Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Motorhispania ryz problemen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 757 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #70104 - Motorhispania ryz problemen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1727 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Geoffrey1988 7-10-2023 0:49 Print topicpost
Posts: 5
Goedendag.

Na het zorgvuldig doorzoeken van div tropics heb ik niet het antwoord gevonden wat ik zocht en besloten om dit tropic aan te maken.


Motorhispania ryz 50 schakel brommer
Alles is voor zover ik weet volledig standaard.
Alleen een polini uitlaat onderlangs
17.5 mm carb dell'orto carb.

Voorheen reed de schakel max 105km
En had ik alleen issues in me 5e versnelling dat geen vermogen meer had.
Veder reed en trok die gigantisch goed.

Nou heb ik uit mijn demper de prop er uitgehaald.
( je zou verwachten dat sproeier maat iets omhoog moet )

Maar hier is de ellende begonnen.

Demper gemonteerd en proberen te rijden.
Starten, gasgeven valt dood, starten choke, rijden constant pruttelen,
Bij gas geven schiet die vol in toeren met stotteren maar reed niet harder als 40/50

Luchtschroef beetje beetje bij gesteld,
Maar toen vond ik een knopje verborgen onder me frame????
Sinds ik deze heb aangeraakt is alle ellende begonnen.

Zodra ik daar aan zit valt volledige vermogen weg * heb het vermoeden dat het een begrenzer is maar dit weet ik niet zeker * omdat ik nergens een begrenzer kastje kan vinden.


Sproeiers gehaald op basis van kennis van vroeger, lezen forums, een 90,92,94 sproeier.

Carb er ondervandaan gehaald, zit er een sproeier 140 in ??????
Terug naar scooter winkel die snapte er niks van.
Sproeier 114 mee gekregen want 140 kon gewoon niet.

Gemonteerd, starte in eerste instantie constant niet, carb af gehaald alles goed Gemonteerd, gaskabel en choke kabel opnieuw er op gezet.

Starten moeilijk op, kan licht gas geven, maar valt direct met vermogen weg,
Choke kabel gebruiken om aan te houden.
Luchtschroef en stationair schroef beetje aangepast

Proberen valt direct uit bij gas geven.

Uiteindelijk sproeier 94 er in gedaan.
Rijden bougie is wit, luchtschroef veder open gezet.

En naar huis geprobeerd te rijden.
Kan gas geven maar bij teveel gas valt vermogen volledig weg.

Nou komt het rare, zodra ik mijn choke kabel uitgetrokken hou rijd die wel, bij teveel gas valt vermogen weg.
En anders stottert die enorm.

Zonder choke uitgetrokken valt er niet mee te rijden en valt die uit.

Schakelen naar ze 2e en 3e amper vermogen dan schiet die ineeens door naar hoge toeren en bouwt die beetje snelheid tot 40km/u en dan valt vermogen weer helemaal weg.
En vermogen valt weg zodra ik de choke kabel los laat.


Ik ben volledig het spoor kwijt omdat die op die sproeier 140 eerst geweldig reed maar praktisch onmogelijk op een standaard setup.

En na het verwijderen van de prop er niet meer mee te rijden valt.

Er komt trouwens gigantisch veel zwarte drap uit de flens van cilinder naar uitlaat.

( ik doe zelf mengen 1/40 )

Wat zijn de stappen die ik nu moet gaan nemen.

Sproeier 140- licht gas geven - gigantisch veel toeren en stotteren gebeurd niks.
Bougie niet gecontroleerd.

Sproeier 114 - valt dood bij gas geven.
Bougie tussen bruin/nat

Sproeier 94 - licht gas geven gaat. Daarna valt vermogen weg.
Bougie wit

Luchtschroef 1.5 slag open, stationair schroef 2 hele slagen open

Toch kijken voor sproeier 145/150
Of 110 tot 120 proberen.


 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 7-10-2023 14:05 Print reply

Posts: 8591
Eerst checken of er geen begrenzer actief is.
Kijken of de draad naar je bobijn een aftakking heeft.
Je kan ook de bedrading naar het knopje volgen, waarschijnlijk moet je je kabelboom ontdoen van een laag tape.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Geoffrey1988 9-10-2023 4:31 Print reply
Posts: 5
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Eerst checken of er geen begrenzer actief is.
Kijken of de draad naar je bobijn een aftakking heeft.
Je kan ook de bedrading naar het knopje volgen, waarschijnlijk moet je je kabelboom ontdoen van een laag tape.



Toevallig gaat het schakelaartje wat ik gevonden heb naar een aparte unit waar ik niet bij kan komen.
Omdat ik dan echt letterlijk alles moet weg halen.

Echtsr heb ik met een multimeter de schakelaar door gemeten wanneer deze actief en wanneer niet.

De schakelaar staat in dit geval om af te stellen uit.

 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 9-10-2023 14:13 Print reply

Posts: 8591
Een natte bougie duidt op overslaan van ontsteking, dus ik zou toch niet uitsluiten dat die 'unit' (???) je nekt.
En voor een bruikbare hoogste versnelling kan je mogelijk lichter vertanden...
En de sproeiermaat...blijven proberen en bougiekleur checken...maar ik zou eerst de rest doen.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Geoffrey1988 9-10-2023 15:22 Print reply
Posts: 5
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Een natte bougie duidt op overslaan van ontsteking, dus ik zou toch niet uitsluiten dat die 'unit' (???) je nekt.
En voor een bruikbare hoogste versnelling kan je mogelijk lichter vertanden...
En de sproeiermaat...blijven proberen en bougiekleur checken...maar ik zou eerst de rest doen.



De begrenzer unit is het probleem niet.
Zodra die aan staat kan ik vol gas geven en de toeren komen tot midden gebied.

Als die uit staat kan ik vol gas geven en hoor je um toeren janken zeg maar.

Betreffende de sproeier:
Heb er nu 114 in zitten tot kan langzaam gas geven, bij toeren gaat die stotteren.

Maar het is toch raar dat die al die tijd geweldig heeft gereden op sproeier 140, wat volgens elke scooter zaak onmogelijk is.

En haal prop uit de uitlaat en is onstelbaar.

Tevens merk ik wel bij loskoppelen carb dat er benzine in me rubber zit naar me luchtfilter.
En er komt behoorlijk zwarte zooi bij me uitlaat poort vandaan. En zelfs uit bougie gat( had blijkbaar niet goed genoeg aangedraaid )
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 9-10-2023 17:50 Print reply

Posts: 8591
Ja dat is gokken hé...probeer een nieuwe bobine...als het al de rest niet is kan het dat zijn...

Bobine is bij jou zo'n 'pack', toch ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 9-10-2023 19:43 Print reply

Posts: 960
Je omschrijft. Dat als je verschillende sproeiers gebruikt. Dat je iets gas kunt geven, of hoog in toerental schiet of uitvalt.

Als je ontsteking niet goed is.?
Dan krijg je dat niet voor elkaar.
Kapotte ontsteking blijft kapot. Afgezien van sproeier grote.

Lekkage krukas kering. Valse lucht trekken
Past hier iets beter bij.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Rob777 10-10-2023 19:06 Print reply

Posts: 970
Ik zou ook 1:50 mengen, 1:40 is niet nodig.
En je membraan controleren.
Sproeier is idd bizar groot, moet bijna wel valse lucht zijn ja.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Geoffrey1988 12-10-2023 15:55 Print reply
Posts: 5
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Ja dat is gokken hé...probeer een nieuwe bobine...als het al de rest niet is kan het dat zijn...

Bobine is bij jou zo'n 'pack', toch ?


Wat bedoel he met een pack ?
Bobine werkt goed, krijg goede voltages er uit, ook op de bougie( nieuwe bougie vonkt goed )

 
Geoffrey1988 12-10-2023 16:25 Print reply
Posts: 5
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Je omschrijft. Dat als je verschillende sproeiers gebruikt. Dat je iets gas kunt geven, of hoog in toerental schiet of uitvalt.

Als je ontsteking niet goed is.?
Dan krijg je dat niet voor elkaar.
Kapotte ontsteking blijft kapot. Afgezien van sproeier grote.

Lekkage krukas kering. Valse lucht trekken
Past hier iets beter bij.


Kwa ontsteking zou ik het ook eerlijk gezegd niet zoeken.
Aangezien die altijd die goed reed.
En ik nog steeds stroom krijgt etc.


Lekkage krukas kering, ( hier moet heel mijn blok voor open neem ik aan )

Valse lucht trekken.
Hoe kan ik dit controleren ?

Er staat me iets van vroeger bij met luchtschroef helemaal dicht draaien?

Zodra ik de lucht schroef op me carb dicht draai valt die uit.




Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
Ik zou ook 1:50 mengen, 1:40 is niet nodig.
En je membraan controleren.
Sproeier is idd bizar groot, moet bijna wel valse lucht zijn ja.



1:50? niet 1:40? Dit doe ik bewust omdat me schakel hoogtoerig is.

Membraam ga ik zo gelijk los maken en controleren.



Status op dit moment:

Sproeier 114 - Gasnaald op 2e van onder en 2e van boven getest.
Scooter rijd soort van.
Gaat direct aan, blijft moeilijk aan zonder choke, uiteindelijk als ik um in toeren krijg blijft die aan.
Anders valt die uit.

Kan 1/4 gas geven
Komt heel moeilijk in toeren.
Zodra die rijd valt die dood en dan vliegt die ineens vol naar hoge toeren.

Als ik dan schakel gebeurd het zelfde, heel langzaam komt die op, dan begint die te stotteren en vliegt die ineens door naar hoge toeren gebied kriigt die beetje snelheid er bij.

Zodra ik zonder het hoge toeren gebied schakel gaat die pruttelen, schokken, en valt langzaam het vermogen weg en valt die dood.

Bougie- ( zie foto )
https://imgbox.com/PhNnzpqm

 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 12-10-2023 18:22 Print reply

Posts: 8591
Valse lucht controleer je door deo te spuiten op de verdachte plaatsen.

Door 1:40 te smeren heb je nu een armer mengsel (minder benzine). Vandaar dat hij beter draait met choke.

Prima presteren in middengebied kan kloppen : arm draaien...maar wel slecht voor je cilinder en zuiger.

Bwoaap op hoge toeren : zegt ook "te arm" !

Bougie lijkt ook net iets te wit.


 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 12-10-2023 21:29 Print reply

Posts: 960
Loopt er genoeg benzine uit de tank.? Een door de caburateur het vlotter bakje in.

Krukas keering lek.. Is de vliegwiel kant mooi droog. Zuipt geen blok olie


 
Bc. schadebakken . say no to camshafts

Dit topic is 1727 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved