Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Main Forum - yamaha TZR probleem

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1126 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Main Forum - Topic #69363 - yamaha TZR probleem
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 13320 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Aprilia RX 50 2003 24-4-2017 14:13 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rossi46
[...]


het lijkt me sterk dat er ergens valse lucht gezogen wordt als de bougie zwart en vet is. Als er valse lucht gezogen wordt lijkt mij dat de bougie wit zou moeten zijn


Hoeft niet. Het kan zijn dat hij op het ene moment valse lucht zuigt en op het andere moment niet.

Dan staat hij dicht misschien te rijk of te vettig kwa smering (1 op 50 is meer dan genoeg!) en als hij een kiertje vindt te arm en loopt dan erg slecht.

Edit: Misschien gewoon de cilinderkop er eens af halen en de zuiger en cilinder bekijken. Gewoon alles ontkennen wat wij opnoemen brengt de oplossing natuurlijk niet dichterbij.

Als je EN geen valse lucht trekt EN je compressie is goed en dat zonder te controleren kunt zeggen, misschien dat je eens in het grote boek der magie moet gaan kijken?

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 24-4-2017 om 14:17 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rossi46 25-4-2017 15:07 Print reply
Posts: 53
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Hoeft niet. Het kan zijn dat hij op het ene moment valse lucht zuigt en op het andere moment niet.

Dan staat hij dicht misschien te rijk of te vettig kwa smering (1 op 50 is meer dan genoeg!) en als hij een kiertje vindt te arm en loopt dan erg slecht.
Hij krijgt iets teveel olie, maar de brommer mengt zelf en het afstellen daarvan is heel gevoelig, ik heb geen zin in vastlopers dus dit laat ik maar zo

Edit: Misschien gewoon de cilinderkop er eens af halen en de zuiger en cilinder bekijken. Gewoon alles ontkennen wat wij opnoemen brengt de oplossing natuurlijk niet dichterbij.

Als je EN geen valse lucht trekt EN je compressie is goed en dat zonder te controleren kunt zeggen, misschien dat je eens in het grote boek der magie moet gaan kijken?

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 24-4-2017 om 14:17 uur.


Ik zeg alleen dat toen ik de luchtfilterbegrenzing eruit trok hij BETER ging lopen (beter als in: hij stottert en rookt veel minder). Dus mijn conclusie was: hij krijgt meer lucht en gaat beter lopen, hij zal dus wel teveel brandstof krijgen.
 
Aprilia RX 50 2003 25-4-2017 20:00 Print reply

Posts: 6717
Hij kan niet ineens te rijk gaan lopen. Dan zit de oorzaak elders.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rossi46 25-4-2017 21:04 Print reply
Posts: 53
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Hij kan niet ineens te rijk gaan lopen. Dan zit de oorzaak elders.


hij liep altijd al te rijk, maar in de winter had ik minder last van, toen ik een paar weken geleden ging toeren omdat het warm weer was is het begonnen
 
Rossi46 29-4-2017 14:09 Print reply
Posts: 53
Ik heb via via gehoord dat die zelfsmering systemen van al die brommers best wel onbetrouwbaar zijn en dat ze de ene keer spontaan meer of minder kunnen gaan smeren, daarom ga ik binnenkort de oliepomp verwijderen en mengsmering tanken, maar eerst een kleinere sproeier monteren

EDIT: ik denk dat dit m'n probleem gaat verhelpen aangezien ik weet dat m'n brommer teveel olie smeert en teveel brandstof krijgt. Zou dit volgens jullie helpen?

Dit bericht is gewijzigd door Rossi46 op 29-4-2017 om 14:12 uur.
 
Aprilia RX 50 2003 30-4-2017 17:45 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rossi46
Ik heb via via gehoord dat die zelfsmering systemen van al die brommers best wel onbetrouwbaar zijn en dat ze de ene keer spontaan meer of minder kunnen gaan smeren, daarom ga ik binnenkort de oliepomp verwijderen en mengsmering tanken, maar eerst een kleinere sproeier monteren

EDIT: ik denk dat dit m'n probleem gaat verhelpen aangezien ik weet dat m'n brommer teveel olie smeert en teveel brandstof krijgt. Zou dit volgens jullie helpen?

Dit bericht is gewijzigd door Rossi46 op 29-4-2017 om 14:12 uur.


Wederom zou het kunnen. 1 op 50 smeren is wel het mooiste. Dit kun je gewoon even proberen. Benzine aftappen, 1 op 50 er weer in. Oliepompje even afdoppen. Is 10 minuten werk...

Nog steeds verwacht ik dat het probleem in valse lucht of een versleten zuiger/veren zit.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Rossi46 4-5-2017 21:24 Print reply
Posts: 53
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Wederom zou het kunnen. 1 op 50 smeren is wel het mooiste. Dit kun je gewoon even proberen. Benzine aftappen, 1 op 50 er weer in. Oliepompje even afdoppen. Is 10 minuten werk...

Nog steeds verwacht ik dat het probleem in valse lucht of een versleten zuiger/veren zit.


Ik heb afgelopen weekend een kleinere sproeier erin gezet (van 118 naar 104) hij zou nog een maatje kleiner kunnen maar het probleem is nu voor 95% weg.

Als ik op mengsmering overstap demonteer ik de oliepomp meteen en wil ik het liefst 1:40 mengen.

Hoe zou ik kunnen controleren of m'n zuiger versleten is of m'n zuigerveren versleten zijn zonder de cilinder eraf te trekken? Ik heb weinig zin om m'n cilinder eraf te trekken om "even" te controleren of m'n zuiger nog goed is

EDIT: De brommer heeft nog geen 10.000 km gelopen, dit is niet bepaald veel en daarom klinkt het niet heel aannemelijk dat de zuiger/veren nu al versleten is

Dit bericht is gewijzigd door Rossi46 op 4-5-2017 om 21:29 uur.
 
Aprilia RX 50 2003 5-5-2017 0:05 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Rossi46
[...]


Ik heb afgelopen weekend een kleinere sproeier erin gezet (van 118 naar 104) hij zou nog een maatje kleiner kunnen maar het probleem is nu voor 95% weg.

Als ik op mengsmering overstap demonteer ik de oliepomp meteen en wil ik het liefst 1:40 mengen.

Hoe zou ik kunnen controleren of m'n zuiger versleten is of m'n zuigerveren versleten zijn zonder de cilinder eraf te trekken? Ik heb weinig zin om m'n cilinder eraf te trekken om "even" te controleren of m'n zuiger nog goed is

EDIT: De brommer heeft nog geen 10.000 km gelopen, dit is niet bepaald veel en daarom klinkt het niet heel aannemelijk dat de zuiger/veren nu al versleten is

Dit bericht is gewijzigd door Rossi46 op 4-5-2017 om 21:29 uur.


1 op 40 is veel te veel. Hou maar gewoon 1 op 50 aan.

Controleren zonder het open te maken moet je een glazen bol voor hebben.

AM6 handboeken wordt vaak aangeraden zuigerveren om de 12000 km te wisselen.
Normaal gesproken is dat al ruim preventief en is het nog niet nodig. Maar als er problemen met de afstelling zijn geweest of er is te rijk gesmeerd (1 op 30/40) dan zijn ze vaak al lang versleten.

 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Viertakt 5-5-2017 11:23 Print reply

Posts: 3586
Ken er genoeg die zuigerveren verslijten bij het leven, oa door verkeerde afstelling, verkeerde smering, doorrijden met andere problemen zoals een vervuilde carb/luchtfilter, of gewoon onbenullig jagen met een koude motor.

Maar hoeveel werk is het nou om je zuigerveren te controleren, men koopt alvast een pakkingset (kun je er sowieso nooit genoeg van hebben), tap de kvs af, trek de kop er af, trek de cilinder er af, peuter de zuigerveren van de zuiger, leg ze in de cilinder, voelermaatje om de slotspeling te meten, kijk vervolgens in het handboek/internet wat de tolerantie is. Zonodig kun je dan nog stappen ondernemen.

Zelfs als je 2 geamputeerde linkerhanden hebt, kun je met alle FAQs op het internet en een beetje ellebogenvet zo'n ding goed uit elkaar halen, in plusminus 1 a 2 uur.
 
Viertakt uber alles.
Rossi46 5-5-2017 13:16 Print reply
Posts: 53
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Ken er genoeg die zuigerveren verslijten bij het leven, oa door verkeerde afstelling, verkeerde smering, doorrijden met andere problemen zoals een vervuilde carb/luchtfilter, of gewoon onbenullig jagen met een koude motor.

Maar hoeveel werk is het nou om je zuigerveren te controleren, men koopt alvast een pakkingset (kun je er sowieso nooit genoeg van hebben), tap de kvs af, trek de kop er af, trek de cilinder er af, peuter de zuigerveren van de zuiger, leg ze in de cilinder, voelermaatje om de slotspeling te meten, kijk vervolgens in het handboek/internet wat de tolerantie is. Zonodig kun je dan nog stappen ondernemen.

Zelfs als je 2 geamputeerde linkerhanden hebt, kun je met alle FAQs op het internet en een beetje ellebogenvet zo'n ding goed uit elkaar halen, in plusminus 1 a 2 uur.


Aan technische kennis om de zuigerveren te controleren/vervangen heb ik geen tekort, ik heb alleen geen voelermaatje(of m'n vader moet er een hebben liggen), het is alleen dat ik dan voor de tweede keer in twee maanden m'n halve brommer uit elkaar moet trekken om iets te vervangen. Als ik dit twee maanden geleden had geweten was dit echter geen probleem geweest.

De compressie is trouwens wel goed, hij klimt moeiteloos in toeren alleen als het koud of regenachtig weer is stottert ie een beetje tussen de 8k en 9k toeren maar als je het gas iets terugneemt totdat het gestotter stopt trekt ie gelijk door tot de 10k toeren
 
bassie909 5-5-2017 19:05 Print reply
Posts: 184
nu kun je mij stom vinden he, maar je hebt een probleem je wilt het oplossen maar niet ff je cilinder eraf halen ?

klusje van 1 uurtje maximaal (en dat is al ruim genomen)

met 1 avondje sleutelen weet je het
 
-
Rossi46 6-5-2017 14:04 Print reply
Posts: 53
Probleem is sinds vandaag weer terug, ik zie hier een verband: hoe warmer het buiten is en hoe warmer het blok wordt, hoe slechter die loopt. Ook rookt ie dan als een stoomtrein dus hij krijgt naar mijn mening nog steeds teveel brandstof/olie. Ik ga een kleinere sproeier monteren en de oliepomp eraf slopen, als dit niet helpt ga ik wel een andere zuiger/zuigerveren monteren.
 
Rossi46 6-5-2017 17:56 Print reply
Posts: 53
Net de oliepomp losgekoppeld, nog steeds rookte de brommer enorm(zonder olietoevoer dus ). Ff versnellingsbakolie gepeild om erachter te komen dat het oliepeil aardig laag is. De meest waarschijnlijke optie is een lekke krukaskeerring
 
Viertakt 6-5-2017 22:13 Print reply

Posts: 3586
Aangezien je niet van sleutelen houdt heb ik een goede oplossing. Oliepomp afsluiten, tweetaktolie in je carter gooien en vanaf nu alleen nog maar schone benzine tanken.

Wel regelmatig je olie bijvullen.
 
Viertakt uber alles.
Rossi46 7-5-2017 11:28 Print reply
Posts: 53
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Aangezien je niet van sleutelen houdt heb ik een goede oplossing. Oliepomp afsluiten, tweetaktolie in je carter gooien en vanaf nu alleen nog maar schone benzine tanken.

Wel regelmatig je olie bijvullen.


Aangezien ik wel van sleutelen houd maar niet omdat er iedere week weer een nieuw probleem opduikt, heb ik gisteren al het blok uit elkaar getrokken (het kostte meer tijd om te kijken waar een of andere kogel moest zitten die eruit donderde toen het blok gesplitst werd dan de tijd die het kostte om het blok eronder vandaan te halen en te splitsen)

Dus nu ff wachten op een keerringset, pakkingset en zuigerveren en dan kan ik weer lekker rondscheuren op dat ding
 

Dit topic is 13320 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved