Ik zou beginnen met het verwijderen van de onderdelen die de kabelboom bedekken, zodat je de hele kabelboom en bijbehorende onderdelen kan zien zitten. Je zou eerst kunnen kijken of er ergens een kabelbreuk is.
Ten tweede zijn er 2 soorten MTX, de MTX-SC (ook wel bekend als de OT) en de MTX-SH.
Ik weet zo niet hoe het zit met de SH, maar zo zit het met de OT:
Deze brommer wekt natuurlijk stroom op via de ontsteking. Er zijn in principe twee circuits te onderscheiden. Één is voor de voorlamp en het achterlicht, de andere is voor de overige elektrische delen.
De voorlamp en het achterlicht lopen over de keramische lichtweerstand. Dit is het witte kastje dat onder je tank bij het stuur zit (aan de linkerkant zit die origineel). Deze zou kapot kunnen zijn.
Het andere circuit is dus voor de overige elektrische onderdelen. Denk aan de claxon, de dashboard lampjes en het remlicht. Wanneer je accu kapot / leeg is zullen deze delen niet werken wanneer je brommer niet aan staat, anders zou hij in ieder geval stroom door moeten laten, maar het hoeft niet. Je zou de accu beter kunnen vervangen (ook omdat hij al lang stil heeft gestaan). Ook zit er achter de accu ook een zwevende zekering, als deze kapot is zal er geen stroom over dit circuit komen, deze zou ik dus ook even vervangen.
En natuurlijk alle lampjes even checken.
Verder is een multimeter je beste vriend...
Verder heb ik wel een paar werkplaatshandboeken digitaal beschikbaar voor de MTX-OT en de MTX-SH, als je deze wilt moet je het maar zeggen.
|