de cilinderkop zal zeker kloppen, ik heb geen andere of uitgedraaide kop gebruikt.



 
Fobrink 21-8-2024 9:05 Print reply
Posts: 83
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: joop2
vergeet het bovenstaande van mij voor nu even.
ik heb even snel zitten rekenen en er is in de basis nu iets mis:

je hebt een swallow mt333 achterband volgens de foto, dat zou een 3.0x18 zijn. de omtrek gok ik voor nu op 195cm.

je tandwielverhouding is 17-40 en je topsnelheid is nu 80km/h gps.

volgens mijn berekeningen draai je dan op top maar 7500 toeren (4-bak)

dat is wel heel erg laag.

je zou echt richting de 10.000 toeren moeten kunnen komen, dan zou je met die tandwielverhouding op ongeveer 107 km/h gps zitten.

laat even weten of het klopt wat je aan toeren draait bij 80km/h, en wat ie in de vrij aan maximale toeren kan draaien.

Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 20-8-2024 om 1:23 uur.


Dag Joop!
Je hebt gelijk wat de band betreft. Ik heb er nu geen toerenteller op, maar wel even gehad. Het rare is dat jij uitrekent dat ik 7.500 toeren maak, terwijl ik op de teller bij 80kmh 10.000 draai.

Ik gebruik nu een Gianeli uitlaat, maar heb ook een Tecno liggen. Ik heb ze er beiden op gehad, maar de Gianelli reed wat relaxter (meer koppel onderin toeren).
Ik heb een paar posts terug een foto van de brommer met beide uitlaten geplaatst.
De cilinder is een 70cc van Charmo, gietijzer. Met opzet gedaan om te voorkomen dat ik constant hoog in toeren moet rijden. Maar dat is misschien achteraf geen goed idee geweest nu ik minder tevreden ben met de snelheid die ik haal. Zal misschien of-of zijn dan; of relaxed kunnen rijden, of hard kunnen rijden. Heb wel het idee dat wat ik er nu op heb wel wat sneller moet kunnen.

 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 21-8-2024 13:43 Print reply

Posts: 8586
http://www.brommerforum.nl/showtopic/1543

Kwam op dit topic uit...lijkt wel carbon copy van jou...

"De 50cc cilinder die standaard op een NSR zit is al redelijk snel. Hij wordt alleen tegengehouden door het inlaatspruitstuk, de uitlaat en het sproeiertje in de carburateur. Boor het spruitstuk uit naar 13mm, zet er een betere uitlaat op, zet er een iets groter sproeiertje in en hij kan misschien net de 80km/h halen. Maar ja, dat loopt de eerste de beste scooter ook, dus moeten we iets aan de cilinder gaan doen, maar wat? Waarom gaat hij na een beetje frees en vijlwerk (en een beetje teken en rekenwerk) een stuk beter lopen? Dat is nou juist de kunst van het tunen, de juiste verhoudingen zien te vinden."

Waarna er gefreesd/gevijld wordt...en de uitlaat bij de bocht ingekort wordt...

Eenvoudiger kan zijn een dikkere voetpakking te gebruiken...is hier ook al gezegd...
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
joop2 22-8-2024 1:34 Print reply
Posts: 46
wat daar geschreven staat daar heb ik toch wel wat aanmerkingen op.
de theorie en aannames die hij doet mankeert een hoop aan.

@ Fobrink:

80 km/h bij 10.000 gaat met tandwielverhouding 17-40 alleen als je zonder band op de velg rijd. de wielomtrek zou dan ongeveer 1,45 meter zijn, bijna gelijk aan een kale 18 inch velg.

je komt er (inclusief achterband) bij in de buurt als je een mbx 6-bak hebt die niet in de 5 en 6 schakelt.
80 km/h bij ongeveer 9250 toeren, 10.000 toeren dan 87.5 km/h.

de meest logische verklaring is dat je koppeling slipt.
door te strak afgestelde kabel, of motorolie voor auto gebruikt, of platen en of veren versleten.

andere verklaringen:
toerenteller is de weg kwijt,
mbx 6-bak die niet naar 5 en 6 schakelt.
(80km/h +/- 9250 toeren, en 10.000 toeren +/- 87.5 km/h

een andere verklaring kan ik zo snel niet bedenken.

bij 10.000 toeren zou je met nsr 4-bak en 17-40 ergens rond de 100 moeten halen.


als je van lage toeren houd met toch een beetje snelheid dan zou je eens een 80cc moeten proberen. duitse mbx 80 heeft 9.5 pk bij 6000 toeren. dan rijd je 80 bij ongeveer 8000 toeren en dat is makkelijk nog iets op te rekken. als je de standaard delen van zo'n mbx overzet op je nsr dan is hij ook nog eens muisstil zodat het niet eens opvalt.





Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 22-8-2024 om 3:09 uur.

Dit bericht is gewijzigd door joop2 op 22-8-2024 om 3:12 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 22-8-2024 13:47 Print reply

Posts: 8586
Ik kom aan volgende toeren :
80 km/h
80000 m/h
1333 m/min
6838 t/min achterwiel (met 0,195 m/t wielomtrek)
16088 t/min voortandwiel
De verhouding van de hoogste versnelling ken ik niet...maar ik ga uit van bijna 1:1.

Volgens mij is de meest logische verklaring dat 17/40 twv niet klopt. Dat is een heel ongewone verhouding. Vooral die 40 zou ik zelf goed hertellen.

Een andere verklaring kan zijn dat die 80 km/h niet klopt.

Kortom zo'n berekening klopt in theorie, maar ga niet uit dat in de praktijk dit ook klopt...je moet eigenlijk met grote onzekerheden gaan rekenen a.k.a. toleranties.



 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

Dit topic is 4170 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 10 van 12
Spring naar pagina: 1, 2, 3 ... 9, 10, 11, 12Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved