pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
12-10-2019 6:56 |
Posts: 8622 |
Als het niet je afstelling is, heb je mogelijk vuil in je tank. Ik zou de benzine er uit halen, en binnen in de tank kijken.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
StijnGjaltema50 |
12-10-2019 10:52 |
Posts: 12 |
Update:
Er brandt trouwens ook een oranje lichtje in de toerenteller.
Vanochtend vonkte de bougie weer op de zijkanr, andere bougie erin gedraaid maar die vonkte wel goed (is een andere hittegraad en lengte helaas)
|
|
|
|
StijnGjaltema50 |
12-10-2019 13:08 |
Posts: 12 |
Nog een update:
Hij loopt weer na schoonmaak van bedrading en terug naar de eerdere sproeier. Lampje knippert wel nogsteeds en hij valt uit tijdens het rijden. Maar dan krijg je hen vervolgens wel weer goed gestart. Zijn dit nog inrijverschijnselen?
Dit bericht is gewijzigd door StijnGjaltema50 op 12-10-2019 om 13:12 uur.
|
|
|
|
StijnGjaltema50 |
12-10-2019 21:53 |
Posts: 12 |
Temperatuursensor zelf brandt niet. Het lampje brandt lang-lang-kort-uit
|
|
|
|
Rob777 |
12-10-2019 22:34 |
Posts: 971 |
Oranje lampje geeft motorstoring aan.
Maar klinkt inderdaad als probleem met je temperatuur.
Zuigers krijgen meestal ook niet spontaan gaten.
Quote : 2 keer lang knipperen en 1 keer kort is code 21, probleem met het koelsysteem, kan sensor, verstopping, oververhitting of kabelbreuk zijn.
Edit : dat je bougie steeds zwart en vies werd komt denk ik doordat er rommel in je carter zat door het gat in de zuiger.
Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 12-10-2019 om 23:18 uur.
|
|
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10% |
|
StijnGjaltema50 |
12-10-2019 23:18 |
Posts: 12 |
Ik zal morgen de kabels van de temperatuursensor ff doormeten. De bougiedop bleek trouwens inconsistentente weerstanden te geven. Heb er maar even een nieuwe ingedraaid, ik heb alleen nog niet de tijd gehad om hem weer te kunnen testrijden, doe ik morgen even.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
13-10-2019 10:52 |
Posts: 8622 |
Gebruik je niet te veel 2T gewoon misschien, kan ook nog.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Aprilia RX 50 2003 |
13-10-2019 11:33 |
Posts: 6717 |
Gat in de zuiger vind ik een heel verdachte. Gebeurt meestal als hij OF veel te arm staat (maar dan slaat de rest niet zwart) OF de ontsteking veel te vroeg OF een veel te lage hittegraad. Ik zou een BR8ES of BR9ES er in willen.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
StijnGjaltema50 |
13-10-2019 11:53 |
Posts: 12 |
De radiateur wordt warm dus de koeling lijkt me goed.
Oliegehalte (Kroon oil) lijkt me ook goed aangezien er hij met een koude motor er blauwe rookpluimpjes uit tuft.
Compressie is hetzelfde (of misschien zelfs wel meer dan) als voor het gat in de zuiger.
Ook loopt er genoeg benzine uit de tank.
Voor zover mijn internetzoektocht me bracht is bij mijn kennis de ontsteking timing niet afstelbaar op een AM6 blok.
En verstopping in de uitlaat... Hoe test je dat?
Er zit btw een BR9ES bougie in.
Edit:
Inmiddels even (2km) gereden met veel uitval. Daarna even door het bougiegat gekeken en er zit al een lichte aanslag op de nieuwe zuiger. Ook op de bougie zit al zo'n gloed die mij het idee geeft dat de boel veel te warm wordt.
Uitlaat verstopt? Of toch timing vd ontsteking?
Dit bericht is gewijzigd door StijnGjaltema50 op 13-10-2019 om 12:48 uur.
|
|
|
|
Rob777 |
13-10-2019 15:01 |
Posts: 971 |
|
|
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10% |
|
StijnGjaltema50 |
13-10-2019 20:11 |
Posts: 12 |
Heb de CDI even goed bekeken. Er zit een geboord gat door de letter O (voor ontgrenzing denk ik). En heb enkele weken geleden, een dikke week voor het gat in de zuiger, haperingen gemerkt in de stortregen. Is het mogelijk dat het waterschade in de CDI is?
|
|
|
|
Rob777 |
14-10-2019 12:24 |
Posts: 971 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
De koeling doet het wel.
Dan had de temperatuur meter in het Rood
Moeten staan.
Niet als de sensor kapot is..wat een code 21 kan veroorzaken.
In bepaalde cdi's boren wordt vaker gedaan..maar wordt wel aangeraden om het gat weer te dichten..geen idee of er regenwater in kan komen zo maar onmogelijk is het vast niet met open gat.
http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/168
Kan me dan weer niet helemaal voorstellen dat regenwater in cdi tot verkeerde timing leidt en zo een gat in je zuiger veroorzaakt.
Lijkt me dat de boel dan gewoon kortsluit.
Maar niks is onmogelijk bij brommers, lol.
Wat ook zou kunnen is dat de vorige eigenaar em dus ontgrensd heeft maar nooit een grotere sproeier erin gedaan heeft waardoor hij veel te arm staat al die tijd.
Geen idee verder, ik bedenk maar wat
Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 14-10-2019 om 13:17 uur.
|
|
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10% |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
14-10-2019 19:29 |
Posts: 8622 |
Ik ben meer Honda gericht, maar dat CDI gaatje boren verhaal is voor oudere Yamaha's dan de jouwe dacht ik...
En als je niet recht boort kan je meer fout dan goed doen.
Ik vind het nog steeds vreemd dat je zo veel aanslag hebt maar die aanslag kan dan weer zeker wel gaan gloeien en zelfs gaten branden.
Edit : http://www.brommerforum.nl/faq/artikel/168
Heb je die CDI (Moric ?)
Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 14-10-2019 om 19:48 uur.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Rob777 |
14-10-2019 19:40 |
Posts: 971 |
Gelukkig kost een nieuwe originele cdi bijna niks..rond de 230 euro maar..
|
|
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10% |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
14-10-2019 19:56 |
Posts: 8622 |
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|