Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Overstappen op mengsmering

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 1041 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69319 - Overstappen op mengsmering
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
Dit topic is 6876 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

Aprilia RX 50 2003 3-1-2017 21:08 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Alec_B
@ Aprilia RX50 2003
Aah oke wist ik niet, mijn fout

En Leon, ik zou moest ik zelf een andere carbu kopen toch eerder gaan voor een iets duurdere, want heb ook al eens met een rommel carbu gewerkt maar dan wel op een 4 takt.

Maar zoals Aprilia zegt, is het afstellen met deze "goedkope" carbus niet echt fijn.


We zijn hier om te leren
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Leon16 3-1-2017 21:41 Print reply
Posts: 58
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Het verschil is de afwerking. Die van €40 blijf je aan het afstellen en lopen nooit echt super. Die van €100 zijn een stuk beter afgewerkt en vele constanter.

Ligt er aan wat je wilt. Wil je een laagtoerige 80 dan zit je met 19mm al zat. Wil je een flink snelle 80cc zit je eerder aan 24mm te denken.

Bij AM6 blokken zou ik toch bij Dell'orto blijven.


Oh oke, zoiets verwachte ik al Ik zat meer te denken aan een 70cc, wel lekker snel. Zou een 19 mm carb dan goed zijn?

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Alec_B
@ Aprilia RX50 2003
Aah oke wist ik niet, mijn fout

En Leon, ik zou moest ik zelf een andere carbu kopen toch eerder gaan voor een iets duurdere, want heb ook al eens met een rommel carbu gewerkt maar dan wel op een 4 takt.

Maar zoals Aprilia zegt, is het afstellen met deze "goedkope" carbus niet echt fijn.


Lijkt me een goed plan, ik gedraag me teveel als een ware nederlander, als het goedkoper kan, is het altijd beter


En ik zal morgen wat foto's plaatsen, alleen hij is nu wel redelijk uit elkaar..
 
Aprilia RX 50 2003 3-1-2017 22:00 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leon16
[...]


Oh oke, zoiets verwachte ik al Ik zat meer te denken aan een 70cc, wel lekker snel. Zou een 19 mm carb dan goed zijn?

[...]


Lijkt me een goed plan, ik gedraag me teveel als een ware nederlander, als het goedkoper kan, is het altijd beter


En ik zal morgen wat foto's plaatsen, alleen hij is nu wel redelijk uit elkaar..


De 70 en 80 cc's zijn dezelfde cilinders, enkel een andere benaming. Ze zijn ca 73cc.

19mm kan wel voldoende zijn bij de laag en evt middeltoerige. Hoewel ik bij die 2e al voor 21mm zou gaan.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Leon16 3-1-2017 23:16 Print reply
Posts: 58
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


De 70 en 80 cc's zijn dezelfde cilinders, enkel een andere benaming. Ze zijn ca 73cc.

19mm kan wel voldoende zijn bij de laag en evt middeltoerige. Hoewel ik bij die 2e al voor 21mm zou gaan.


Heb jij ervaring met cilinders vervangen? Ik wou namelijk weten of het nou heel moeilijk is, in principe snap ik het maar moet je ook een instelbare ratel hebben die bijv. 15 nm doet ofzo?
 
Alec_B 4-1-2017 0:10 Print reply

Posts: 110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leon16
[...]


Heb jij ervaring met cilinders vervangen? Ik wou namelijk weten of het nou heel moeilijk is, in principe snap ik het maar moet je ook een instelbare ratel hebben die bijv. 15 nm doet ofzo?


Laten we zeggen hij is je "go to" als je het over AM6 hebt
En cilinder vervangen is niet heel moeilijk, denk dat het moeilijker is bij een 4 takt dan bij een 2 takt.
Maar oké, ik zal je zeggen hoe het volgens mij moet, en als dit fout is dan zal ik wel gecorrigeerd worden door mede-forumleden.

De dingen dat ik weet is dat je:
1. Je koelvloeistof moet laten leeglopen(onderste bout bij je
waterpomp).
2. En dan je 4 bouten van de cilinder kruiselings losdraaien.
3. Cilinder eraf.
4. doekje in het gat leggen zodat er niets in je carter valt
(ga je niet leuk vinden)
5. Clipje van je zuiger pen eruit halen en dan zuiger-pen er uit halen.
6. Zuiger af de drijfstang halen.
7.Pakkingen verwijderen.
8. nieuwe zuiger plaatsen met nieuwe zuiger-pen + clipje
(Vergeet niet dat je zuiger in de juiste richting moet staan)
9. Zuigerveren monteren
10. Nieuwe voetpakking leggen.
11. Cilinder monteren dan je cilinderkop erop en de bouten
kruiselings aandraaien.

Hier is nog een filmpje van een Derbi cilinder, maar het principe is bijna het zelfde.
https://youtu.be/c9QU61tecyI

Dit bericht is gewijzigd door Alec_B op 4-1-2017 om 0:29 uur.
 
If it smokes it's a two stroke
Leon16 4-1-2017 0:36 Print reply
Posts: 58
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Alec_B
[...]


Laten we zeggen hij is je "go to" als je het over AM6 hebt
En cilinder vervangen is niet heel moeilijk, denk dat het moeilijker is bij een 4 takt dan bij een 2 takt.
Maar oké, ik zal je zeggen hoe het volgens mij moet, en als dit fout is dan zal ik wel gecorrigeerd worden door mede-forumleden.

De dingen dat ik weet is dat je:
1. Je koelvloeistof moet laten leeglopen(onderste bout bij je
waterpomp).
2. En dan je 4 bouten van de cilinder kruiselings losdraaien.
3. Cilinder eraf.
4. doekje in het gat leggen zodat er niets in je carter valt
(ga je niet leuk vinden)
5. Clipje van je zuiger pen eruit halen en dan zuiger-pen er uit halen.
6. Zuiger af de drijfstang halen.
7.Pakkingen verwijderen.
8. nieuwe zuiger plaatsen met nieuwe zuiger-pen + clipje
(Vergeet niet dat je zuiger in de juiste richting moet staan)
9. Zuigerveren monteren
10. Nieuwe voetpakking leggen.
11. Cilinder monteren dan je cilinderkop erop en de bouten
kruiselings aandraaien.

Hier is nog een filmpje van een Derbi cilinder, maar het principe is bijna het zelfde.
https://youtu.be/c9QU61tecyI

Dit bericht is gewijzigd door Alec_B op 4-1-2017 om 0:29 uur.


bedankt

Ik dacht trouwens dat je de cilinder met een bepaald aantal nm vast moest draaien, zodat het niet schuin gaat zitten?
 
maerijn 4-1-2017 8:15 Print reply

Posts: 2455
Schuin zitten gaat niet zo snel, gaat meer om dat de koppakking dan goed settled en gelijk sealed
 
Leon16 4-1-2017 11:46 Print reply
Posts: 58
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maerijn
Schuin zitten gaat niet zo snel, gaat meer om dat de koppakking dan goed settled en gelijk sealed


Oh oke, ik dacht dat ik dat ergens gezien of gelezen had
 
Leon16 4-1-2017 16:36 Print reply
Posts: 58
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Maak anders even een Gallery aan voor deze MH, ben nu wel benieuwd eigenlijk.


Wat voor link moet je hebben naar je foto? gewoon een google drive link? want hij zegt dat het dan niet met https begint maar dat is wel zo
 
TSX-fan 4-1-2017 17:25 Print reply

Posts: 574
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leon16
[...]


Wat voor link moet je hebben naar je foto? gewoon een google drive link? want hij zegt dat het dan niet met https begint maar dat is wel zo


Het handigst is om een direct link te gebruiken om foto's hier te laten zien in een gallery
 
Leon16 4-1-2017 17:58 Print reply
Posts: 58
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: TSX-fan
[...]


Het handigst is om een direct link te gebruiken om foto's hier te laten zien in een gallery


Het is me soort van gelukt, als je op de afbeelding klikt (ookal zie je hem niet) dan zie je hem in dropbox
 
Aprilia RX 50 2003 4-1-2017 19:13 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leon16
[...]


Heb jij ervaring met cilinders vervangen? Ik wou namelijk weten of het nou heel moeilijk is, in principe snap ik het maar moet je ook een instelbare ratel hebben die bijv. 15 nm doet ofzo?


Zoals Alec_B het zegt moet het idd.

Die sleutel noemen we een momentsleutel. Die is erg handig om te gebruiken (inderdaad 15 Nm vast). Dan trek je hem niet te strak of te los.

En ik reviseer die AM6 blokken, dus je zou kunnen zeggen dat ik er wel een stukje ervaring mee heb
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Leon16 4-1-2017 19:37 Print reply
Posts: 58
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Zoals Alec_B het zegt moet het idd.

Die sleutel noemen we een momentsleutel. Die is erg handig om te gebruiken (inderdaad 15 Nm vast). Dan trek je hem niet te strak of te los.

En ik reviseer die AM6 blokken, dus je zou kunnen zeggen dat ik er wel een stukje ervaring mee heb


ik dacht het al haha

Is het verder erg moeilijk om een blok uit elkaar te halen en dan weer op te bouwen? Ik ben van plan ook dit te proberen om het te leren

En als je een fotootje van de brommer wilt zien ik heb een gallery gemaakt
 
Aprilia RX 50 2003 4-1-2017 19:46 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leon16
[...]


ik dacht het al haha

Is het verder erg moeilijk om een blok uit elkaar te halen en dan weer op te bouwen? Ik ben van plan ook dit te proberen om het te leren

En als je een fotootje van de brommer wilt zien ik heb een gallery gemaakt


Heb hem gezien ja, leuke basis. Ja is het moeilijk...

Je mag me anders wel even een inbox sturen (via dat postvakje).
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
Alec_B 4-1-2017 22:15 Print reply

Posts: 110
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Leon16
[...]


ik dacht het al haha

Is het verder erg moeilijk om een blok uit elkaar te halen en dan weer op te bouwen? Ik ben van plan ook dit te proberen om het te leren

En als je een fotootje van de brommer wilt zien ik heb een gallery gemaakt


Correct me if i'm wrong.

Maar denk dat je gewoon goed moet weten hoe alles terug in mekaar moet, maar ik heb een workshopmanual van een AM6 blokje.
Is wel van een rieju, maar onder MH steekt ook gewoon het zelfde AM6 blokje.

Linkje : https://1drv.ms/b/s!...QHg-o0B-JBL1e7ru885A

Weet niet of dit helpt.
 
If it smokes it's a two stroke

Dit topic is 6876 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 2 van 3
Spring naar pagina: 1, 2, 3Vorige pagina | Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved