Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - yamah TZR 70/80cc setup

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 888 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69367 - yamah TZR 70/80cc setup
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 12965 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Rossi46 12-5-2017 12:29 Print reply
Posts: 53
Ik dacht altijd dat zodra je inlaatpoort zich opent en je zuiger dus lucht naar binnen zuigt dat daardoor het membraan opent en er dus lucht aangevoerd kan worden. Maar dit is dus verkeerd als ik het goed begrijp?
 
Aprilia RX 50 2003 13-5-2017 22:27 Print reply

Posts: 6717
Jullie denken beide soort van in de verkeerde richting.

Rossi46: Het membraan opent doordat de zuiger omhoog gaat. Dan vergroot hij je carter en zuigt hij dus aan. Wat ik zo hoor wat je pa van plan is werkt niet. Dat was met zijn oude zuiger gestuurde blokje.

Pro Tuning: Je kunt de zuiger aan de bovenkant wat schuin maken waardoor je je poort timingen veranderd. Ongeacht welk type inlaat. Net alsof je je poorten hoger maakt zegmaar.
Echt netjes is het niet, maar ik heb er best leuke resultaten mee bereikt op een straat brommer. Geen testbank uitslagen nog. Maar in acceleratie meetbare resultaten van 14 sec naar de 80 naar 8 sec. Veel agressiever in het gebied tussen de 9000 en 11500 toeren.

Moet je het wel netjes uitvoeren. Strak met de poorten mee, niet te ver gaan (zuigerkroon verzwakt). + je timingen moeten nog bij de rest van de cilinder en uitlaat passen.

Komt wel wat bij kijken wil je t netjes doen.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 13-5-2017 om 22:31 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rossi46 13-5-2017 22:37 Print reply
Posts: 53
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Jullie denken beide soort van in de verkeerde richting.

Rossi46: Het membraan opent doordat de zuiger omhoog gaat. Dan vergroot hij je carter en zuigt hij dus aan. Wat ik zo hoor wat je pa van plan is werkt niet. Dat was met zijn oude zuiger gestuurde blokje.

Pro Tuning: Je kunt de zuiger aan de bovenkant wat schuin maken waardoor je je poort timingen veranderd. Ongeacht welk type inlaat. Net alsof je je poorten hoger maakt zegmaar.
Echt netjes is het niet, maar ik heb er best leuke resultaten mee bereikt op een straat brommer. Geen testbank uitslagen nog. Maar in acceleratie meetbare resultaten van 14 sec naar de 80 naar 8 sec. Veel agressiever in het gebied tussen de 9000 en 11500 toeren.

Moet je het wel netjes uitvoeren. Strak met de poorten mee, niet te ver gaan (zuigerkroon verzwakt). + je timingen moeten nog bij de rest van de cilinder en uitlaat passen.

Komt wel wat bij kijken wil je t netjes doen.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 13-5-2017 om 22:31 uur.


Maar het heeft dus wel effect als ik m'n zuiger iets schuin zou maken, moet het wel heel goed/professioneel gebeuren zoals je net zei
 
Aprilia RX 50 2003 14-5-2017 18:03 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rossi46
[...]


Maar het heeft dus wel effect als ik m'n zuiger iets schuin zou maken, moet het wel heel goed/professioneel gebeuren zoals je net zei


Klopt, je moet wel aardig weten wat je doet. Met pi maal duim red je het niet.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rossi46 14-5-2017 21:08 Print reply
Posts: 53
Maar weer ff ontopic

De setup die ik graag zou willen:
Airsal 80 aluminium
Rito krukas
Ori luchtfilter
Ori membraan
Ori carburateur
Ik zit alleen kwa uitlaat nog twijfelen tussen de scr corse en de Voca racing puur omdat ik over allebei de uitlaten veel goeds hoor en vanwege de prijs.

Nog een dingetje: ik wil dat de topsnelheid bij 13k toeren 115 à 120 km/h is. Ik heb een 12 tands voortandwiel en een 47 tands achtertandwiel liggen, ga ik dat hiermee redden of ga ik met deze tandwielverhouding harder/zachter?

EDIT: ik hoorde dat ik beter een 19mm carburateur kan nemen dus die komt erop in plaats van de ori carburateur

Dit bericht is gewijzigd door Rossi46 op 14-5-2017 om 21:41 uur.
 
Aprilia RX 50 2003 14-5-2017 22:49 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rossi46
Maar weer ff ontopic

De setup die ik graag zou willen:
Airsal 80 aluminium
Rito krukas
Ori luchtfilter
Ori membraan
Ori carburateur
Ik zit alleen kwa uitlaat nog twijfelen tussen de scr corse en de Voca racing puur omdat ik over allebei de uitlaten veel goeds hoor en vanwege de prijs.

Nog een dingetje: ik wil dat de topsnelheid bij 13k toeren 115 à 120 km/h is. Ik heb een 12 tands voortandwiel en een 47 tands achtertandwiel liggen, ga ik dat hiermee redden of ga ik met deze tandwielverhouding harder/zachter?

EDIT: ik hoorde dat ik beter een 19mm carburateur kan nemen dus die komt erop in plaats van de ori carburateur

Dit bericht is gewijzigd door Rossi46 op 14-5-2017 om 21:41 uur.


Die uitlaten ken ik allebei niet echt. Ik ben niet echt uitlaat specialist zeg maar.

Hoe hard hij exact gaat kunnen wij niet zeggen. Maar een Airsal 80 moet de 113 wel halen.

Voor de carb zou ik al naar een 21 of 24 gaan.
Ik hou zelf altijd de kleinere maat aan, maar 19 is al wel heel klein voor een Airsal 80
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rossi46 15-5-2017 18:59 Print reply
Posts: 53
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Die uitlaten ken ik allebei niet echt. Ik ben niet echt uitlaat specialist zeg maar.

Hoe hard hij exact gaat kunnen wij niet zeggen. Maar een Airsal 80 moet de 113 wel halen.

Voor de carb zou ik al naar een 21 of 24 gaan.
Ik hou zelf altijd de kleinere maat aan, maar 19 is al wel heel klein voor een Airsal 80


Dat kan ook wel ja, past een 21mm op een ori spruitstuk? Of moet ik een ander spruitje kopen?
 
Rossi46 15-5-2017 20:00 Print reply
Posts: 53
Dus de nieuwe (voorlopige) setup:
aluminium airsal 80 cilinder
voca racing uitlaat
rito krukas
21mm carburateur

zouden zwarte malossi koppelingsveertjes voldoende zijn om de koppeling niet te laten slippen?

En wat voor sproeier zou er ongeveer bij deze setup moeten? ik heb namelijk sproeier 90 t/m 108 en sproeier 118 liggen, het zou mooi zijn als ik deze zou kunnen gebruiken

EDIT: er komt twv 12/47 onder, ik hoop dat ik hiermee de 115 kan halen bij 13k toeren.
ook blijft het ori luchtfilter zitten

Dit bericht is gewijzigd door Rossi46 op 15-5-2017 om 20:03 uur.
 
Aprilia RX 50 2003 15-5-2017 23:55 Print reply

Posts: 6717
21mm past met een boel geweld wel, maar ik zou lekker een andere nemen. Ook beter voor de doorlaat.

Malossi veren moet al aardig wat schelen. Als je ori platen als nieuw zijn kon het wel eens goed gaan.

Sproeier kunnen we weinig tot niets over zeggen. Ik denk helaas dat je wel een stuk groter uit komt.

12/47 is wel erg licht. Ik zou voor 13 of 14 voorop gaan.

Ori luchfilter lekker houden inderdaad. Als je die goed onderhoud werkt t ook super.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
PRO TUNING 16-5-2017 13:50 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Jullie denken beide soort van in de verkeerde richting.

Rossi46: Het membraan opent doordat de zuiger omhoog gaat. Dan vergroot hij je carter en zuigt hij dus aan. Wat ik zo hoor wat je pa van plan is werkt niet. Dat was met zijn oude zuiger gestuurde blokje.

Pro Tuning: Je kunt de zuiger aan de bovenkant wat schuin maken waardoor je je poort timingen veranderd. Ongeacht welk type inlaat. Net alsof je je poorten hoger maakt zegmaar.
Echt netjes is het niet, maar ik heb er best leuke resultaten mee bereikt op een straat brommer. Geen testbank uitslagen nog. Maar in acceleratie meetbare resultaten van 14 sec naar de 80 naar 8 sec. Veel agressiever in het gebied tussen de 9000 en 11500 toeren.

Moet je het wel netjes uitvoeren. Strak met de poorten mee, niet te ver gaan (zuigerkroon verzwakt). + je timingen moeten nog bij de rest van de cilinder en uitlaat passen.

Komt wel wat bij kijken wil je t netjes doen.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 13-5-2017 om 22:31 uur.



Rossi46 heeft het over de onderkant inlaat aanschuinen

Als je de zuiger aan de bovenkant bewerkt naar hoeveel graden uitlaat - spoeltiming ga je dan ?

 
Rossi46 16-5-2017 17:14 Print reply
Posts: 53
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
21mm past met een boel geweld wel, maar ik zou lekker een andere nemen. Ook beter voor de doorlaat.

Malossi veren moet al aardig wat schelen. Als je ori platen als nieuw zijn kon het wel eens goed gaan.

Sproeier kunnen we weinig tot niets over zeggen. Ik denk helaas dat je wel een stuk groter uit komt.

12/47 is wel erg licht. Ik zou voor 13 of 14 voorop gaan.

Ori luchfilter lekker houden inderdaad. Als je die goed onderhoud werkt t ook super.


Ik wil wel een beetje snel kunnen optrekken, en ivm rollerbanken/begrenzen kan ie dus niet te hard lopen. Misschien neem ik wel een iets kleiner achtertandwiel.

Nog een vraag: Ik gebruik m'n brommer wel voor woon/school verkeer en dan als het mooi weer is langere stukken rijden. Is de setup die ik in gedachten heb (staat een paar Posts terug) hier wel voor geschikt of gaat het dan binnen de kortste keren stuk?
 
Aprilia RX 50 2003 17-5-2017 15:51 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rossi46
[...]


Ik wil wel een beetje snel kunnen optrekken, en ivm rollerbanken/begrenzen kan ie dus niet te hard lopen. Misschien neem ik wel een iets kleiner achtertandwiel.

Nog een vraag: Ik gebruik m'n brommer wel voor woon/school verkeer en dan als het mooi weer is langere stukken rijden. Is de setup die ik in gedachten heb (staat een paar Posts terug) hier wel voor geschikt of gaat het dan binnen de kortste keren stuk?


@ Pro tuning: De laatste die ik heb gedaan was op een Doppler AM6. Hier zijn we naar 192 graden gegaan zo uit mijn hoofd. We wilden igg nog iets verder, maar de zuigerkroondikte tot de zuigerveer wilden we nog een beetje stevig houden. De exacte getallen heb ik helaas niet zo.
Edit: 192 was standaard. We zijn naar 203 gegaan.

Maak je maar niet druk over de rollerbank, alles wat 3 cijfers heeft heb je een enorme bak gezeik of dat nu 113 of 130 is.

Jouw setup gaat dat mits goed afgesteld en als je niet constant aan het roppen bent gewoon vol houden.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 17-5-2017 om 16:04 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
PRO TUNING 19-5-2017 12:24 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


@ Pro tuning: De laatste die ik heb gedaan was op een Doppler AM6. Hier zijn we naar 192 graden gegaan zo uit mijn hoofd. We wilden igg nog iets verder, maar de zuigerkroondikte tot de zuigerveer wilden we nog een beetje stevig houden. De exacte getallen heb ik helaas niet zo.
Edit: 192 was standaard. We zijn naar 203 gegaan.

Maak je maar niet druk over de rollerbank, alles wat 3 cijfers heeft heb je een enorme bak gezeik of dat nu 113 of 130 is.

Jouw setup gaat dat mits goed afgesteld en als je niet constant aan het roppen bent gewoon vol houden.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 17-5-2017 om 16:04 uur.



En spoelpoort timing in graden ?

 
Rossi46 20-5-2017 12:32 Print reply
Posts: 53
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


@ Pro tuning: De laatste die ik heb gedaan was op een Doppler AM6. Hier zijn we naar 192 graden gegaan zo uit mijn hoofd. We wilden igg nog iets verder, maar de zuigerkroondikte tot de zuigerveer wilden we nog een beetje stevig houden. De exacte getallen heb ik helaas niet zo.
Edit: 192 was standaard. We zijn naar 203 gegaan.

Maak je maar niet druk over de rollerbank, alles wat 3 cijfers heeft heb je een enorme bak gezeik of dat nu 113 of 130 is.

Jouw setup gaat dat mits goed afgesteld en als je niet constant aan het roppen bent gewoon vol houden.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 17-5-2017 om 16:04 uur.


Fijn om te horen dat ik de brommer als dagelijks vervoer kan blijven gebruiken. Wat bedoel je precies met roppen? Ik heb hier namelijk nooit van gehoord.

 
Aprilia RX 50 2003 22-5-2017 17:35 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rossi46
[...]


Fijn om te horen dat ik de brommer als dagelijks vervoer kan blijven gebruiken. Wat bedoel je precies met roppen? Ik heb hier namelijk nooit van gehoord.



Roppen als in vol gas, scheuren, dat soort dingen.

@Pro tuning: Die heb ik verder origineel gehouden, heb ik dus ook geen berekening meer van. Die was al aardig hoog, vandaar dat we daar maar niks aan gedaan hebben.

Je kon wel zien dat de squish vooraan ''verpest'' werd. De eerste zuiger die we probeerden heeft de eigenaar ook te ver op voorontsteking gezet. Hierbij is een gat in de kroon gebrand. Dit was ook een aardig stukje uit de midden naar voren.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

Dit topic is 12965 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved