Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Koppeling veren en platen

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 801 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69364 - Koppeling veren en platen
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 6109 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Leon16 24-4-2017 18:59 Print topicpost
Posts: 58
Hoi,

Ik heb eindelijk mijn Motorhispania Furia rijdend met een dr75 cilinder. Alleen nu slipt de koppeling in zijn powerband. ik vroeg me af of ik alleen de veren moet vervangen of ook de platen?

Ook heeft hij het probleem dat ie vaak niet de eerste keer van zijn 4 in zn 5 schakelt (hij heeft maar 5 versnellingen) Kan dit komen door dat hij gewoon een jaar lang niet/nauwelijks heeft gereden? of moet ik het blok reviseren?

Dankje!
 

Aprilia RX 50 2003 25-4-2017 15:05 Print reply

Posts: 6717
Hij heeft 6 versnellingen. Kan niet anders. Dat hij er uit schiet is een ''probleem'' van de AM6 van de 5 naar de 6. Met in de versnelling zetten harder door drukken is de remedie. Of helemaal netjes uit shimmen, maar dat is heel veel en specialistisch werk.

Je kunt toe met zwaardere veren, maar vaak zijn de platen ook al versleten dus goed om deze gelijk mee te vervangen.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Leon16 25-4-2017 15:11 Print reply
Posts: 58
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Hij heeft 6 versnellingen. Kan niet anders. Dat hij er uit schiet is een ''probleem'' van de AM6 van de 5 naar de 6. Met in de versnelling zetten harder door drukken is de remedie. Of helemaal netjes uit shimmen, maar dat is heel veel en specialistisch werk.

Je kunt toe met zwaardere veren, maar vaak zijn de platen ook al versleten dus goed om deze gelijk mee te vervangen.


mmh, heel apart. Ik heb het geteld, en er is echt geen 6 . Zou het kunnen dat ie gewoon echt niet in zn 6 kan? het voelt wel echt alsof hij gereviseerd moet worden want hij schakelt vaak ook niet lekker in zn 1. Zou dit duiden op dat ie gereviseerd moet worden?
 
Aprilia RX 50 2003 25-4-2017 20:01 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leon16
[...]


mmh, heel apart. Ik heb het geteld, en er is echt geen 6 . Zou het kunnen dat ie gewoon echt niet in zn 6 kan? het voelt wel echt alsof hij gereviseerd moet worden want hij schakelt vaak ook niet lekker in zn 1. Zou dit duiden op dat ie gereviseerd moet worden?


Je schakelt toch wel 1 omlaag he? En van de 1 naar de 2 is maar 1 klik omhoog, niet 2.

Het schakelprobleem dat je noemt komt ook voor van de 5 naar de 6, van de 4 naar de 5 eigenlijk niet.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Leon16 25-4-2017 21:19 Print reply
Posts: 58
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Je schakelt toch wel 1 omlaag he? En van de 1 naar de 2 is maar 1 klik omhoog, niet 2.

Het schakelprobleem dat je noemt komt ook voor van de 5 naar de 6, van de 4 naar de 5 eigenlijk niet.


haha nee zo dom ben ik niet, maar je hebt gelijk er zijn 6 versnellingen. Het leek alsof er 5 waren omdat hij vaak niet in zn 5 wilde en dan ging ie door naar zn 6. Je tip van harder schakelen helpt wel enorm. Ik ben mn GPR gewend en die schakelt super licht.

Is het te doen om het blok te reviseren met geen ervaring in reviseren? ik ken ook niemand die dat echt kan. Ik denk dat het wel te doen is met jouw how to.
 
Aprilia RX 50 2003 26-4-2017 13:46 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leon16
[...]


haha nee zo dom ben ik niet, maar je hebt gelijk er zijn 6 versnellingen. Het leek alsof er 5 waren omdat hij vaak niet in zn 5 wilde en dan ging ie door naar zn 6. Je tip van harder schakelen helpt wel enorm. Ik ben mn GPR gewend en die schakelt super licht.

Is het te doen om het blok te reviseren met geen ervaring in reviseren? ik ken ook niemand die dat echt kan. Ik denk dat het wel te doen is met jouw how to.


Je kunt niet in 1 schakelbeweging door van de 4 naar de 6.

Het kan, maar haal wel direct het goede speciale gereedschap. Je ziet veel schade en verkeerd gemonteerd materiaal.

Verder zie mijn onderschrift natuurlijk.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Leon16 26-4-2017 14:54 Print reply
Posts: 58
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Je kunt niet in 1 schakelbeweging door van de 4 naar de 6.

Het kan, maar haal wel direct het goede speciale gereedschap. Je ziet veel schade en verkeerd gemonteerd materiaal.

Verder zie mijn onderschrift natuurlijk.


ik had het niet echt duidelijk omschreven maar het leek me logisch omdat hij dan uit de versnelling schoot dat je gewoon 1 x omhoog moest schakelen om hem dan weer in zn 5 te doen, maar dan is hij natuurlijk in zn 6. daarom dacht ik dat er maar 5 versnellingen waren.

wat voor speciaal gereedschap raad je aan? van die sleutels om de koppeling moer en vliegwiel moer eruit te krijgen?
 
Aprilia RX 50 2003 26-4-2017 20:28 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leon16
[...]


ik had het niet echt duidelijk omschreven maar het leek me logisch omdat hij dan uit de versnelling schoot dat je gewoon 1 x omhoog moest schakelen om hem dan weer in zn 5 te doen, maar dan is hij natuurlijk in zn 6. daarom dacht ik dat er maar 5 versnellingen waren.

wat voor speciaal gereedschap raad je aan? van die sleutels om de koppeling moer en vliegwiel moer eruit te krijgen?


- Vliegwiel trekker (GEEN poulietrekker!!!)
- Vliegwiel blokkeer sleutel.
- Momentsleutel.
- Koppeling blokkeer sleutel.
- Dop inbus 2,5mm
- Verder gewoon een goed gevulde gereedschapkist van goede kwaliteit (geen bami/action spul).
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Leon16 26-4-2017 22:04 Print reply
Posts: 58
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


- Vliegwiel trekker (GEEN poulietrekker!!!)
- Vliegwiel blokkeer sleutel.
- Momentsleutel.
- Koppeling blokkeer sleutel.
- Dop inbus 2,5mm
- Verder gewoon een goed gevulde gereedschapkist van goede kwaliteit (geen bami/action spul).


ik heb gelukkig net een goeie momentsleutel gehaald. Dankje voor de tips!
 

Dit topic is 6109 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved