Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - leren schakelen zonder brommer

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 882 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69782 - leren schakelen zonder brommer
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 2195 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Brommerdude2004 17-10-2020 16:50 Print topicpost
Posts: 28
Hallo allemaal,

Ik ben bijna 16 en ben dus ook bijna in het bezit van een bromfiets rijbewijs. Natuurlijk wil op z'n tijd een keer een brommer. Nu wil ik die op marktplaats kopen (tja budget is laag en ik wil graag een brommert van een betrouwbaar merk). Ik heb alleen wel een klein probleempje: ik weet nog niet hoe ik moet schakelen en ik wil niet iemands brommer helemaal kaduuk maken. Ik heb op andere topics gekeken en daar staan mooie uitleggen over schakelen; alleen om dat te gaan uitproberen op een bak van iemand anders, lijkt me niet heel netjes. Is er iemand op dit forum, die hier toevallig een oplossing voor heeft? Je zou me enorm helpen hiermee. Alvast bedankt! (ps ik ken niemand die verstand heeft van brommers/schakelen en ik ken ook niemand die een brommer heeft)

mvg Brommerdude2004
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 17-10-2020 17:42 Print reply

Posts: 8607
Wacht even...je wil niet iemand anders brommer kaduuk maken...dan schiet er als enige mogelijkheid over dat je het met je eigen brommer gaat doen...
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
kiris 17-10-2020 18:28 Print reply

Posts: 353
opzich is het niks om je druk over te maken.

de versnellingsbak van een schakelbrommer is heel stevig, die gaan eigenlijk alleen kapot als er te weinig olie in zit en soms als er veel te veel vermogen op komt, maar niet door het schakelen.


wat een beetje ingewikkeld kan zijn in het begin is de koppeling gebruiken. het inknijpen van de koppelingshendel is simpel, gewoon in 1 keer knijpen net als je fietsrem.

het loslaten van de koppelingshendel dat is wat oefenwerk, omdat dat geleidelijk moet als je wil wegrijden of lage snelheid hebt.
dus niet in 1 keer loslaten zoals je fietsrem, maar langzaam tot je voelt dat er wat begint te bewegen. dat heet de koppeling laten opkomen.

het allerbelangrijkste is dat als je beweegt en dat wil stoppen, je gewoon de koppelingshendel inknijpt.

in het begin is het dus eigenlijk gewoon oefenen met wegrijden in de 1e versnelling.

dus koppeling inknijpen, brommer starten, schakelpedaal naar beneden duwen, en langzaam de koppelingshendel stukje bij beetje verder loslaten tot je voelt dat de brommer wil bewegen. dan knijp je de hendel weer helemaal in, en probeer je het nog een paar keer.
zo voel je precies wanneer de koppeling verbinding maakt.
daarna kun je op het moment dat de koppeling verbinding maakt een klein beetje gas geven tot de brommer begint te rollen, en dan knijp je de koppeling weer in en stop je met gasgeven.

zo voel je na een paar keer precies wat er gebeurt, je hoeft dus niet meteen weg te rijden en te gaan schakelen, dat komt daarna wel.

als je dan goed aanvoelt hoever je de koppelingshendel moet loslaten tot de brommer gaat bewegen, en hoe je rustig een klein beetje gas kunt geven om in beweging te komen dan kun je de koppeling helemaal los laten en in de 1e versnelling proberen te rijden. wil je stoppen dan knijp je gewoon de koppelingshendel weer in en laat je het gas los.

het is een kwestie van oefenen, iedereen kan het leren maar zonder brommer is het eigenlijk niet te oefenen.
belangrijk is blijven nadenken over wat er gebeurt, alles rustig doen, en onthouden dat je altijd kunt stoppen door de koppeling in te knijpen.

verkopers vinden het eigenlijk nooit erg om iemand te laten zien hoe het werkt.

wat mischien ook kan helpen is als je vader of moeder een auto heeft en je kan laten zien wat er gebeurt als je de koppeling langzaam of snel laat opkomen en als je de koppeling weer indrukt als je rijd.

komt allemaal wel goed hoor



hier is nog een filmpje waar je mischien wat aan hebt om te zien wat er zoal gebeurt.

how to shift



Dit bericht is gewijzigd door kiris op 17-10-2020 om 18:32 uur.
 
Brommerdude2004 17-10-2020 21:54 Print reply
Posts: 28
Thanks allebei voor de antwoorden. Ik heb samen met mijn vader even gekeken op het internet en ik kwam erachter, dat ik ergens een mash fifty kan huren om te leren schakelen. Ik ga de prachtige beschrijving van Kiris gebruiken om daarop te leren schakelen. Ik ben zeer blij met de antwoorden, dankjewel allebei!
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 17-10-2020 21:55 Print reply

Posts: 8607
Dat klopt, wat Kiris zegt.
Iets anders om rekening mee te houden : je bent op een schakelbrommer ook bezig met je evenwicht, en met de situatie rond je.
Voor mezelf sprekend, had ik de factor evenwicht onder controle door enkele jaren rijden met een automaat. Idem voor de verkeerssituatie.
Als evenwicht voor jou geen natuurlijk gegeven is, is bvb. een vierwielig schakelvoertuig (vb. auto op privé-terrein) een oplossing om te leren schakelen.
Wat betreft "kaduuk maken", inderdaad is er kans op schade, bvb. door te vallen of botsen, maar een versnellingsbak kan wat misbruik aan.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Brommerdude2004 17-10-2020 21:56 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: kiris
opzich is het niks om je druk over te maken.

de versnellingsbak van een schakelbrommer is heel stevig, die gaan eigenlijk alleen kapot als er te weinig olie in zit en soms als er veel te veel vermogen op komt, maar niet door het schakelen.


wat een beetje ingewikkeld kan zijn in het begin is de koppeling gebruiken. het inknijpen van de koppelingshendel is simpel, gewoon in 1 keer knijpen net als je fietsrem.

het loslaten van de koppelingshendel dat is wat oefenwerk, omdat dat geleidelijk moet als je wil wegrijden of lage snelheid hebt.
dus niet in 1 keer loslaten zoals je fietsrem, maar langzaam tot je voelt dat er wat begint te bewegen. dat heet de koppeling laten opkomen.

het allerbelangrijkste is dat als je beweegt en dat wil stoppen, je gewoon de koppelingshendel inknijpt.

in het begin is het dus eigenlijk gewoon oefenen met wegrijden in de 1e versnelling.

dus koppeling inknijpen, brommer starten, schakelpedaal naar beneden duwen, en langzaam de koppelingshendel stukje bij beetje verder loslaten tot je voelt dat de brommer wil bewegen. dan knijp je de hendel weer helemaal in, en probeer je het nog een paar keer.
zo voel je precies wanneer de koppeling verbinding maakt.
daarna kun je op het moment dat de koppeling verbinding maakt een klein beetje gas geven tot de brommer begint te rollen, en dan knijp je de koppeling weer in en stop je met gasgeven.

zo voel je na een paar keer precies wat er gebeurt, je hoeft dus niet meteen weg te rijden en te gaan schakelen, dat komt daarna wel.

als je dan goed aanvoelt hoever je de koppelingshendel moet loslaten tot de brommer gaat bewegen, en hoe je rustig een klein beetje gas kunt geven om in beweging te komen dan kun je de koppeling helemaal los laten en in de 1e versnelling proberen te rijden. wil je stoppen dan knijp je gewoon de koppelingshendel weer in en laat je het gas los.

het is een kwestie van oefenen, iedereen kan het leren maar zonder brommer is het eigenlijk niet te oefenen.
belangrijk is blijven nadenken over wat er gebeurt, alles rustig doen, en onthouden dat je altijd kunt stoppen door de koppeling in te knijpen.

verkopers vinden het eigenlijk nooit erg om iemand te laten zien hoe het werkt.

wat mischien ook kan helpen is als je vader of moeder een auto heeft en je kan laten zien wat er gebeurt als je de koppeling langzaam of snel laat opkomen en als je de koppeling weer indrukt als je rijd.

komt allemaal wel goed hoor



hier is nog een filmpje waar je mischien wat aan hebt om te zien wat er zoal gebeurt.

how to shift



Dit bericht is gewijzigd door kiris op 17-10-2020 om 18:32 uur.



Dankjewel voor deze zeer uitgebreide uitleg: ik zal deze zeker toepassen.

 
Brommerdude2004 17-10-2020 21:59 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Dat klopt, wat Kiris zegt.
Iets anders om rekening mee te houden : je bent op een schakelbrommer ook bezig met je evenwicht, en met de situatie rond je.
Voor mezelf sprekend, had ik de factor evenwicht onder controle door enkele jaren rijden met een automaat. Idem voor de verkeerssituatie.
Als evenwicht voor jou geen natuurlijk gegeven is, is bvb. een vierwielig schakelvoertuig (vb. auto op privé-terrein) een oplossing om te leren schakelen.
Wat betreft "kaduuk maken", inderdaad is er kans op schade, bvb. door te vallen of botsen, maar een versnellingsbak kan wat misbruik aan.


Ik heb laatst een ritje op een verlaten weg mogen maken met mijn vader. Dat optrekken vond ik het moeilijkst, maar het omhoog en omlaag schakelen ging eigenlijk top. Evenwicht zal voor mij geen probleem zijn. Dankjewel voor je reply!
 
Brommerdude2004 17-10-2020 22:08 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Brommerdude2004
[...]


Ik heb laatst een ritje op een verlaten weg mogen maken met mijn vader. Dat optrekken vond ik het moeilijkst, maar het omhoog en omlaag schakelen ging eigenlijk top. Evenwicht zal voor mij geen probleem zijn. Dankjewel voor je reply!


In een auto natuurlijk

 
Rob777 18-10-2020 0:08 Print reply

Posts: 970
Optrekken met een brommer vanuit stilstand is makkelijker vind ik.
Went heel snel.

Hou met terugschakelen rekening dat je niet in 1 keer vanuit zn 6 door de versnellingen heen terugschakeld naar 1, dat vind de bak niet lekker.
Terwijl je afremt en steeds langzamer gaat ga je rustig terug in de versnellingen.
Ik geef ook altijd dotje gas als ik terugschakel.
Ook opletten met terugschakelen voor een bocht, als je dan in de bocht de koppeling loslaat en weinig gas geeft en je hebt net ff te ver teruggeschakeld kan je achterwiel slippen en ga je glijden en met wat pech onderuit.
Verder gewoon rustig aan doen in het begin tot je de brommer een beetje kent.

Remmen is ook een punt, dat doe je voor 70 of 80% met voorrem, achterwiel glijdt sneller dan voorwiel, zeker als je flink moet remmen, veel van het gewicht komt dan op voorwiel.

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 18-10-2020 om 0:49 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Brommerdude2004 20-10-2020 12:15 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
Optrekken met een brommer vanuit stilstand is makkelijker vind ik.
Went heel snel.

Hou met terugschakelen rekening dat je niet in 1 keer vanuit zn 6 door de versnellingen heen terugschakeld naar 1, dat vind de bak niet lekker.
Terwijl je afremt en steeds langzamer gaat ga je rustig terug in de versnellingen.
Ik geef ook altijd dotje gas als ik terugschakel.
Ook opletten met terugschakelen voor een bocht, als je dan in de bocht de koppeling loslaat en weinig gas geeft en je hebt net ff te ver teruggeschakeld kan je achterwiel slippen en ga je glijden en met wat pech onderuit.
Verder gewoon rustig aan doen in het begin tot je de brommer een beetje kent.

Remmen is ook een punt, dat doe je voor 70 of 80% met voorrem, achterwiel glijdt sneller dan voorwiel, zeker als je flink moet remmen, veel van het gewicht komt dan op voorwiel.

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 18-10-2020 om 0:49 uur.


Thanks voor deze info, ik wist niet dat het zo in elkaar zat. En dankjewel voor de tip in die bocht, scheelt weer onderuitgaan .
 
Derbi-Olaf 20-10-2020 22:31 Print reply

Posts: 14999
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Wacht even...je wil niet iemand anders brommer kaduuk maken...dan schiet er als enige mogelijkheid over dat je het met je eigen brommer gaat doen...

Geweldig om jou nog altijd het forum in leven te zien houden! , sorry voor de off-topic
 
Heeft een SOHC in z'n broek!
Rob777 20-10-2020 23:12 Print reply

Posts: 970
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

Geweldig om jou nog altijd het forum in leven te zien houden! , sorry voor de off-topic


Blijft rennen die vogel

Wat ik niet snap trouwens ; je hebt tegenwoordig toch ook een praktijgedeelte als je voor A gaat ?
Leren ze daar niks over schakelen dan ?
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 21-10-2020 0:25 Print reply

Posts: 8607
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Derbi-Olaf
[...]

Geweldig om jou nog altijd het forum in leven te zien houden! , sorry voor de off-topic


Thanks Olaf.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Brommerdude2004 28-10-2020 20:06 Print reply
Posts: 28
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
[...]


Blijft rennen die vogel

Wat ik niet snap trouwens ; je hebt tegenwoordig toch ook een praktijgedeelte als je voor A gaat ?
Leren ze daar niks over schakelen dan ?


Bij am is het met de scooter en helaas geen brommer, dus daar niet. Zover ik weet bij alle A rijbewijzen voor motor wel.
 
Rob777 29-10-2020 21:39 Print reply

Posts: 970
Dacht ik later al ja.
Zou anders nog duurder zijn waarschijnlijk, kost al genoeg.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
kiris 29-10-2020 22:19 Print reply

Posts: 353
rijbewijs is in nederland verdienmodel voor overheid en cbr.
deugt simpelweg niks van.

Dit bericht is gewijzigd door kiris op 29-10-2020 om 22:21 uur.
 

Dit topic is 2195 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved