Aprilia RX 50 2003 |
29-1-2017 20:48 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: icewim
Zoals ik "uitgevonden" heb, zijn ze 16 mm. Alle carbs die je ziet op internet, beginnen echter bij 18 mm. Dat kan aangevend dat 16 ook echt te klein is en aftermarket alleen de "betere" verkocht worden, of ze zijn stock toch 18 mm........
Maar je hebt gelijk; misschien zijn ze ook wel 14 of 12 mm.........
Crap, al ik toch dat ding er eens af moeten halen :(
Je kunt het beste even kijken wat er op staat inderdaad.
Groter is lang niet altijd beter.
Niet helemaal vergelijkbaar, maar met die Skyteam PBR dingetjes (heb destijds in de verhuur van die dingen gewerkt) zaten ze rond de 12mm. Dat waren ook 4 takt 50 cc brommertjes.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
icewim |
29-1-2017 20:56 |
Posts: 93 |
Juist! Het zou me ook niets verbazen hoor; je merkt gewoon dat het ding te kort krijgt.
Meten is weten dus; morgen eens even zien en dan een bestelling bedenken.
Thanks wederom!
|
|
|
|
icewim |
30-1-2017 14:13 |
Posts: 93 |
Nou, maar goed dat ik eerst even keek!
Er zit dus al een Keihin carburateur op (of het een echte is weet ik dus niet, maar wel met de zwarte deksel en er staat Keihin op.......) en die is 18,5 mm.
Ik redde het niet om hem er helemaal af te halen (pijn) maar zag wel de co stelschroef erg ver uit steken.
Warm laten draaien, schroef ingedraaid; toerental na 4 halve slagen (!) omhoog. Door gedraaid totdat hij net weer omlaag ging en toen weer op gevoel iets uitgedraaid. Dat was ongeveer een halve slag.
Nog te hoog en dus met de aanslagschroef een mooi toerental gezocht.
Mwah, hij loopt nu mooi maar koude start zal het leren. Ook verwacht ik niet te veel van zo'n apparaat met deze temperaturen hoor
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
30-1-2017 21:10 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: icewim
Nou, maar goed dat ik eerst even keek!
Er zit dus al een Keihin carburateur op (of het een echte is weet ik dus niet, maar wel met de zwarte deksel en er staat Keihin op.......) en die is 18,5 mm.
Ik redde het niet om hem er helemaal af te halen (pijn) maar zag wel de co stelschroef erg ver uit steken.
Warm laten draaien, schroef ingedraaid; toerental na 4 halve slagen (!) omhoog. Door gedraaid totdat hij net weer omlaag ging en toen weer op gevoel iets uitgedraaid. Dat was ongeveer een halve slag.
Nog te hoog en dus met de aanslagschroef een mooi toerental gezocht.
Mwah, hij loopt nu mooi maar koude start zal het leren. Ook verwacht ik niet te veel van zo'n apparaat met deze temperaturen hoor
Het zal geen echte zijn tenzij een vorige eigenaar die gemonteerd heeft.
Mooi dat er wat te halen is geweest!
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
icewim |
30-1-2017 22:26 |
Posts: 93 |
Owja; ik ga er vanuit dat dit ding achteraf gemonteerd is. Dan niet door de eigenaar zelf, want dat was een ouder gezin en atechnisch (schatte ik ze ook in) en lieten bonnen zien van de onderhoudsbeurt bij "de dealer".
Teurtje was er dan ook op zijn fietsenmakers ingezet, zoals de losse bougie; scheef en niet ver genoeg in het rubber inlaatspruitstukje en de gaskabel helemaal scheef in de houder geklemd..... Er zit een bordje achterop van welke fietsenmaker hij is; zal ik nooit komen
Ik ben tevreden met hoe hij nu loopt en het enige wat ik nu nog kan merken is na de koude- of nagenoeg koude (2 uur in dit weer buiten) start, slaat hij wel aan, maar het toerental is te laag en hij slaat af.
Dat deed hij ook toen het toerental nog veel te hoog was. Even 5 seconden het toerental verhogen en hij blijft wél op een "choketoerental" draaien.
Maar goed; dat zijn kleine dingetjes en zoals ik al zei; erg veel verwacht ik niet van de regeling.
Het is te doen; gaat hij van de choke af, blijft hij wel goed lopen.
Met mooier weer nog even finetunen en nieuw
Lol; de beste man die hem verkocht gaf nog het adres van de fietsenmaker mee: "als er wat is kan je hem bellen want hij kent de brommer en komt hem nog halen ook".........
Dat halen kost meer dan een carburateur bij Ali vrees ik
|
|
|
|
icewim |
12-3-2017 19:47 |
Posts: 93 |
Toch nog maar weer eens een vraagje
Ik wil nu toch wat onderdelen bestellen; een vario riem bijvoorbeeld en nog wat dingetjes.
Het probleem is nu; ik wil rustig hier in NL iets bestellen, dat lijkt mij beter, ook gezien eventueel ruilen en dergelijke. Echter; ik kan niets vinden!
Bijvoorbeeld de riem; die koop je bij Ali voor een euro of 6. Hier in NL vind je hem voor 20 euro.
Dat is niet erg, maar dan wil ik ook een merk als Gates oid hebben. Daar wordt best wel geheimzinnig over gedaan; "originele kwaliteit" wordt wel aangeprezen; dat moet ik nou juist niet!
Of er staat geen merk bij.......als het een gates zou zijn; staat dat er heus wel bij.
In Nederland kopen vind ik prima, ook economisch gezien, maar het 4-voudige betalen voor troep wat zo'n zaak ook uit China haalt; daar werk ik dan niet aan mee.
Weet iemand misschien een goede zaak waar ik serieuze onderdelen van een beetje merk kan bestellen?
Alvast bedankt!
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
12-3-2017 22:05 |
Posts: 6717 |
Josdijkman levert tegenwoordig veel AGM scooters (ook GY6 blok). Die heeft er ook onderdelen voor. Het voordeel tov een Ali is dat je het direct hebt en een goede service. Hij zal echter sowieso duurder zijn.
Gates riemen of andere A merken ga je er niet voor vinden. Tenzij iets per ongeluk past. Dan moet je dus al zoeken op de maat.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
mini89 |
13-3-2017 6:33 |
Posts: 495 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: icewim
Toch nog maar weer eens een vraagje
Ik wil nu toch wat onderdelen bestellen; een vario riem bijvoorbeeld en nog wat dingetjes.
Het probleem is nu; ik wil rustig hier in NL iets bestellen, dat lijkt mij beter, ook gezien eventueel ruilen en dergelijke. Echter; ik kan niets vinden!
Bijvoorbeeld de riem; die koop je bij Ali voor een euro of 6. Hier in NL vind je hem voor 20 euro.
Dat is niet erg, maar dan wil ik ook een merk als Gates oid hebben. Daar wordt best wel geheimzinnig over gedaan; "originele kwaliteit" wordt wel aangeprezen; dat moet ik nou juist niet!
Of er staat geen merk bij.......als het een gates zou zijn; staat dat er heus wel bij.
In Nederland kopen vind ik prima, ook economisch gezien, maar het 4-voudige betalen voor troep wat zo'n zaak ook uit China haalt; daar werk ik dan niet aan mee.
Weet iemand misschien een goede zaak waar ik serieuze onderdelen van een beetje merk kan bestellen?
Alvast bedankt!
een gates snaar is met een paar honderd km weg
enigste wat heel blijft zijn bando snaren
mvg martin
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
13-3-2017 11:15 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mini89
[...]
een gates snaar is met een paar honderd km weg
enigste wat heel blijft zijn bando snaren
mvg martin
Dus daarom mogen de Gates snaren er op een auto 120.000 km op zitten
Net welke je bestelt. Gates levert echt wel top spul. Misschien licht het een beetje aan wie/hoe je het monteert. En misschien ook al dan wel niet onder licentie gemaakte rommel.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
mini89 |
13-3-2017 11:21 |
Posts: 495 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]
Dus daarom mogen de Gates snaren er op een auto 120.000 km op zitten
Net welke je bestelt. Gates levert echt wel top spul. Misschien licht het een beetje aan wie/hoe je het monteert. En misschien ook al dan wel niet onder licentie gemaakte rommel.
de belasting in het vario systeem is anders dan iets mee laten draaien
|
|
|
|
Viertakt |
13-3-2017 12:46 |
Posts: 3586 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mini89
[...]
de belasting in het vario systeem is anders dan iets mee laten draaien
Ja, want nokkenassen, waterpompen en oliepompen lopen allemaal zonder weerstand. Tevens maakt het ook niets uit dat een distributieriem of multiriem door meerdere bochten lopen, zonder dat ze (in geval van een distributieriem) ook maar een graad mogen verlopen.
Wist je dat appels en peren beide fruit zijn en aan een boom groeien?
|
|
Viertakt uber alles. |
|
mini89 |
14-3-2017 7:06 |
Posts: 495 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
[...]
Ja, want nokkenassen, waterpompen en oliepompen lopen allemaal zonder weerstand. Tevens maakt het ook niets uit dat een distributieriem of multiriem door meerdere bochten lopen, zonder dat ze (in geval van een distributieriem) ook maar een graad mogen verlopen.
Wist je dat appels en peren beide fruit zijn en aan een boom groeien?[/quote
de trekbelasting is ook het probleem niet
de belasting van de zijkanten zoals in een vario wel
|
|
|
|
Thijsse - Forum, Projecten & Gallery Mod |
14-3-2017 9:08 |
Posts: 17929 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mini89
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
[...]
Ja, want nokkenassen, waterpompen en oliepompen lopen allemaal zonder weerstand. Tevens maakt het ook niets uit dat een distributieriem of multiriem door meerdere bochten lopen, zonder dat ze (in geval van een distributieriem) ook maar een graad mogen verlopen.
Wist je dat appels en peren beide fruit zijn en aan een boom groeien?
de trekbelasting is ook het probleem niet
de belasting van de zijkanten zoals in een vario wel
en hoe werkt dat bij een vsnaar van dynamo en waterpomp dan?
|
|
|
|
mini89 |
14-3-2017 11:50 |
Posts: 495 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Thijsse
[...]
de trekbelasting is ook het probleem niet
de belasting van de zijkanten zoals in een vario wel
en hoe werkt dat bij een vsnaar van dynamo en waterpomp dan?
die matenblijven gelijk in een vario niet
|
|
|
|
Viertakt |
14-3-2017 11:57 |
Posts: 3586 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: mini89
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
[...]
Ja, want nokkenassen, waterpompen en oliepompen lopen allemaal zonder weerstand. Tevens maakt het ook niets uit dat een distributieriem of multiriem door meerdere bochten lopen, zonder dat ze (in geval van een distributieriem) ook maar een graad mogen verlopen.
Wist je dat appels en peren beide fruit zijn en aan een boom groeien?
de trekbelasting is ook het probleem niet
de belasting van de zijkanten zoals in een vario wel
Vandaar mijn vergelijking met appels en peren. Je kunt met een appel appelsap maken, en met een peer niet.
Een varioriem(die zijn frictie moet hebben van de flanken) is ook een heel ander ding dan een tandriem(de naam zegt het al)
Dus de vergelijking tussen een gates distributieriem en een varioriem is poep. Slaat wal nog kant.
En tevens geloof ik dat als je met enkele honderden kilometers een riem verslijt, dat je de troep niet voor elkaar hebt. Tuurlijk zit er verschil in kwaliteit dat geloof ik zomaar, maar je maakt me niet wijs dat de een 200km mee gaat, en de volgende 20k km mee gaat.
|
|
Viertakt uber alles. |
|