Ah, een staande viertakt. In het begin was ik daar ook fan van, voornamelijk omdat die blokken boterzacht schakelen (ivm koppeling op de bak, itt op de krukas zoals bij de liggende blokken).
Maar de liggende blokjes (helemaal icm de fantastische semi-automaat) zijn veel fijner om rustig mee door het dorp te knorren. Deze blokjes zijn van nature wat koppelrijker dan de staande blokken (die je eigenlijk ter alle tijden in toeren moet beuken). En natuurlijk onderdelen, daar zijn bergen van, en blokdelen kosten een knikker en een scheet voor de liggende blokjes. Voor de staande cilinders is eigenlijk weinig te koop, en het is ook lastig om deze wat harder te laten lopen zonder er opeens een berg ceecees onder te gooien. (Zo loopt 1 van mijn CB50's icm 5 bak 16mm carb en geflowde kop krap 70, terwijl mijn franse C poeporigineel 75 loopt.)
Ik heb momenteel zelf 2 Honda CB50j's, 2 Cubs en een Monkey. Mijn zus heeft een CY50. Maar ik rij persoonlijk het graagst met de Cub.
|