Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Extreem inhouden bij warme motor

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 820 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69628 - Extreem inhouden bij warme motor
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 4163 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Rob777 10-8-2019 12:26 Print reply

Posts: 970
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: manuel

"Dus als de kvs op temperatuur is dan houd die in?"

Hoe kom je daar nu weer bij ?
Zoals ik al zei doet die sensor niks met je koeling of motor of wat dan ook.
De sensor registreert alleen maar hoe warm de kvs in je cilinderkop is.
Bij de meeste brommers gaat er een lampje branden in je dashboard als de temp te hoog is, andere brommers zoals de MH hebben een heuse meter in het dashboard, zoals een analoge kilometer-/toerenteller, die laat zien hoe warm de kvs is en waarbij de naald dus niet in het rood mag komen.

Maar das dus alles wat een temp sensor doet, registreren van temp en waarschuwen bij te hoge temp.

Je temp sensor is dus niet het probleem, die veroorzaakt het inhouden niet..maar het had handig geweest als hij werkte, dan weet je tenminste of de cilinder te warm wordt of niet en waar je het probleem dus zoeken moet.

Een reden dat je kvs niet genoeg koelt kan komen door een kapotte waterpomp..geen idee hoe je kan testen of die werkt..misschien dat Pango een handigheidje weet.

Een verstopte leiding is niet heel waarschijnlijk, zijn best dikke slangen..en ik denk dat als je de boel kan aftappen en weer bijvullen zonder problemen dat alles gewoon doorstroomt en dus niet verstopt zit ( denk ik..niet helemaal zeker van eigenlijk )( edit : na enig nadenken zegt dat geloof ik toch helemaal niks, lol..in theorie zou hij bij de kop dicht kunnen zitten en dan kun je toch gedeeltelijk bijvullen en aftappen )

Andere reden van warmlopen kan zijn te weinig mengsmering, te arme afstelling...maar het lijkt me niet dat dat zo snel al, na 15 minuten problemen geeft.

Sowieso is het niet 100% zeker dat warmlopen het probleem is..maar het lijkt me het meest voor de hand liggende als ie na 15-20 minuten niet meer echt rijden wilt..en later als ie is afgekoeld weer wel.



Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 10-8-2019 om 13:10 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 10-8-2019 12:52 Print reply

Posts: 8607
Wat Rob zegt ja.
Het kan ook nog je bobine zijn die bijna de geest geeft en dat je dat merkt als de motor warm wordt.
Geen koeling kan liggen aan de thermostaat die niet open gaat.
Een waterpomp gaat niet echt snel stuk, maar je kan kijken of de rotor draait door te kicken.
Maar je zal ook zelf op zoek moeten, want nu gokken we gewoon alle kanten op.

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Rob777 10-8-2019 13:21 Print reply

Posts: 970
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
want nu gokken we gewoon alle kanten op.



Story of my life...

Thermostaat was ik ff vergeten ja..de MH heeft die niet.

Dat van die bobine wist ik niet, weer wat geleerd, maar hoe zit dat precies, waarom geeft die een probleem als die aan het dood gaan is en de motor warm wordt ?
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 10-8-2019 15:15 Print reply

Posts: 8607
Als de bobine warm wordt kan het dat, omdat één en ander uitzet, dat er windingen worden kortgesloten, als je isolatie vooraf al verdwenen was bij die windingen.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
manuel 10-8-2019 15:36 Print reply
Posts: 157
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Als de bobine warm wordt kan het dat, omdat één en ander uitzet, dat er windingen worden kortgesloten, als je isolatie vooraf al verdwenen was bij die windingen.


Adviseer je een nieuwe bobine? Zit er bij mij ook een thermostaat in? Lijkt mij van wel.

Dit bericht is gewijzigd door manuel op 10-8-2019 om 15:37 uur.
 
manuel 10-8-2019 15:40 Print reply
Posts: 157
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: manuel

"Dus als de kvs op temperatuur is dan houd die in?"

Hoe kom je daar nu weer bij ?
Zoals ik al zei doet die sensor niks met je koeling of motor of wat dan ook.
De sensor registreert alleen maar hoe warm de kvs in je cilinderkop is.
Bij de meeste brommers gaat er een lampje branden in je dashboard als de temp te hoog is, andere brommers zoals de MH hebben een heuse meter in het dashboard, zoals een analoge kilometer-/toerenteller, die laat zien hoe warm de kvs is en waarbij de naald dus niet in het rood mag komen.

Maar das dus alles wat een temp sensor doet, registreren van temp en waarschuwen bij te hoge temp.

Je temp sensor is dus niet het probleem, die veroorzaakt het inhouden niet..maar het had handig geweest als hij werkte, dan weet je tenminste of de cilinder te warm wordt of niet en waar je het probleem dus zoeken moet.

Een reden dat je kvs niet genoeg koelt kan komen door een kapotte waterpomp..geen idee hoe je kan testen of die werkt..misschien dat Pango een handigheidje weet.

Een verstopte leiding is niet heel waarschijnlijk, zijn best dikke slangen..en ik denk dat als je de boel kan aftappen en weer bijvullen zonder problemen dat alles gewoon doorstroomt en dus niet verstopt zit ( denk ik..niet helemaal zeker van eigenlijk )( edit : na enig nadenken zegt dat geloof ik toch helemaal niks, lol..in theorie zou hij bij de kop dicht kunnen zitten en dan kun je toch gedeeltelijk bijvullen en aftappen )

Andere reden van warmlopen kan zijn te weinig mengsmering, te arme afstelling...maar het lijkt me niet dat dat zo snel al, na 15 minuten problemen geeft.

Sowieso is het niet 100% zeker dat warmlopen het probleem is..maar het lijkt me het meest voor de hand liggende als ie na 15-20 minuten niet meer echt rijden wilt..en later als ie is afgekoeld weer wel.



Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 10-8-2019 om 13:10 uur.


Hoe kan ik zien of het een vastloper is?

 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 10-8-2019 17:33 Print reply

Posts: 8607
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: manuel
[...]

Hoe kan ik zien of het een vastloper is?



Kijk wat ik gisteren rond deze tijd postte.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Rob777 10-8-2019 17:41 Print reply

Posts: 970
https://www.google.c...biw=1920&bih=911

Ik zit gelijk een beetje naar thermostaten te kijken..zie nu dat de MH er wel eentje hoort te hebben eigenlijk.
Zit zo'n thermostaat in dat opstaande ding op de kop waar de kvs slang op gaat ?

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 10-8-2019 om 17:51 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 10-8-2019 20:49 Print reply

Posts: 8607
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
Ik zit gelijk een beetje naar thermostaten te kijken..zie nu dat de MH er wel eentje hoort te hebben eigenlijk.
Zit zo'n thermostaat in dat opstaande ding op de kop waar de kvs slang op gaat ?



Inderdaad...nr. 8

https://www.aprilia-...oded-views/750/15417

 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Rob777 10-8-2019 22:40 Print reply

Posts: 970
Ok, leek me logisch inderdaad.
Ik neem aan dat de Aprilia em nog heeft..daar is niet aan gebeunt..de vorige eigenaar van de Motorhispania vondt em echter overbodig blijkbaar
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Aprilia RX 50 2003 11-8-2019 12:38 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
Ok, leek me logisch inderdaad.
Ik neem aan dat de Aprilia em nog heeft..daar is niet aan gebeunt..de vorige eigenaar van de Motorhispania vondt em echter overbodig blijkbaar


Je kunt wel zonder, duurt alleen veel langer voordat je op temperatuur bent en het zal meer slingeren. Ik monteer ze altijd wel.
Is gewoon veel beter voor de levensduur van onder andere je zuiger en veren.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rob777 11-8-2019 14:38 Print reply

Posts: 970
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Je kunt wel zonder, duurt alleen veel langer voordat je op temperatuur bent en het zal meer slingeren. Ik monteer ze altijd wel.
Is gewoon veel beter voor de levensduur van onder andere je zuiger en veren.


Dat ja..
En inderdaad, je kunt zonder maar het is wel typerend voor het gepruts met dat ding.
Meer zaken waren overbodig ; temp registratie, banden op spanning, waterdichte radiator, toerenteller die langer meegaat dan 200km, voorvering met werkende oliekeerringen, carburateur waar niet de vlotterbak constant van leegloopt, soepellopende gaskabel die heel blijft, mengsmering tank die uit sensorbovenkant lekt als je hem volledig vult, meer dan 3 werkende knippers, blok zonder met kit afgedichte scheur waar na een poosje blokolie uit drupt, blokolie zelf..

Betere reclame om iemand mee te nemen die verstand heeft van brommers als je een 2e hands gaat kopen en je zelf er weinig tot geen verstand van hebt is er niet..

Je leert er wel heel veel van..dat dan weer wel.
Ik weet nog lang niet alles van brommers maar 100 x zo veel als 2 jaar terug.

Maar ik dwaal af..off topic !!!
Straks Pango boos..
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
manuel 11-8-2019 14:47 Print reply
Posts: 157
Inderdaad off topic... haha,
Maar nu weet ik nog niet veel. :( m.b.t mijn probleem)
 
Rob777 11-8-2019 15:16 Print reply

Posts: 970
Jawel.

Het probleem zou kunnen komen door :

1 te warm worden van cilinder
2 stervende bobine
3 andere reden

Wat je kan doen is :

1 je zuiger checken op verticale strepen/groefjes etc, zoals op die fotos van die link die ik eerder plaatstte.
2 andere bobine proberen.
3 temp sensor werkend krijgen, dan weet je wat qua temp, is sowieso handig als die werkt, ook in de toekomst..zeker als je 100+ gaat..
4 als dat allemaal niks oplevert verder zoeken.
5 brommerhobby inruilen voor kantklossen.

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 11-8-2019 om 15:23 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Rob777 13-8-2019 23:41 Print reply

Posts: 970
Hebbie de zuiger al es bekeken..of wordt het toch nummer 5 ?
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%

Dit topic is 4163 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 4
Spring naar pagina: 1, 2, 3, 4Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved