Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Haperen voorrem

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 525 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69331 - Haperen voorrem
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4350 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Alec_B 2-2-2017 22:16 Print topicpost

Posts: 110
Hey,

Ik heb onlangs een Rieju Mrt Pro gekocht, en nu heb ik deze vandaag verzekert en de nummerplaat gemonteerd.

Nu reed ik op de baan voor de eerste keer, en ik merkte tijdens het rijden dat als ik rem met mijn voorrem, dat mijn brommer schokt.

Nu kan ik al een paar oorzaken uitsluiten :

- Voorlager is niet versleten
- Balhoofd lager is niet versleten

Nu heb ik al wat opzoekwerk gedaan op het internet, en nu blijkt volgens diverse fora's door te lezen, dat dit nog een paar oorzaken zou kunnen hebben.

Het stotteren zou ook veroorzaakt kunnen worden door :

- Oxidatie van de remblokjes op de schijf( een klein laagje cementiet op de schijf)
- Kromme schijf
- Verglaasde remblokjes of zo iets

Wat misschien nog wel belangrijk is voor mee te delen, is dat het haperen 1 keer per rotatie is, dit is toch hoe ik het ondervind.


Nu ga ik morgen de remklauw loshalen en de blokjes opschuren, ook ga ik als dat het probleem niet oplost eens kijken of de remschijf krom is(op het zicht niet).

Als er iets niet klopt in mijn denkwijze, zeg het me dan effjes.

Dit bericht is gewijzigd door Alec_B op 2-2-2017 om 22:17 uur.
 
If it smokes it's a two stroke

PRO TUNING 3-2-2017 10:11 Print reply

Posts: 4000
Een remschijf is altijd iets scheef anders worden de remblokken niet terug geduwd
 
Aprilia RX 50 2003 3-2-2017 22:05 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
Een remschijf is altijd iets scheef anders worden de remblokken niet terug geduwd


Niet met je eens, een goede remschijf van een auto of motor zie je met de micrometer amper een slag weer.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
PRO TUNING 4-2-2017 12:25 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Niet met je eens, een goede remschijf van een auto of motor zie je met de micrometer amper een slag weer.



Je denkt het vaker beter te weten maar toch werkt het zo.
 
Aprilia RX 50 2003 4-2-2017 12:44 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]



Je denkt het vaker beter te weten maar toch werkt het zo.


Dus schijven die ze afdraaien om recht te maken (de wat duurdere schijven in motor/auto wereld kan dit uit) werken volgens jou per definitie niet
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
PRO TUNING 5-2-2017 10:45 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Dus schijven die ze afdraaien om recht te maken (de wat duurdere schijven in motor/auto wereld kan dit uit) werken volgens jou per definitie niet



Het gaat maar om een minimale slingering anders blijven de remblokken constant aanlopen.

Dit heb ik voor 50 jaar geleden al geleerd bij mijn opleiding VAM 1e monteur motorvoertuigen.
 
Aprilia RX 50 2003 5-2-2017 12:14 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]



Het gaat maar om een minimale slingering anders blijven de remblokken constant aanlopen.

Dit heb ik voor 50 jaar geleden al geleerd bij mijn opleiding VAM 1e monteur motorvoertuigen.


Oke, hoe verklaar je het goed werken van afgedraaide schijven dan?
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
PRO TUNING 5-2-2017 19:48 Print reply

Posts: 4000
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Oke, hoe verklaar je het goed werken van afgedraaide schijven dan?



Meet eens een naaf ? - speling lagers ?
 
Aprilia RX 50 2003 5-2-2017 19:58 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]



Meet eens een naaf ? - speling lagers ?


Er zal dan inderdaad altijd wel wat in zitten, maar dat ga je sowieso niet merken op het remmen. Als ik tijdens het remmen bonken, schudden of wat ook voel gaat het gewoon uit elkaar.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod 6-2-2017 8:57 Print reply

Posts: 17929
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: PRO TUNING
[...]



Het gaat maar om een minimale slingering anders blijven de remblokken constant aanlopen.

Dit heb ik voor 50 jaar geleden al geleerd bij mijn opleiding VAM 1e monteur motorvoertuigen.



Geeft toch maar weer goed aan dat er in 50 jaar veel veranderd is

Leg me eens uit hoe die blokken teruggaan bij een zwevende remklauw dan?
 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 6-2-2017 12:09 Print reply

Posts: 8613
https://answers.yaho...0140320093119AAaCUBX
https://community.ca...brake-pedal/81350/16

Meest voorkomende antwoord is dus dat de vierkantige sectie van de de dichtingen er voor zorgt dat de blokjes teruggaan.
Kleine afwijkingingen in centrering en luchtverplaatsing helpt ook.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
Alec_B 7-2-2017 17:32 Print reply

Posts: 110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
https://answers.yaho...0140320093119AAaCUBX
https://community.ca...brake-pedal/81350/16

Meest voorkomende antwoord is dus dat de vierkantige sectie van de de dichtingen er voor zorgt dat de blokjes teruggaan.
Kleine afwijkingingen in centrering en luchtverplaatsing helpt ook.



Sorry, heb deze links nu een paar keer doorgelopen, en ik weet nog altijd niet welke dichtingen en welke sectie je bedoeld.

Hopelijk wilt u dit even goed uitleggen, want het probleem blijft.
 
If it smokes it's a two stroke
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 7-2-2017 23:12 Print reply

Posts: 8613


Het gaat dus om dat zwarte vierkantje...wat dus de doorsnede van het seal is...


 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
vol_gas 8-2-2017 14:49 Print reply
Posts: 173
Interessant,
Dat met de seal wist ik niet. Wel van zwevende remschijf (of "floating disc" is een remschijf die bestaat uit 2 delen, waarbij het gedeelte dat in contact komt met de remblokken enige zijdelingse speling heeft ten opzichte van het deel dat star aan de wielnaaf is gemonteerd.

Dit zorgt ervoor dat zijdelingse krachten op de wielnaaf niet kunnen doorwerken naar de remblokken. Bij starre remschijven kunnen deze zijdelingse bewegingen ervoor zorgen dat de remblokken verder teruggedrukt worden dan nodig is om de rem vrij te laten lopen, zodat de rem niet meer direct aangrijpt. Enige speling in de ophanging van de remklauw en speling in de wiellagers ondervangt dit probleem.

Daarnaast vangt de zwevende ophanging van de remschijven ook het krimpen en uitzetten door de grote temperatuurwisselingen op.
(bron: wiki)
 
vol_gas 8-2-2017 14:51 Print reply
Posts: 173
@ alec: Laat je voorwiel vrij boven de grond draaien en druk een keer je rem in, en draai vervolgens verder, dat merk je wel of remschijf krom is of iets anders speelt. Gaan zuigers wel goed terug de remklauw in?

 
Alec_B 10-2-2017 15:44 Print reply

Posts: 110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: vol_gas
@ alec: Laat je voorwiel vrij boven de grond draaien en druk een keer je rem in, en draai vervolgens verder, dat merk je wel of remschijf krom is of iets anders speelt. Gaan zuigers wel goed terug de remklauw in?



Zal dat van het weekend is doen, en het is nu precies iets minder.
Heb er nog niets aan gedaan.
 
If it smokes it's a two stroke

Dit topic is 4350 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved