Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - Nieuwe zuiger = Langzamer? TZR50

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 977 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69576 - Nieuwe zuiger = Langzamer? TZR50
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 1403 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

DikkeDrieWieler 24-3-2019 0:54 Print topicpost
Posts: 14
Hallo, ik heb heb 3 dagen geleden mijn zuiger vervangen aangezien hij nogal compressie lekte na 17k km. Met wind tegen kakte hij enorm in... Anyway. Ik heb nu 150km rustig gereden en heb hem voor 't eerst open getrokken vandaag en ik ben tot de conclusie gekomen dat de brommer nu maar 84km per uur loopt op de teller (ongeveer 76) ipv 94 op de teller (85km/h). 't voelt alsof er een beetje pit mist vergeleken met de oude zuiger. Echter loopt deze met wind tegen ook strak 84km op de teller. Kan dit komen door de nieuwe koppakking die wellicht iets dikker is? Daarnaast waren de spoelen van de zuiger een milimetertje hoger dan de oude. Ik merk wel dat de brommer veel gelijderlijker loopt en een veel doffer geluid maakt dan eerst (Niet meer zo krijsend).

T betreft een Yamaha TZR50 volledig standaard waar een dmp 40.3 zuiger in is gekomen.

Bedankt!
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 24-3-2019 8:03 Print reply

Posts: 8601
In de eerste paar duizend kilometer, een nieuwe zuiger inrijden, niet als een wildeman tekeer gaan, en dan gaan later de prestaties nog wat verbeteren.
Ik ga er van uit dat de afstelling nog klopt.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
jan w. 50 24-3-2019 16:50 Print reply

Posts: 965
150 km inrijden is best kort.

het kan maar zo.
kleine beetjes maken verschil.

 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
honda fryslan 25-3-2019 21:30 Print reply

Posts: 1914
100km is genoeg.

Probleem kan inderdaad te maken hebben met verschillende diktes voet- en/of koppakkingen.

Koppakking veranderd de suiqsh en compressieverhouding.

Voetpakking veranderd de squish, compressieverhouding én de timing van de poorten
 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
Rob777 26-3-2019 0:55 Print reply

Posts: 970
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: honda fryslan
100km is genoeg.

Probleem kan inderdaad te maken hebben met verschillende diktes voet- en/of koppakkingen.

Koppakking veranderd de suiqsh en compressieverhouding.

Voetpakking veranderd de squish, compressieverhouding én de timing van de poorten


Kan die dikkere koppakking er ook voor zorgen dat die TZR nu ook met tegenwind nog steeds 84 doet ?
Of komt dat door de nieuwe zuiger(veren) ?
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 26-3-2019 6:26 Print reply

Posts: 8601
Het komt door al die dingen samen...
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
honda fryslan 26-3-2019 17:23 Print reply

Posts: 1914
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
[...]


Kan die dikkere koppakking er ook voor zorgen dat die TZR nu ook met tegenwind nog steeds 84 doet ?
Of komt dat door de nieuwe zuiger(veren) ?


Wanneer de oude zuiger versleten is, en de nieuwe zuiger heeft weet de juiste maat icm de boring van de cilinder, zal de brommer weer sterker zijn, en daardoor minder last hebben van tegenwind, een passagier achterop etc.


 
2009 2010 2011 2012 2013 2014 2015 Nederlandskampioen Brommersprint Automatenklasse
Rob777 26-3-2019 17:40 Print reply

Posts: 970
Ok..moet wel ja..door de lagere compressie kan het niet komen in elk geval...wel de lagere snelheid maar niet qua koppel..is me verteld...ooit..
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
Rob777 26-3-2019 19:22 Print reply

Posts: 970
Wat is normaal trouwens qua lagere snelheid met tegenwind ?

Is het normaal bijv dat bij flinke ( storm ) wind, kracht 7-8 tegen, de snelheid met zo'n 25 a 30 km/h afneemt ?
I.p.v. 74 nog maar 45 a 50 bijvoorbeeld ?
Of zijn dan de zuigerveren idd aan vervanging toe ?

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 26-3-2019 om 19:44 uur.
 
95% Of People Are Stupid, Good Job I'm In The Other 10%
jan w. 50 26-3-2019 20:21 Print reply

Posts: 965
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
Wat is normaal trouwens qua lagere snelheid met tegenwind ?

Is het normaal bijv dat bij flinke ( storm ) wind, kracht 7-8 tegen, de snelheid met zo'n 25 a 30 km/h afneemt ?
I.p.v. 74 nog maar 45 a 50 bijvoorbeeld ?
Of zijn dan de zuigerveren idd aan vervanging toe ?

Dit bericht is gewijzigd door Rob777 op 26-3-2019 om 19:44 uur.


Kracht 7-8 tegen wind.
Dan loopt die van mij ook 25 km langzamer.
Meer muziek zit er niet in.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
jan w. 50 26-3-2019 20:43 Print reply

Posts: 965
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rob777
Ok..moet wel ja..door de lagere compressie kan het niet komen in elk geval...wel de lagere snelheid maar niet qua koppel..is me verteld...ooit..


De ts heeft een dmp zuiger er in gedaan.
Dat is niet de orginele zuiger.
Hij omschrijft dat die zuiger iets
Afwijkt van wat die had.

Jij heb het over de vorm. Van de cilinderkop.
Dat verhaal van jou gaat over.
De vorm van de verbrandings ruimte.
Niet over de hoeveelheid compressie.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
DikkeDrieWieler 26-3-2019 21:02 Print reply
Posts: 14
Daar ben ik weer even ter aanvulling. Ik heb de squishes opgemeten en kwam uit op:

1.6 mm - Met DMP voetpakking.
1.2 mm - Zonder voetpakking (Vloeibare speciaal hier voor)

Nu rijd hij zonder voetpakking al een stuk beter echter lijkt het geheel iets laagtoeriger geworden te zijn. In de 5 loopt hij 86 op de teller en in z'n 6 kakt ie weer lekker in naar 82km/h. Hierbij ook de video voordat hij compressie verloor met de oude zuiger.

Video: https://www.youtube....v=TESQ2VZhUog&t=

Anyway ik zou die 1.2mm graag naar 0.75 of 0.8 willen brengen hoe kan ik dit het best doen? Kop afvlakken of de bovenkant van de cillinder of zonder buitenste rubber van de koppakking (vervangen door vloeibaar)? Morgen ga ik in iedergeval de zuiger terug monteren en nog een beetje mieren hoe ik de squish omlaag kan krijgen zonder te schuren en dergelijke.

Hier nog een paar fotos https://photos.app.goo.gl/5dELH7X1JvpkCWeK8
 
Aprilia RX 50 2003 27-3-2019 13:26 Print reply

Posts: 6717
In geen geval met de kop (hoogte) gaan spelen bij een AM6. Vooral niet als er vloeibare pakking aan te pas gaat komen.

Als je de optie hebt de bovenkant van cilinder wat af vlakken en een voetpakking gebruiken die zo dik is dat de onderkant van de poorten overeen komt met de bovenkant zuiger in ODP.


 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
DikkeDrieWieler 28-3-2019 20:14 Print reply
Posts: 14
Aight bedankt! Ik moet helaas wel zeggen dat ik vandaag een DR80 heb besteld aangezien ik dit altijd al een keer wou met mijn brommer (En geen zin had om langzamer te rijden omdat ik al aan de snelheid gewend ben). Daarnaast is deze cill echt ruk maar dan ook ruk afgewerkt. Anyway dr komt dus een DR80 op mn volledige orginele TZR . Ben heel benieuwd hoe hij zal lopen. Natuurlijk wel iets geknepen... Wie weet komt er een andere uitlaat op den duur op. Heb van een vriendin vernomen dat zo'n DR80 echt heel leuk rijd ook op orginele setup (Yamaha DT).
 
Aprilia RX 50 2003 30-3-2019 18:18 Print reply

Posts: 6717
DR80 gedraagt zich exact als de standaard cilinder, maar dan gewoon iets meer.

Kan zelfs zijn dat je topsnelheid met verder standaard spul redelijk gelijk blijft. Carburateur hoef je dan vaak nauwelijks aan af te stellen.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
DikkeDrieWieler 3-4-2019 10:45 Print reply
Posts: 14
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
DR80 gedraagt zich exact als de standaard cilinder, maar dan gewoon iets meer.

Kan zelfs zijn dat je topsnelheid met verder standaard spul redelijk gelijk blijft. Carburateur hoef je dan vaak nauwelijks aan af te stellen.


Ja loopt wel lekker, sproeier 10 maten omhoog. Loopt nu 95 gps en 103 op de teller met 12k toeren. Orginele tzr pijp met terug loop naar het filter dus zal ook wel zuinig lopen met m'n 16mm. Doe nu al 238km met deze tank (12L zonder reserve) dus 1 op 20 loopt ie nu al sowieso. Trekt als de donders echt een sleeper op 't moment. En de euro begrenzer werkt perfect loopt dan 56 op teller zonder gestotter of iets
 

Dit topic is 1403 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved