pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
1-3-2018 20:09 |
Posts: 8626 |
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Fanfrax |
1-3-2018 20:32 |
Posts: 18 |
De treeplankjes heb ik er uiteraard afgehaald, het voorste deel ook.
Alle plastic rondom de koplamp en het stuur is ook geen probleem.
Maar het middelste deel op het frame, waarin het kontaktslot zit hoe moet dat er af???
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
1-3-2018 22:49 |
Posts: 8626 |
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Fanfrax |
4-3-2018 19:10 |
Posts: 18 |
Bedankt voor de hulp jongens, ik ga er morgen aan beginnen. Ik hoop dat ik met het afstellen van de kabel het olielek kan oplossen want dat was uiteindelijk de bedoeling.
|
|
|
|
Fanfrax |
5-3-2018 15:03 |
Posts: 18 |
Het plastic middenstuk moet van het frame om aan de kabels te kunnen.
Het kan er alleen af als het stuurslot (contact) er uit is, maar hoe krijg ik dit eruit. Het achterste deeltje met de bedrading heb ik er inmiddels af (er staat een borgschroefje op dat eruit moet).
Aan het voorste deel, waar de sleutel in past, moet ergens een borgpalletje of borgring zitten maar waar?
P.S. Er hoeven verder geen plastic delen verwijderd te worden behalve de treeplankjes natuurlijk.
Help!
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
5-3-2018 16:09 |
Posts: 8626 |
Als ik op onderdelennummer zoek, vind ik allemaal van die schuifdingen zoals in autoportieren.
https://www.google.b...&bih=651#imgrc=_
Dus ik denk dat je zult moeten schuiven...geen schroefje of boutje.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Fanfrax |
6-3-2018 14:05 |
Posts: 18 |
Ik geef het op. De plastic middenkap is niet te verwijderen omdat ik het stuurslot (contact) er niet uit krijg. Het is toch ongelooflijk dat je geen gaskabel kan vervangen zonder je halve brommer af te breken. Desnoods zaag ik die platic kap gewoon doormidden en plak ze later vast met TEC-7.
Nu het eigenlijke probleem.
Welke leidingen moeten losgemaakt en dichtgemaakt worden als ik de oliepomp wil uitschakelen en zelf mengen?
- de olieleiding van de lege olietank ?
- de gaskabel die van de splitter komt ?
- de olieleiding die van de pomp naar carburator loopt ?
Kan dit de oliepomp beschadigen en doen vastlopen ?
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
7-3-2018 0:02 |
Posts: 8626 |
Eigenlijk zou je het hele pompje moeten verwijderen en een plaatje in de plaats zetten.
Gewoon de in- en uitgang aan mekaar verbinden met een darmpje gevuld met tweetaktolie is wat minder werk...
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
7-3-2018 0:12 |
Posts: 8626 |
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
7-3-2018 0:39 |
Posts: 8626 |
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
Fanfrax |
7-3-2018 10:46 |
Posts: 18 |
Dat filmpje over het contactslot van de Piaggio Zip had ik al bekeken en ook alle onderdelentekeningen heb ik bekeken. Ook van andere Piaggio-modellen (vb. Vespino). Het slot van een Velofax zit anders in mekaar.
( P.S. wel jammer dat van de onderdeeltjes die niet meer in voorraad zijn er geen foto's meer bij staan )
Dat idee van de twee leidingen met elkaar te verbinden is nieuw, vind ik prima en eenvoudig uit te voeren. Je maakt dan als het ware een soort by-pass waarin een beetje olie ronddraait.
Dank voor de reacties.
|
|
|
|
Fanfrax |
3-11-2018 10:49 |
Posts: 18 |
Ik heb intussen een andere Piaggio Velofax gekocht die ik nu volledig aan het demonteren ben om reserveonderdelen te hebben. Alle plastic is nu van de stuurkolom. De voorvork is eruit. Het deel van het kontaktslot (met de draden enz.) is eruit. Het stuur nog niet.
En toch krijg ik het kontaktslot zelf met sleutel er niet uit. Waar zit de bevestiging??? (schroefje ? palletje ???)
|
|
|
|
Fanfrax |
3-11-2018 10:53 |
Posts: 18 |
Waar het eigenlijk om ging nl; het lek aan de oliepomp is opgelost. Ik heb de gaskabel opnieuw wat langer geregeld en het euvel was opgelost.
Vervelend is nu dat de slag aan de gashandel te ruim is.
|
|
|
|
Fanfrax |
14-11-2018 21:18 |
Posts: 18 |
Het probleem van het demonteren van het stuurslot (contact) is eindelijk opgelost. Na lang zoekwerk en nadat ik de ganse voorvork gedemonteerd had, heb ik het slot uit de koker gekregen. Er zit onderaan de koker een gaatje waarlangs je met een dunne priem of een schroevendraaiertje een klepje kan wegdrukken.
Echte merkdealers hebben vermoedelijk een montagesleutel waarmee je ook dat laatste pennetje in het contactslot wegdrukt en de hele slotcilinder langs voor uittrekt.
Als die hele operatie nodig is om dat vervloekte plastic middendeel op het frame te demonteren, om bvb een gaskabel of achterremkabel te vervangen, dan kan je best van in het begin een andere oplossing zoeken om dat middenstuk te verwijderen.
|
|
|
|
Fanfrax |
27-11-2018 20:48 |
Posts: 18 |
Ik doe rustig verder met het demonteren van mijn reserve Velofax en krijg zo meer inzicht in de werking van dat ding. Voorheen sleutelde ik alleen aan oldtimer 2-takt, zuiger gestuurde motors. Dit is duidelijk anders. Ik bekeek al heel wat filmpjes maar mijn Velofaxmotor zie ik nergens, wel aanverwante Piaggio motors. Daarom de vraag: kan mij iemand zeggen hoe ik de moer van de koppeling loskrijg? Hoe blokkeer je die poulies? De moer draait nog 2 maal mee rond als je de achteras blokkeert en lijkt dan nog wat mee te veren. Dat lijkt me dus niet de juiste methode. Schiet de zware koppelingveer dan los of kan het geheel er eerst af en dan eventueel de koppelingveer?
|
|
|
|