Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Elektronica Forum - Motoplat vliegwielontsteking 6V

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 661 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Elektronica Forum - Topic #69941 - Motoplat vliegwielontsteking 6V
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4083 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

BRANKO2002 16-12-2021 19:51 Print topicpost
Posts: 8
Hallo,
Ik ben bezig met een nieuw winterprojectje ... namelijk een Ducati Mini 3 uit 1976.
Beestje staat sedert lang stil en ligt onder een pak stof en vet maar is volledig compleet.
Ik probeer een vonk te krijgen maar slaag er niet in. Bobine uitgetest en deze zou nog OK zijn. Nieuwe bougie, nieuwe bougiekop, contactpuntjes vernieuwd en afgesteld volgens het werkplaatshandboek maar helaas geen vonk.. Nu zal ik alles verder testen en toch proberen met een andere/nieuwe bobine.
Ik vond wel iets eigenaardigs terwijl ik aan het uitmeten was... tussen de 2 draden (1x rood & 1x zwart) komende van de vliegwielontsteking heb ik de multimeter geplaatst en deze gaf me een gesloten circuit (ik heb de multimeter in de teststand gezet om na te zien of een circuit volledig gesloten en niet onderbroken is).
Dit kan me juist zijn als de contactpuntjes gesloten zijn. Zelfs als ik deze volledig open kreeg ik nog het signaal van een gesloten circuit.
Dit kan misschien wel normaal zijn maar voor een beginner lijkt me dit niet logisch
Hopelijk hebben jullie goede tips!
Prettige avond,
Branko
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 16-12-2021 20:50 Print reply

Posts: 8612
Condensator ok ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 16-12-2021 23:14 Print reply

Posts: 965
Een ontsteking van een recente bromfiets
Pas maken op jou as.?


 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Aprilia RX 50 2003 17-12-2021 8:32 Print reply

Posts: 6717
Heb je een foto van de spoelen en misschien ook van het draadboom schema?

Zijn die 2 draden de enige die van de ontsteking af komen?

Edit: Minarelli gebruikt iig al vanaf de jaren 80 dezelfde Ducati ontsteking in hun RV4 blok als in de huidige AM6.
De eerste informatie die ik vind over de Minarelli P blokken blijken deze ook al deze Ducati ontsteking te hebben. Het is dus heel goed mogelijk dat deze dus past.

In dat geval onderdelen te over voor kleingeld.

Edit2: Goeiemorgen aan mezelf. Contactpuntjes dus kan nooit overeen komen

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 17-12-2021 om 12:18 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
jan w. 50 17-12-2021 16:58 Print reply

Posts: 965
Motoplat. Dat is Duits volgens mij.

Die eigen wijze Italianen . Hebben vaak hun eigen spullen.?

Is het wel orgineel bij jou Ducati?

Een kreidler ontsteking. Zou daar wat van passen ?

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 17-12-2021 om 17:00 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 17-12-2021 18:35 Print reply

Posts: 8612
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
Motoplat. Dat is Duits volgens mij.

Die eigen wijze Italianen . Hebben vaak hun eigen spullen.?

Is het wel orgineel bij jou Ducati?



https://miniducatist...lles-mini-3-a-fondo/

't Is een Spaanse Ducati.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 17-12-2021 19:35 Print reply

Posts: 965
Hmm. Één ding heb ik nog.

Die 2 draadjes waar je aan zit te meten.
Die zwarte een rode.
Is dat niet .zwart voor de ontsteking.
Rood voor de verlichting.

Bij die oude punten onsteking. Komen meestal maar 2 draadjes uit.?
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
BRANKO2002 18-12-2021 9:39 Print reply
Posts: 8
Hallo aan iedereen,
Het is dus inderdaad een Spaanse Ducati. Werd gemaakt door Mototrans onder licentie van Ducati.
Motoplat vind je inderdaad ook veel terug in Kreidler.
Zwart en rode draad zijn inderdaad de enige draadjes die uit de spoel komen en dan zou het wel eens rood voor de verlichting kunnen zijn en zwart voor de ontsteking.
IK ga een foto posten van de spoel want dit zegt veel meer dan woorden soms .
Groeten,
Branko
 
BRANKO2002 18-12-2021 10:30 Print reply
Posts: 8
Hallo,
Zoals beloofd hierbij een foto :



Hopelijk werkt de link

Van zodra janw50 de 2 spoelen ter sprake bracht, besefte ik dat mijn eerste post niet logisch is...

Zodra een defecte condensator zo'n invloed kunnen hebben? Ik bedoel hier mee bij het met de hand draaien van het vliegwiel. K ga straks eens opzoeken hoe je makkelijk een condensator kunt testen.

Groeten,
Branko


Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 18-12-2021 om 13:34 uur.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 18-12-2021 13:41 Print reply

Posts: 8612
De rode draad is volgens mij de draad van de lichtspoel.
De condensator staat parallel over de contactpuntjes, anders gaan de puntjes vonken.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 18-12-2021 16:58 Print reply

Posts: 965
Ik vraag me ook af. Of de condensator zo veel invloed heeft?
Ik heb in de praktijk. heb ik altijd nog een vonk gehad.
Dan moet deze condensator echt dood zijn?

Heb je de grond plaat al een keer van de motor af gedraaid. Een gekeken of je geen draad breuk, of slecht isolatiemateriaal.
Hebt. Het is 45 jaar oud

Draai eens met een boormachine het vliegwiel. Dat gaat wat harder.
Dan kun je vonken tussen de contact punten goed zien.

Dit bericht is gewijzigd door jan w. 50 op 18-12-2021 om 17:10 uur.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
De Schout 24-12-2021 11:01 Print reply
Posts: 5327
Zoals al eerder gezegd, de rode draad lijkt voor de verlichting te zijn.
Maar dan vraag ik me wel af of je de multimeter op de goede stand hebt staan?
Stel dat je condensator kortgesloten is (wat wel eens wil gebeuren door ouderdom) dan had je tussen rood en zwart alsnog de weerstand van je lichtspoel moeten meten.

Zet je multimeter eens op ohm en dan een bereik ergens van een paar honderd ofzo. Koppel de drie draden aan de condensator los en meet dan eens de weerstand tussen de massa (het blok) en de zwarte draad vanuit je spoel.

Meet dan eens de weerstand van de zwarte draad van je contactpunten naar massa, zoals de punten nu dicht staan zonder vliegwiel en nog een keer als je ze handmatig open drukt.

Als je de bobine ook goed getest hebt en en komen uit bovenstaande metingen een beetje logische waarden, dan is de kans heel groot dat je condensator kapot is.

Al heb ik het ook al meegemaakt met N.O.S. contactpunten dat ze geen contact meer maakten door een heel dun oxide laagje..
 
tune tweak fiddle bang bummer
BRANKO2002 2-1-2022 10:15 Print reply
Posts: 8
De laatste dagen nog wat getest met de nieuwe bobine en nieuwe condensator... helaas nog geen vonk dus nog wat verder gezocht en probleem gevonden!
Het aansluitklemmetje/fiche aan de contactpuntjes met draad naar de condensator : daar had ik wellicht te snel gewerkt en de fiche niet tussen de 2 isolerende ringetjes gestoken argghhhh... Het probleem zat hem dus een in een klein hoekje
Carb gemonteerd, verse benzine, 1x trappen en motor draait! Stilgelegd en nu wat fijn afstellen.
Veel sleutelplezier in 2022!
Groeten,
Branko
 

Dit topic is 4083 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved