Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Begin Forum - tikkend geluid

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 753 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Begin Forum - Topic #69571 - tikkend geluid
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 3240 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Gimly161 10-3-2019 18:20 Print topicpost
Posts: 32
Hallo allemaal,
Ik heb een nieuwe aanwinst gedaan een tijdje terug, een yamaha rs 125. Lijkt op de rd maar heeft maar 1 cilinder. Nu is het zo dat wanneer de motor loopt ik een tikkend geluid hoor. Ik heb het volgende onderzocht/ondervonden:

Het membraam is nog in top staat
de zuigerveren zijn in top staat
de cilinder en zuiger zijn allebij in top staat

Op het moment dat ik met mijn hand het vliegwiel aandraai zie ik dan op het moment dat de zuiger bdp aanraakt ik de tik hoor en ook als de zuiger het odb aanraakt hoor ik ook een tik. Dus heb ik de zuiger van de drijfstang gehaald en gecontroleerd op speling op de big end lager. Maar echt GEEN speling te vinden. Vervolgens gecontroleerd op de small end lager en ik vermoed dat hier wel speling op zit, heel minimaal maar het is er denk ik wel.

de drijfstang heeft minimale speling naar links en rechts (dit is normaal geloof ik) maar dus geen axiale speling.

Ik heb opnames van praktisch alles dus ik denk dat ik het even in dropbox gooi en een map deel hier want anders weet ik niet hoe ik videos en autio opnames kan delen.

Hopelijk weten jullie wat dit kan zijn

edit: hier is de dropbox link: https://www.dropbox....0VjjenZoCxHn3ka?dl=0

Edit2' wanneer de zuiger en de cilinder zijn gedemonteerd en ik draai aan het vliegwiel hoor ik ook geen tik.
Dit bericht is gewijzigd door Gimly161 op 10-3-2019 om 18:27 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Gimly161 op 10-3-2019 om 19:18 uur.
 

pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 10-3-2019 21:52 Print reply

Posts: 8607
Aan je zuiger te zien detoneert hij serieus, dus misschien staat hij te arm. Hoe is je bougiebeeld ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Gimly161 10-3-2019 23:08 Print reply
Posts: 32
De bougie is zwart. Dus dan zou ik zeggen dat hij te rijk staat. ik heb hem misschien een minuut of twee stationair laten lopen voor ik alles begon te demonteren.
Bedoel je met "detoneert hij serieus" dat het mengsel te snel ontstoken wordt? Ik heb de timing nog niet gecontroleerd.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 10-3-2019 23:47 Print reply

Posts: 8607
Inderdaad check of je ontsteking niet te vroeg staat.
Als dat ok is, nog een andere denkpiste : zit er geen los metaal in je cilinder ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Gimly161 11-3-2019 9:20 Print reply
Posts: 32
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Inderdaad check of je ontsteking niet te vroeg staat.

Ik bedenk me net dat de zuiger ook een tik geluid maakt als ik hem met de hand over het bdp draai. Dus de ontsteking kan het niet zijn. Ik heb een zuiger besteld op eBay dus volgende week zet ik er een nieuwe in. De cilinder is een keer gehoond want er zit een oversized zuiger in van Yamaha. Normaal 56mm maar deze zou 56.25 moeten zijn echt heb ik het gemeten met een digitale schuifmaat en ik kom nergens boven de 56.14 uit. Volgende week laat ik weten hoe het klinkt met nieuwe small end lager en nieuwe zuiger
 
Aprilia RX 50 2003 11-3-2019 13:20 Print reply

Posts: 6717
Als je hem rond draait zonder bougie, tikt ie dan ook?

Je luchtinlaat traject zou ik sowieso eens bekijken. Al die krassen aan de zuiger aan de inlaat, maar niet de uitlaat kant, wijzen vaak op een te open luchtfilter.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
jan w. 50 12-3-2019 19:22 Print reply

Posts: 965
Je moet de cilinder.
Ook bij de poorten meeten.

Iets wat lang zo gelopen heeft.
Maakt zijn eigen pas vorm

Het kan ook de vorm van een ei hebben.


 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Gimly161 13-3-2019 20:50 Print reply
Posts: 32
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50


Het kan ook de vorm van een ei hebben.




de zuiger heeft is in ieder geval nog rond.

Quote:


Als je hem rond draait zonder bougie, tikt ie dan ook?




hij tikt zelfs zonder cilinder kop erop.

Quote:


Je luchtinlaat traject zou ik sowieso eens bekijken. Al die krassen aan de zuiger aan de inlaat, maar niet de uitlaat kant, wijzen vaak op een te open luchtfilter.




Wat zou me dan moeten opvallen? Mij lijkt dat die krassen komen door piston slap, dat is ook altijd aan 1 kant van de zuiger.
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 13-3-2019 21:54 Print reply

Posts: 8607
Naaldlager versleten misschien ?
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
JB1 14-3-2019 12:46 Print reply

Posts: 14881
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Gimly161
[...]


de zuiger heeft is in ieder geval nog rond.

[...]


hij tikt zelfs zonder cilinder kop erop.

[...]


Wat zou me dan moeten opvallen? Mij lijkt dat die krassen komen door piston slap, dat is ook altijd aan 1 kant van de zuiger.


Hoe heb je de rondheid van de zuiger gemeten?
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!
Gimly161 14-3-2019 18:25 Print reply
Posts: 32
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: JB1
[...]


Hoe heb je de rondheid van de zuiger gemeten?


Ik heb een digitale schuifmaat en daarmee op verschillende punten van de zuiger gemeten wat de diameter is. de diameter had over 56,25 moeten zijn maar meestal rond de 56,18 +/- 0,02. Kan natuurlijk aan mij liggen maar dat is sowieso te weinig eigenlijk
 
Aprilia RX 50 2003 14-3-2019 23:04 Print reply

Posts: 6717
Zuiger niet verkeerd om? Dan kunnen de veren nogal tikken door de uitlaatpoort.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Gimly161 21-3-2019 10:43 Print reply
Posts: 32
Oké de zuiger is binnen en vervangen, het getik is er echt nog steeds. Ik heb nog een keer het hele werkplaats handboek gelezen over het vervangen van de cilinder en zuiger en ben er achter gekomen dat ik de stap "cilinder want met een laagje motorolie voorzien" heb overgeslagen. Ik ga dan ook vanmiddag nog een keer alles uit elkaar halen en oliën maar heb daar een paar vragen over. Wat zou allemaal ingeolied moeten worden? Of gewoon alles? Mbt.
Zuigerveren
Zuiger
Cilinder want
Smalle end lager

Ik heb een nieuwe video geüpload naar Dropbox waar het echt duidelijk is wanneer de tik plaats vind.

Ik laat vanavond/eind van de middag weten of het iets heeft uitgemaakt

De zuigerveren zitten niet verkeerd om en ik heb de zuiger gedubbelchecked maar die zit ook niet verkeerd om
 
Aprilia RX 50 2003 21-3-2019 18:17 Print reply

Posts: 6717
Lijkt bijna wel of je vliegwiel los zit op bepaalde stukken. Kan ook je ontsteking/grondplaat zijn die los getrild is.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
jan w. 50 21-3-2019 21:26 Print reply

Posts: 965
Ik hoop dat er nog iets.
Van de spiebaan op de krukas over is.
 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Gimly161 22-3-2019 14:14 Print reply
Posts: 32
Ik vind van de grondplaat een hele goede. Ik heb net nog even gekeken en zonder cilinder is het getik er ook. Ik ga zo even kijken of het de grondplaat is
 

Dit topic is 3240 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved