Betekent dit nou dat wanneer ik op mijn spartamet naar duitsland ga, ik een helm op moet doen? Ik met mijn crosshelm op de spartamet.... whahahaha. Wel handig om dit te weten, omdat ik nog wel eens met de spartamet naar Duitsland ga.
Edit ====>>
Ik heb net even research gedaan, maar er bestaan dus enkele categoriën brommers in Duitsland, waaronder Leichtmofa, Mofa en Moped. Een Leichtmofa mag in principe maar 20 km/h gaan, en hier is geen helmplicht voor. Een Mofa mag 25 km/h, en heeft wel helmplicht. de Moped mag maximaal 45 km/h en heeft ook een helmplicht.
Vroeger waren er de Leichtkraftrad en de Kleinkraftrad, maar dit is later veranderd naar gewoon de Moped. Het verschil zat hem hier volgens mij in CC's, waarin de Kleinkraftrad 80cc was en de Leichtkraftrad volgensmij 50cc. Dit is volgensmij ook afgeschaft omtrent de Europese richtlijnen/wetgevingen.
Het nadeel is dus als je met je spartamet zonder helm Duitsland in gaat, en je wordt staande gehouden en je kentekenbewijs wordt gevraagd, dat ze kunnen zien dat de maximale constructiesnelheid 25 km/h is. Ik betwijfel of ze hier moeilijk over doen, maar wettelijk gezien zal je dus een helm op moeten hebben wanneer je met een Nederlands snorfietskenteken binnenkomt, echter wanneer je in Duitsland woont en je spartamet laat (om)keuren naar Leichtmofa is er geen helmplicht meer.
Ik hoop dat dit gelijk de vragen beantwoordt trouwens.
Dit bericht is gewijzigd door Stroothoes op 16-6-2016 om 13:45 uur.
Dit bericht is gewijzigd door Stroothoes op 16-6-2016 om 13:47 uur.
|