Ik heb wat gesurft, en dit gevonden :
https://www.4takt.net/viewtopic.php?t=20736
Ik maak uit de tekst op dat de RDW "Beoordeling 5 tot 9 aspecten" het volgende is :
- de constructiesnelheid mag niet meer dan 45 (bromfiets) of 25 km per uur (snorfiets) zijn
- de geluidsproductie mag de waarde in de typegoedkeuring of algemene bovengrens niet overschrijden
- de reminrichting moet in goede staat zijn, op alle wielen werken en de remvertraging moet tenminste 4,0 m/s2 zijn
- de bromfiets moet zijn voorzien van een goed werkende bel of hoorn met vaste toonhoogte
- de banden moeten in goede staat zijn
- de banden moeten over de gehele omtrek en breedte van het loopvlak zijn voorzien van profilering
- de bromfiets op twee wielen moet aan de voorzijde zijn voorzien van een dimlicht (wit of geel) en aan de achterzijde zijn voorzien van een achterlichten (rood) en een retroreflector
Deze documentatie heb je hoogstwaarschijnlijk nodig (RDW identificatie voertuig) :
- specs
- documentatie waaruit het bouwjaar (ongeveer) blijkt zoals: bouwjaarverklaring, bouwjaarlijst, kopieen van kentekens met framenummers die er dicht bij liggen (niet altijd nodig daar de RDW over haar eigen gegevens beschikt)
- verkoopverklaring met handtekening van de vorige eigenaar
- Eventuele buitenlandse papieren zoals V5, Betriebsanleitung, GVA of carte gris e.d. Niet noodzakelijk, maar de RDW is er gek op en soms scheelt het zomaar 50,- bij het keuren.
Ik denk ook dat je de brommer op een aanhangwagen of in een busje zult moeten aanbieden.
Zwitserland is geen EU land, maar wel lid van de Europese Vrijhandelsassociatie en daarom is de keuringsprocedure dezelfde als de keuring van een EU voertuig. Let op je Zwitserse brommer is mogelijk niet helemaal EU conform, en dat kan dus blijken tijdens de keuring.
Let ook op, als je een ander blokje dan origineel hebt, gaan ze ook een verkoopakte van het blok vragen.