Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Hardnekkig warmloper probleem... Zuiger?

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 694 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70121 - Hardnekkig warmloper probleem... Zu...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1818 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Old italian 5-2-2024 14:49 Print topicpost
Posts: 9
Hi brommerforum, graag wat advies over het oplossen van een hardnekkig probleem met warm-/vastlopen van mijn Demm brommer uit 1966...

De ontsteking is goed afgesteld. Mengsmering 1:40, later zelfs 1:25. Standaard uitlaat. Standaard cilinder 49cc. Diverse carburateurs geprobeerd. De originele Dellorto ua18s zoog valse lucht, werkte voor geen meter. Met een Bing 19mm en sproeier 76 loopt hij mooi regelmatig stationair en reageert goed op het gas. De meest voorkomende oorzaken van een warmloper lijken me daarmee opgelost. Maar hij blijft steeds warm lopen (vastlopen als ik niet op tijd stop) na 2,5 a 3 kilometer.

Ideeën waar het verder nog aan zou kunnen liggen?

Wat ik nog kan bedenken is dat de zuiger misschien iets te groot is. De zuiger die er in zat was van het goede type voor Demm en Ø 40,6mm. Die zuiger was helemaal zwart geblakerd en vertoonde sporen van warm-/vastlopen, maar kon koud wel vrij bewegen in de cilinder. Het probleem heeft zich bij de vorige eigenaar/sleutelaar (die ik niet ken) blijkbaar ook voorgedaan. De cilinder lijkt overigens niet beschadigd. Ik heb die zuiger vervangen door een nieuwe (zelfde type en maat). Maar dus steeds die warmloper. Misschien te weinig zuigerspeling? Kan ik met mijn spullen niet meten…

Deze zuiger is ook verkrijgbaar als Ø 40,4mm. Beide maten worden genoemd in de documentatie van Demm. Van 40,6 naar 40,4 lijkt me echter wel een flinke stap kleiner ineens… Zou de zuigerspeling dan niet te groot worden als 40,6 koud ook in de cilinder past?


Dit bericht is gewijzigd door Old italian op 5-2-2024 om 14:51 uur.
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 5-2-2024 18:53 Print reply

Posts: 8612
Zuiger : moet nog door de cilinder kunnen zonder veren, maar echt maar net. Meten is uiteraard beter.
Mengverhouding : als je naar 1:25 ging, heb je terug afgesteld ? Meer olie=minder benzine dus armer draaien. Wat is je bougiekleur ?
Heb je geen speling op je krukaslagers of naaldlager ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 5-2-2024 18:58 Print reply

Posts: 965
Als je een gietijzeren cilinder hebt. Of alu met een bus. Als zo'n cilinder bijvoorbeeld 25000 km er op heeft zitten.
Dan is de kans heel groot dat rond de spoel poorten een kuil zit. Daar zit het minste loop vlak. Daar zie je met het blote oog niets van.

Welk materiaal is de zuiger van. Giet alu
,smeet alu, billet. Hoe dichter het materiaal hoe meer hij uitzet. Zeker naar het starten warm worden. Zet de zuiger snel uit voor dat de massa,cilinder opgewarmd is.

In jouw geval probeer 005 inbouw spelling.
Een × slaan of het goed gaat.

Anders moet je op boren een en overmaat zuiger.






 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Old italian 5-2-2024 19:39 Print reply
Posts: 9
Bedankt voor jullie reacties zover. Wellicht is het dan niet de zuiger. Hij past net in de cilinder (zonder de zuigerveren). Met een zuiger die 0,2 millimeter minder diameter heeft lijkt het me toch veel zuigerspelling worden dan.

De zuiger is overigens van gegoten aluminium. De cilinder is van gietijzer, de cilinderkop van aluminium.

Aan de Bing is niet zo veel af te stellen; heeft geen mengselschroef. Gasnaald staat halverwege en met die 76 sproeier loopt hij rustig stationair en gaat hij na gas geven weer gewoon terug naar stationair. Bij een te kleine sproeier start hij te hoog in toeren en blijft 'ie ook hoog in de toeren hangen toch? Dat is niet het geval. Ik ben i.v.m. warm-/vastlopen een beetje huiverig om het gas te lang open te trekken om de bougiekleur te checken...

Krukaslager is een goeie tip. Van het weekend haal ik de cilinder er nog eens af om hem goed te bekijken, en de zuiger, dan kan ik ook speling op de krukas nog eens checken. Eerder heb ik niet gemerkt dat er speling op zat.

Dit bericht is gewijzigd door Old italian op 5-2-2024 om 19:43 uur.
 
jan w. 50 5-2-2024 20:27 Print reply

Posts: 965
Heb je sproeier 78-80-82 geprobeerd?
Ook al laat je hem niet voluit volgas lopen. Als de sproeier te groot is dan begint die te stotteren viertakken.

Als dat met sproeier 100 niet gebeurd
Dan klopt er wat anders niet.



 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Old italian 5-2-2024 21:38 Print reply
Posts: 9
Ik zie dat ik me hierboven vergist heb m.b.t. de carb. het is een Bing 17mm... (geen 19). Sproeier 78 heb ik geprobeerd; 't zelfde... Grotere sproeier bestaat geloof ik niet voor deze carb (bing sproeiers oud model, kort). Er zijn ook verstelbare sproeiers voor deze carb, misschien gaan die wel groter. Grotere naaldsproeier is nog wel te proberen.
 

Dit topic is 1818 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved