Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - 21mm carburateur op 50cc

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1010 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69832 - 21mm carburateur op 50cc
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2833 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Ivan B. 24-2-2021 11:04 Print topicpost
Posts: 7
Hallo allemaal,

Ik rij nu een Derbi Senda Xtreme uit 2011 met een Voca Warior 50/70 uitlaat. Het blok is naar mijn weten helemaal standaard en een het is het nieuwe type blok van Derbi.

Ik wil graag wat meer trekkracht/koppel creëren zonder topsnelheid te verliezen.
Wegens omstandigheden is een grotere cilinder voor mij geen optie, dus zat ik te denken aan een grotere carburateur.
Ik heb alleen geen idee wat voor effect dit heeft en of dit überhaupt nut heeft. Misschien weten jullie hier meer van?
Ook vraag ik mij af of dit past op het standaard spruitstuk en luchtslang etc.

Daarnaast vroeg ik mij in welke richting ik moet kijken qua maat sproeier met een grotere carburateur.

Als er nog andere methodes zijn om meer koppel/trekkracht te krijgen zonder topsnelheid te verliezen hoor ik dat graag.

Mocht er nog extra informatie nodig zijn, dan pas ik deze post aan. In ieder geval alvast bedankt voor jullie moeite!

Groeten,
Ivan

Dit bericht is gewijzigd door Ivan B. op 24-2-2021 om 12:58 uur.
 

Aprilia RX 50 2003 24-2-2021 13:08 Print reply

Posts: 6717
Welke maat carburateur heb je nu?
Ik meen dat die brommers al op 17,5mm zaten?

Daarboven heeft sowieso weinig zin op AM6/Derbi brommers.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Ivan B. 24-2-2021 13:24 Print reply
Posts: 7
Er zit nu inderdaad 17.5mm op. Ik had begrepen dan 19 of 21mm voor meer koppel kon zorgen. Misschien andere ideeën?
 
Aprilia RX 50 2003 24-2-2021 13:29 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ivan B.
Er zit nu inderdaad 17.5mm op. Ik had begrepen dan 19 of 21mm voor meer koppel kon zorgen. Misschien andere ideeën?


Gaat je niet veel brengen. Onderin kan je gasreactie zelfs minder worden omdat de luchtsnelheid omlaag gaat.

Anders dan cilinder upgraden zijn er weinig goede opties als je topsnelheid je heilig is.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
kiris 24-2-2021 19:10 Print reply

Posts: 353
een goed ontworpen verbrandingskamer kan soms ook wonderen verrichten.

dus de juiste compressie met de juiste squish afstand.

en zoals gezegd een hoge luchtsnelheid en natuurlijk een passende uitlaat.

welke merken en types je dan moet hebben is niet zo 1,2,3 te zeggen.
dat is echt een kwestie van uitproberen, of onderdelen op maat laten berekenen en maken.

ik heb voor mijn nsr blokken vhm cilinderkoppen, met verbrandingskamers die ik heb laten berekenen voor elke specifieke cilinder, dat maakte echt heleboel verschil. zelfs de sloomste cilinder die ik had werd een stuk sterker onderin.

trekkracht bij lage toeren en toch een hoge topsnelheid is vaak een combinatie die niet samen gaat.

koppel haal je ook met zo lang mogelijke slag, en zo groot mogelijke cilinderinhoud.

vergelijk maar een simpele dr80 cilinder met een originele 50. de poorthoogtes zijn niet echt veel verschillend maar de cilinderinhoud doet echt een hoop.

en wat maakt de topsnelheid uiteindelijk uit? een veel hogere boete als je gepakt word.
ik heb 10x liever een wheelie machine die 80 loopt dan een toerenjanker die 120 loopt.

vroeger crossten we veel met honda mt, 70 malossi of fast arrow kopie er op en gaan met dat ding, tot we bijna allemaal een origineel mt 8 blok hadden, toen had niemand meer zin in zo'n malossi omdat de 80 stukken prettiger reed in het veld en alles veel langer heel bleef.
 
Ivan B. 24-2-2021 21:43 Print reply
Posts: 7
ja dat is zeker waar. Ik heb nog wel een tandwiel 11 voor liggen, er zit nu een 13 op. Is dit een merkbaar verschil dan en zorgt dit er niet voor dat ik minder uit mijn hoogtoerige uitlaat kan halen?
 
kiris 24-2-2021 22:26 Print reply

Posts: 353
ja van 13 naar 11 is best een verschil, meer trekkracht.
en maximale toerental blijft hetzelfde.

 
Ivan B. 24-2-2021 22:35 Print reply
Posts: 7
Dan ga ik dat sowieso even proberen. Bedankt voor jullie reacties!
Toch, stel dat ik een 19mm carburateur wil monteren, zat te denken aan een dellorto 19mm PHVB DD (https://www.k-parts.nl/carburateur-dell-orto-19-mm-phvb-dd-handchoke-en-vacuum.html), welk spruitstuk zou ik dan moeten monteren? Ik kan namelijk niet iets passends vinden. Hetzelfde geldt voor de luchtslang. En moet ik dan ook een ander luchtfilter monteren?

 
Aprilia RX 50 2003 25-2-2021 7:57 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Ivan B.
Dan ga ik dat sowieso even proberen. Bedankt voor jullie reacties!
Toch, stel dat ik een 19mm carburateur wil monteren, zat te denken aan een dellorto 19mm PHVB DD (https://www.k-parts.nl/carburateur-dell-orto-19-mm-phvb-dd-handchoke-en-vacuum.html), welk spruitstuk zou ik dan moeten monteren? Ik kan namelijk niet iets passends vinden. Hetzelfde geldt voor de luchtslang. En moet ik dan ook een ander luchtfilter monteren?



Jij hebt denk ik nu een 17,5 PHBN of PHBG?
Dan zou ik ook voor de 19 PHBN of PHBG gaan.
In weze gaan de 17,5 en de 19 van hetzelfde type in hetzelfde gat.

De PHVB zijn nl scooter carburateurs met bijbehorende aansluitingen, moeilijk doen om niks zegmaar.

Ik juig iedereen toe te gaan sleutelen, begrijp me niet verkeerd, maar voor 1,5mm groter op een standaard 50cc terwijl je al best wel een flinke carburateur hebt... Je haalt je een boel afstelwerk op de hals met maar weinig verbetering.
Ik weet niet wat je vertanding nu is en of je een 18' of 17' achterwiel hebt, maar 1 a 2 tandjes voorop kleiner is niet perse trager.
Als hij nu het vermogen net mniet heeft om tot het eind van de powerband te komen en dan wel kan het zelfs zijn dat het even hard of harder gaat terwijl je er echt flink trekkracht bij krijgt.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 25-2-2021 om 7:57 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

Dit topic is 2833 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved