Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - uitlaatvraag-->stinger

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1117 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #7009 - uitlaatvraag-->stinger
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 652 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Zoetahmeerdah [Marcel] 13-1-03?22:16 Print topicpost

Posts: 5996
aan de mensen die zelf al een poging gewaagd hebben om een uitlaat te maken(joost, hans F, mb50tuned)

ben zelf bezig met een uitlaat aan het maken, maten enzo heb ik al..maarrr had een vraagje over de stinger...ik weet dat als je em langer maakt dat hij meer tegendruk geeft..maar de demper moet er ook nog op, moet je die maat van de demper die je heb van de stinger afrekenen? of moet die er op gelast worden? maar dan krijg je toch meer tegendruk?




[Dit bericht is ge-edit door zoetahmeerdah op 13-1-03 22:35]
 
ik haat mensen

Blukaap 14-1-03?12:39 Print reply

Posts: 10006
Ik zou de stinger de uitgerekende lengte geven en dan de demper met een wat bredere buis d'r op zetten.
 
Bastila is lief
Zoetahmeerdah [Marcel] 14-1-03?12:40 Print reply

Posts: 5996
hm, ik ga dat denk ik een keer uitproberen. heb nog een demper met een dunnere diameter.



ben benieuwd of dit uit zal maken kwa tegendruk of andere prestaties.
 
ik haat mensen
Joost 14-1-03?13:25 Print reply
Posts: 1108
Goeie vraag, ik heb er zelf ook een tijd over nagedacht. In principe is de uitlaat onworpen om te functioneren zonder demper, de demper is dus alleen maar nadelig voor de uitlaat. Een goede demper moet dus zo weinig mogelijk "tegendruk" leveren. Het zou dus logisch zijn om de lengte van de demper af te treken van de lengte van de stingen, zodat er gecompenseert word voor de demper. Dit is echter niet goed omdat de demper buis vol met gaten zit. De "tegendruk" van een demper is veel lager dan die van de standaard stinger. Als je een gewone demper gebruikt, eentje met een gaatje's buis en glasswol, dan moet je die gewoon achter op de stinger zetten.

In bell's boek staat echter een beter ontwerp (imho). Hij heeft over de stinger een buis van 80mm in diameter gelast. De stinger eindigt in deze buis. Boven in deze buis zit een pijpje gelast met gaten er in. Dit pijpje gaat vervolgens door de dichte achterkant van de grote buis heen. Een beetje zoals de 50cc homoet.

Volgens mij is dit de beste methode. De stinger lengte blijft gelijk en stinger blijft ook gewoon open van achteren, zoals bedoelt. Het is echter wel belangrijkom de "buffer" buis groot genoeg te maken, ivm het volume. Er moet niet te veel tegendruk onstaan in dat volume. Persoonlijk vind ik het de beste manier om een demper te maken, compact en erg effectief.

Het gaat trouwens niet om tegendruk, maar om de temperatuur in de uitlaat. Hoe langer de stinger, hoe hoger de temperatuur in de uitlaat.

 
It is going to be a Endless summer...
Zoetahmeerdah [Marcel] 14-1-03?13:37 Print reply

Posts: 5996
gaaf, heb trouwens ook het bell boek besteld bij bol.com. maar nog niet binnen.

verder heb ik een kreidlerfreak wel eens horen zeggen over een varabele demper. die hij korter en langer kon maken enzo. maar na jou verhaal gelezen te hebben zal dat ook niet echt veel effect hebben, enkel voor de gastemp
 
ik haat mensen
Hans F 14-1-03?14:41 Print reply
Posts: 4326
het gaat natuurlijk wel om druk, immers hogere druk => hogere temp
Quote:

Stinger
With the body of a pipe shaped like the abdomen of a Bee, the stinger is aptly named. It creates a calibrated bleed down of exhaust pressure to maintain a control of the density inside the pipe. If the density changes too much throughout the desired RPM range, the pipe becomes less effective. Stinger design is a balance between maintaining the lowest pressure yet most consistent density throughout the cycle.

Silencer (Not Shown)
Complimenting the effect of the stinger, the silence both attenuates the sound and helps maintain backpressure. It also provides some attenuation of sonic waves that may resonate to nullify useful sonic waves.



Quote:
Silencers can have an effect on the scavenging action as well as attenuation to sonic waves reverberating from the divergent cones. A ?loosely packed? silencer will tend to have a lesser effect on cancellation of reverberations. Sometimes these reverberations show up on dyno runs as slight drops in torque at specific RPMs. This all depends on the pipe, but in some cases when a drop occurs on the dyno, it can sometimes be traced back to these reverberations. The silencer imparts a restriction on the exhaust. This restriction will maintain some backpressure in conjunction with the stinger. To a point, more pressure will maintain more heat, enabling the sonic waves to increase velocity with RPM. That?s a good thing as the shorter time period for between pulse cycles is optimized. The downside is that increased backpressure will begin to work against the negative pressure wave at some point. In addition, the exhaust is pulsing though the silencer, which allows it to breathe into the packing somewhat. The packing literally acts as a pressure reservoir. Changes to silencers are not always predictable. In some cases using different packing materials can add or take away power. Packing comes in various grades of fiberglass and steel wool. Basically a tighter packing will provide more of a reservoir effect to balance pressure for a longer period of time, but with less load leveling affect. This leads to increased bottom end, a wider power band, but a sharper top power band drop-off. The packing for some silencers can also be shortened. This adds to the sound level but can actually improve both bottom end and top end performance in some cases. The length of the silencer also has an effect. A longer silencer tends to add more heat at higher RPM extending the range. But a longer silencer has its limits as it can also affect the bottom range adversely. The best thing to do is test the silencers you have with various packing to see what works best with your configuration. Some of the top motor builders do this, but its seldom revealed.


[Dit bericht is ge-edit door Hans F op 14-1-03 14:52]
 
Hier_ben_ik - Administrator 14-1-03?15:07 Print reply

Posts: 8499
Quote:
Originally posted by: zoetahmeerdah

gaaf, heb trouwens ook het bell boek besteld bij bol.com. maar nog niet binnen.

verder heb ik een kreidlerfreak wel eens horen zeggen over een varabele demper. die hij korter en langer kon maken enzo. maar na jou verhaal gelezen te hebben zal dat ook niet echt veel effect hebben, enkel voor de gastemp



/tip voor de mensen die dat boek nog meer gaan/willen kopen
ik had het eerst ook bij bol.com besteld, kostte 50 euro en dan nog verzendkosten enzo.. zou op iets van 55/60 euro uitkomen..
toen ben ik de dag daarna naar de boekwinkel gegaan en heb daar gevraagd of ze het konden bestellen.. -> ja.. voor 17 engelse ponden.
Ze weten niet wanneer het binnen is, op z'n langst zou het 3 weken gaan duren (waarvan er nu 1 om is) maar het scheelt nogal veel vind ik dan...
daar gezecht dat ze het moeten bestellen en die van bol.com heb ik geannuleerd
 
Members zijn vervelend :-|
Neonlampje 14-1-03?21:32 Print reply

Posts: 14825
bol.com kan ze nieteens meer leveren,
ff isbn nummer opschrijven en bij winkel langs, ik moet hem ook hebben
 
Joost 15-1-03?19:49 Print reply
Posts: 1108
Hans, je hebt gelijk temperatuur en gas druk zijn aan elkaar gekoppeld. Wat ik bedoelde is het id van "tegen" druk wat op het forum een beetje heerst. Maar laat maar.

Trouwens die qoute kwam van,

[URL[t]]http://www.kartweb.com/TechArt/2Stroke/2_stroke_technology.htm[/t]http://www.kartweb.com/TechArt/2Stroke/2_stroke_technology.htm[/URL]

Staat ook wel leuk ander spul op die site, niet beister uitgebreid maar wel leuk.
 
It is going to be a Endless summer...
Hans F 15-1-03?21:47 Print reply
Posts: 4326
Quote:
Originally posted by: Joost

Hans, je hebt gelijk temperatuur en gas druk zijn aan elkaar gekoppeld. Wat ik bedoelde is het id van "tegen" druk wat op het forum een beetje heerst. Maar laat maar.

Trouwens die qoute kwam van,

[URL[t]]http://www.kartweb.com/TechArt/2Stroke/2_stroke_technology.htm[/t]http://www.kartweb.com/TechArt/2Stroke/2_stroke_technology.htm[/URL]

Staat ook wel leuk ander spul op die site, niet beister uitgebreid maar wel leuk.


Je hebt op alle punten gelijk
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 16-1-03?10:47 Print reply

Posts: 5996
in laag toeren zou je uitlaat langer moeten zijn vanwege de gastemp, daarom dat dat atac in laag toeren openstaat

of braak ik nu onzin uit?
 
ik haat mensen
Joost 21-1-03?13:55 Print reply
Posts: 1108
Quote:
Originally posted by: zoetahmeerdah

in laag toeren zou je uitlaat langer moeten zijn vanwege de gastemp, daarom dat dat atac in laag toeren openstaat

of braak ik nu onzin uit?


Gedeeltlijk waar. De reden waarom lage toeren uitlaat langer moet zijn heeft voornamenlijk te maken met het feit dat je uitlaat poort langer open staat in lage toeren. De "reflexie" golf moet dus later komen. Dit bereik je dus door een langere uitlaat. Het is natuurlijk ook waar dat je bij lagere toeren een lagere temperatuur in je uitlaat krijgt, hier door is de gas snelheid lager... Maar hier over is eigenlijk maar weinig te vinden. Waarschijnlijk dat er in blairs boek wel het een en andere over de relatie gas temperatuur en toeren staat (bart?)

Het ATAC systeem gaat idd in de lage toeren open om de druk/dichtheid en temperatuur in de uitlaat te verlagen. Hier door word je uitlaat als ware fictief langer. De uitlaat krijgt er dus 170cc extra volume bij als de atac klep open gaat. Kawa had ook zo'n systeem, genaamd KIPS dacht ik. Kwam ongeveer op het zelfde neer dacht ik.
 
It is going to be a Endless summer...
Zoetahmeerdah [Marcel] 6-2-03?10:40 Print reply

Posts: 5996
moet je trouwens ook rekening houden met een uitlaat bouwen met dat atac? of is het een soort "extratje"? en is dat aantal cc wat jij net opnoemde bij elke atac gelijk?
 
ik haat mensen

Dit topic is 652 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved