Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Dkw-503-1968 opvoeren

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 824 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69957 - Dkw-503-1968 opvoeren
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2384 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Lars555 16-1-2022 22:51 Print topicpost
Posts: 18
Hallo

Ik heb een dkw 503 100 procent orgineel tot het laatste boutje en is nog nooit uit elkaar geweest heeft ook maar 2000 km op de teller

Nou rijd die dik 50 maar ik wil hem harder laten gaan zijn hier simpelen dingen voor aan de buiten kant zoals gaskabel wat hoger zetten ofzo iets want ik ga hem nooit van me leven uit elkaar halen daar is ie simpel weg te zeldzaam voor

Groet
 

Aprilia RX 50 2003 17-1-2022 10:00 Print reply

Posts: 6717
Gaskabel wat verplaatsen heeft geen zin, gaat hij hooguit hoger stationair van lopen.

Ik vermoed dat deze nog uit het tijdperk is dat ze ook echt maar 50 km/h uit 50c haalden.

Ik zou deze brommer niks opvoeren, zeker gezien z'n originele staat. Gewoon lekker met 50 mee rondploffen. Wil je sneller? Koop dr wat anders bij. Heb je dat geld niet, maar wil je echt sneller? Lekker te koop zetten en 2 snelle schakels weer kopen van dat geld

Je kunt met een vijl aan de gang in de cilinder, grotere carburateur dr achter enz, maar dan rij je waarschijnlijk een goeie 60... Zo veel meer lol gaat dat niet brengen tov de enorme waardeval die je dan gaat maken.

Edit: Enige wat ik eventueel zou aanraden is kijken of de staat van onderhoud goed is. Het spruitstuk er af en (met een endoscoopje oid indien nodig) kijken of je bigendlager er nog fris uit ziet. Uitlaat er af en even naar de zuiger kijken. Zouden die verroest en bekrasd zijn dan misschien vervangen. Daar krijg je in ieder geval wat trekkracht voor terug.

Als je de trekkracht minder uitmaakt, maar je wilt er gewoon en paar km bij dan zou je eens naar een iets zwaardere tandwiel overbrenging kunnen kijken. Gelijk het voor en achtertandwiel + ketting vervangen en desnoods het origineel in een doos als je hem als ''volledig origineel'' plant te gaan verkopen binnen nu en een paar jaar.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 17-1-2022 om 11:02 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Lars555 17-1-2022 11:14 Print reply
Posts: 18
Aha dankjewel
Ik heb de uitlaat er af gehaald ik heb het kool eruit gehaald en
Meteen even naar de zuiger gekeken ziet er allemaal goed uit geen aanloop of kool op de zuiger dus de veren zijn nog goed verwacht ik meteen even de bougie na gekeken want vond hem op het begin te hoog oplopen in toeren dus was ik bang voor een vastloper maar mn bougie is perfect koffie bruin en schoon dus nu maar alles in elkaar zetten espen 2 takt erin en toeren maar


 
Aprilia RX 50 2003 17-1-2022 11:35 Print reply

Posts: 6717
Vooral niet te rijk gaan smeren ook.

Deze motoren zijn gebouwd met de olie van destijds (die dinosaurus die ze slechts 1x vermalen hebben, ''tadaa olie'') in het achterhoofd. Daar was vrij veel van nodig gezien de smerende werking op z'n best beperkt was. Moderne oliƫn zijn veel zuiverder en smeren veel beter. Alles wat je teveel smeert verbrand niet lekker mee en wordt roet en dus diamanthard op moleculair niveau. Gaat tussen je zuigerveren zitten waardoor die overmatig slijten, in de krukas lagers enz enz.

Dus als je niet te veel wilt versleutelen aan deze klassieker laat dan vooral dat ''extra scheutje voor de zekerheid'' uit het hoofd.

Ook kan een teveel aan olie een heel vertekend beeld geven op je bougie. Doordat een teveel aan olie de verbrandingstemperatuur omlaag trekt wordt je bougie minder warm en zal er dus wat rijker uit zien dan het is, terwijl je wel degelijk te arm draait.


 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Lars555 17-1-2022 18:24 Print reply
Posts: 18
Ja ik doe er speciale 2 takt bezine in
Ik weet niet of je het merk espen 2 takt kent maar deze maken bezine zonder die zooi erin waarvan je motor naar de klote gaat en is 1op 50
 
Aprilia RX 50 2003 18-1-2022 16:13 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Lars555
Ja ik doe er speciale 2 takt bezine in
Ik weet niet of je het merk espen 2 takt kent maar deze maken bezine zonder die zooi erin waarvan je motor naar de klote gaat en is 1op 50


Je bedoeld met zooi denk ik Ethanol?

In oude motoren/brommers inderdaad een slecht idee.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Lars555 25-1-2022 9:10 Print reply
Posts: 18
Ja inderdaad bio ethanol

Heel slecht voor oude brommers zij ons pap

Alles gaat vast zitten enzo
 
Aprilia RX 50 2003 25-1-2022 11:29 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Lars555
Ja inderdaad bio ethanol

Heel slecht voor oude brommers zij ons pap

Alles gaat vast zitten enzo


Als je dat lang in de carburateur of tank laat zitten trekt het water aan en wordt het een sludge. Kun je het weer schoonmaken. Maar een oldtimer als deze heeft ook nog rubbers en pakkingen die oplossen door de ethanol, das erger omdat het ook niet meer te krijgen is waarschijnlijk.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
jan w. 50 25-1-2022 18:38 Print reply

Posts: 965
Bij mij viel het met smurrie wel mee.
Alleen was de caburateur violet groen van binnen. Dat krijg je er niet meer fatsoenlijk af. Alle pakkingen gesmolten.
Door het water wat boven op de brandstof staat. Roesten oxideren , kon niets fatsoenlijk los krijgen.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Aprilia RX 50 2003 26-1-2022 9:02 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Bij mij viel het met smurrie wel mee.
Alleen was de caburateur violet groen van binnen. Dat krijg je er niet meer fatsoenlijk af. Alle pakkingen gesmolten.
Door het water wat boven op de brandstof staat. Roesten oxideren , kon niets fatsoenlijk los krijgen.


Als jij water op je brandstof hebt staan hebben we een heel ander probleem. Natuurwetten die overtreden worden enzo
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
jan w. 50 26-1-2022 17:55 Print reply

Posts: 965
O Ja.. Ik weet dan niet wat er boven op de brandstof drijft.
Ik weet wel. Dat ik het niet meer aan de gang gekregen heb.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Aprilia RX 50 2003 26-1-2022 18:01 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
O Ja.. Ik weet dan niet wat er boven op de brandstof drijft.
Ik weet wel. Dat ik het niet meer aan de gang gekregen heb.


Water is fors zwaarder dan olie, benzine en diesel en zal dus altijd op de bodem terecht komen...
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
jan w. 50 26-1-2022 18:52 Print reply

Posts: 965
Ik heb de caburateur op de kop vast gehouden. Toen ik het vlotterbakje los gedraaid heb
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 26-1-2022 22:31 Print reply

Posts: 8607
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Water is fors zwaarder dan olie, benzine en diesel en zal dus altijd op de bodem terecht komen...


Je doet me twijfelen voor diesel, maar olie en benzine drijven op water.

Edit : diesel drijft ook op water.

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 26-1-2022 om 22:32 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Aprilia RX 50 2003 27-1-2022 8:36 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
[...]


Je doet me twijfelen voor diesel, maar olie en benzine drijven op water.

Edit : diesel drijft ook op water.

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 26-1-2022 om 22:32 uur.


Ben dr voor naar school geweest zelfs

En vroegah toen ik als kind op een schip woonde tapten we zelfs het water aan de onderkant van de dieseltank af om aangroei in de tank te voorkomen. Op een paar kuubs tanks haal je dr nog best wat water uit.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 27-1-2022 10:25 Print reply

Posts: 8607
Hmm ik zocht even op dat diesel een dichtheid van 0,84 kg/dm3 heeft dus ik vat 'm niet vrees ik.



Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 27-1-2022 om 10:29 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.

Dit topic is 2384 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved