Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Begin Forum - Topic #69714 - Rieju RR 50 (AM6) start goed, maar ...
|
Pagina 1 van 1
|
Dit topic is 1211 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
TommyRR |
17-4-2020 13:58 |
Posts: 5 |
Woensdag heb ik een Rieju RR 50 gekocht uit 2005. Toen ik hem kocht, leek alles goed, hij smoorde wel ietsje, maar de verkoper zei dat hij lang stil gestaan had en dat dat na een lange rit wel over zou gaan. Maar de dag erna wil hij geen toeren meer maken.
Hij start gelijk, zonder choke en reageert gewoon op het 1e stukje van het gas, maar zodra je iets meer gas geeft, smoort hij. Iets gas los en hij pakt weer, gas open houden is afslaan.
Het maakt voor die toeren niet veel uit of ik rijd in de 1e versnelling of in zijn vrij gas geef.
Hij rookt niet veel en klinkt prima stationair.
Wat ik al gedaan heb:
- Carburateur schoongemaakt
- Luchtfilter schoongemaakt
- Uitlaat losgehaald en gekeken/gevoeld of die goed vrij was (alleen de originele versmalling zat in de demper)
- Nieuwe benzine (mengsmering)
- Doorstroom benzine getest (een liter komt in 5 minuten uit de tank via het kraantje)
- Zuiger en cilinder bekeken via de uitlaatpoort (niet echt top, maar lijkt nog te doen)
De sproeiers die erin zitten zijn 66 hoofd, 45 choke en 32 stationair. Cilinder en carburateur zijn origineel.
Iemand nog ideeën wat ik kan proberen?
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
17-4-2020 14:39 |
Posts: 8635 |
Een nieuwe bougie doet soms wonderen.
Je hebt gechecked of je kraan doorloopt, maar sluit de vlotter niet te snel af, of is er geen beperking (aankoeking) boven de vlotterzitting ?
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
TommyRR |
17-4-2020 16:06 |
Posts: 5 |
Bougie ga ik proberen idd.
De vlotterkamer heb ik schoongemaakt samen met de carburateur en die zit netjes vol benzine, zowel de 1e als de 2e keer dat ik hem loshaalde. En ik had de benzinekraan gelijk gesloten toen ik hem uitzette, dus toen hij liep, zal de vlotterkamer ook vol geweest zijn.
Kan de vlotterkamer ook te vol zijn, zonder dat het uit de carburateur loopt of dat het uitmaakt voor stationair lopen?
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
17-4-2020 16:46 |
Posts: 8635 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: TommyRR
Bougie ga ik proberen idd.
De vlotterkamer heb ik schoongemaakt samen met de carburateur en die zit netjes vol benzine, zowel de 1e als de 2e keer dat ik hem loshaalde. En ik had de benzinekraan gelijk gesloten toen ik hem uitzette, dus toen hij liep, zal de vlotterkamer ook vol geweest zijn.
Kan de vlotterkamer ook te vol zijn, zonder dat het uit de carburateur loopt of dat het uitmaakt voor stationair lopen?
Niet bij een dellorto.
Maar wat ik bedoelde dat de carb misschien niet snel genoeg vult, de ingang van je carb kan ook dicht zitten.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
TommyRR |
17-4-2020 18:20 |
Posts: 5 |
Bougie liet hem wat beter lopen idd. Erin zat een B9es, die had ik niet, maar wel een BR8evx. Is die kouder of warmer dan wat erin zat? En is dat erg?
Vanaf daar heb ik de luchtschroef geprobeerd, bij helemaal dicht liep hij nog iets beter. (Zo stond hij ook bij aankoop bedacht ik me nu.)
Dus toen heb ik de clip positie veranderd en dat maakte een leuk verschil. Hij stond in de onderste en bij de middelste doet hij het een stuk beter. Nog hoger maakte dan weer weinig uit.
Maar hij is nog redelijk tam, in 4 gaat hij aardig, maar 5 of zelfs 6 trekt hij nog niet lekker.
Welke sproeiers zijn het beste voor een AM6 blokje met standaard carburateur?
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
17-4-2020 21:59 |
Posts: 8635 |
8 is iets warmer, maakt niet veel verschil.
De VX is een platinum electrode, o.a. Porsche gebruikt die ook, gaan minder snel stuk maar zijn duurder.
Luchtschroef dicht = beter...kan duiden op valse lucht.
Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 17-4-2020 om 22:00 uur.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
TommyRR |
18-4-2020 11:05 |
Posts: 5 |
Goed om te horen dat die bougie gewoon kan blijven zitten. Hij lag hier nog, dus was gratis.
En die valse lucht is ook een goede tip. Ik heb het gezocht en waarschijnlijk gevonden. De carburateur zat namelijk gewoon in de rubbers, maar aan de randen van die rubbers naast de carburateur waren een soort ondiepe uitsparingen, ik denk voor slangklemmen. Dus die zitten er nu om.
Ook zit het membraam met 1 vaste pakking en 1 vloeibare pakking, maar dat lijkt vrij goed te zitten. Toch zal ik als ik spullen bestel, gelijk ook die pakkingen meebestellen en vervangen.
Straks even testen of hij met die slangklemmen nog wat harder wil.
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
19-4-2020 16:02 |
Posts: 6718 |
Doorgaans heeft het membraan een rubber rand er in zitten, net als het spruitstuk. Dan ben je helemaal geen pakkingen nodig. Met aftermarket spul meestal wel.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
TommyRR |
20-4-2020 17:55 |
Posts: 5 |
Helaas waren de slangklemmen niet de oplossing nog. Maar een vriend die ff meekeek zag dat de gasnaald er vreemd uitzag. Dit leek hem een waarschijnlijke oorzaak van het smoren, omdat het mengsel bij halfgas dan ineens rijk zou worden.
De punt van mijn gasnaald is namelijk rond en ook lijkt de naald korter dan op de foto's op internet. Dus ik heb een nieuwe gasnaald besteld en gelijk ook een nieuwe hoofdsproeier. Ik vond een Derbi handleiding waarin ze standaard de A02 gasnaald en de 58 sproeier aangeven in zo'n Dellorto PHBN12, dus dat heb ik aangehouden.
Verder heb ik het membraam nog niet los gehad, maar er lijkt 1 pakking en 1 vloeibare pakking tussen te zitten. Die pakkingen heb ik ook meebesteld.
|
|
|
|
Dit topic is 1211 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 1
|
|