Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - Setup Honda MB

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1134 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #70043 - Setup Honda MB
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 4186 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

DutchMTX 7-11-2022 20:10 Print topicpost

Posts: 20
Goedenavond leden van het brommerforum, mijn MTX OT project is nu klaar en gaat binnenkort voor de keuring en door naar een volgende eigenaar. Met dat geld wil ik weer een nieuw project starten, een oude rammel MB kopen, die helemaal opknappen tot een hele snelle caferacer. Nu heb ik me hier en daar al wat in verdiept en dan wil ik toch graag een 125 Athena eronder maar omdat deze cilinders erg laagtoerig zijn wil ik hem toch laten tunen (en een kop afvlakken) maar nu heb ik geen idee waar en voor wat voor prijs dat kan, kan iemand mij hiermee helpen?
Ook wil ik een PVL of HPI eronder hebben, de HPI's schijnen nog wel eens kapot te lopen waardoor ik op PVL uitkom, maar daar heb je ook nog twee keuzes, digitaal en analoog. Ik ben al verscheidene topics rond gegaan en nergens krijg ik een goed antwoord van wat digitaal nou beter is dan analoog. Welke kan ik het best nemen?
Ook wil ik zo'n welbekende uitlaat van marktplaats af erop hebben en nog een Polini 26 of 28 pwk. Zijn dit wat mooie carburateurs aangezien ze best wel goedkoop zijn?
Het komt er dus op neer dat ik een hele snelle MB wil hebben die tussen de 20 en 30 pk loopt . Een 88cc killer dus, gaat dat lukken met deze setup?

Met vriendelijke groet,
André
 

Aprilia RX 50 2003 8-11-2022 0:08 Print reply

Posts: 6717
Vooral op jouw lompe cilinder zou ik toch wat meer vliegwiel willen houden. Pakt origineel hoog genoeg de toeren op? Zou dan lekker daarbij blijven.


 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
jan w. 50 8-11-2022 18:25 Print reply

Posts: 961
Een 50 mb frame kan dit niet hebben.
Probleem,achterbrugbevestiging,achterbrug zelf, de naaf van je achterwiel

Hij loopt ergens rond de 140 kmh

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 8-11-2022 om 18:31 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
DutchMTX 8-11-2022 19:34 Print reply

Posts: 20
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Een 50 mb frame kan dit niet hebben.
Probleem,achterbrugbevestiging,achterbrug zelf, de naaf van je achterwiel

Hij loopt ergens rond de 140 kmh

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 8-11-2022 om 18:31 uur.



dat vind ik wel leuke getalletje#
Een MB8 frame is niet anders als een MB5 of wel? Laatst zag ik dat verstevigde achterbruggen wel verkrijgbaar zijn, en zijn de wielnaven van een MBX misschien niet sterker? En het frame, moet dat dan gelast worden met een versteviging ertussen ofzo?

 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 9-11-2022 13:18 Print reply

Posts: 8593
Ik zou me meer zorgen maken over de remkracht.
Ook het idee van een vastloper is een pretbederver.
Sneller dan 45, ok, maar maal drie is niet zo een goed idee.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Aprilia RX 50 2003 9-11-2022 14:22 Print reply

Posts: 6717
Een jaar of 10 geleden hadden we kartcircuit Pottendijk eens afgehuurd.

Daar was een MT5 (zelfde frame, remmen enz van een MB5) met een 110cc kit. Die jongen is nog eens heftig van de baan geraakt nadat zijn remmen het opgaven aan het eind van het rechte stuk. De schijfrem brommers gingen allemaal prima, maar de trommelrem ''oldtimers'' kwamen allemaal in de knel op het remmen.

Verder zou ik even flink sterke veren, dikke olie enz in de voorvork steken. Bij snelheden boven de 90 willen deze brommers al over een opliggende klinker bodemen.

Mijn 85cc Aprilia RX AM6 loopt ook regionen 120/130 (afhankelijk van wie er op zit), maar die remmen en vering houden al niet over.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
DutchMTX 9-11-2022 16:30 Print reply

Posts: 20
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Ik zou me meer zorgen maken over de remkracht.
Ook het idee van een vastloper is een pretbederver.
Sneller dan 45, ok, maar maal drie is niet zo een goed idee.



Dit bericht is gewijzigd door DutchMTX op 9-11-2022 om 16:32 uur.
 
DutchMTX 9-11-2022 16:31 Print reply

Posts: 20
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Ik zou me meer zorgen maken over de remkracht.
Ook het idee van een vastloper is een pretbederver.
Sneller dan 45, ok, maar maal drie is niet zo een goed idee.


Ja precies, ik ga zeker niet met standaard remmetjes rijden dan, dan moet er iets van een NSR rem op of niet, en een veel grotere schijf. Een verstevigde achterbrug moet er ook in, maar qua frame kan het wel toch?

edit: ik zag dat de M-shop dubbele remzuiger remmen aanbiedt en geboorde remmen voor meer ventilatie, als dat gewoon top is afgesteld moet dat wel goed zijn neem ik aan

Dit bericht is gewijzigd door DutchMTX op 9-11-2022 om 17:04 uur.
 
DutchMTX 9-11-2022 16:36 Print reply

Posts: 20
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Een jaar of 10 geleden hadden we kartcircuit Pottendijk eens afgehuurd.

Daar was een MT5 (zelfde frame, remmen enz van een MB5) met een 110cc kit. Die jongen is nog eens heftig van de baan geraakt nadat zijn remmen het opgaven aan het eind van het rechte stuk. De schijfrem brommers gingen allemaal prima, maar de trommelrem ''oldtimers'' kwamen allemaal in de knel op het remmen.

Verder zou ik even flink sterke veren, dikke olie enz in de voorvork steken. Bij snelheden boven de 90 willen deze brommers al over een opliggende klinker bodemen.

Mijn 85cc Aprilia RX AM6 loopt ook
regionen 120/130 (afhankelijk van wie er op zit), maar die remmen en vering houden al niet over.




Een Honda MB heeft wel een voorste schijfrem maar die is niet al te groot, daar moet dus even wat anders voor komen. er zou zeker wel dikkere olie in de voorvork kunnen maar een veer denk ik niet. 10W40 / motorolie is veel dikker dan 'standaard' veerolie of niet?

 
Aprilia RX 50 2003 9-11-2022 17:22 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DutchMTX
[...]




Een Honda MB heeft wel een voorste schijfrem maar die is niet al te groot, daar moet dus even wat anders voor komen. er zou zeker wel dikkere olie in de voorvork kunnen maar een veer denk ik niet. 10W40 / motorolie is veel dikker dan 'standaard' veerolie of niet?



Motor olie zou ik niet doen. Motorolie veranderd erg van dikte met temperatuur (daar is het voor ontworpen), voorvork olie zo min mogelijk.
Er is gewoon voorvork olie, kost hetzelfde of minder dan motor olie en is keuze in. 15W of 20W vork olie zou de truuc moeten doen. Je kunt ook nog even wat pré-load bussen (laten) maken zodat hij wat meer gelift wordt en je wat meer veerweg over hebt bij het remmen/veren.

Hoe dik zijn de binnenpoten (buitendiameter) Mogelijk dat er motoren zijn met dezelfde dikte, maar waar het gewicht van de motor hoger is en de veren dus ook sterker.

Edit:
Je kunt zelfs overwegen om dan de hele voorvork inclusief remmerij en voorwiel te pakken van die motor. Dan is de hele voorpartij gemaakt voor snelweg snelheden.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 9-11-2022 om 17:24 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
DutchMTX 9-11-2022 17:59 Print reply

Posts: 20
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Motor olie zou ik niet doen. Motorolie veranderd erg van dikte met temperatuur (daar is het voor ontworpen), voorvork olie zo min mogelijk.
Er is gewoon voorvork olie, kost hetzelfde of minder dan motor olie en is keuze in. 15W of 20W vork olie zou de truuc moeten doen. Je kunt ook nog even wat pré-load bussen (laten) maken zodat hij wat meer gelift wordt en je wat meer veerweg over hebt bij het remmen/veren.

Hoe dik zijn de binnenpoten (buitendiameter) Mogelijk dat er motoren zijn met dezelfde dikte, maar waar het gewicht van de motor hoger is en de veren dus ook sterker.

Edit:
Je kunt zelfs overwegen om dan de hele voorvork inclusief remmerij en voorwiel te pakken van die motor. Dan is de hele voorpartij gemaakt voor snelweg snelheden.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 9-11-2022 om 17:24 uur.


ja precies, ik denk dat zo'n preload bus nog wel te maken valt. Ik heb wel een draaibank tot m'n beschikking bij m'n vader op het werk. En ik denk dat zo'n dubbelzuigerrem wel moet gaan werken met misschien een grotere schijf of zo'n geboorde schijf.
Heb jij trouwens ook nog enig idee waar ik m'n toekomstige cilinder kan heenbrengen om het te tunen?

 
Aprilia RX 50 2003 9-11-2022 18:16 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: DutchMTX
[...]


ja precies, ik denk dat zo'n preload bus nog wel te maken valt. Ik heb wel een draaibank tot m'n beschikking bij m'n vader op het werk. En ik denk dat zo'n dubbelzuigerrem wel moet gaan werken met misschien een grotere schijf of zo'n geboorde schijf.
Heb jij trouwens ook nog enig idee waar ik m'n toekomstige cilinder kan heenbrengen om het te tunen?



Pré-load bus is prima te doen als je een draaibank hebt en weet hoeveel je de brommer omhoog wilt hebben.

Je kunt er ook gelijk een aantal maken zodat je kunt experimenteren.

Van tuners heb ik geen idee. Ik zit vooral in het revisie en opknap werk. Tegenwoordig vooral in motoren.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
jan w. 50 9-11-2022 18:20 Print reply

Posts: 961
Kijk je wel eens op mafketels.nl
Die hebben een mt5 omgebouwd naar een sm. net zo lang aan gebakken. Dat er een voorfork een achterbrug van een derbi of een aprillia in past.

Zelf zat ik aan een mbx rijwiel te denken.
Een daar de 125cc motor in bakken

Tunen moet je zelf doen. Als je dat door een pro moet laten doen. Is heel duur.
Het is niet alleen een cilinder. Er hoort een uitlaat bij. Een digital ontsteking systeem. Een veel uren arbeid. Garantie krijg je niet van hem.


Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 9-11-2022 om 18:30 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
DutchMTX 9-11-2022 18:31 Print reply

Posts: 20
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Kijk je wel eens op mafketels.nl
Die hebben een mt5 omgebouwd naar een sm. net zo lang aan gebakken. Dat er een voorfork een achterbrug van een derbi of een aprillia in past.

Zelf zat ik aan een mbx rijwiel te denken.
Een daar de 125cc motor in bakken

Tunen moet je zelf doen. Als je dat door een pro moet laten doen. Is heel duur.
Het is niet alleen een cilinder. Er hoort een uitlaat bij. Een digital ontsteking systeem. Een veel uren arbeid. Garantie krijg je niet van hem.


Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 9-11-2022 om 18:30 uur.


ja haha dat kijk ik regelmatig, zelf zat ik daar ook wel over na te denken maar een MB komt dan veelste hoog te staan of niet? ik heb thuis ook nog wel een MTX achterbrug liggen, past dat ook in een MB?

Dit bericht is gewijzigd door DutchMTX op 9-11-2022 om 18:33 uur.
 
DutchMTX 9-11-2022 18:32 Print reply

Posts: 20
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Kijk je wel eens op mafketels.nl
Die hebben een mt5 omgebouwd naar een sm. net zo lang aan gebakken. Dat er een voorfork een achterbrug van een derbi of een aprillia in past.

Zelf zat ik aan een mbx rijwiel te denken.
Een daar de 125cc motor in bakken

Tunen moet je zelf doen. Als je dat door een pro moet laten doen. Is heel duur.
Het is niet alleen een cilinder. Er hoort een uitlaat bij. Een digital ontsteking systeem. Een veel uren arbeid. Garantie krijg je niet van hem.


Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 9-11-2022 om 18:30 uur.


Dan moet ik me maar even goed verdiepen in poortmappen enzo als dat zelf moet, voor 150 euro krijg je dus geen cilinder getuned?


Dit bericht is gewijzigd door DutchMTX op 9-11-2022 om 18:36 uur.
 
jan w. 50 9-11-2022 19:40 Print reply

Posts: 961
Welke uitlaat past daar goed bij?
Wel ontsteking systeem. Hoeveel graden voor bdp.?
Welke cabrateur kan er op.

Ik zou hem eerst gewoon op bouwen.
Zo als die spullen zijn.
Een kijken of die goed loopt.
Dan kun je verder met opvoeren.

Er zijn bij honda mensen die dit weten.
Maar dat vertelen ze niet. Of houden 3 slagen om de arm.


 
Bc. schadebakken . say no to camshafts

Dit topic is 4186 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved