Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - TZR (te) zware koppeling

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 827 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69285 - TZR (te) zware koppeling
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
Dit topic is 4068 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

gfhoihoi72 8-11-2016 11:47 Print topicpost

Posts: 66
Ik heb m'n TZR 2e hands overgenomen en de vorige eigenaar heeft er een sportkoppeling in gezet is mij verteld. Nu vind ik de koppeling nogal zwaar, het kost je echt volle kracht de koppeling helemaal in te knijpen en dat is met dit koude weer niet het lekkerste voor je handen.

Nu vraag ik me af of er een manier is de koppeling wat lichter te maken. Kan dit te maken hebben met een versleten kabel? Als ik een beetje trek en duw aan die kabel en em zo recht mogelijk hou gaat ie wel iets lichter en als ik de koppelingshendel eraf haal kan ik zelfs met 2 vingers dat staaldraadje eruit trekken. Lijkt me dus niet dat het aan de koppeling zelf ligt. Beetje vaag dus.

Als iemand ditzelfde heeft gehad of een idee heeft hoor ik het graag!
 

tinustussengas 8-11-2016 11:51 Print reply
Posts: 82
misschien wat roest in de kabel of de koppelings hendel schroef is te vast . Probeer wat kruipolie in de kabel te spuiten
 
vol_gas 8-11-2016 12:10 Print reply
Posts: 173
Als je de kabel gewoon makkelijk heen en weer kan bewegen (zonder dat de koppeling erop is aangesloten) ligt het iig niet aan de kabel.

Die race-koppeling houd waarschijnlijk in dat daar zwaardere veren in zitten. (zodat de platen harder op elkaar worden gedrukt en minder snel gaat slippen)

Is de TZR erg krachtig? 70cc?
Als dit niet het geval is kun je gewoon de lichte (originele) veren terug zetten, hierdoor gaat je koppeling weer soepeler.

Meestal zet je er een 'race-koppeling' in omdat de platen ander gaan slippen.
 
gfhoihoi72 8-11-2016 12:24 Print reply

Posts: 66
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: vol_gas
Als je de kabel gewoon makkelijk heen en weer kan bewegen (zonder dat de koppeling erop is aangesloten) ligt het iig niet aan de kabel.

Die race-koppeling houd waarschijnlijk in dat daar zwaardere veren in zitten. (zodat de platen harder op elkaar worden gedrukt en minder snel gaat slippen)

Is de TZR erg krachtig? 70cc?
Als dit niet het geval is kun je gewoon de lichte (originele) veren terug zetten, hierdoor gaat je koppeling weer soepeler.

Meestal zet je er een 'race-koppeling' in omdat de platen ander gaan slippen.


Het is gewoon een 50cc, wel ontgrensd. Ik weet eigenlijk ook niet waarom er zo'n koppeling op zit. Waar zitten die veren? En hoe kan je die vervangen?

Kabel gaat wel stroef als ie iets gebogen is, dus denk dat het ook heel erg aan de kabel kan liggen. Die zal ik binnenkort sowieso maar eens vervangen, zijn toch niet zo duur.
 
xDearWorld 8-11-2016 15:09 Print reply
Posts: 35
Je koppelingshuis zit aan de rechterkant, onderop zit er een boutje waarmee je de olie eruit kan laten lopen, ik weet niet zeker of je de koelvloeistof en olie pomp eruit/eraf moet halen. Maar ik kan je wel een service manual toesturen als je wilt.

Ik zou eerst kijken of het niet in je hendel en kabel licht. En het veertje dat bij de kopelingshevel zit, voordat je hem helemaal op gaat maken
 
Aprilia RX 50 2003 8-11-2016 18:47 Print reply

Posts: 6717
Ik zou eerste de binnen en buiten kabel eens vervangen.

Mocht je bij de koppeling willen dan moet de koppelingsdeksel er even af. Daarbij moet je de olie en koelvloeistof aftappen, beide pompjes kunnen gewoon blijven zitten.

Een ingeslagen koppelingshuis kan ook de oorzaak zijn.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
vol_gas 9-11-2016 10:15 Print reply
Posts: 173
Weet niet zeker of dit bij de TZR ook gaat.
Maar vaak kan je koelvloeistof en olie gewoon laten zitten als je de bromfiets zo goed als plat legt.
 
PRO TUNING 9-11-2016 14:19 Print reply

Posts: 4000
Teflon laag in buitenkabel ingesleten, nieuwe originele kabel monteren
 
Aprilia RX 50 2003 9-11-2016 21:22 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: vol_gas
Weet niet zeker of dit bij de TZR ook gaat.
Maar vaak kan je koelvloeistof en olie gewoon laten zitten als je de bromfiets zo goed als plat legt.


Nee kan niet, olie wil soms wel, maar dan heb je flink kans dat de brommer om valt. T leven niet moeilijker maken dan het is
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
gfhoihoi72 14-11-2016 10:05 Print reply

Posts: 66
Ga binnenkort inderdaad maar eens een nieuw kabeltje bestellen. Ook de olie ff verversen kan geen kwaad. Zo moeilijk is dat toch niet bij een TZR? Aftapschroefje eruit, leeg laten lopen, schroefje erop, vol gooien en klaar. Hoeft ie niet voor op z'n kant hoor. Koelvloeistog zelfde verhaal. Zo gebeurt.

Maar goed, eerst maar es een nieuw kabeltje proberen dan maar.
 
Aprilia RX 50 2003 14-11-2016 18:11 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: gfhoihoi72
Ga binnenkort inderdaad maar eens een nieuw kabeltje bestellen. Ook de olie ff verversen kan geen kwaad. Zo moeilijk is dat toch niet bij een TZR? Aftapschroefje eruit, leeg laten lopen, schroefje erop, vol gooien en klaar. Hoeft ie niet voor op z'n kant hoor. Koelvloeistog zelfde verhaal. Zo gebeurt.

Maar goed, eerst maar es een nieuw kabeltje proberen dan maar.


Niet volgooien, dan loopt hij zo kapot.

Onderop de aftapplug los. Dan het boutje in het midden van de koppelingsdeksel er uit draaien. Bovenin beginnen met vullen tot het er bij het boutje in het midden uit komt. Wel met de brommer recht op.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
gfhoihoi72 16-11-2016 9:14 Print reply

Posts: 66
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
[...]


Niet volgooien, dan loopt hij zo kapot.

Onderop de aftapplug los. Dan het boutje in het midden van de koppelingsdeksel er uit draaien. Bovenin beginnen met vullen tot het er bij het boutje in het midden uit komt. Wel met de brommer recht op.


Haha ja I know, dat bedoelde ik!
 

Dit topic is 4068 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 1
Spring naar pagina: 1
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved