Forums Afdelingen Zoek Personal  
  Je bent niet ingelogd.

Technical Forum - Yamaha TZR Start niet

   Topics
MF - TF - EF - UF
MeF - PF - BeF - CF
   Sales
   Brommers - Blok - Cilinder
   Overige Updates
FAQ - KB - Nieuws - Gallery
Links - Projecten
   Online Users
   Er zijn 537 users online.

Brommerforum.nl wordt gehost door:
Zeke Internet Services
  Technical Forum - Topic #69256 - Yamaha TZR Start niet
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
Dit topic is 8158 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.

gfhoihoi72 10-10-2016 14:15 Print topicpost

Posts: 66
Hallo allemaal.

Ik heb een paar maandjes geleden een TZR gekocht, mooi ding, werkte prima. Moest alleen nog ff paar maandjes wachten op m'n rijbewijs (heb em eind deze maand eindelijk als het goed is).

Ondertussen ben ik regelmatig bezig geweest met dat ding wat opknappen en schoonmaken enzo. 2 weken geleden nog ff gestart en liep prima. Daarna ben ik nog met de uitlaat bezig geweet, eraf gehaald, hele koelsysteem open gehad en schoongemaakt. Vervolgens weer druk geweest en geen tijd gehad om er aan te werken en nu 2 weken later wil ik em ff strarten om de koelvloeistof weer ff goed erdoorheen te pompen, start het hele ding niet meer...

Bougie vonkt buiten de cilinder (beetje vaag vonkje maar hij vonkt, hittegraad 6)
Er is compressie
Er komt benzine en olie in de cilinder (bougie is beetje zwart en nat)


Wat zou het nog meer kunnen zijn... Zou het aan de plotseling koude buitentemperatuur kunnen liggen? Omdat het een redelijk koude bougie is. Zou een nieuwe bougie dan helpen? Of zit het probleem em in iets anders? Ik weet het niet meer dus dacht laat ik hier maar eens rondvragen!

Thanks alvast!


 

Viertakt 10-10-2016 14:42 Print reply

Posts: 3586
Gooi er eens nieuwe benzine in (ook carb aftappen) en een nieuwe bougie.

Je hebt geen koude bougie nu trouwens, maar een behoorlijk hete(vanuitgaande dat het een NGK is). Hoe meer vermogen(hogere verbrandingstempratuur) hoe kouder de bougie moet zijn.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 10-10-2016 om 14:43 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 10-10-2016 om 14:44 uur.
 
Viertakt uber alles.
Aprilia RX 50 2003 10-10-2016 17:44 Print reply

Posts: 6717
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Viertakt
Gooi er eens nieuwe benzine in (ook carb aftappen) en een nieuwe bougie.

Je hebt geen koude bougie nu trouwens, maar een behoorlijk hete(vanuitgaande dat het een NGK is). Hoe meer vermogen(hogere verbrandingstempratuur) hoe kouder de bougie moet zijn.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 10-10-2016 om 14:43 uur.

Dit bericht is gewijzigd door Viertakt op 10-10-2016 om 14:44 uur.


Hier hoort een B9ES in, maar een B8ES loopt doorgaans het beste in NL. Een 7 is leuk voor in de winter, een 6 is gewoon veel te laag.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
gfhoihoi72 10-10-2016 22:03 Print reply

Posts: 66
Thanks, heb vandaag inderdaad een nieuwe bougie gekocht, B9ES van NGK. Maar helaas, hij start nog altijd niet. Al is er al wel vooruitgang te zien.

Als ik nu probeer te starten vind er al wel iets van verbranding plaats. Ik ruik in ieder geval de geur van uitlaatgas en die heb ik al lang niet geroken. Alleen echt aanslaan zit er nog niet in. Bougie is na een tijdje proberen lichtelijk vet van de olie, verder veranderd ie niet van kleur of iets dergelijks.

Als ik em nu start klinkt het alsof de benzine wel ontbrand het grootste gedeelte van de tijd, alleen lijkt het alsof de verbranding niet genoeg druk geeft om de motor echt te laten draaien. Ga vannacht ook m'n accu maar ff aan de lader hangen, misschien dat die gewoon niet genoeg power meer geeft om de startmotor snel genoeg te laten draaien.

Maar het zou dus ook aan de benzine kunnen liggen? Er is ongeveer 2 maanden geleden nog nieuwe benzine in getankt (tank was helemaal leeg). Lijkt me niet dat benzine zo snel oud wordt toch? Of misschien is dat wat sneller gegaan door het warme weer van 2 maanden terug?

Ik hoor het wel, alle hulp is welkom!!
 
gfhoihoi72 10-10-2016 22:07 Print reply

Posts: 66
Oh, nu ik ff na zit te denken, dat tanken is al veel langer geleden. Zeker 3/4 maanden. Dan zou dat heel goed het probleem kunnen zijn inderdaad, want daar wordt benzine niet beter van natuurlijk. Dat wordt dan inderdaad maar ff aftappen en nieuwe in gooien.

Wat is de beste manier om de carb leeg te krijgen? Gewoon slangetje vanaf de tank los en motor ff starten dat ie em leeg zuigt? Of is dat geen goed idee? xD
 
maerijn 10-10-2016 23:07 Print reply

Posts: 2455
Heb je hem al geprobeerd aan te lopen
 
gfhoihoi72 10-10-2016 23:12 Print reply

Posts: 66
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: maerijn
Heb je hem al geprobeerd aan te lopen


Nog niet geprobeerd, en is ook niet de makkelijkste manier met een brommer van 100kg xD Ff een nachtje de accu aan de lader lijkt me dan toch een makkelijkere manier haha


 
Viertakt 11-10-2016 12:50 Print reply

Posts: 3586
Achjoh, gewoon drukken. Ik druk mijn XT600 ook wel aan.

En mn golf 2 kon ik ook wel alleen aandrukken.

Gewoon een kwestie van gang maken, erop springen en de koppeling laten gaan.
 
Viertakt uber alles.
jan w. 50 11-10-2016 16:51 Print reply

Posts: 965
draai de bougie er eens uit.
maak hem effe goed warm.
met een aansteker,vuur.
draai hem er weer in.
een dan starten.

 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Viertakt 11-10-2016 22:49 Print reply

Posts: 3586
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
draai de bougie er eens uit.
maak hem effe goed warm.
met een aansteker,vuur.
draai hem er weer in.
een dan starten.



En wat helpt dat?
 
Viertakt uber alles.
xDearWorld 12-10-2016 16:50 Print reply
Posts: 35
Niet toevallig de killswitch vergeten?

Bij mij ook al een keer gebeurd, aanduwen als een gek in de winter, 10x de straat heen en weer, opgegeven, volgende realiseerde ik me dat de killswitch nog ingedrukt stond...
 
jan w. 50 12-10-2016 19:22 Print reply

Posts: 965
de ts heeft zijn brommer lopend weg gezet.
een heeft allenmaar aan de uitlaat een koelvloeistof gerommeld.

het is nu aanzienlijk kouder als 2 week geleden.
een nu start die niet meer?

of de choke is niet goed.?

als je benzine over iets warms gooid
dan krijg je benzine damp.

een vonk er bij = boem.

dit werk niet alletijd,maar de kans wordt grooter.




 
Bc. schadebakken . say no to camshafts
Aprilia RX 50 2003 12-10-2016 19:35 Print reply

Posts: 6717
Bij een nieuwe bougie moet je soms wel even de afstand tussen de puntjes controleren/corrigeren.
 
AM6 onderdelen en AM6 revisies, voorvork/rem/carburateur revisies alle merken. PB.
gfhoihoi72 13-10-2016 13:19 Print reply

Posts: 66
Quote:
Oorspronkelijk gepost door: jan w. 50
draai de bougie er eens uit.
maak hem effe goed warm.
met een aansteker,vuur.
draai hem er weer in.
een dan starten.



Al geprobeerd, en hielp niks. Maar das opzich logisch met nog maar anderhalve liter benzine die al 3+ maanden in een tank zit die vol geventileerd heeft met die warmte.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: xDearWorld
Niet toevallig de killswitch vergeten?

Bij mij ook al een keer gebeurd, aanduwen als een gek in de winter, 10x de straat heen en weer, opgegeven, volgende realiseerde ik me dat de killswitch nog ingedrukt stond...


Nope, als de killswitch aan staat kan ik niet elektrisch starten.

Quote:
Oorspronkelijk gepost door: Aprilia RX 50 2003
Bij een nieuwe bougie moet je soms wel even de afstand tussen de puntjes controleren/corrigeren.


Ben ff bij een brommerzaak geweest en daar de nieuwe bougie gekocht, die hebben daar inderdaad al naar gekeken dus dat moet goed zijn.

Ik heb de benzine er gisteren uit laten lopen en die was donkergeel (vergelijkbaar met appelsap). Volgens mij kwam de benzine ook van een Agri Sneltank en das nou niet echt de beste benzine. Dus ik denk/hoop dat dat het probleem was. Ga voordat ik er nieuwe benzine in gooi ook maar eens de carb schoonmaken, kan ook geen kwaad waarschijnlijk. Iemand nog tips hoe ik dat het beste kan doen en waar ik op moet letten?

 
pangolopalanga - Forum en Nieuws Moderator 13-10-2016 21:17 Print reply

Posts: 8613
Ik gok er op dat je niet goed weet hoe met de choke te werken. Als je een aantal keer met choke hebt gestart zonder succes, ook eens terug proberen zonder choke enkele keren.
Er zijn nog wel truukjes, maar het kan soms even zoeken zijn waar jouw brommertje van houdt.
Ik denk niet dat die benzine slecht is op die tijd.
Verder hoop ik dat je wel degelijk koelvloeistof er in hebt en geen demi water, want dat kan ook startproblemen geven.
Probeer hem anders ook eens in gang te lopen, even langdurig starten kan ook één en ander positief beinvloeden.
 
Heb je ontsteking ? Ja oorontsteking.
bassie909 13-10-2016 21:29 Print reply
Posts: 184
het heeft wel nadelig effect op de benzine,

er is bewezen dat benzine na 30 dagen al als oud word beschreven hierbij verdampen er enkele belangrijke stoffen...

dus het zou geen kwaad kunnen even fris te tanken
 
-

Dit topic is 8158 keer bekeken. Log in om te kunnen reageren op dit onderwerp.
Pagina 1 van 2
Spring naar pagina: 1, 2Volgende pagina >
 
Copyright © 2000 - 2016 - All rights reserved