Rob777 |
31-3-2019 16:57 |
Posts: 970 |
Ik zit er nog op te broeden dus er zullen wel weer edits komen later maar is dat blok ijzer als massa nodig ?
Volgens mij fungeert het frame alleen maar om de stroom door te geven naar de min ( massa ) van de accu ( of voeding )..als soort van bedrading dus.
De kabelboom aansluiten op + en - en andere onderdelen van een massadraad (-) voorzien en aansluiten op de min van de voeding is voldoende geloof ik.
Met alleen een blok ijzer krijg je geen gesloten circuit.
Of ik moet ( weer ) iets over het hoofd zien.
Ik broed verder !
|
|
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10% |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
31-3-2019 17:04 |
Posts: 8607 |
Je moet inderdaad ook de min pool van de accu aansluiten op het blok ijzer. Het moet geen dik blok zijn trouwens, een aardingsrail uit een zekeringenkast is ook maar een latje.
Als proefopstelling kan dit dienen, maar hou er rekening mee dat een batterij heel snel leeg is als je wat veel en lang test.
Zelf gebruik ik soms een draaiende tweede brommer als spanningsbron.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Rob777 |
31-3-2019 19:22 |
Posts: 970 |
Heb je een tweede zelfde brommer dan ?
Denk niet dat de originele brommer zal draaien zonder kabelboom.
Of zeg ik weer wat doms ?
Kan zoiets werken ? :
https://nl.aliexpres...e=c&gclsrc=aw.ds
Of een oude beltrafo als je die hebt liggen, zijn ook vaak rond die waardes van 8v-2a
Die aardingsrail is wel een handig idee trouwens..makkelijk met aansluiten van alle massa draden..want dat is ook het enige wat die rail ( en je frame ) doet..gewicht ( of massa maar dan in andere zin ) hoeft het niet te hebben.
Weerstand heeft een frame niet of nauwelijks.
Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 31-3-2019 om 19:50 uur.
|
|
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10% |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
31-3-2019 22:15 |
Posts: 8607 |
Een kabelboom bestaat uit een lichtcircuit en ontstekingscircuit.
Het ontstekingscircuit kan je niet goed testen op je werkbank. Je moet pulsen hebben, redelijk veel spanning enz.
Je lichtcircuit kan je testen met een batterij van het juiste wattage. Een AR heeft geen startmotor dus hoeveel Ah die accu heeft maakt niet veel uit. Ik vervang die accu door een tweede draaiende brommer, die op zich alleen het juiste wattage moet hebben.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
31-3-2019 22:19 |
Posts: 8607 |
En met acculaders moet je opletten, als het geen druppellader is moet je eigenlijk net je hele circuit afkoppelen (min pool losmaken in de praktijk), of je hebt kans op kosten.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
31-3-2019 22:26 |
Posts: 8607 |
De 8V die je aanhaalt is eigenlijk de waarde om een 6V batterij te laden, maar je lichtsysteem kan zowel op 6V als op 8V werken...zo gevoelig is het niet.
Je spanning van je ontstekingscircuit zal rond de 60V zijn vermoed ik.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Rob777 |
31-3-2019 23:54 |
Posts: 970 |
"Je dwaald af."
Zal het nooit meer doen.
|
|
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10% |
|
chineesboer |
1-4-2019 9:09 |
Posts: 3676 |
Neem een draadschema/werkplaatshandboek, pak een multimeter en meten maar.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
3-4-2019 21:03 |
Posts: 8607 |
Dat kan je doen, dan springt ze nog sneller.
Een kortsluiting is een hoge stroom, die je in de praktijk alleen hebt als stroomvoerende draden de massa raken. Meestal zit er een 10A zekering in een brommer, en die 10A is hoger dan het dagdagelijkse aantal ampere.
Maar als er maar twee kleine lampjes in gebruik zijn, gaat bij 10A die zekering ook in werking...
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
6-4-2019 21:34 |
Posts: 8607 |
Ik ben ook wel benieuwd naar de rest van de brommer eigenlijk.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Rob777 |
9-4-2019 20:17 |
Posts: 970 |
Ik wil niet afdwalen..anders zou ik zeggen dat ik die Puch wel erg geinig vind.
Over welke gaat de kabelboom ?
De Kawa neem ik aan ?
|
|
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10% |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
10-4-2019 20:26 |
Posts: 8607 |
Welke brommer heb je herspoten dan ?
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
13-4-2019 20:08 |
Posts: 8607 |
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Rob777 |
13-4-2019 23:36 |
Posts: 970 |
Je hebt snelle en langzame glaszekeringen.
De trage kan de overbelasting ( piek ) inderdaad iets langer hebben zonder door te branden.
Maar waarom een accu en geen adapter ?
Accu kost je zo 100 eu of meer.
Als je dan toch voor de accu wilt gaan kom je hier ook een eind mee volgens mij, 22ah, moet denk ik genoeg zijn voor een dag testen..zo veel gebruik je niet en 's nachts kun je hem weer laden :
https://www.accu.nl/vmf-powersport-accu-cb2-6
of 20ah
http://www.accu4all....u-agm-6volt-20000mah
Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 14-4-2019 om 0:04 uur.
|
|
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10% |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
14-4-2019 13:05 |
Posts: 8607 |
Die Ampere-uur waarde is vooral belangrijk voor een elektrische startmotor. Alle batterijen gaan snel plat zonder laden. Als je toch een accu neemt kan je beter een autoaccu gebruiken, met een voorschakelweerstand om op 6V te komen.
Verlichting is iets van een 35 Watt of zo, bij 6 Volt kom je dan op een 6A, glaszekering is inderdaad wat hoger nl. 10A zodat ze niet springt.
Dus als je een transfo wil heb je er één nodig die 6A kan leveren, een telefoon transfo of zo is te licht, misschien een computervoeding, misschien zelfs via USB.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|