Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - overloop

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 539 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69316 - overloop
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4756 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

gharghal 29-12-2016 16:44 Print topicpost
Posts: 17
Hoi.
ik heb een rieju mrx met am6 blok.
nu heb ik dat mijn overloopslangetje (die bij mijn voortandwiel zit)vrij kort is. zown 5 cm
eerst vond ik het niet zown probleem omdat alle olie die er uit komt op mijn ketting beland ik d8 automatische smeering xD
maar nu zit alles elke keer zo onder dat mijn achterband ook onder de olie zit daardoor ben ik denk ik gevallen op een rotonde.
nu heb ik wel eens gezien dat dat slangetje lang moet wezen en onder je brommer uit moet komen maar dan druppeld het toch nog steeds op je achterwiel/
ik ga morgen een nieuw slanggetje er op zetten.
iemand sugesties hoelang ? en waar ik hem moet laten lopen ?

Dit bericht is gewijzigd door gharghal op 29-12-2016 om 16:45 uur.
 

Aprilia RX 50 2003 29-12-2016 17:12 Print reply

Posts: 6717
Als er zoveel olie uit komt heb je een heel ander probleem.

Dan heb je er:
- Veel te veel olie.
- Koelvloeistof pomp lek, koelvloeistof beland in de bak en je blaast het er daar langs uit.
- Krukas keerring lek, blaast met overdruk je blok in. En dat blaast hij er dan weer uit daar achter.

Normaal komt er alleen hooguit een beetje damp (onzichtbaar klein) uit en op een slechte dag een druppeltje.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
gharghal 29-12-2016 18:56 Print reply
Posts: 17
ik vul mijn brommer regelmatig bij met olie.
mischien teveel
als hij recht staat en je vult hem bij moet het er aan de zijkant uit komen lopen dan zoud het goed moeten zijn toch?
KVS heb ik nog nooit bijgevuld en zit ook nog goed vol.
denk dat mijn krukas keering lek is dan :(.
dat is wel heel veel werk zeker.
ik kan mischien beter een slangetje omhoog laten lopen dat het er in blijvd of is dat geen oplossing?

 
Aprilia RX 50 2003 29-12-2016 19:02 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gharghal
ik vul mijn brommer regelmatig bij met olie.
mischien teveel
als hij recht staat en je vult hem bij moet het er aan de zijkant uit komen lopen dan zoud het goed moeten zijn toch?
KVS heb ik nog nooit bijgevuld en zit ook nog goed vol.
denk dat mijn krukas keering lek is dan :(.
dat is wel heel veel werk zeker.
ik kan mischien beter een slangetje omhoog laten lopen dat het er in blijvd of is dat geen oplossing?



Je vult hem inderdaad goed bij. Hoe veel moet je dan ong vullen?

Als je krukas keerring lek is moet dat gewoon gerepareerd. De olie kwaliteit gaat hard achteruit en hij zal ook wat olie gebruiken (en verbranden dus).

In principe hoeft het blok niet onder de brommer vandaan als het alleen de keerring is.

Makkelijkste is dan wel om blokkeer gereedschap voor de koppeling en krukas te hebben, of een luchtsleutel en wat sleutel ervaring.

Kan ook zijn dat er speling op de lagers zit en dat daarom de keerring lek is.
Controleer dat even: Kapje van de ontsteking er af (die voor het voortandwiel 5 boutjes) en even proberen het vliegwiel op en neer te doen. Als hij een beetje speling heeft zijn je lagers op.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
gharghal 29-12-2016 20:01 Print reply
Posts: 17
eens in de 2 weken houd ik mijn brommer schuin zonder oliebout en kijk ik ov er wat uit komt meestal vul ik hem dan bij 50ml? een paar scheutjes.
Hoe weet ik of het mijn krukaskering is ? en dat is dan toch aan de kant waar olie in zit niet de ontstekings kant?
en wat is blokkeer gereedschap?
ik ga morgen ff kijken of ik speling heb op mijn lagers .

 
gharghal 30-12-2016 14:18 Print reply
Posts: 17
ik heb net eventjes gecontroleerd of ik speling op mijn vliegwiel heb.
Kapje los en aan dat vliegwiel wiebelen ik kreeg er geen beweging in.
wat nu ?
 
Aprilia RX 50 2003 30-12-2016 17:09 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gharghal
ik heb net eventjes gecontroleerd of ik speling op mijn vliegwiel heb.
Kapje los en aan dat vliegwiel wiebelen ik kreeg er geen beweging in.
wat nu ?


Dan denk ik (aan de hand van dit verhaal) dat alleen je keerring lek is.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
gharghal 2-1-2017 13:36 Print reply
Posts: 17
dus al ga ik naar de bromboer en haal ik een pakkingsset plus keerringen dan ben ik klaar ?

 
gharghal 5-1-2017 18:58 Print reply
Posts: 17
nog een vraag .
Kan het kwaad dat ik een rvs boutje in mijn carter heb gedraait?
carter is alu en rvs en alu gaan niet goed samen toch?

Heeft er iemand ervaaring met keeringen vervangen ?
 
Aprilia RX 50 2003 5-1-2017 20:23 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gharghal
dus al ga ik naar de bromboer en haal ik een pakkingsset plus keerringen dan ben ik klaar ?



Als je het juiste gereedschap hebt wel ja.

RVS en alu zijn geen super combinatie, maar het kan wel prima hoor in dit geval. Al heeft een verzinkt stalen boutje de voorkeur.

Edit: Laten we stellen dat ik aardig wat ervaring met keerringen vervangen heb

Dit bericht is gewijzigd door Aprilia RX 50 2003 op 5-1-2017 om 20:26 uur.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
gharghal 10-1-2017 17:46 Print reply
Posts: 17
ik heb de pakking gekocht samen met een keering nu wil ik het van het weekend gaan doen.
nu zij mijn colega op het werk dat ik mijn achterwiel moet blokeeren dat ik dan zo het koppelhuis losdraai is dit zo ?
 
Aprilia RX 50 2003 10-1-2017 18:40 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gharghal
ik heb de pakking gekocht samen met een keering nu wil ik het van het weekend gaan doen.
nu zij mijn colega op het werk dat ik mijn achterwiel moet blokeeren dat ik dan zo het koppelhuis losdraai is dit zo ?


Nee dat gaat niet goed werken. De overbrenging is veel te groot. Ook zal de krukas moer los moeten, die kan pas los als de koppeling er af is dus dan heb je ook al geen link meer met het achterwiel.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
gharghal 10-1-2017 20:02 Print reply
Posts: 17
dus ik moet een zuigerstop hebben ?
ik heb op het werk een moerenklopper een op accu werkt dat ook?
ik ben bij de bromboek geweest voor pakingen en een keering maar ik heb mijn twijfels het is 17x35x7 en ik lees op internet dat het 20x35x7 moet zijn?
en zijn alle am6 pakkingen hetzelfde?


Dit bericht is gewijzigd door gharghal op 10-1-2017 om 21:08 uur.
 
Aprilia RX 50 2003 10-1-2017 21:58 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gharghal
dus ik moet een zuigerstop hebben ?
ik heb op het werk een moerenklopper een op accu werkt dat ook?
ik ben bij de bromboek geweest voor pakingen en een keering maar ik heb mijn twijfels het is 17x35x7 en ik lees op internet dat het 20x35x7 moet zijn?
en zijn alle am6 pakkingen hetzelfde?


Dit bericht is gewijzigd door gharghal op 10-1-2017 om 21:08 uur.


17 35 7 is de krukas keerring aan de vliegwiel kant. Zo uit mijn hoofd is die aan de koppeling kant 24 35 7.

20 35 7 is de uitgaande as (voortandwiel).

Er zijn verschillende soorten koppakkingen, die van het carter zijn allemaal vrijwel gelijk. Passen iig allemaal.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.

Dit topic is 4756 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved