Aprilia RX 50 2003 |
30-11-2016 17:59 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: gfhoihoi72
Ben ik weer met een vraagje.
Weet iemand of het mogelijk is de verlichting te laten werken op de accu? Nu gaat de verlichting alleen aan als de motor aan staat, maar rijd best vaak 's avonds in het donker en als ik dan thuis kom zou het wel fijn zijn als ik nog wat kon zien zonder de hele straat wakker te maken.
Ik zou het het liefst zo hebben dat de verlichting op de accu werkt als de motor uit staat en overschakeld op de motor als die gestart word.
Dus is dit mogelijk en zo ja, hoe?
Dat 2e kan niet. Je zult dan altijd van de accu moeten pakken. Doen veel motoren en eigenlijk alle auto's ook.
Ik weet niet of bij die TZR de verlichting ook via de ontstekingsunit gaat. Bij andere AM6 brommers is het een kwestie van de voedingkabel van de accu pakken en de stuurstroom ervan gewoon in het contact te laten zitten. Dan gaat het licht aan zodra je hem op het contact zet.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
Viertakt |
1-12-2016 20:40 |
Posts: 3586 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]
Dat 2e kan niet. Je zult dan altijd van de accu moeten pakken.
Kan wel dmv een wissel relais die gevoed wordt met de laadspanning van de accu met een schottky diode ervoor.
Zodra er laadspanning is zal het relais omschakelen.
Enige nadeel van deze opstelling is, is dat je laadspanning (afhankelijk van het type schottky diode) tussen de 0.1 en 0.3 volt zakt.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
Aprilia RX 50 2003 |
1-12-2016 20:46 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
[...]
Kan wel dmv een wissel relais die gevoed wordt met de laadspanning van de accu met een schottky diode ervoor.
Zodra er laadspanning is zal het relais omschakelen.
Enige nadeel van deze opstelling is, is dat je laadspanning (afhankelijk van het type schottky diode) tussen de 0.1 en 0.3 volt zakt.
Mmmm een dip heb je toch afhankelijk van je toerental. Je lampjes zullen wat minder vel gaan branden dan.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
gfhoihoi72 |
2-12-2016 12:31 |
Posts: 66 |
En wat nou als je inderdaad gewoon je verlichting op je accu zet? Die accu krijgt toch ook gewoon stroom van de dynamo. Heb je dan niet gewoon hetzelfde effect dat je verlichting in principe alsnog op de dynamo werkt zodra je motor loopt en accu vol zit?
Kan me niet voorstellen dat je accu dan minder snel oplaad aangezien die dynamo normaal ook gelijktijdig de verlichting laat branden en de accu oplaad.
Dit bericht is gewijzigd door gfhoihoi72 op 2-12-2016 om 12:31 uur.
|
|
|
|
Aprilia RX 50 2003 |
2-12-2016 18:24 |
Posts: 6717 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: gfhoihoi72
En wat nou als je inderdaad gewoon je verlichting op je accu zet? Die accu krijgt toch ook gewoon stroom van de dynamo. Heb je dan niet gewoon hetzelfde effect dat je verlichting in principe alsnog op de dynamo werkt zodra je motor loopt en accu vol zit?
Kan me niet voorstellen dat je accu dan minder snel oplaad aangezien die dynamo normaal ook gelijktijdig de verlichting laat branden en de accu oplaad.
Dit bericht is gewijzigd door gfhoihoi72 op 2-12-2016 om 12:31 uur.
Dat kan inderdaad. Net zoals auto's en motoren heb je het dan. Dat dit niet normaal is bij AM6 brommers is omdat vele (vooral vroeger) zonder accu geleverd zijn.
|
|
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB. |
|
Viertakt |
3-12-2016 14:05 |
Posts: 3586 |
De vraag daarbij is natuurlijk of de spanningsregelaar DC net zoveel vermogen kan leveren als AC. Veel bromfietsen hebben een half-bridge gelijkrichter, waardoor je effectief nog maar half vermogen hebt of je DC lijn.
|
|
Viertakt uber alles. |
|
fordrwd4ever |
3-12-2016 22:57 |
Posts: 107 |
Of je zet gewoon een extra schottky diode tussen de ingang/uitgang van de regelaar(is dezelfde aansluiting, namelijk de gele draad) en de + van de accu.
De regelaar houdt de spanning op max 12V effektief(negatieve helft van de spanning wordt naar de massa kortgesloten namelijk)
Dus is de extra diode voldoende om de accu altijd vol te houden.
Alles werkt gewoon altijd op de accu.
Heb het zo al jaren zitten op m'n Senda(heeft dezelfde ontsteking..)
Het licht brandt altijd op volle sterkte, zelfs als je brommer niet loopt.
En ook nooit meer last van doorgebrande lampjes
|
|
Idiot outside, but why? |
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
4-12-2016 14:22 |
Posts: 8593 |
Dat kan toch ook door gebruik te maken van de standen van je contactslot. Contact af, en een relaisje een maakcontact laten maken van je accu naar je koplamp. Alle draadjes gewoon zelf leggen. Nog wel een oplossing zoeken dat je verlichting ook uit kan, kan met een timertje of zo.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
fordrwd4ever |
5-12-2016 20:19 |
Posts: 107 |
Gewoon de gele draad bij het kontaktslot loshalen (en afdoppen)
Daarna de rode draad(=geschakelde + ) met deze aansluiting (waar de gele draad zat dus) doorverbinden.
Nu staat er netjes 12v via het kontaktslot op de verlichting.
De extra diode is om de accu vol te houden, want de regelaar laadt met max 1 Ampere(en het licht gebruikt een stuk meer als dat..)
|
|
Idiot outside, but why? |
|
gfhoihoi72 |
30-1-2017 13:20 |
Posts: 66 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: fordrwd4ever
Gewoon de gele draad bij het kontaktslot loshalen (en afdoppen)
Daarna de rode draad(=geschakelde + ) met deze aansluiting (waar de gele draad zat dus) doorverbinden.
Nu staat er netjes 12v via het kontaktslot op de verlichting.
De extra diode is om de accu vol te houden, want de regelaar laadt met max 1 Ampere(en het licht gebruikt een stuk meer als dat..)
Sorry, beetje late reactie. Heb geen tijd gehad er aan te werken tussendoor. Maar is dit alles dat ik hoef te doen om het werkend te krijgen?
Zie een hoop mensen die het hebben over extra diodes en hele nieuwe aansluitingen. Iemand die het in 1 verhaal (of met schema ofzo) makkelijk uit kan leggen? :P
Dit bericht is gewijzigd door gfhoihoi72 op 30-1-2017 om 13:22 uur.
|
|
|
|
gfhoihoi72 |
30-1-2017 15:10 |
Posts: 66 |
Oke, ik heb me er een beetje in verdiept en hoop het nu ongeveer te snappen.
De stroom van de dynamo wordt door een spanningsregelaar opgesplitst naar de accu en de verlichting. Dus in principe zou ik dan toch de verlichting los kunnen koppelen van de spanningsregelaar en deze direct op de accu aan kunnen sluiten?
Lijkt me dat er dan dus ook meer Amp naar de accu gaat aangezien het allemaal via dezelfde spanningsregelaar gaat. Of mis ik iets? Gaat de verlichting dan teveel Amp trekken?
Dit bericht is gewijzigd door gfhoihoi72 op 30-1-2017 om 15:51 uur.
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
30-1-2017 18:21 |
Posts: 8593 |
Je bedoelt gelijkrichter ipv spanningsregelaar.
De verlichting rechtstreeks op de accu hangen kan, maar nu toch enkele dingen om mee rekening te houden :
- je batterij gaat heel snel plat zo.
- hoe wil je de lichten uitdoen, met de originele schakelaar ?
Voor jouw probleem is een zaklampje iets veel handigers...kan je zelfs aan je brommer vastmaken, er zijn zelfs LED lichtjes met een magneet.
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
gfhoihoi72 |
30-1-2017 18:54 |
Posts: 66 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Je bedoelt gelijkrichter ipv spanningsregelaar.
De verlichting rechtstreeks op de accu hangen kan, maar nu toch enkele dingen om mee rekening te houden :
- je batterij gaat heel snel plat zo.
- hoe wil je de lichten uitdoen, met de originele schakelaar ?
Voor jouw probleem is een zaklampje iets veel handigers...kan je zelfs aan je brommer vastmaken, er zijn zelfs LED lichtjes met een magneet.
Haha ik weet het, er zijn makkelijkere oplossingen maar vind het gewoon leuk er een beetje mee te kunnen knutselen.
Ik heb de brommer vrijwel altijd uit staan als de motor niet draait en neem aan dat de accu niet leeg gaat als de motor draait. Dus dat lijkt me geen probleem. Het is niet dat ik eerst een half uur de lichten aan ga zetten voordat ik de motor start.
Lichten uitdoen hoeft dus ook niet, en als het wel moet is het niet al te moeilijk daar een schakelaartje tussen te zetten.
Of is het zo dat de accu gewoon niet tot nauwelijks meer oplaad als ik de verlichting erop aansluit?
|
|
|
|
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator |
31-1-2017 0:13 |
Posts: 8593 |
Je zegt dat je de verlichting aan wil terwijl de motor niet draait en daarom de verlichting op je accu wil...Dan gaat je batterij dus plat ja, je hebt een verbruiker (verlichting) en geen stroomopwekker (stroomspoel van de motor)...
Quote: Oorspronkelijk gepost door: gfhoihoi72
[...]
Ik heb de brommer vrijwel altijd uit staan als de motor niet draait
Je bedoelt de lichten waarschijnlijk...Dus dan wil je de originele schakelaar.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: gfhoihoi72
[...]
Het is niet dat ik eerst een half uur de lichten aan ga zetten voordat ik de motor start.
Dus je hebt het over de originele schakelaar.
Quote: Oorspronkelijk gepost door: gfhoihoi72
[...]
Lichten uitdoen hoeft dus ook niet, en als het wel moet is het niet al te moeilijk daar een schakelaartje tussen te zetten.
Dan heb je het opeens niet meer over de originele schakelaar??
|
|
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking. |
|
gfhoihoi72 |
1-2-2017 10:47 |
Posts: 66 |
Quote: Oorspronkelijk gepost door: pangolopalanga
Je zegt dat je de verlichting aan wil terwijl de motor niet draait en daarom de verlichting op je accu wil...Dan gaat je batterij dus plat ja, je hebt een verbruiker (verlichting) en geen stroomopwekker (stroomspoel van de motor)...
[...]
Je bedoelt de lichten waarschijnlijk...Dus dan wil je de originele schakelaar.
[...]
Dus je hebt het over de originele schakelaar.
[...]
Dan heb je het opeens niet meer over de originele schakelaar??
Sorry, bedoelde natuurlijk niet direct op de accu. Foutje.
Bedoel dat als ik het contactslot op aan zet de lampen ook aan gaan. Dat is wat ik uiteindelijk wil bereiken. Dus het contactslot als schakelaar gebruiken.
|
|
|
|