Ik heb een tomos quadro 25km e-start van bouwjaar 2015.. Deze heeft de volgende setup:
50cc orgineel met snor zuiger + nieuwe zuigerveren.
tomos orginele brom kop.
Imitatie ontsteking waar hij wel gewoon normaal lijkt te lopen. (pickup ontsteking, en vliegwiel is origineel pickup)
26 TWV
31 ATW
Nieuwe ketting en juiste speling
Originele luchtfilter box met orginele snorkel (luchtfilter is wel ontgrenst, vorige eigenaar heeft het pijpje wat in het frame gaat, van de luchtfilterkast het halve maantje verwijderd)
DO 14.9 carb, orginele sproeier 49.
Speedy uitlaat zwart. euro2
ATF olie nieuw en op peil.
Alle aanwezige shims zitten in het blok *op de krukas na dan*
Snor brommer start goed voor 90 % en loopt daarna ook.
Begin bij het starten lijkt hij even een beetje in te houden.
Het probleem is dat de tomos een beetje sloom aanvoelt bij gas geven. Zeker dat er een 31 tandwiel achter zit mag die wel wat harder optrekken.
Hij loopt niet erg mooi zuiver, maar een beetje rauwig. Als ik voor de helft gas geeft lijkt hij minder te reageren.
Als ik meer gas geef lijkt hij net een beetje meer te hebben.
Bougie kleur is overigens tegen het bruinige aan (is meer donker bruin dan koffie bruin)
Bougie is een champion l86C
Ook merk ik met heuvel op dat hij iets meer moeite krijgt.
Momenteel gaat hij met gemak 30km per uur op de teller. Ik hoopte er 35km ervan te maken.
Ik weet dat de carburateur een soort van begrenzer is even als de snorkel die erachter zit.
Ik ben aan het denken om 1 maatje hogere sproeier erin te zetten 50 dus. Maar soms als die vol open rijd en ik het gas volledig open heb, krijgt die wel eens last van een klein beetje gestotter
Ik twijfel een beetje om misschien toch de snorkel iets aan te passen. Want vermoed dat die standaard erg geremt word op de luchtinlaat. Ik hoopte met de aktie dat de snor brommer iets beter kan ademen en zo wat meer power eraan over zou houden en wellicht ook dat beetje gestotter op top ermee ook oplos.
Ik vraag mij af of het mogelijk is om de snor tomos netjes lopend te krijgen met die 14.9 carb zodat hij mooi zuiver loopt zonder dat hij wat gaat inhouden en een beetje stotteren op top. Of dat dit nooit zal lukken met een 14.9 carb en beter een 14.12 eronder kan doen zonder die snorkel erin.
Iemand met visie wellicht een goed advies?
Reacties die ik ergens anders eerder al zelf heb gegeven:
Ik heb dat ooit wel eens gedaan om die snorkel eruit te halen bij een andere oudere tomos, maar dat werkte namelijk ook niet. Want dan komt er teveel lucht voor de carburateur en gaat de boel dus op elke snelheid stotteren.
De carburateur moet eigenlijk de lucht binnen in het filter door het buisje naar de carburateur toe aanzuigen.
Komt dus gedoseerd de carb in.
De huidige situatie is dat het spruitstuk begrensd is.. Het pijpje wat in het frame gaat van het filter, de vorige eigenaar er een rond gat van heeft gemaakt (ontgrensd). Dus probleem lijkt mij eerder bij de prop te zitten dan bij het filter zelf. )door het filter zou genoeg zuurstof door heen kunnen.
Maar je ziet duidelijk dat hij wat inhoud op de top, en ook zit er benzine oliemengsel aan de binnenkant (achterkant) van de uitlaat demper.. Dus loopt op dit moment wat te rijk.
Een optie zou zijn om het buisje weg te laten i.c.m een 14/12 carburateur. Ben alleen bang dat de setup meer brandstof gaat krijgen en daardoor eigenlijk ook te hard zal gaan lopen. Vandaar dat ik liever de 14/9 eronder hou.
Ben wel aan het denken om iets van de carburateur vandaan *misschien net in de bocht) een klein gaatje te boren in het buisje.. Zodat bij normaal lopen de lucht via de normale weg komt, en bij meer top snelheid er extra zuurstof vanuit het filter geleverd kan worden aan de carburateur, om zo de sproeier 49 te behouden. (want op de choke lopen is op dit moment al wat lastig, lijkt alsof die dat wat armer loopt ofzo.. (want duurt dan langer voordat die weg komt)
Weet je misschien dat als de brommer optrekt en tot 27km en redelijk normaal klinkt. Maar boven de 30 rakketakketak gaat doen (het is geen zuiger tegen de kop geluid), wat de oorzaak zou kunnen zijn? Zou dit teveel aan compressie verhouding kunnen zijn?
Want eerder kon ik het gas gewoon los laten en liep de motor gewoon vrolijk verder.. Leek steeds continu gewoon te vonken en op bestaand mengsel gewoon door te blijven lopen.
Squish misschien te krap? Twijfel wel om of de snor kop terug te plaatsen (had ik nog liggen uit oude voorraad) Of bij de bromkop i.p.v een 0.5 koppakking een 0,7 koppaking te proberen om de squish afstand te vergroten..
Hij loopt hier niet veel anders, dan wat die normaal ook zou doen.. Ook met 30 plus graden.
Heb recent wel wat nieuwe spulletjes besteld, en zal sproeier 48 eerst ook maar eens proberen.. Al zou ik het zelf niet echt aanraden om dit te doen omdat hij dan armer gaat lopen.. En i.c.m choke misschien opstart problemen gaat veroorzaken.. Maar het is het proberen waard.
Naar de spoelpoorten kan ik wel kijken, maar zuiger en cilinder en kop zijn gewoon origineel, dus daar valt weinig aan te zien dan dat het standaard is. Ophogen van de cilinder i.c.m dikkere voetpakking lijkt mij zelf ook geen slim idee.
Je gaat de timing verhogen, en daarmee maak je de kwaal alleen maar erger dat hij op top helemaal gigantisch hard zal gaan draaien, of zelfs zo slecht dat hij straks helemaal niet meer wilt lopen.
En bromkop vlakken is alleen maar compressie verhogen, zal ook niet helpen tegen dat rakkatakatak geratel.. Word alleen maar erger van.
Denk eerder aan een dikkere koppakking van 0.5 naar 0.7.. Of een DMP bromkop kopen en de verbrandingskamer iets laten uitdraaien zodat het tussen een snorkop a bromkop tussen in zit.. In het ergste geval beter de snor kop erop schroeven.
Ik vraag me zelf af wat het met de spoelpoorten te doen is. Aangezien het spruitstuk begrensd is en er een bijpassende 14/9 carb erop zit lijkt me dit toch niet een probleem te kunnen zijn? Of kan het zou zijn dat door de bromkop de cilinder meer mengsel nodig heeft om goed te kunnen lopen? Hogere compressie betekend toch ook een snellere ontbranding van het mengsel.?
Wat ik me bedenk om te doen:
* Eerst sproeier 48 proberen, al weet ik dat die standaard teveel geknepen is op de snorkel.
Snorkel laat ik wel zitten, want zonder gaat hij bij elke gas verplaatsing stotteren.
* Op een bepaald punt in de snorkel een klein gaatje erbij maken, zodat bij lage en midden toeren de zuurstof via het normale kanaal gaat.. En bij top nog wat extra zuurstof kan pakken via het gemaakte gaatje.. *die uiteraard omgeveer 5 cm vanaf de carburateur zit. (dus niet te dichtbij, anders werkt het niet denk ik.)
* Dikkere koppakking onder de brom cilinder 0.7mm zodat de verbrandingsruimte wat ruimer word.
Anders terug naar snor kop en daarmee leven.
* Heb er nou een speedy uitlaat eronder zitten, deze anders veranderen voor een nieuw type standaard met een rechte bocht.
Wat ik denk wat niet helpt.
* 14/12 carb.. Dan kan het pijpje wel eruit, maar dan ga je de cilinder ook meer brandstof geven en uiteindelijk zal dit alleen maar veel sneller gaan lopen wat niet de bedoeling is.
* Kleinere tandwiel.. Stel ik zou naar 28 gaan, zal die alleen maar harder gaan lopen, rond de 40 op teller zal mogelijk zijn. Wil niet dat hij harder als 35 mag gaan.
Dit bericht is gewijzigd door Robin4 op 14-8-2020 om 0:14 uur.
|