Brommerforum.nl wordt gehost door: |
|
|
|
Technical Forum - Topic #69325 - Chinese "rommel" bewust gekocht; to...
|
Pagina 1 van 3
|
Dit topic is 12206 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
icewim |
17-1-2017 21:09 |
Posts: 93 |
Beste mensen,
Zojuist heb ik een "Znen Lucatti Grande Retro" snorscooter gekocht.
Waarom dan? Nou; ik wilde een simpel, niet al te duur dingetje voor hier in het dorp. Voor 350 a 400 euro was dat een afgetrapte tomos of dit
1600 Km gelopen, startte goed, koud ook geen geluidjes, alle electronica werkt, rijdt prima/geen gerammel of afgetrapt gevoel; tja, hoeveel deuk kan je je vallen?
Ding ziet er als nieuw uit en dat vind het vrouwtje dan weer belangrijk
Afijn; ik ben 45: brommers zijn tweetakt, 50 cc terwijl snorbrommers 25 cc zijn, meestal moet je schakelen, koelen doen we met lucht, aandrijving is door middel van een ketting en scooters zijn alleen voor een motorrijbewijs........
Ehh, het is anders tegenwoordig en ik moet er een beetje in komen weer hoor.
Neem mij niet kwalijk.
Ik kan hem over een paar dagen halen en begrijp:
- het is een viertakt
- het is een 50 cc met module voor 40 km/h terwijl de 25 km/h erbij zit en er zo weer in kan
- water gekoeld misschien?
En dus mijn vragen:
- viertakt is gewoon normale benzine erin? Loodvrij? Ron 95?
- zijn er dan ook modules die hem nog harder laten gaan?
- olie in het carter? Olie peilen dus?
- op koelvloeistof en peil letten; zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?
- zijn er nog sites die onderdelen voor zulks verkopen?
- moet ik met mijn antieke insteek nog iets anders weten? Ergens op letten?
Zo, dat waren mijn vragen wel zo'n beetje. Ik hoop maar dat er een boekje bij zit
Alvast hartelijk bedankt voor je tijd!
Edit; toch nog wat vragen erbij bedacht.....
- heeft zo'n ding nog een carburateur en/of contactpunten?
- hij loopt een beetje snel stationair; valt dat tegenwoordig nog af te stellen?
Dit bericht is gewijzigd door icewim op 17-1-2017 om 21:21 uur.
Dit bericht is gewijzigd door icewim op 17-1-2017 om 22:12 uur.
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
17-1-2017 22:14 |
Posts: 6717 |
- De 4 takt scootertjes moet gewoon euro 95 in zoals overal te koop.
- Je hebt de 25 en 45 km/h modules, anders niet. Per merk verschilt of ze begrensd zijn op de vario enz. Maar de meeste GY6 scootertjes zul je echt moeten opvoeren als je wat wilt. GY6 zijn de motorblokjes die onder de meeste chinese scooterjes zitten. Worden in verschillende fabrieken gemaakt.
- Olie in het carter inderdaad, peilen dus.
- Doorgaans zijn ze lucht gekoeld, een vloeistof gekoelde zal je weinig meer werk aan hebben.
- Sites zijn er voldoende. Tegen die tijd makkelijk te vinden/vragen.
- Het is een 4 takt dus je zult kleppen moeten stellen.
- Ze hebben een carburateur, maar geen contactpunten meer. Deze zijn vervangen voor een CDI ontsteking. Hierin zit ook het verschil (die module) tussen de 25 en 45 km/h.
De afgelopen jaren is er weinig veranderd in de bromfiets techniek. Eigenlijk is het meeste chinese 4 takt spul imitatie aan wat Honda in jouw tijd maakte.
Ik hoop dat je zo aardig geholpen bent
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
icewim |
17-1-2017 22:36 |
Posts: 93 |
Beste,
Ja, je hebt me zo inderdaad behoorlijk op weg geholpen; dankjewel!
In het geval van carburateur kan ik dus mooi zelf het toerental verlagen.
Ik ga nog eens goed kijken naar sites; nu ik weet dat het blokje een GY6 is, kan ik ook wat gerichter zoeken.
Bedankt nogmaals!
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
18-1-2017 18:38 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: icewim
Beste,
Ja, je hebt me zo inderdaad behoorlijk op weg geholpen; dankjewel!
In het geval van carburateur kan ik dus mooi zelf het toerental verlagen.
Ik ga nog eens goed kijken naar sites; nu ik weet dat het blokje een GY6 is, kan ik ook wat gerichter zoeken.
Bedankt nogmaals!
Voor de zekerheid kun je even een foto plaatsen, maar meer dan 90% van de chinese scooters is GY6.
Edit: Hoe wil je met de carb het toerental verlagen? Ik raad aan (zeker bij chinees materiaal) om van de carb af te blijven zolang deze het doet.
Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 18-1-2017 om 18:39 uur.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
icewim |
18-1-2017 21:26 |
Posts: 93 |
Pffff, zojuist dat ding opgehaald; KOUHOUD!!
Dat was ik even vergeten van vroegah
Afijn, ik lees "carburateur" en denk dan direct: "minimaal een stationair stelschroef en een co schroef"......... Dus meende met de eerste wel wat te kunnen doen.
Ik moet je eerlijk zeggen; als technicus ben ik altijd zeer geïnteresseerd in andere technieken, maar voor die interesse was het nu even te koud. Hij staat in de tuin en dat is het voor nu.
Morgen in het licht zal ik er even een foto van maken.
Ik heb er verder nog helemaal niet onder gekeken..........
Maar je hebt een sterk punt, een heel sterk punt zelfs waar ik mij goed in kan vinden en waar ik mij aan ga houden; als hij het doet: niet aankomen!
Kan me precies voorstellen dat je bij dit soort techniek, alleen maar de boel kapot kan repareren
Daarnaast; het zal niet eens werken lijkt mij want als hij warm is, slaat hij na het starten direct weer af. Even gas bij voor drie seconden en hij blijft wel lopen.
Na 10 seconden stationair draaien (warm, voor stoplicht bijv.) kan je niet ineens gas geven want dan smoort hij; zonder afslaan doet hij het bij de tweede keer gas geven weer wel prima.
Daar blijkt naar mijn idee uit dat de hele mengselregeling niet zo precies is.
Stel je het ene bij, krijg je het andere weer. Beetje mee proberen te leven dus, beetje met de gashendel spelen hier en daar.
Wat mij wel opviel is dat -ook warm- bij vermogen vragen, de motor een beetje rauw klonk. Als ik rustig optrek niet. Mag ik aannemen dat dit er ook een beetje bij hoort?
Dat hij altijd rustig behandelt is, geloof ik namelijk wel. Plus; hij heeft 1600 km gelopen en ik heb dus niet het idee dat het motortje nu al aan zijn einde is..........die indruk geeft hij iig niet.
Dit bericht is gewijzigd door icewim op 18-1-2017 om 21:28 uur.
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
18-1-2017 21:46 |
Posts: 6717 |
Iets dat je wel moet onthouden bij die chinesen is dat het vooral op prijs gebouwd is. Waar ze een dollar goedkoper konden hebben ze dat gedaan. Dit zie je dus ook terug in de carb, die zul je waarschijnlijk ook nooit perfect krijgen.
Kwa materiaal valt het vaak nog wel mee met de kwaliteit, maar het zit vooral in de marges kwa spelingen. Alles zit net wat ruimer en is wat minder precies gebouwd. Daardoor loopt het wat rauw en niet heel precies.
Met de stationair kun je natuurlijk wel spelen, ik raad wel af aan de luchtschroef of sproeier te zitten.
Wat ook een aanrader is is een waterdichte bougie dop. De constructie bij veel van die scooters is zo dat er heel makkelijk water bij de bougie komt wat veel maffe storingen geeft. Die kun je beter voor zijn.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
icewim |
18-1-2017 22:06 |
Posts: 93 |
Klinkt logisch ja. Ik kan dan ook wel gaan stellen, maar dan is het einde zoek. Gezien het afslaan na warme start en het snelle toerental, zal dit wel "de gulden middenweg" zijn die iemand ooit eens ingesteld heeft. Zolang het gaat, gaat het.
Goede tip voor de bougiedop; dat zal ik eerst eens even aanpakken ja, thanks!
Ik kon het niet laten en heb net wel even mijn kop eronder gehangen. Ziet er best okee uit; beetje vuil natuurlijk, maar geen rare (beun)dingen.
Een kleine olielekkage die ik voor nu nog niet kan plaatsen aan de linkerzijde; vettigheid aan de slangklem van de flexibele slang op het luchtfilterhuis, maar ook -en dat vind ik raar- op de framebuis helemaal naar boven toe.
Van het luchtfilterhuis naar boven kan niet; er zitten immers daar geen draaiende delen die het rond kunnen slingeren. Dan van de schokdemper, maar die was dan weer droog.
Nouja, was maar een heel klein beetje en ik maak mij er niet druk over. Oliepeil in de gaten houden en kijken of het niet harder gaat lekken.
|
|
|
|
icewim |
24-1-2017 0:11 |
Posts: 93 |
Excuses voor het late reageren! Ik ben ziek geweest en heb zelfs niet eens een foto kunnen maken bij daglicht!
Ik denk wel dat je gelijk hebt; het is een gy6 motortje.
Mijn vrouw heeft hem een paar keer gebruikt en ik ben wel zover dat ik meen dat het carburateurtje niet veel voorstelt; "wat nou mengverhouding? Giet er maar wat in en we zien wel waar het schip strand!"
Dan weer te lagen toeren, dan weer te hoge toeren. Warm/koud maakt niet uit en koud aanslaan is een crime. De ene keer snel verzuipen, de andere keer juist moeten "pompen".........
Eigenlijk zat ik te denken om het hele gebeuren maar over te slaan en gewoon een betere kwaliteit carburateur erop te zetten.
Maar daar ben ik een beetje uit; Keihin? Is dat een redelijk merk voor zulks?
Het "beste" wat ik kon vinden in ieder geval; Weber of Solex kwam ik voor dit niet tegen
Ik zag wel zaken als dit: https://nl.aliexpres...3b-87cd-8788b93e69ee
Oeps, sorry voor de lange link.........
En er staat er nog eentje van Keihin voor drie tientjes. Kan ik me geen deuk aan vallen leek me en slechter worden kan het haast niet.
Of heb jij nog suggesties?
|
|
|
|
De Schout |
24-1-2017 19:16 |
Posts: 5327 |
Een echte keihin is een zeer goede carb.
Alleen die koop je niet nieuw voor €30. Die zit eerder tegen de €200.
Ben er vrij zeker van dat het geen wat nieuw aangeboden word voor zo'n lage prijs ook chinese imitatie is. Dus of je er dan op vooruit gaat is nog maar de vraag.
|
|
tune tweak fiddle bang bummer |
|
icewim |
24-1-2017 19:31 |
Posts: 93 |
Bedankt voor je reactie.
Nu ga ik over op de naïeve modus, maar er staat wél "Keihin" op.......... Dat, terwijl de rest van de spullen die ze namaken (zoals mijn scooter) voorzien is van een andere naam.
Ik weet het; dat zegt natuurlijk niets, maar dat is wat mij opviel. Zelfde naam dragen is niet iets wat ik er in eerste instantie mee rijmde.
Je hebt natuurlijk wel gelijk; al zou het wél een echte Keihin zijn, dan kan het niet de beste zijn voor 30 euro
|
|
|
|
icewim |
24-1-2017 21:00 |
Posts: 93 |
Toch moet ik zeggen, als autotechnicus die de ontwikkelingen in brommers de afgelopen 25 jaar niet echt heeft gevolgd, vind ik dit wel erg interessant en nu ik zelf zo'n ding heb, ben ik mij aan alle kanten erin aan het verdiepen.
Echter roept dit ook vragen op. Je leert wat, en hebt een vraag; prima toch?
Dus ik meende ze hier te stellen; misschien heeft iemand tijd hiervoor.
Bijvoorbeeld het vario gebeuren; prachtig systeem natuurlijk, maar elke tut die erover gaat en elke set die je ervoor kan kopen, gaan over de voorste poulie. Ik heb nog niets gevonden over de achterste, maar die beweegt ook.
Gaat dat niet stuk/is dat niet aan slijtage onderhevig?
De carburateur; onderaan zit bij sommigen (niet bij de mijne) een slangetje aan het vlotterbakje, maar dan ook nog een schroefje naast waar de slang het deksel uitkomt. De slang zelf heeft ook een schroefje aan het uiteinde. Beiden om de vlotterkamer af te tappen? Dubbelop?
Nog iets wat ik merkte bij mijn eigen tweewieler; het deksel over de vario heen; daar zit een vrij groot rond gat aan de voorzijde. Er zit niets in. Hoort daar niet een soort filtertje voor? Hoort dat zo open te zijn?
Zo, dat waren ze even voor nu
Dit bericht is gewijzigd door icewim op 24-1-2017 om 21:00 uur.
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
24-1-2017 22:05 |
Posts: 6717 |
Ik verwacht niet dat dit een echte Keihin is. Vaak staat er ergens model Keihin of model dell'orto/Mikuni etc etc. Dit betekent dat ze grofweg hetzelfde model hebben nagemaakt. Echter is de afwerking anders.
Vragen mag natuurlijk altijd, daar bestaat het forum eenmaal voor.
De voorste poulie is de vario, hierin zitten de rollen die de overbrenging veranderen.
De achterste poulie is de koppeling. Hierin zitten kleine veertjes en een grote. De kleine grijpen aan bij het wegrijden (vergelijk het met een Puch/Citta etc etc) de grote drukt de poulies conisch op elkaar waardoor de riem bij wegrijden hoog ligt (''groot tandwiel'') als de vario dan ''uitzet'' doordat de rollen naar buiten worden gedrukt op hogere toerentallen wordt de snaar strak getrokken en wordt die grote veer ingedrukt.
Deze hoort open te zijn volgens het chinese ontwerp. Als koeling voor de vario. Hier kun je een filtertje voor maken om te voorkomen dat er prut en smeer op de riem komt. Dit hebben de chinesen niet gedaan omdat dat waarschijnlijk weer 5 cent koste ofzo.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
icewim |
24-1-2017 22:35 |
Posts: 93 |
Bedankt voor je antwoorden, helemaal duidelijk zo!
Ik zal toch maar een stukje panty en een tie-wrap gebruiken denk ik maar
Ook zal ik dan toch maar deze carburateur eens te grazen nemen; er is iets raars en ik wil nu weten wat. Mocht het stuk gaan, kan ik alsnog een nieuwe kopen.
En die 5 cent......tja, helaas werkt het zo wel. Ik heb altijd geleerd; "want op een miljoen voertuigen, is dat toch een hoop geld!"
|
|
|
|
icewim |
29-1-2017 19:53 |
Posts: 93 |
Nou, toch nog een keer zeuren hoor
Ik ben toch even aan het kijken voor een carburateur, zuiver vanwege het starten en hoge toerental stationair.
Dat wordt ws toch een aliexpress dingetje; ik wil er gewoon geen honderden euro's aan uitgeven.
Nu heb ik wel hier en daar begrepen dat je dan de versie met de zwarte kap ipv de metalen kap moet hebben; is dat bekend/weet iemand dit?
Dan het volgende probleem; hij krijgt dus serieus te weinig binnen. Ik heb begrepen dat de standaard carburateur 16 mm is. Om dat zeker te weten, moet ik deze eraf halen natuurlijk......
Maar gezien mijn gezondheid ben ik al blij als ik straks de nieuwe gemonteerd krijg en zie dit dus echt niet zitten.
Wat je het meest tegenkomt is 18 mm. Prima, maar stel dat er al wel een 18 mm op zit.
Ik zou dus liever gaan voor een 19 of 20 mm. Theoretisch geen probleem natuurlijk, maar kan iemand mij zeggen bij welke grootte van carburateur deze dingen (standaard, 50cc) er last van gaan krijgen? Misschien heeft iemand hier ervaring mee, wel eens mee geëxperimenteerd oid?
20 mm staat vaak ook aangegeven voor een grotere cilinderinhoud dan 50cc, maar soms staat er ook weer dat het ook kan op een standaard.........vandaar.
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
29-1-2017 20:00 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: icewim
Nou, toch nog een keer zeuren hoor
Ik ben toch even aan het kijken voor een carburateur, zuiver vanwege het starten en hoge toerental stationair.
Dat wordt ws toch een aliexpress dingetje; ik wil er gewoon geen honderden euro's aan uitgeven.
Nu heb ik wel hier en daar begrepen dat je dan de versie met de zwarte kap ipv de metalen kap moet hebben; is dat bekend/weet iemand dit?
Dan het volgende probleem; hij krijgt dus serieus te weinig binnen. Ik heb begrepen dat de standaard carburateur 16 mm is. Om dat zeker te weten, moet ik deze eraf halen natuurlijk......
Maar gezien mijn gezondheid ben ik al blij als ik straks de nieuwe gemonteerd krijg en zie dit dus echt niet zitten.
Wat je het meest tegenkomt is 18 mm. Prima, maar stel dat er al wel een 18 mm op zit.
Ik zou dus liever gaan voor een 19 of 20 mm. Theoretisch geen probleem natuurlijk, maar kan iemand mij zeggen bij welke grootte van carburateur deze dingen (standaard, 50cc) er last van gaan krijgen? Misschien heeft iemand hier ervaring mee, wel eens mee geëxperimenteerd oid?
20 mm staat vaak ook aangegeven voor een grotere cilinderinhoud dan 50cc, maar soms staat er ook weer dat het ook kan op een standaard.........vandaar.
Pho zo specifiek ken ik die GY6 brommertjes niet, maar de carbs zijn sowieso veel kleiner dan 20mm
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
icewim |
29-1-2017 20:15 |
Posts: 93 |
Zoals ik "uitgevonden" heb, zijn ze 16 mm. Alle carbs die je ziet op internet, beginnen echter bij 18 mm. Dat kan aangevend dat 16 ook echt te klein is en aftermarket alleen de "betere" verkocht worden, of ze zijn stock toch 18 mm........
Maar je hebt gelijk; misschien zijn ze ook wel 14 of 12 mm.........
Crap, al ik toch dat ding er eens af moeten halen :(
|
|
|
|
Dit topic is 12206 keer bekeken. |
Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp. |
|
Pagina 1 van 3
|
|