pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
25-2-2018 0:40 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/4012/avatar) Posts: 8649 |
Maar blijkbaar kan hij evengoed andersom...
Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 25-2-2018 om 0:55 uur.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
ThijmenB |
25-2-2018 0:47 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/26400/avatar) Posts: 78 |
Maar dan staat die sticker ondersteboven. Maakt het veel uit hoe die zit? Heb hem nu ondersteboven zitten dan.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
25-2-2018 0:58 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/4012/avatar) Posts: 8649 |
Hij mag blijkbaar ook andersom...
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
PRO TUNING |
25-2-2018 9:40 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/2914/avatar) Posts: 4000 |
Er kan verschil zitten tussen in en uitgaande demping monteer je hem verkeerd om klopt de demping niet meer.
|
|
|
|
ThijmenB |
25-2-2018 18:37 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/26400/avatar) Posts: 78 |
Maar hoort hij dan met de sticker ondersteboven?
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
25-2-2018 19:04 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/20658/avatar) Posts: 6718 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Er kan verschil zitten tussen in en uitgaande demping monteer je hem verkeerd om klopt de demping niet meer.
Ik heb dan koorts op t moment dus misschien een brainfart, maar de krachten gaan toch dezelfde kant op in dit geval? Aan de geometrie veranderd imo niks toch?
Bij het inveren/uitveren zal er rechtop of op de kop evenveel kracht op komen (even de paar gram die er verschil zit in de lengte van de schokbreker er buiten gelaten).
De schokbreker hoeft alleen in de lengte richting te werken en je veranderd niks aan z'n begin of eind punt dus het zou toch niks uit mogen maken?
Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 25-2-2018 om 19:05 uur.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
PRO TUNING |
26-2-2018 9:44 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/2914/avatar) Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ThijmenB
Maar hoort hij dan met de sticker ondersteboven?
Nee
|
|
|
|
PRO TUNING |
26-2-2018 9:48 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/2914/avatar) Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]
Ik heb dan koorts op t moment dus misschien een brainfart, maar de krachten gaan toch dezelfde kant op in dit geval? Aan de geometrie veranderd imo niks toch?
Bij het inveren/uitveren zal er rechtop of op de kop evenveel kracht op komen (even de paar gram die er verschil zit in de lengte van de schokbreker er buiten gelaten).
De schokbreker hoeft alleen in de lengte richting te werken en je veranderd niks aan z'n begin of eind punt dus het zou toch niks uit mogen maken?
Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 25-2-2018 om 19:05 uur.
In een beetje schokbreker wordt de demping geregeld door shims monteer je de schokbreker verkeerd om dan werkt de demping niet goed.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
26-2-2018 10:30 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/4012/avatar) Posts: 8649 |
De zwaartekracht gaat echt niet veel doen...het is een hydraulisch systeem...dus zelfs horizontaal werkt hij ook nog.
Ingaand en uitgaand verandert toch niet als je hem omdraait...principe van druk in communicerende vaten...
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
PRO TUNING |
26-2-2018 13:08 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/2914/avatar) Posts: 4000 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
afbeelding
De zwaartekracht gaat echt niet veel doen...het is een hydraulisch systeem...dus zelfs horizontaal werkt hij ook nog.
Ingaand en uitgaand verandert toch niet als je hem omdraait...principe van druk in communicerende vaten...
Om het onafgeveerd gewicht zo laag mogelijk te houden worden schokbrekers vaak " op z`n kop " gemonteerd, dit kan bij aangepaste demping instelling.
|
|
|
|
Henk-88 |
27-2-2018 1:22 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/4824/avatar) Posts: 26703 |
Wat is het merk en codenummer voor je veer of voor welke tweewieler is 'ie gemaakt?
|
|
'Justice is supposed to be blind, of course. But must it be stupid too?' |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
27-2-2018 11:52 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/4012/avatar) Posts: 8649 |
https://www.jalopyjo...-upside-down.246351/
"The problem is with inexpensive twin tube shocks, they have an air pocket whether they gas charged or just oil. The compression valve is usually located seperatley at the bottom of the shock bathed in oil. If the shock is run upsidedown, the air pocket will be around the compression valve and render it useless because little or no oil will go through it."
en
"Most modern shock absorbers utilize a twin (dual) tube construction; in order to work properly the inner of the two tubes (working chamber) should stay completely filled with oil. The outer (reserve) tube contains an oil reserve along with air or a pressurized gas. If the unit is mounted inverted (rod side down), the air or gas in the outer chamber can enter the inner working chamber, resulting in poor damping performance. Therefore, twin tube shock absorbers should not be mounted upside down (or on their side), with the exception of specially designed units that incorporate a gas cell, or cellular gas material, designed to keep the gas retained in the outer reserve tube."
Die site zegt dus dat je een twin tube niet kan omdraaien, omdat dan de bodemklep niet meer in de olie zit; dat geldt dan weer niet voor schokdempers met gascellen.
Bij jou staat er het woord "GAS" op, daar zit dan het 'zakje' gas in, om alles gescheiden en op zijn plaats te houden.
https://www.bikebd.c...-usd-shock-absorber/
"So the front wheel inverted shock absorbers are always comes with twin tube mechanism with high grade of sealing. But again as we stated earlier the mono tube shock absorbers when sealed for permanently those can be used anywhere in upright or innervated position where the shock is not continuous or heavy like the rear wheel or in other vehicles."
Een beetje onduidelijk wel...ik concludeer hieruit dat als je een twin tube omgekeerd gebruikt hij speciaal ontworpen moet zijn hiervoor qua afdichting, maar een monotube kan altijd omgekeerd gebruikt worden.
"In some situation upright shock absorbers help the front wheel being heavy to stick with the tarmac which is essential for cruiser and some sports bikes. On the other side inverted shock absorbers makes the front wheel lighter so it can be helpful for some sports bike or dirt bikes."
Als je hem upside down monteert, maak je het wiel lichter (onafgeveerd gewicht lager). Aan de andere kant kan je daar ook te ver in gaan voor een voorvork (wegcontact houden). Achteraan, voor gebruik in een bromfiets, gaat geen enkele van de twee redeneringen echt veel belang hebben.
Dit bericht is gewijzigd door pangolopalanga op 27-2-2018 om 17:24 uur.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
ThijmenB |
28-2-2018 23:15 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/26400/avatar) Posts: 78 |
Ik begrijp dus dat het niks uitmaakt. Maar ik heb wel gezien dat de mount van de achterbrug de shock raakt. Als ik hem omdraai zal ik dit niet hebben, dus binnenkort draai ik hem om, zodat de sticker ondersteboven staat.
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
1-3-2018 16:34 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/20658/avatar) Posts: 6718 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: ThijmenB
Ik begrijp dus dat het niks uitmaakt. Maar ik heb wel gezien dat de mount van de achterbrug de shock raakt. Als ik hem omdraai zal ik dit niet hebben, dus binnenkort draai ik hem om, zodat de sticker ondersteboven staat.
Inderdaad, kan gewoon.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
dirktimmer |
5-3-2018 7:21 |
![](http://www.brommer-forum.nl/users/4559/avatar) Posts: 1737 |
Lang geleden dat ik op bf keek!
Montagerichting maakt inderdaad niets uit. Ook al monteer je hem ondersteboven, ingaande demping blijft ingaande demping. PRO TUNING, zie ingaande demping eens als comprimerende demping, dan klinkt het al logischer dat het niet uitmaakt hoe-om hij gemonteerd zit
Of hij nu een onregelbare zuiger heeft of een gestuurd door shims maakt niets uit.
|
|
|
|