Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Probleem met AM4 motor die niet (goed) wil lopen.

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 748 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #70018 - Probleem met AM4 motor die niet (go...
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2874 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

monza 31-7-2022 12:31 Print topicpost

Posts: 14
Mogge iedereen.
Probleempje waar ik nog ff geen weg mee weet, misschien iemand van hier een tip ?
Ik heb (o.a.) een Aprilia Classic met een AM4 motor
Redelijk standaard setup, met een Gianelli uitlaat.

Top nog toe liep de Classic altijd goed.
Soms wat startprobs als de benzinekraan open was blijven staan, maar verder pointless 60 tot 70 op de teller.
Tot gister.
Voor de duvel niet aan te krijgen.
Toen hij na veel duwen etc liep, liep hij heel beroerd, en wilde alleen bij vol gas geven blijven lopen.
Gas iets dicht is afslaan.
Inmiddels de uitlaat eraf, zonder uitlaat loopt hij ook amper tot niet.
Pit (bougie) vervangen, geen effect
Heeft wel vonk, heeft ook peut.
Carb er nu even af, en even doorblazen met remreiniger, maar ook daar geloof ik weinig in, want ziet er schoon uit.
Ik hoor eigenlijk geen bijgeluiden ofzo, of ander vreemd geluid wat er eerst niet was.
Iemand een zoekrichting ?



 
Trynig to give a damn, DAMN, damn not given.

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 31-7-2022 15:28 Print reply

Posts: 8591
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: monza
Soms wat startprobs als de benzinekraan open was blijven staan



Benzine in je carter ?

Of je cilinder/zuiger versleten.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 31-7-2022 16:11 Print reply

Posts: 960
Trekt ergens valse lucht.
Of veel te veel brandstof.

Aprillia classic. ? Red rose.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
monza 4-8-2022 22:25 Print reply

Posts: 14
Allereerst, een Classic is geen RedRose, maar de "Natural evolution of the Red Rose concept" zoals dat zo mooi op de tank staat.
Classic heeft monoshock, alleen een kmteller, AM-motor.
RedRose heeft gewone dubbele veren achter, toer-enkmteller en een RV blok.

Benzine in het carter gebeurt alleen als de benzinekraan open is blijven staan als de brommer uit is.
Vlotternaald sluit niet netjes af.
Al eerder een nieuwe naald erin, dit gaf helaas niet het gewenste effect.
En bij de "ouderwetse" koperen vlotters, of kunststof met een koper plaatje, kon je de hoogte wat aanpassen, maar met deze "full plastic" dingen is dat een beetje een dingetje

Vandeweek in de avond weer ff klooien.
Bak-olie bleek dus bijna op.
Raar, want vorig jaar ververst bij aanschaf (was toen ook bijna op, maar ook echt gruwelijk oud).
Ik heb nooit "boven een plas olie" geparkeerd, ofwel nooit lekkage eronder gezien.
Ergens vreet hij dat dus op.

Weer starten, raar bijgeluid tijdens het starten.
Vliegwielkap eraf, zit het vliegwiel los . . . .
Moer eraf gehaald, zat geen borgringetje ofzo tussen.
ALdus tekeningen hoort dat blijkbaar niet.
Hoop dat de krukastap niet teveel vernield is.
Maar: blijkt dus de vliegwielspie gebroken.
In de lengte gesplit . .. . .

Dat kan e.e.a. verklaren, want als het vliegwiel verdraaid, verschuift het ontstekingstijdstip
Bij de lokale landbouwmechanisatietoko een aantal spietjes gescoord.

Iemand een idee op hoeveel Nm dat vliegwiel vast moet ?
Is dat gewoon oud-hollands "kwartslag voor breken, en dan een tikkie toe " of weet iemand de waarden.?
 
Trynig to give a damn, DAMN, damn not given.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 5-8-2022 0:24 Print reply

Posts: 8591
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: monza
Iemand een idee op hoeveel Nm dat vliegwiel vast moet ?
Is dat gewoon oud-hollands "kwartslag voor breken, en dan een tikkie toe " of weet iemand de waarden.?


43-45 Nm voor AM6, zal voor AM4 wel hetzelfde zijn.

https://www.apriliaf...boek/Aprilia_am6.pdf


 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
monza 5-8-2022 22:03 Print reply

Posts: 14
Das wel ff vaster als de 35 die ik via oudebrommers.nl doorkreeg.
Daarmee gaan Bosch vliegwielem doorgaans vast
 
Trynig to give a damn, DAMN, damn not given.
jan w. 50 6-8-2022 11:44 Print reply

Posts: 960
Oké. Ik wist niet dat er vernieuwende versies van zijn.

O ja als die 2 takker de bak olie opzuipt.
Dan heb je een lekkage van de krukas keering.
Als het olie pijl te ver zakt. Begint die lucht aan te zuigen.

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 6-8-2022 om 12:46 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Aprilia RX 50 2003 8-8-2022 11:12 Print reply

Posts: 6717
Ik zag je privebericht. Ik ben Even 10 dagen weggeweest

Die spietjes van je lokale bouwmarkt gaan niet werken. Je moet echt specifiek die van een AM4/5/6 hebben.

Vliegwiel hoeft niet geborgd te worden gaat vast op de conische passing, die spie is alleen om hem op zijn plek te houden tijdens monteren. Vliegwiel moet inderdaad op 45Nm. Je kunt er wat loctite tussen doen, maar als je krukas goed ontvet is met monteren en alles nog goed aansluit moet hij gewoon goed blijven zitten, ook al zou de moer er af lopen.

Die olie kan alleen tussen de carterpakking (komt enkel voor vlak na een verkeerde revisie) of door een lekke krukas keerring de krukasholte en dus de verbrandingsruimte in.

Als de keerring lek is is in 999 van de 1000 gevallen ook het lager versleten. Die ruimte op de keerring komt niet vanzelf.
Revisie in dat geval, als ik hoor over gruwelijk oude olie dan klinkt dat ook heel raadzaam!
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
monza 14-8-2022 14:55 Print reply

Posts: 14
Inmiddels loopt ze weer.
Halveman-spietjes gescoord bij de lokate landbouw mechanisatietoko.
Moesten ze wel ff appart bestellen, want ze hadden ze alleen groter (tot aan 5 cm doorsnede ofzo . . . .. )
Ook locktide gebruikt, stond in het boek, dus maar gedaan.
Tja, krukaslager zou kunnen, maar ik hoor geen zingende of rare bijgeluiden.

En die keerring zou ik er misschien zelf nog uit kunnen trekken om te vervangem, na demonteren koppeling.
Maar een revisie is meer werk, en vooral duurder, omdat ik dat zelf niet ken.

Oja @Aprilia RX 50 2003, ik probeerde de website te openen, maar helaas . .. .



Dit bericht is gewijzigd door monza op 14-8-2022 om 14:57 uur.
 
Trynig to give a damn, DAMN, damn not given.
jan w. 50 14-8-2022 17:03 Print reply

Posts: 960
Het lager hoeft niet kapot te zijn.
Het zadel is van de krukas tap afgesleten.
Waar door er ruimte op de passing zit.
Dat zorgt ook voor een snelle slijtage van de keering.

Dat komt veel voor aan de aandrijving koppelings kant
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Aprilia RX 50 2003 15-8-2022 17:05 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: monza
Inmiddels loopt ze weer.
Halveman-spietjes gescoord bij de lokate landbouw mechanisatietoko.
Moesten ze wel ff appart bestellen, want ze hadden ze alleen groter (tot aan 5 cm doorsnede ofzo . . . .. )
Ook locktide gebruikt, stond in het boek, dus maar gedaan.
Tja, krukaslager zou kunnen, maar ik hoor geen zingende of rare bijgeluiden.

En die keerring zou ik er misschien zelf nog uit kunnen trekken om te vervangem, na demonteren koppeling.
Maar een revisie is meer werk, en vooral duurder, omdat ik dat zelf niet ken.

Oja @Aprilia RX 50 2003, ik probeerde de website te openen, maar helaas . .. .



Dit bericht is gewijzigd door monza op 14-8-2022 om 14:57 uur.


Website is er ook niet meer. Heb een stapje terug gedaan kwa klussen aannemen vanwege een wat voller leven en een wat betere baan

Als de olie heel vies en oud was betekent dat niet veel goeds voor de krukas holte, die zal al die tijd wel leeg geweest zijn. Vocht op ongesmeerde lagers en bigend... Dan geeft oxidatie/roest. Paar keer rond en speling op het lager.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 15-8-2022 om 17:08 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 15-8-2022 22:42 Print reply

Posts: 8591
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]

Website is er ook niet meer. Heb een stapje terug gedaan kwa klussen aannemen vanwege een wat voller leven en een wat betere baan




Groot gelijk...

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
monza 25-8-2022 21:21 Print reply

Posts: 14
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Het lager hoeft niet kapot te zijn.
Het zadel is van de krukas tap afgesleten.
Waar door er ruimte op de passing zit.
Dat zorgt ook voor een snelle slijtage van de keering.

Dat komt veel voor aan de aandrijving koppelings kant


Dat "zadel", wat is dat ?
Is dat de passing op de krukastap ? (dus krukas versleten) ?

 
Trynig to give a damn, DAMN, damn not given.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 26-8-2022 12:56 Print reply

Posts: 8591
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: monza
[...]


Dat "zadel", wat is dat ?
Is dat de passing op de krukastap ? (dus krukas versleten) ?




Volgens mij bedoelt hij gewoon de passing zelf.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

Dit topic is 2874 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved