Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Ringetje koppelingshuis am6

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 786 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69600 - Ringetje koppelingshuis am6
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1189 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Rob777 16-6-2019 16:43 Print topicpost

Posts: 970
Ik heb een probleempje..again..lol.

Koppelingshuis eraf gehaald om bij de krukaskeerring te kunnen om deze te vervangen.
Tijdens het loshalen van het huis viel er een soort ringetje van tussen en ik denk dat hij tussen huis en blok hoort..maar er zit daar ook nog een andere dikkere ring.
Moet de ring met karteltjes aan de binnenkant eerst, dan de dikke ring en dan het hus ?
Of dikke ring, gekartelde en dan huis ?
Het ringetje staat ook soort van naar buiten, bol, naar 1 kant..maakt het nog uit hoe ik em plaats ?

Ook zag ik in een filmpje van een honda koppeling dat bij het terugplaatsen van alles je de tandwielen moet timen..staan ook pijltjes op daarvoor.
Die zie ik bij de am6 niet, klopt het dat je die niet hoeft te timen ?

Kan vreemd genoeg geen how to filmpjes vinden op youtube.



Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 16-6-2019 om 16:44 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%

jan w. 50 16-6-2019 17:35 Print reply

Posts: 965
Dat weet ik ook niet.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 16-6-2019 17:49 Print reply

Posts: 8607
https://www.aprilia-.../350/11788/AP8206322

Het gaat toch om nrs 2 en 4 ?

De gekartelde onder de drukplaat en de platte er boven (in het huis).
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Rob777 16-6-2019 18:32 Print reply

Posts: 970
Vrees van niet.

Kan nummer twee niet helemaal goed zien maar ik denk dat het een andere is..die valt met die uitsparingen over de as toch en kun je dan niet ronddraaien ?
Dat doet het ringetje op de foto niet..die grijpt nergens in volgens mij.
En van de dikke ring weet ik bijna zeker dat hij tussen huis en blok zit..is meer soort afstandsbus ofzo ? Denk een 3mm dik.
Ben nu niet bij de MH dus kan het niet checken helaas.
Morgen weer verder ermee.

Bedankt iig zo ver, ik laat wat weten zodra ik het gecheckt heb.


 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Rob777 16-6-2019 23:44 Print reply

Posts: 970
Hier staat hij ook op..rechter ringetje.

Volgens mij bedoel jij met ring 2 het middelste ringetje op deze foto toch Pango ?

https://cdn.picoodle...i_6cd9m_4e41a453.jpg

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 16-6-2019 om 23:46 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Rob777 16-6-2019 23:54 Print reply

Posts: 970
Ik ben er uit !
Lang leve internet, lol.

"Er komen twee ringen onder de koppeling, op de primaire as. Maten van de ringen: <maten>. Eerst leg je de dichte erop en dan de ‘’gekartelde’’. Dan komt het koppelingshuis erop. Dan de dikke spacer met meerdere spiebanen. Hierop leg je het koppelingshart."

Inderdaad waar ik dacht dat ie moest..en weet nu de volgorde ook..kan weer verder morgen

Edit : ben nu wel benieuwd eigenlijk wat zo'n raar ringetje precies doet..geen flauw idee dus.

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 16-6-2019 om 23:57 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Rob777 17-6-2019 0:15 Print reply

Posts: 970
En ik ben weer terug bij af...

Ik had die tekst van het Rieju forum...op het Aprillia forum vind ik echter dit :

Terugplaatsen van koppeling en ontsteking

Nu de koppeling.
Zet de ringen die je er als laats afgehaald heb er weer op. De vering eerst. Daarna de andere ring.
Schuif het koppelingshuis erop.
Zet het opvulplaatje en het binnenhart er weer in.


Euh...wie heeft nu gelijk ??
M'n gevoel zegt me eerst die veerring (?) en dan de gewone ring.
In die volgorde liggen ze ook op die ene foto.

Edit : ik bel morgen de brommerboer wel.



Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 17-6-2019 om 0:31 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 17-6-2019 8:51 Print reply

Posts: 8607
De foto die jij postte is geen originele koppeling. De korf is rood geanodiseerd, dat is niet standaard. Vandaar misschien dat kartelringetje.
Dat kartelringetje moet wat druk zetten. Er bestaat ook een ander model kartelringetjes dat onder een moer wordt gestopt, om te vermijden dat de moer lost rilt, maar dit ringetje hoort op een as...maar dat wist je al.

Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 17-6-2019 om 9:17 uur.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Rob777 17-6-2019 9:48 Print reply

Posts: 970
Die laatste foto is niet van mijn koppeling...heb de foto van een ander forum.

Ik denk dat er gewoon een standaard koppeling op zit.
Het verhaal van beide fora over de veerring en de gewone ring gaat ook over het demonteren en monteren van een standaard am6 blok.

https://www.apriliaf...viewtopic.php?t=2746

Ik denk dus dat het gewoon een standaard ringetje is wat elk am6 blok hoort te hebben.

 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Rob777 17-6-2019 10:50 Print reply

Posts: 970
Brommerboer gebeld en eerst komt het gekartelde veerringetje en dan de gewone ring.
De bolle kant moet richting lager in het blok.

Goed forum dat Rieju forum...not...
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Rob777 18-6-2019 2:07 Print reply

Posts: 970
So far so good.

Alles zit weer op z'n plek.
Hoop geleerd weer.
Eerste keer dat ik in mn eentje het koppelingshuis en alles losgehaald heb en een krukaskeerring vervangen heb.
Kwam er wel gelukkig nog net op tijd achter dat op de tandwielen van krukas en balansas merktekens, ronde puntjes, staan die tegenover mekaar moeten staan als je het tandwiel terugplaatst.
Bijna over het hoofd gezien

Koppeling zit veel beter ook nu..hoef niet meer het stelschroefje op mn stuur bijna helemaal uit te draaien.

Nog niet kunnen testen helaas en morgen weer naar huis met de Aprilia..over twee weken weer terug en dan olie en koelvloeistof er in en testen..fingers crossed.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Aprilia RX 50 2003 18-6-2019 12:45 Print reply

Posts: 6717
Ik heb een how-to over het reviseren, staat het ook in.

De kartelring moet eerst over de as, met de bolle kant in het midden richting de koppeling (andersom kan weinig kwaad). Daarna de dikke ring, daarna de hele koppeling.

De tussenplaten plaats je ca 120 graden verdraaid (doet weinig met de balans). De drukplaat met het pijltje naar het rondje op het hart, anders valt hij niet mooi in elkaar.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rob777 18-6-2019 15:52 Print reply

Posts: 970
Owwww...dat hoop ik dan inderdaad..dat het weinig kwaad kan.
Zit me dan toch niet helemaal lekker eigenlijk..maar om nou de hele boel er weer af te halen heb ik ook niet direct veel zin in.

Over de tussenplaten : ik las op het Apriliaforum dat de 1e plaat op 12 uur moet, de 2e op half 6 en de 3e op tien over half 6 ?
Dat klopt dus niet ?
Ze zitten nu volgens how to van het Appie forum, 12, half 6, 10 over half 6.
Kan dat kwaad ?
Anders moet ie gewoon weer open..zit iig nog geen olie en koelspul in dus dat scheelt iets.

Dat de drukplaat maar op 1 manier kan kwam ik achter ja..snapte er geen ruk van eerst waarom er ruimte tussen bleef

Waar vind ik jouw how to trouwens ?

 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%

Dit topic is 1189 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved