Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - yamah TZR 70/80cc setup

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 662 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69367 - yamah TZR 70/80cc setup
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
Dit topic is 12972 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Rossi46 9-5-2017 20:58 Print topicpost
Posts: 53
hallo, ik ben van plan om mijn tzr op te voeren, met een grotere cilinder. Ik ga wel een begrenzer inbouwen ivm rollerbanken en politie.

Weet iemand een leuke/redelijk goedkope en cilinder(ook zuiger).
Ik heb echter wel een eis, ik wil een zuiger die 12 à 13k toeren kan draaien zonder dat ie na een paar honderd meter uit elkaar spat. Of kan dit met vrijwel iedere hoogtoerige cilinder i.c.m. een hoogtoerige uitlaat en zolang de afstelling maar goed is?

ik zit te twijfelen tussen deze uitlaten:
https://www.josdijkm...80cc-carbon-am6.html

https://www.opvoeren...-80cc-rs50-rs2-tzr50

https://www.bromfiet...-mbk-x-power-50.html

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen

Mvg,
Joey (Rossi46)

EDIT: Ik wil wel de huidige koppeling houden, dit is een vierplaats koppeling maar ik ben wel van plan zwaardere veren te monteren of extra ringetjes tussen de veren en bouten te monteren.

Dit bericht is gewijzigd door Rossi46 op 9-5-2017 om 21:03 uur.
 

Aprilia RX 50 2003 9-5-2017 22:16 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rossi46
hallo, ik ben van plan om mijn tzr op te voeren, met een grotere cilinder. Ik ga wel een begrenzer inbouwen ivm rollerbanken en politie.

Weet iemand een leuke/redelijk goedkope en cilinder(ook zuiger).
Ik heb echter wel een eis, ik wil een zuiger die 12 à 13k toeren kan draaien zonder dat ie na een paar honderd meter uit elkaar spat. Of kan dit met vrijwel iedere hoogtoerige cilinder i.c.m. een hoogtoerige uitlaat en zolang de afstelling maar goed is?

ik zit te twijfelen tussen deze uitlaten:
https://www.josdijkm...80cc-carbon-am6.html

https://www.opvoeren...-80cc-rs50-rs2-tzr50

https://www.bromfiet...-mbk-x-power-50.html

Ik hoop dat iemand me hiermee kan helpen

Mvg,
Joey (Rossi46)

EDIT: Ik wil wel de huidige koppeling houden, dit is een vierplaats koppeling maar ik ben wel van plan zwaardere veren te monteren of extra ringetjes tussen de veren en bouten te monteren.

Dit bericht is gewijzigd door Rossi46 op 9-5-2017 om 21:03 uur.


Een cilinderset komt altijd incl zuiger. Die kan mits goed afgesteld goed met de cilinder mee.

Als je 12 a 13 k toeren wilt draaien met een 70 a 80 cc zit je al in het hoogtoerige spul. Je zult sowieso een andere krukas moeten hebben.

Ringen tussen de veren is leuk om te testen, maar niet te lang doen, je veren raken dan gewoon lam.

Kwa uitlaten kun je de middelste sowieso wel vergeten. De eerste lijkt kwa afmetingen de rapste uitlaat.

 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rossi46 9-5-2017 22:31 Print reply
Posts: 53
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Een cilinderset komt altijd incl zuiger. Die kan mits goed afgesteld goed met de cilinder mee.

Als je 12 a 13 k toeren wilt draaien met een 70 a 80 cc zit je al in het hoogtoerige spul. Je zult sowieso een andere krukas moeten hebben.

Ringen tussen de veren is leuk om te testen, maar niet te lang doen, je veren raken dan gewoon lam.

Kwa uitlaten kun je de middelste sowieso wel vergeten. De eerste lijkt kwa afmetingen de rapste uitlaat.



Ten eerste: bedankt voor je supersnelle reply
Ten tweede, hoe weet ik of een cilinder hoogtoerig is? Dit staat meestal niet vermeld in de beschrijving en om naar een brommerboer te gaan om te vragen welke hoogtoerige cilinders er allemaal zijn lijkt me ook zo wat.

Dus wel andere koppelingsveren kopen en krukas vervangen wist ik al
 
Aprilia RX 50 2003 10-5-2017 10:49 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rossi46
[...]


Ten eerste: bedankt voor je supersnelle reply
Ten tweede, hoe weet ik of een cilinder hoogtoerig is? Dit staat meestal niet vermeld in de beschrijving en om naar een brommerboer te gaan om te vragen welke hoogtoerige cilinders er allemaal zijn lijkt me ook zo wat.

Dus wel andere koppelingsveren kopen en krukas vervangen wist ik al


Vaak een beetje op internet rondstruinen welke cilinder interessant klinkt.
Wat is je budget? Want hard gaan en goedkoop zitten vaak in 1 zin, maar blijven maar weinig heel.

Het kan maar zo zijn dat je originele platen alsnog gaan slippen en alsnog vervangen moeten worden.


 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rossi46 10-5-2017 11:08 Print reply
Posts: 53
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Vaak een beetje op internet rondstruinen welke cilinder interessant klinkt.
Wat is je budget? Want hard gaan en goedkoop zitten vaak in 1 zin, maar blijven maar weinig heel.

Het kan maar zo zijn dat je originele platen alsnog gaan slippen en alsnog vervangen moeten worden.




Budget weet ik nog niet echt, maar ik zit te twijfelen tussen een aluminium airsal 70/80 en een MHR team replica. Ik weet alleen niet welke van deze cilinders het meest slijtvast is en welke het meeste toeren kan draaien
 
Aprilia RX 50 2003 10-5-2017 11:29 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rossi46
[...]


Budget weet ik nog niet echt, maar ik zit te twijfelen tussen een aluminium airsal 70/80 en een MHR team replica. Ik weet alleen niet welke van deze cilinders het meest slijtvast is en welke het meeste toeren kan draaien


Tussen de Airsal 70 en de 80 zit wel heel veel verschil hoor. In diameter een stukje natuurlijk, maar de 80 is veel agressiever getimed.

Van deze 3 cilinders zal de Airsal 80 t hardst lopen.

Kwa slijtvastheid heeft het het meeste met jouw rijstijl, de afstelling en hoeveel je smeert te maken.

Maak niet de fout te veel te smeren, dan zijn deze hoogtoerige cilinders al snel hun zuigerveren kwijt.

Edit: Voor de krukas raad ik dan aan om voor een Rito te gaan.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 10-5-2017 om 11:30 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rossi46 10-5-2017 16:58 Print reply
Posts: 53
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Tussen de Airsal 70 en de 80 zit wel heel veel verschil hoor. In diameter een stukje natuurlijk, maar de 80 is veel agressiever getimed.

Van deze 3 cilinders zal de Airsal 80 t hardst lopen.

Kwa slijtvastheid heeft het het meeste met jouw rijstijl, de afstelling en hoeveel je smeert te maken.

Maak niet de fout te veel te smeren, dan zijn deze hoogtoerige cilinders al snel hun zuigerveren kwijt.

Edit: Voor de krukas raad ik dan aan om voor een Rito te gaan.

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 10-5-2017 om 11:30 uur.


De snelheid die ik ongeveer wil halen is 120km/h, moet het lukken met een aluminium airsal 70 een beetje vlot op deze snelheid te komen? (Niet dat je een rechte weg van 5km lang nodig hebt om de 120km/h te halen )
Ik ben van plan 1:40 te smeren, is dit te veel of is dat goed?

EDIT: met 120km/h heb ik het over gps snelheid, dus niet op de teller
Dit moet wel lukken met twv 12/44 bij 13k rpm toch?

Dit bericht is gewijzigd door Rossi46 op 10-5-2017 om 17:27 uur.
 
Aprilia RX 50 2003 10-5-2017 18:22 Print reply

Posts: 6717
De Airsal 70 ben je er zeker wel een km of 5 voor nodig als je het al red.

120 is best hard al.

Er zwerft over het internet wel een rekentabel/excel voor je snelheid bij welke toeren.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rossi46 10-5-2017 23:09 Print reply
Posts: 53
Er is ook een website voor: www.gearingcommander.com

120 is idd best hard, ik wil liever snel optrekken en dan een minder hoge top. Op die website gaat een tzr bij 13k toeren met twv 12/47 113km/h. Is hard zat

Deze setup had ik in gedachten:
Airsal 70/80 aluminium
Doppler endurance/race krukas
Scr corse uitlaat
Ori carb

Hiermee haal ik de 113 toch wel?
Moet ik alleen wel een begrenzer maken voor de rollerbank
 
Aprilia RX 50 2003 10-5-2017 23:20 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rossi46
Er is ook een website voor: www.gearingcommander.com

120 is idd best hard, ik wil liever snel optrekken en dan een minder hoge top. Op die website gaat een tzr bij 13k toeren met twv 12/47 113km/h. Is hard zat

Deze setup had ik in gedachten:
Airsal 70/80 aluminium
Doppler endurance/race krukas
Scr corse uitlaat
Ori carb

Hiermee haal ik de 113 toch wel?
Moet ik alleen wel een begrenzer maken voor de rollerbank


Met de 70 kon het wel eens krap worden. De 80 red je het sowieso mee. Maar die is wel een stuk duurder en doordat hij een stuk meer high-performance is zal het ongetwijfeld sneller slijten.

1 op 40 is bij een standaard setup al te veel. 1 op 50 zou ik aanraden. Bij dusdanig hoogtoerig spul kun je eigenlijk nog wel armer. Maar met 1 op 50 zit je doorgaans wel goed.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rossi46 11-5-2017 8:24 Print reply
Posts: 53
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Met de 70 kon het wel eens krap worden. De 80 red je het sowieso mee. Maar die is wel een stuk duurder en doordat hij een stuk meer high-performance is zal het ongetwijfeld sneller slijten.

1 op 40 is bij een standaard setup al te veel. 1 op 50 zou ik aanraden. Bij dusdanig hoogtoerig spul kun je eigenlijk nog wel armer. Maar met 1 op 50 zit je doorgaans wel goed.


M'n vader weet wel het een en ander van zuigers tunen, ik weet niet of ik dan daarmee wel genoeg vermogen krijg om de 113 te halen?
Als het de 80cc wordt, wordt het waarschijnlijk deze: https://www.josdijkm...mm-alu.html?___SID=U
Bovenstaande cilinder is 85 euro duurder dan de 70cc
 
Aprilia RX 50 2003 11-5-2017 14:00 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rossi46
[...]


M'n vader weet wel het een en ander van zuigers tunen, ik weet niet of ik dan daarmee wel genoeg vermogen krijg om de 113 te halen?
Als het de 80cc wordt, wordt het waarschijnlijk deze: https://www.josdijkm...mm-alu.html?___SID=U
Bovenstaande cilinder is 85 euro duurder dan de 70cc


Ligt er aan hoe extreem je gaat.

Bedoelt hij niet cilinders tunen?

Vergeet niet dat dit een heel ander type cilinder is dan hij vroeger op zijn Puch/Zundapp/Honda mb/mt had.

Een klein beetje te ver en je cilinder doet helemaal niks meer.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rossi46 11-5-2017 17:54 Print reply
Posts: 53
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Ligt er aan hoe extreem je gaat.

Bedoelt hij niet cilinders tunen?

Vergeet niet dat dit een heel ander type cilinder is dan hij vroeger op zijn Puch/Zundapp/Honda mb/mt had.

Een klein beetje te ver en je cilinder doet helemaal niks meer.


Hij bedoelt de inlaat-kant van de zuiger een beetje schuin afvijlen zodat de inlaatpoort eerder opent.

Wat bedoel je precies met "ligt eraan hoe extreem je gaat"?
 
PRO TUNING 11-5-2017 19:03 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rossi46
[...]


Hij bedoelt de inlaat-kant van de zuiger een beetje schuin afvijlen zodat de inlaatpoort eerder opent.

Wat bedoel je precies met "ligt eraan hoe extreem je gaat"?


Bij een membraan inlaat ??

 
Rossi46 11-5-2017 21:44 Print reply
Posts: 53
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]


Bij een membraan inlaat ??



Hoe bedoel je bij een membraan inlaat?
 
JB1 11-5-2017 22:15 Print reply

Posts: 14881
Je hebt een membraan inlaat, geen zuigergestuurde inlaat.
 
You should read this book my foot wrote.....it's called on the way to In Your Ass!

Dit topic is 12972 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved