Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - max breedte cilinder

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 923 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #6948 - max breedte cilinder
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 2772 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Zoetahmeerdah [Marcel] 7-1-03?12:57 Print topicpost

Posts: 5996
ik weet dat er verschillende standaard maten voor zijn voor uitlaatpoorten. 67.8%. vd boring. maar van sommige 70% (risicofactor) en van nog andere zeiden ze dat ze 72% gedaan had. das niet bevoordelijk voor je uitlaatpoort (50cc) maarrr ik heb die 200cc cilinder en als ik uitging op 67.8% dan kon er nog 4mm weggehaald worden.

weet iemand of die waarde (67.8%) hoger of lager word naarmate een grotere cilinder?

graag alleen mensen andwoorden die er verstand van hebben anders zakt dit topic weer naar beneden...thnx
 
ik haat mensen

dick1 7-1-03?17:10 Print reply
Posts: 971
hangt van de kwaliteit van de zuiger af
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 7-1-03?17:21 Print reply

Posts: 5996
voorbeeld?

maar al heb je de zelfde merk zuiger van een 70 en van een 200. mag hij dan bij die 200 procentueel meer of minder breed?
 
ik haat mensen
Ronald 7-1-03?17:27 Print reply
Posts: 956
bij mijn 100cc polini is de uitlaatpoort (vanaf de poortmap gemeten) al iets van 71% van de boring (55mm)

(55mm ipv 54mm)

[Dit bericht is ge-edit door Ronald op 7-1-03 17:29]
 
madoux 7-1-03?20:39 Print reply
Posts: 458
uhm misschien domme vraag maargoed ben effe niet zo hetder op dit momnet

ik heb dus 80cc 45mm en uitlapoort si op z'n breeds 3,4mm is dat tevele genoeg te weinig?

wat si er als hij meer si?
 
De Schout 7-1-03?20:48 Print reply
Posts: 5327
uhm dan zou tie 7.55% zijn, maar k neem aan dat je 34mm bedoelt dan zou tie 75.5 % zijn, beetje veel lijkt mij...
 
tune tweak fiddle bang bummer
MB50TUNED 7-1-03?20:49 Print reply
Posts: 1054
Hangt af van :

- materiaal zuigerveren ( zachte veren, veel gebruikt in chroom cilinders happen meer, dus minder breed)

- poortvorm (in 1 keer openen slijt/hapt meer dan een ronde poort die geleidelijk opent.

- soort gebruik, ben je zoon iemand bent die 1 keer per week zijn brommer uit de schuur trekt en slijtage niets intereseert als het maar vlamt , dan kan je breder gaan dan dat je hem iedere dag gebruikt om naar school/werk te gaan.



Verder is breder niet altijd beter, hang ook van je spoelpoorten af (timing en oppervlak).

65% is over het algemeen veilig, daarboven wordt het goed nadenken...
 
2 stroke, because one stroke isn\'t enough and four strokes waste two (many).
Hans F 7-1-03?22:09 Print reply
Posts: 4326
Uitlaatpoortvorm is een van de belangrijkste dingen..
 
Zoetahmeerdah [Marcel] 7-1-03?22:51 Print reply

Posts: 5996
kijk daar heb ik teminste wat aan.

bart: als je cc's omhoog gaan blijft die waarde (65%) dan hetzelfde??
 
ik haat mensen
YAMAHAFREAK 7-1-03?23:37 Print reply
Posts: 1001
lijkt me wel h?? want die uitlaatpoort groeit ook mee.
voorbeeld:
65% van 10mm = 6,5mm
65% van 100mm = 65mm
 
Ik rule. yamahatweetakt punt nl!
SkaBla [Pim] 7-1-03?23:38 Print reply

Posts: 4659
Ik denk het wel..de breedte word in mm's groter maar in %% is er een "vuistregel" van 65% oid..
 
Dus, een auto is geen bus. Met de band? Nee, lekke fiets :D
DaveTSX 8-1-03?06:42 Print reply
Posts: 2033
kijk uit dat je hem niet te groot maakt
Ik had mijn eurokitje groter gemaakt (eerst uigerekend hoe groot de poort mocht worden), ik start hem, hij liep! Ik blij natuurlijk, kom in de powerband, hij kwam helemaal uit de vering, trok in de powerband echt teringhard door (harder als normaal dus ), maarjah, na zoeen 5 a 10KM was de pret alweer over, KRAK, stuk uit de zuiger gebroken! Zuigerveer blijven hangen in de poort en dat was dus niet zoeen erg geslaagde tunepoging
Nu een nieuwe eurokit er onder, en die laat ik ff zo met de poort origineel
Rijd ook prima deze!
 
http://www.2weird4u.com
Joost 8-1-03?13:24 Print reply
Posts: 1108
Hoe kleiner de cilinder, hoe groter de poort mag. bij 50cc kun je tot zo'n max 75% (niet aan te raden) gaan en bij 100+ zouw ik niet boven de 67% gaan voor "normaal" gebruik.

Zoals al gezegt is, de poortvorm is eigenlijk veel belangrijker, een ovale poort mag een stuk breder dan een rechte poort. Die 200cc heeft denk ik een vlinder poort, dus daar gelden weer andere regels. De maximale breete van een vlinder poort word bepaalt door de ruimte die je tussen de hoofd spoellers hebt en de uitlaat poort. Daarnaast moet je rekening houden met de koelings gaten in de zuiger die boven de piston pen zitten. Een vlinder poort mag je nooit alleen aan de bovenkant vebreden! Altijd een soort van drie-hoek vorm aanhouden.

Met die 200cc cilinder is verstandiger om eerst de time-area's uit te rekenen. Het kan zo zijn dat je tranfer-area aan de lagekant is. Dus dan heeft weinig zit om gewoon maar de uitlaat te verbreden. Ik ben het op dit punt trouwens niet eens met Bell. Die zegt namenlijk dat breder altijd beter is, en dat time-area's uit de prehistory komen. Tot nu toe heb ik er alleen meer voordeel mee gehad en zoveel werk is het niet om de time-area's te berekenen. Alleen de uitlaat poort kan nog al een gevogel zijn met de standaard programma's.

Ps. Ik zouw eergister trouwens een tweedehands mbx80 cilinder kopen. Ik kijken naar dat ding, had een of andere mongool de "bridge" er tussen uit geveild :p. Die gast zo van, jha dat is ook een manier van opvoeren, gaat ie veel harder van. LOL. Nouw, dat ding is klaar voor de scroot hoop.

Typo's

[Dit bericht is ge-edit door Joost op 8-1-03 13:38]
 
It is going to be a Endless summer...
barry 8-1-03?13:44 Print reply

Posts: 7387
nou als je dar spijltje weghaald dan ben je niet echt goed bezig
 
He?
Zoetahmeerdah [Marcel] 8-1-03?14:14 Print reply

Posts: 5996
Quote:
Originally posted by: YAMAHAFREAK

lijkt me wel h?? want die uitlaatpoort groeit ook mee.
voorbeeld:
65% van 10mm = 6,5mm
65% van 100mm = 65mm


ik vroeg of er mensen die er niks van weten niet wilden reply'en. ik snap zelf ook wel dat het groter word bij een grotere cilinder duh. waar het mij om gaat is of die "waarde" die 65% groter of kleiner word bij een grotere cilinder. mischien dat bij een grotere cilinder die waarde bijvoorbeeld maar 61% ineens mag zijn bijvoorbeeld.....
 
ik haat mensen
Zoetahmeerdah [Marcel] 8-1-03?14:20 Print reply

Posts: 5996
Quote:
Originally posted by: Joost

Hoe kleiner de cilinder, hoe groter de poort mag. bij 50cc kun je tot zo'n max 75% (niet aan te raden) gaan en bij 100+ zouw ik niet boven de 67% gaan voor "normaal" gebruik.

Zoals al gezegt is, de poortvorm is eigenlijk veel belangrijker, een ovale poort mag een stuk breder dan een rechte poort. Die 200cc heeft denk ik een vlinder poort, dus daar gelden weer andere regels. De maximale breete van een vlinder poort word bepaalt door de ruimte die je tussen de hoofd spoellers hebt en de uitlaat poort. Daarnaast moet je rekening houden met de koelings gaten in de zuiger die boven de piston pen zitten. Een vlinder poort mag je nooit alleen aan de bovenkant vebreden! Altijd een soort van drie-hoek vorm aanhouden.

Met die 200cc cilinder is verstandiger om eerst de time-area's uit te rekenen. Het kan zo zijn dat je tranfer-area aan de lagekant is. Dus dan heeft weinig zit om gewoon maar de uitlaat te verbreden. Ik ben het op dit punt trouwens niet eens met Bell. Die zegt namenlijk dat breder altijd beter is, en dat time-area's uit de prehistory komen. Tot nu toe heb ik er alleen meer voordeel mee gehad en zoveel werk is het niet om de time-area's te berekenen. Alleen de uitlaat poort kan nog al een gevogel zijn met de standaard programma's.

Ps. Ik zouw eergister trouwens een tweedehands mbx80 cilinder kopen. Ik kijken naar dat ding, had een of andere mongool de "bridge" er tussen uit geveild :p. Die gast zo van, jha dat is ook een manier van opvoeren, gaat ie veel harder van. LOL. Nouw, dat ding is klaar voor de scroot hoop.

Typo's

[Dit bericht is ge-edit door Joost op 8-1-03 13:38]



ja das juist klote...ik had dat ene 2 takt tunings boek besteld bij motozoom een maand geleden maar ze konden het ineens niet meer leveren. heel fijn...ik wil me er graag in verdiepen in het tunen.ik weet net hoe je een uitlaatpoort van een poortmap om kan rekenen in grades en de spoelpoort en daar de blowdown van kan uitrekenen maar daar houd het ook echt op.

maar ik denk dat ik die uitlaatpoort gewoon zo laat. en eerst er een opmaat uitlaat voor maak want nu weet ik psies hoeveel pk hij leverd enz enz.. en dat als ik eens zon boek doorgelezen heb dat ik dan de time areas enzo kan berekeen en eindelijk eens kan uitrekenen waneer iets breder kan als het effect heeft, normaal maak ik de blowdown naar een mooi getal en gewoon 67.8% breed...
 
ik haat mensen

Dit topic is 2772 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved