Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - skoetur fiets!! whaha

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1137 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
Cardan-as of ketting, wat denk jij?
Cardan-as is the bomb!
Ketting rulez big time!
Ik vin alletwee nix (-> snaar-aandrijving :-D )
  Main Forum - Topic #7001 - skoetur fiets!! whaha
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 2614 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

electrics 14-1-03?22:18 Print reply
Posts: 111
Maat van mij heeft een BMW-motor met cardan.
Hij zegt:
Voordeel: weinig onderhoud
weinig onderhoudskosten
zeer lange levensduur
Nadeel: weegt zwaarder
vermogensverlies vanwege Torsie in de cardanas
vermogensverlies vanwege Massatraagheid(gewicht)

 
Martijn 14-1-03?23:54 Print reply
Posts: 10000
komt ong. neer op wat ik zei...heb et na gezocht...en een cardanas heeft echt heuuul veel midner onderhoud nodig dan een ketting enzo..en veul langere levensduur....

massatraagheid kan ook soms voordelig zijn...
bijvoorbeeld...eh...als je een berg op rijdt...en je hebt snelheid...dan werkt de cardanas als vliegwiel

maar iig..ik vind ketting cewler..maar cardan beter....POLLLLLLLL
 
aanschouw... *** http://www.brommerforum.nl/user/357 ***
mikey 15-1-03?00:01 Print reply
Posts: 2392
wat heb jij op je MT
a) ketting
b) cardan
c) V-riem
d) geeneenvandedriediehierbovenstaan
 
* Mental Militia * SuPeRmOtArD's Rule * fairings are for homosexuals *
SIWWN 15-1-03?00:10 Print reply
Posts: 7079
cardan as moet dacht ik wel om de zoveel tijd gereviseerd worden/olie vernieuwen/balnceren
 
Nick - Administrator 15-1-03?00:12 Print reply

Posts: 4967
Quote:
Originally posted by: mickey

wat heb jij op je MT
a) ketting
b) cardan
c) V-riem
d) geeneenvandedriediehierbovenstaan

Jahhh dat werkt ook echt he!
Hey 100% heeft a gekozen... Hoe kan dat nou?
 
Oscar O. - [HRC Nijmegen] 15-1-03?00:14 Print reply

Posts: 7007
Quote:
Originally posted by: nick

Quote:
Originally posted by: mickey

wat heb jij op je MT
a) ketting
b) cardan
c) V-riem
d) geeneenvandedriediehierbovenstaan

Jahhh dat werkt ook echt he!
Hey 100% heeft a gekozen... Hoe kan dat nou?


whaha zul je altijd zien dat je er een paar MT-cardannetjes en MT-V-snaartjes tussen rond hebt rijden
 
nobody fuck with us!!
SIWWN 15-1-03?00:16 Print reply
Posts: 7079
Quote:
Originally posted by: nick

Quote:
Originally posted by: mickey

wat heb jij op je MT
a) ketting
b) cardan
c) V-riem
d) geeneenvandedriediehierbovenstaan

Jahhh dat werkt ook echt he!
Hey 100% heeft a gekozen... Hoe kan dat nou?


Gewoon wat jou het beste lijkt..
ik heb btw cardan as gekozen
 
Rudy 15-1-03?00:41 Print reply

Posts: 3471
Quote:
Originally posted by: electrics

Maat van mij heeft een BMW-motor met cardan.
Hij zegt:
Voordeel: weinig onderhoud
weinig onderhoudskosten
zeer lange levensduur
Nadeel: weegt zwaarder
vermogensverlies vanwege Torsie in de cardanas
vermogensverlies vanwege Massatraagheid(gewicht)


groot nadeel is ooki dat je de tandwielverhouding nogal moeilijk aankunt passen
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Nick - Administrator 15-1-03?00:43 Print reply

Posts: 4967
Quote:
Originally posted by: rudy

Quote:
Originally posted by: electrics

Maat van mij heeft een BMW-motor met cardan.
Hij zegt:
Voordeel: weinig onderhoud
weinig onderhoudskosten
zeer lange levensduur
Nadeel: weegt zwaarder
vermogensverlies vanwege Torsie in de cardanas
vermogensverlies vanwege Massatraagheid(gewicht)


groot nadeel is ooki dat je de tandwielverhouding nogal moeilijk aankunt passen

Hmmmm weet niet of het echt een nadeel is. Wel op je brommer natuurlijk. Maar bij de toepassingen waar het meestal wordt gebruikt (motor, tracktor, etc) is dat niet echt belangrijk omdat het niet vaak wordt aangepast.
 
Rudy 15-1-03?00:51 Print reply

Posts: 3471
ja daar heb je idd eigenlijk alleen last van als je wilt racen/opvoeren, maar er is zelfs een bmw boxer race klasse
Maar ik heb al wel vaker gehoord dat ook geone mensen de tandwiel verhouding aanpassen
b.v. met een duc (met carb, 850cc) dat hij 50 kan lopen in zijn 2 , 1 was te licht 2 te zwaar die man had voor 1 tand kleiner erop gezet en de motor liep kwa top zelfs harder

Het grootste voordeel blijft toch wel het weinige onderhoud ook als je door erg zwaar terein rijd,zeker bij een traktor ketting zou ook door de grond heen baggeren
het is gewoon nogal gebruiks afhankelijk
en prijs natuurlijk ketting is redelijk veel goedkoper.


[Dit bericht is ge-edit door rudy op 15-1-03 01:01]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
Blukaap 15-1-03?00:58 Print reply

Posts: 10008
Tandriem is in mijn ogen eigenlijk ook wel handig .

Slijt weinig, hoef je niet te smeren, goedkoop, niet zoveel vermogensverlies als een cardan.


Ehh, rudy, snelheid wordt vaak opgenomen op het achtertandwiel he, dus als je een kleiner achtertandwiel pakt maakt ie geheid meer toeren in de hoogste versnelling en denkt dat ding dat ie harder gaat


[Dit bericht is ge-edit door Blukmeester op 15-1-03 01:03]
 
Bastila is lief
Rudy 15-1-03?01:04 Print reply

Posts: 3471
Een tandriem kan minder pk's aan dan een ketting. Bij een overdaad aan pk's kan de tandriem namelijk gaan slippen. Ondanks de lange levensduur is een tandriem aan slijtage onderhevig. De aandrijving is zwaarder dan een ketting en kan scheuren. Dit komt omdat een tandriem net als een ketting een open aandrijving is. Een tandriem is ook aanmerkelijk duurder dan een ketting.

Een cardan is veel zwaarder dan een open aandrijving en daarom alleen rendabel voor gebruik bij wat zwaardere (toer)motoren. Door de verschillende overbrengingen gaan pk's verloren. Gaat een cardan stuk dan wordt het een duur verhaal.
Quote:
Originally posted by: Blukmeester

Tandriem is in mijn ogen eigenlijk ook wel handig .

Slijt weinig, hoef je niet te smeren, goedkoop, niet zoveel vermogensverlies als een cardan.


Ehh, rudy, snelheid wordt vaak opgenomen op het achtertandwiel he, dus als je een kleiner achtertandwiel pakt maakt ie geheid meer toeren in de hoogste versnelling en denkt dat ding dat ie harder gaat




kan toch niet kan komt het tandwiel te laag/ te hoog te zitten tov elkaar als je de een kleiner/groter maakt?
of als de cardan niet gedesaxeerd zit dan is de cardanas te kort en pak je nog maar voor een klein stuk op het achtertandwiel.
Vaag om uit te leggen


en wie is het eerste klaar met vervangen

[Dit bericht is ge-edit door rudy op 15-1-03 01:22]
 
"I'd like to consider Ferrari as a scaled down version of God. " - Jeremy Clarkson
chriss 15-1-03?07:54 Print reply
Posts: 1859


je zou hier maar achtjes mee moeten maken op je motorexamen
 
SIWWN 15-1-03?08:03 Print reply
Posts: 7079
Dat zijn pas motoren


Voor echte keels

 
Blukaap 15-1-03?10:44 Print reply

Posts: 10008
Rudy: mijn fout eigenlijk, het wordt bij het achtertandwiel opgenomen, maar aan het toerental van de secundaire as.

Dan maakt de tandwielgrootte ook niet uit voor de manier van opnemen, maar heeft wel invloed op de snelheid.
 
Bastila is lief

Dit topic is 2614 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved